logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Diagnostyka konstrukcji przemysłowych

dr hab. inż. Łukasz Drobiec, Politechnika Śląska, Wydział Budownictwa

E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.02.08

W artykule opisano metody i sposoby prowadzenia prac diagnostycznych w obiektach przemysłowych. Przedstawiono zasady wykonywania pomiarów oraz podstawowe rodzaje badań wykonywanych na konstrukcjach murowanych, stalowych i żelbetowych. Przegląd zobrazowano fotografiami wykonanymi podczas prac diagnostycznych.

Słowa kluczowe: diagnostyka konstrukcji, badania na obiekcie, badania nieniszczące.

* * *

Diagnosis of industrial structures

In the paper the methods and the ways of making of diagnostic works in industrial objects were described. Principles ofmeasurements procedure were presented as well as basic types of testsmade inmasonry, steel and reinforced concrete structures were described. The review was depicted with photograph made during diagnostic works.

Keywords: diagnosis of structures, in situ tests, nondestructive testing.

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 2/2015, s. 32 - 34 (spis treści >>)

Nośność konstrukcji gruntowo-łukowej prefabrykowanego wiaduktu w świetle obliczeń numerycznych i badań „in situ”

dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski, prof. PG, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
dr inż. Tomasz Romaszkiewicz, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska

Autor do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.02.01

W artykule przedstawiono analizy przeprowadzone dla wiaduktu WK-15 Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wykonanego w technologii łuków prefabrykowanych przykrytych gruntem (system TechSpan). W celu weryfikacji obliczeń numerycznych wykonano próbne obciążenie konstrukcji. Przedstawiono wyniki pomiarów naprężeń i przemieszczeń konstrukcji. Odniesiono się krytycznie do zastosowanego modelu obliczeniowego.

Słowa kluczowe: wiadukt kolejowy, betonowo-gruntowa konstrukcja łukowa.

* * *

Capacity of soil-concrete arch construction of prefabricated viaduct in relation to numerical analysis and test load

The paper presents analysis made for viaduct WK-15 of PomeranianMetropolitan Railway line. Viaduct was designed as precast concrete arch sunk in the ground (TechSpan system). To verify numerical calculations, the test load was realized. The results of stress and displacements measurements are presented in relation to theoretical analysis.

Keywords: railway viaduct, soil-concrete arch construction.

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 2/2015, s. 3 - 5 (spis treści >>)