XIX Konferencja Naukowo-Techniczna w Ciechocinku (9 – 11 października 2013 r.), zorganizowana przez Ośrodek Wdrożeń Ekonomiczno-Organizacyjnych Budownictwa „PROMOCJA”, poświęcona była analizie największych ryzyk i błędów popełnianych przez uczestników procesu inwestycyjnego, szczególnie w świetle ustawy Prawo zamówień publicznych.
Podczas trzech sesji wygłoszono dziesięć referatów. Sesja pierwsza poświęcona była typowym błędom przy zawieraniu umów, w tym np. kwestii, że to wykonawca robót ma odpowiadać za kompletność i prawidłowość dokumentacji! Zwrócono też uwagę na problem wyboru właściwego wykonawcy robót w świetle nowelizacji przepisów ustawy Pzp z 12.10.2012 r., w szczególności na brak odpowiednich narzędzi i instrukcji dla zamawiającego, jak praktycznie stosować nowe kryteria oceny wykonawców.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2013, strona 132 (spis treści >>)
Krystyna Wiśniewska
3 października br. na Wydziale Inżynierii Lądowej, Środowiska i Geodezji Politechniki Koszalińskiej odbyła się 46. inauguracja roku akademickiego. Otwierając uroczystość, Dziekan Wydziału dr hab. inż.Wiesława Głodkowska, prof. PK powitała rektora, prorektora oraz władze administracyjne uczelni, pracowników Wydziału, przedstawicieli samorządu studenckiego, tegorocznych absolwentów i studentów I roku studiów oraz zaproszonych gości. Przypomniała historię Wydziału ILŚiG, która datuje się od 1968 r., czyli od momentu powstania Wyższej Szkoły Inżynierskiej w Koszalinie, a więc w tym roku Wydział obchodzi 45-lecie istnienia. Następnie głos zabrał JM Rektor Politechniki Koszalińskiej prof. dr hab. inż. Tadeusz Bohdal, który pogratulował pracownikom i kierownictwu Wydziału wysokiego poziomu nauczania i prowadzonych badań oraz podkreślił, że zgodnie z ostatnią ewaluacją uczelni wyższych, przeprowadzoną przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, której wyniki ogłoszono 30 września br., Wydział Inżynierii Lądowej, Środowiska i Geodezji utrzymał dotychczasową kategorię B, co pozwoli uzyskać odpowiednie środki na finansowanie badań naukowych. Złożył również gratulacje studentom, którzy wybrali ten Wydział i podkreślił, że dyplom, który zdobędą, liczy się nie tylko w Polsce, ale również za granicą.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2013, strona 133 (spis treści >>)
mgr Dariusz Rutkowski
Nieodzownym elementem budowy tuneli jest jego wydrążenie oraz zabezpieczenie betonem. W Europie stosowane są dwie metody budowy tuneli – tarczowa (TBM – tunnel boring machine) oraz NATM bądź NÖT (pol. nowa austriacka metoda tunelowa). Do budowy tuneli wykorzystuje się przeważnie 3 rodzaje betonów: natryskowy; na pierścienie tubingów; do szalunków wewnętrznych. Beton natryskowy to beton, który podawany jest przez rury i przewody pod ciśnieniem, a następnie narzucany (natryskiwany) dynamicznie na miejsce wbudowania.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2013, strona 109 (spis treści >>)
dr inż. Krzysztof Pogan, Marco Barbanti, Marco Gasbarra
Rozwiązania MAPEI w budownictwie podziemnym powstały na bazie doświadczeń zdobywanych na całym świecie. Zespół doradców technicznych wyspecjalizowanych w pracach podziemnych (UTT–Underground Technology Team) opracowuje bowiem rozwiązania pomocne przy drążeniu tuneli oraz dostosowuje je do bieżących warunków na budowie. Obecnie MAPEI Polska angażuje się coraz intensywniej w jedną z najważniejszych budów realizowanych w Polsce, a mianowicie II linię warszawskiego metra.
Prace przy budowie centralnego odcinka II linii metra, który połączy rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim, przebiegają wieloetapowo i podzielone są na budowę poszczególnych stacji oraz drążenie tuneli. Obecnie przy budowie pracują cztery tarcze drążące TBM, które nie tylko drążą, ale także układają betonowe prefabrykaty tworzące ścianę tuneli. Podczas drążenia pomiędzy elementami obudowy tunelu a gruntem powstaje pusta przestrzeń, w którą wtłaczany jest zaczyn wypełniająco-uszczelniający na bazie cementu i bentonitu, którego właściwości są modyfikowane dwoma produktami dostarczanymi przez MAPEI.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2013, strona 106 (spis treści >>)
mgr inż. Tomasz Mazurek
mgr inż. Jarosław Organa
Obecnie nie ma jednoznacznie przyjętych zasad postępowania w przypadku powstawania zjawisk tzw. segregacji składników mieszanki betonowej. Każdy z możliwych sposobów złagodzenia lub całkowitego wyeliminowania tego zjawiska jest wart poznania i oceny technologicznych oraz ekonomicznych aspektów jego zastosowania. Mieszanka betonowa, aby mogła stać się samozagęszczalna, musi od momentu wyprodukowania w węźle betoniarskim do momentu zabudowania w prefabrykowanym elemencie spełnić trzy podstawowe warunki reologiczne: płynności; samoodpowietrzenia; stabilności.
Do oceny stopnia segregacji (stabilności) mieszanek SCC wykorzystano kryteria VSI (Visual Stability Index) wg ACI 237R-07 – Self-Consolidating Concrete. ACI Committee 237, technical committee document 237R-07. Wyróżnia się cztery klasy stabilności określane po jej badaniu testem rozpływu.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2013, strona 105 (spis treści >>)
mgr inż. Konrad Grzesiak
Budowa Gazoportu w Świnoujściu została podzielona na trzy etapy: budowę portu zewnętrznego wraz z falochronem, budowę nadbrzeży oraz budowę terminalu LNG (dwa zbiorniki na paliwo LNG)wraz z siecią przyłączeniową. W ramach projektu budowy terminalu LNG w Świnoujściu wykonano ściany zbiorników na płynny gaz ziemny w technologii ślizgowej.
Przeczytaj cały artykuł >>
mgr inż. Arkadiusz Ignerowicz
Wprodukcji prefabrykatów z betonu wilgotnego metodą wibroprasowania zdecydowanie największą rolę odgrywają domieszki dyspergujące, które pozwalają na właściwe zagęszczenie świeżej mieszanki betonowej, nadanie pożądanego kształtu wyrobu czy uzyskanie odpowiedniej wytrzymałości umożliwiającej natychmiastowe rozformowanie elementu. W konsekwencji przekłada się to na zwiększenie jakości i trwałości gotowego wyrobu, szybkości produkcji oraz wydłużenie czasu eksploatacji maszyn. W technologii betonu wibroprasowanego najpowszechniej stosowane są domieszki dyspergujące na bazie lignosulfonianów, polimerów oraz tenzydów. Charakteryzuje je odmienny mechanizm działania. W przypadku lignosulfonianów i tenzydów jest to mechanizm hydrofilowy, a w przypadku polimerów – mechanizm steryczny.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2013, strona 110 (spis treści >>)
mgr Tomasz Nowacki
W artykule opisano przykład zastosowania betonu samozagęszczalnego do wykonania prefabrykowanych elementów żelbetowych konstrukcji wieży wiatrowej. Wymagania ze strony wykonawcy, dotyczące zarówno mieszanki betonowej i stwardniałego betonu, jak i procesu realizacji, stanowiły wyzwanie dla producenta betonu. Szczególnie należy podkreślić konieczność prowadzenia prac betoniarskich zarówno w warunkach normalnej, jak i obniżonej temperatury, z zachowaniem wymaganych właściwości fizycznych i mechanicznych betonu już we wczesnych okresach twardnienia.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2013, strona 108 (spis treści >>)