logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

   31 marca – 1 kwietnia br. w Centrum Prasowym w Warszawie odbyło się, cieszące ogromnym zainteresowaniem,   III Międzynarodowe  Forum Efektywności Energetycznej  pod hasłem „Mniej znaczy Więcej”. Organizatorem spotkania byli: Społeczna Rada Narodowego Programu Redukcji Emisji oraz  Stowarzyszenie  na  rzecz Efektywności ETA.  W pierwszym dniu dużo miejsca poświęcono ustawie o Efektywności Energetycznej , drugiego dnia dominowały zagadnienia związane z efektywnością energetyczną w transporcie.
   Ustawa o efektywności energetycznej  z  4 marca 2011 r. określa:
1) krajowy cel w zakresie oszczędnego gospodarowania energią;
2) zadania jednostek sektora publicznego w zakresie efektywności energetycznej;
3) zasady uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej;
4) zasady sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej.

Krajowy cel  w zakresie oszczędnego gospodarowania energią ustalono tak, aby do 2016 r. uzyskać oszczędność energii finalnej w ilości nie mniejszej niż 9% średniego krajowego zużycia tej energii w latach 2001 – 2005.
Dokument określa sposób wdrożenia systemu tzw. białych certyfikatów na polskim rynku energetycznym. To jednak  nie wystarczy, aby przestawić nasz kraj na prawdziwie efektywnie energetyczną gospodarkę i niskoemisyjne tory? Warto więc skorzystać z doświadczeń innych krajów i uczyć się od najlepszych. Podczas III Międzynarodowego Forum Efektywności Energetycznej eksperci przybliżyli sytuację  Francji, Wielkiej Brytanii, a także Włoch – gdzie plan poprawy efektywności energetycznej na lata 2005 – 2009 zakładał uzyskanie efektów oszczędnościowych w wysokości prawie 34 TWh energii pierwotnej. Mądre założenia i ciekawe rozwiązania zastosowane we Włoszech sprawiły, że już na rok przed zakładanym końcem działań udało się uzyskać nadwyżkę w realizacji planu (zaoszczędzono 43TWh). We Francji natomiast poza standardowymi działaniami wprowadzanymi głównie w sektorach: mieszkaniowym, budownictwa, przemysłu i transportu, zastosowano metody proefektywnościowe, których okres zwrotu przewyższał 3 lata. Plan ten zaowocował w latach 2006-2009 wydaniem ponad tysiąca certyfikatów dla 250 odbiorców, a co za tym idzie zaoszczędzeniem przeszło 65 TWh. W Wielkiej Brytanii ponad dwie trzecie gospodarstw domowych wzięło udział w prowadzonych działaniach proefektywnościowych. Warto zauważyć, że koszt ich realizacji, poniesiony przez odbiorców, wyniósł jedynie 7£ na gospodarstwo domowe w skali roku. Plany efektywności energetycznej zostały zrealizowane tutaj z dużą nadwyżką i finalnie wyniosły prawie 90 TWh. Doświadczenia Brytyjczyków przedstawił Eoin Lees, autor metodologii dotyczących zobowiązań efektywności energetycznej oraz ewatuator systemu białych certyfikatów.
 Podczas  sesji pt. „Efektywność energetyczna w praktyce”  eksperci przedstawili m.in. dostęp do efektywnych źródeł energii poza obszarami miejskimi / Forum Rozwoju Efektywnej Energii/ , efektywne zarządzanie energią w zakładach produkcyjnych / ABB/, zadania Warszawy  dotyczące promowania i wdrażania programów ukierunkowanych na efektywność produkcji i zużycia energii , Finansowanie efektywności energetycznej , czyli  pożyczkę dla oszczędnych /Agencja Rozwoju Przemysłu / , efektywność energetyczną w kontekście kogeneracji /Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych /, obraz efektywności energetycznej w budownictwie wynikający z analizy świadectw energetycznych / BuildDesk/ , efekty ustawy o termomodernizacyjnej / KAPE/.  Podczas konferencji, w sesji poświęconej efektywności energetycznej w transporcie zajmowano się m.in. sposobami kontroli energochłonności transportu, globalnymi trendami w optymalizacji energooszczędnych rozwiązań, rolą transportu miejskiego w realizacji celów środowiskowych, rozwojem przestrzennym aglomeracji miejskich w kontekście rozwoju transportu, CNG jako efektywne i alternatywne paliwo dla transportu miejskiego, optymalizacją kosztów transportu masowego (tramwaje, autobusy, metro, koleje).
Poprawienie efektywności energetycznej krajowych przedsiębiorstw jest obecnie jednym z najważniejszych celów gospodarczych Polski. Nie bójmy brać przykładu z innych państw, które przetarły już szlaki i odniosły sukcesy. W końcu im mniej marnujemy energii tym większe mamy możliwości działania. Efektywność energetyczna wpływa na obniżenie kosztów produkcji, zwiększenie zysków przedsiębiorstw i podniesienie konkurencyjności produktów, a także pośrednio podnosi poziom życia obywateli.
 Racjonalne i skuteczne wykorzystanie istniejących zasobów energetycznych w perspektywie wzrastającego zapotrzebowania na energię, zmniejszenie emisji dwutlenku węgla  to obszary szczególnie ważne dla krajów UE, w tym Polski.
Prezentacje ekspertów z Forum są  dostępne na stronie internetowej Społecznej  Rady  Narodowego Programu Redukcji Emisji www. rada-npre.pl oraz firmy Procesy Inwestycyjne www.proinwestycje.pl