mgr inż. Piotr Beczek
mgr inż. Jerzy Maciejczyk
prof. ndzw. dr hab. inż. Barbara Rymsza
Walka z hałasem komunikacyjnym, to z jednej strony określenie dopuszczalnego natężenia dźwięku oraz przygotowanie inwestycji drogowej z uwzględnieniem jej przyszłego oddziaływania na środowisko [1, 5], z drugiej – pomiar hałasu komunikacyjnego [4, 9] oraz metody ochrony środowiska przed oddziaływaniem wynikającym z ruchu drogowego odbywającego się po drodze lub obiekcie mostowym [6, 8].
* * *
Dotychczas twierdzono, że dobór urządzeń dylatacyjnych powinien uwzględniać przede wszystkim charakter obiektu i rodzaj obciążenia oraz zakres przemieszczeń dylatowanych elementów i kąt skosu. Zaprezentowane wyniki badań wskazują na potrzebę uwzględniania przy wyborze rodzaju urządzenia dylatacyjnego także aspektu emisji hałasu. Co więcej, wydaje się, że wobec wzrastającej świadomości proekologicznej społeczeństwa, wyrażającej się w zapotrzebowaniu na ograniczenie hałasu, kryterium emisji dźwięków przez urządzenia dylatacyjne może nabrać większego znaczenia niż obecnie. Zatem należy rozwijać opisane w artykule badania poziomu hałasu generowanego przez urządzenia dylatacyjne.