logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Znaczenie hydrofobizacji w ochronie betonowych konstrukcji mostowych

dr inż. Krzysztof Germaniuk, mgr inż. Tomasz Gajda
Instytut Badawczy Dróg i Mostów

Autorzy prezentują wymagania dotyczące powłok ochronnych na betonie dopuszczonych do stosowania na obiektach mostowych wg ZUAT IBDiM nr Z/2009-03-027, a także wyniki badań kompatbilności termicznej materiałów do hydrofobobizacji betonu. Ponadto: jakie parametry decydują o przydatności powłok ochronnych do stosowania na betonowych obiektach mostowych oraz jakie czynniki mają wpływ na trwałości betonu.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 11/2013, strona 86-88 (spis treści >>)

Zastosowanie prefabrykacji w budownictwie komunikacyjnym

mgr inż. Andrzej Jodłowski

W artykule przedstawiono dwa przykłady obiektów komunikacycjnych zrealizowanych przez firmę IMB Podbeskidzie, z wykorzystaniem elementów prefabrykowanych. W pierwszym przykładzie, którym jest budowa dwóch sześcioprzęsłowych wiaduktów (przejścia dla dużych zwierząt) nad autostradą A4 i linią kolejową nr 91, zastosowanie prefabrykowanych belek strunobetonowych zostało uwzględnione na etapie opracowania projektu budowlanego. Natomiast w przypadku kolejnej inwestycji - odbudowa mostu na rzece Poprad w Muszynie - idea zastosowania prefabrykatów była inicjatywą IMB Podbeskidzie, wykonawcy realizującego to zadanie.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 11/2013, strona 84-85 (spis treści >>)

Czy i jak projektować budynki zabezpieczone przed katastrofą postępującą?

dr inż. Wit Derkowski, mgr inż. Łukasz Ślaga
Politechnika Krakowska

W artykule przedstawiono problematykę projektowania konstrukcji prefabrykowanych w aspekcie ich zabezpieczenia przed możliwością wystąpienia katastrofy postępującej. Na przykładzie wielkopowierzchniowego budynku prefabrykowanego zaprezentowano model obliczeniowy pracy wtórnego ustroju nośnego powstałego po zniszczeniu jednego ze słupów nośnych. Oszacowano też koszty związane z zastosowaniem zaproponowanego rozwiązania konstrukcyjnego zabezpieczającego przed katastrofą postępującą.

Słowa kluczowe: katastrofa postępująca, konstrukcje prefabrykowane, obciążenia wyjątkowe, wtórne ustroje nośne.

***

Whether and how to design buildings protected from progressive collapse?

This paper presents design issues of precast structures in terms of their protection against progressive collapse. The alternative bearing system of large surface structure after the destruction of one of the supporting pillars, is presented. On this basis, authors calculated the cost of proposed design solution to prevent spread of local damage.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 11/2013, strona 81-83 (spis treści >>)