logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Tynki gipsowe DOLINY NIDY jednym z ważnych elementów budownictwa zrównoważonego

mgr inż. Marek Tomasik, ATLAS/Dolina Nidy

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.04.10

Najbardziej wyczerpująca definicja budownictwa zrównoważonego, do którego świadome społeczeństwo musi coraz szybciej zmierzać, określa go jako zbiór procesów powodujących powstanie produktu budowlanego (np. wyrób, budynek, budowla, infrastruktura, a także ich bezpośrednie otoczenie), który:

  • poprawia jakość życia i satysfakcjonuje klienta;
  • zapewnia elastyczność i podatność na zmiany użytkowania w przyszłości;
  • zapewnia żądane właściwości otoczenia społecznego i przyrodniczego;
  • sprzyja inwestowaniu w ludzi i sprzęt w warunkach konkurencyjności;
  • zapewnia wzrost ekonomiczny przy jednoczesnej redukcji skażenia oraz wykorzystania surowców;
  • służy sprawiedliwszemu (szerzej i uczciwiej) podziałowi korzyści wzrostu gospodarczego;
  • poprawia stan miast i wsi oraz chroni walory krajobrazu;
  • wspiera rozwój zrównoważony w skali międzynarodowej.

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 4/2015, s. 38 (spis treści >>)

Wpływ rodzaju zaprawy na parametry mechaniczne murów z ABK poddanych ściskaniu

dr hab. inż. Łukasz Drobiec, Politechnika Śląska, Wydział Budownictwa
dr inż. Radosław Jasiński, Politechnika Śląska, Wydział Budownictwa

Autor do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.04.02

W artykule opisano wyniki badań wpływu zaprawy na wytrzymałość na ściskanie oraz moduł sprężystości muru z bloczków z betonu komórkowego (ABK). Badaniu poddano mury z 4 typami zapraw oraz bez zaprawy. Łącznie przebadano 26 modeli zgodnie z wytycznymi normy PN-EN 1052-1.Wykazano, że zmiana zaprawy wpływa istotnie na wytrzymałość i odkształcalność muru.

Słowa kluczowe: wpływ rodzaju zaprawy, wytrzymałość muru, odkształcalność muru.

* * *

Influence of the kind of mortar on mechanical parameters of AAC masonry subjected to compression

In the article research of the influence of mortar on the AAC masonry compressive strength and a modulus of elasticity of were described. The tests of masonry samples with 4 types of mortars and without mortar were made. Including 26 models were tested according to guidelines of the standard PN-EN 1052-1. The investigations showed that the change of mortar influenced on the compressive strength and deformability of wall.

Keywords: influence of the kind of mortar, masonry strength, deformability of wall.

Literatura:
[1] PN-EN1996-1-1+A1:2013-05/NA:2014-03: Eurokod 6. Projektowanie konstrukcji murowych. Część 1-1: Reguły ogólne dla zbrojonych i niezbrojonych konstrukcji murowych.
[2] Drobiec Ł., Jasiński R., Piekarczyk A.: Konstrukcje murowe według Eurokodu 6 i normzwiązanych. Tom1. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
[3] PN-EN 1052-1:2000: Metody badań murów. Określenie wytrzymałości na ściskanie.
[4] PN-EN 772-1:2011E: Metody badań elementów murowych. Część 1: Określenie wytrzymałości na ściskanie.
[5] PN-EN 1015-11:2001/A1:2007: Metody badań zapraw do murów. Część 11: Określenie wytrzymałości na zginanie i ściskanie stwardniałej zaprawy.

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 4/2015, s. 3 - 7 (spis treści >>)

Postulowane kierunki zmian zapisów norm zharmonizowanych z CPR

mgr inż. Jadwiga Tworek, Instytut Techniki Budowlanej

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.04.23

Artykuł omawia kierunki postulowanych przezKomisję Europejską zmian zapisów norm zharmonizowanych wyrobów budowlanych, zmierzających do zapewnienia ich spójności z postanowieniami rozporządzenia (UE) nr 305/2011 – CPR. Poddano analizie wybrane przykłady zapisów stosowanych obecnie wytycznych CEN, które wykraczają poza ustalenia CPR lub nie uwzględniają zmian wprowadzanych sukcesywnie przez akty delegowane.Wskazano kierunki zmian zapisów norm zharmonizowanych przedstawione przez Komisję Europejską do dyskusji na forum Stałego Komitetu Budownictwa.

Słowa kluczowe: wyroby budowlane, normy zharmonizowane, Załącznik ZA, CPR.

* * *

Directions of the proposed changes in harmonized standards clauses

The paper discusses proposed by the European Commission directions of changes in the clauses of harmonized standards for construction productswhich aimto assure their consistencywith the provisions of regulation (UE) nr 305/2011 – CPR. Chosen examples of the clauses form the currently applied CEN Guidance which are exceeding the provisions of CPR or do not take into account changes introduced by delegated acts are analyzed. Indicated are the directions of changes in the format ofAnnex ZAof harmonized standards as presented by the European Commission on the forum of Standing Committee of Construction.

Keywords: construction products, harmonized standards, Annex ZA, CPR.

Literatura:
[1] Komunikat Komisji w ramach wykonania rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 305/2011 ustanawiającego zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylającego dyrektywę 89/106/EWG. Publikacja tytułów i odniesień do norm zharmonizowanych na mocy prawodawstwa harmonizacyjnego Unii. Dz. U. UE C 54 z 13.2.2015, s. 80 – 126.
[2] Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 574/2014 z 21 lutego 2014 r. zmieniające załącznik III do rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 305/2011 w odniesieniu do wzoru, który należy stosować przy sporządzaniu deklaracji właściwości użytkowych wyrobów budowlanych. Dz. U. UE L 159 z 28.5.2014, s. 41 – 46.
[3] Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 568/2014 z 18 lutego 2014 r. zmieniające załącznik V do Rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 305/2011 dotyczący oceny i weryfikacji stałości właściwości użytkowych wyrobów budowlanych. Dz. U. UE L 157 z 27.5.2014, s. 76 – 79.
[4] TF N 530 Rev. 2 Construction Sector Standardization Guidance Document. Implementation of the Construction Products Regulation (CPR) in the harmonized standards – Template forAnnex ZA. 2012-04-13.
[5] CPR 08/4/3 Expected content of harmonised standards under the CPR. 5-6 February 2015.Working document.

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 4/2015, s. 80 - 81 (spis treści >>)

Badanie bezpieczeństwa wypełnień ekranów przeciwdźwiękowych na spadające odłamki

mgr inż. Artur Sakowski, Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie
prof. dr hab. inż. Barbara Rymsza, Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie

Autor do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.04.22

Transport jest poczytywany jako jedno z istotniejszych źródeł powstawania różnego rodzaju emisji obciążających nasze środowisko naturalne. W wielu publikacjach opisywano wpływ hałasu na człowieka oraz metody jego zwalczania m.in. w odniesieniu do hałasu komunikacyjnego, np. [3, 10]. Coraz częściej pojawiają się także prace na temat niekorzystnego wpływu zanieczyszczeń komunikacyjnych powietrza na zdrowie i życie ludzi [9], ale niewiele dotychczas padło słów na temat zagrożeń wynikających z budowy coraz większej liczby ekranów przeciwdźwiękowych, związanych m.in. z możliwością wypadania elementów wypełnienia. Problem jest szczególnie istotny w przypadku wypełnień płytowych, w tym elementów przeziernych. W artykule przedstawiono nowe, pierwsze w Polsce, stanowisko badawcze, przeznaczone do badania bezpieczeństwa ekranów na spadające odłamki.

Literatura:
[1] Dz.U. nr 120 z 2007 r. poz. 826 Rozporządzenie Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.
[2] Instrukcja wykonywania badania nr IWB-TM/1 – Bezpieczeństwo drugorzędne (spadające odłamki) – badanie wg PN-EN 1794-2 zał. B.
[3] Osłony przeciwhałasowe w ruchu drogowym, praca zbiorowa, monografia. Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa 2011, ss. 143, ISSN 0239-8575.
[4] PN-EN 1793-1:2001 Drogowe urządzenia przeciwhałasowe – Metoda badania w celu wyznaczenia właściwości akustycznych – Część 1: Właściwa charakterystyka pochłaniania dźwięku.
[5] PN-EN 1793-2:2001 Drogowe urządzenia przeciwhałasowe – Metoda badania w celu wyznaczenia właściwości akustycznych – Część 2: Właściwa charakterystyka izolacyjności od dźwięków powietrznych.
[6] PN-EN 1793-3:2001 Drogowe urządzenia przeciwhałasowe – Metoda badania w celu wyznaczenia właściwości akustycznych – Część 3: Znormalizowane widmo hałasu drogowego.
[7] PN-EN 1794-1:2005 Drogowe urządzenia przeciwhałasowe – Wymagania pozaakustyczne – Właściwości mechaniczne i stateczność. [8] PN-EN 1794-2:2005 Drogowe urządzenia przeciwhałasowe – Wymagania pozaakustyczne – Część 2: Ogólne bezpieczeństwo i wymagania ekologiczne.
[9] Rymsza B., Gawroński S., Gawrońska H.: Fitoremediacja szansą na przyjazne środowisko wokół dróg. Transport Miejski i Regionalny, nr 3/2013, s. 3-7.
[10] Rymsza B., Sakowski A.: Osłony przeciwdźwiękowe w budownictwie komunikacyjnym. Materiały Budowlane nr 12/2010 s. 5-8.

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 4/2015, s. 78 - 79 (spis treści >>)

Stan obecny i plany rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce

Krzysztof Mrówczyński, Ekspert ds. Analiz Sektorowych Banku Pekao S.A.

DOI: 10.15199/33.2015.04.12

Infrastruktura drogowa jest jednym z tych obszarów, w których ewidentnie odnotowano korzyści z członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Z pomocą funduszy wspólnotowych na przestrzeni pierwszych 10 lat po akcesji Polski do UE udało się dokonać ogromnego skoku cywilizacyjnego. W tym czasie wybudowano ponad 2 tys. km nowych autostrad i dróg ekspresowych. Stworzyły one zarys docelowej sieci dróg, na którą przyjdzie nam poczekać jeszcze kolejne 15 – 20 lat.

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 4/2015, s. 43 - 44 (spis treści >>)

Laminaty FRP w budownictwie – charakterystyka materiału i aspekty projektowania

mgr inż. Bartosz Sobczyk, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
dr inż.Mikołaj Miśkiewicz, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska

Autor do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.04.21

W artykule przedstawiono charakterystykę laminatów polimerowych wzmacnianych włóknami. W pierwszej części zaprezentowano teoretyczne modele materiałowe, podstawowe zależności naprężenie-odkształcenie włókien,matrycy oraz laminatu powstałego przez połączenie obydwu składników. Na tej podstawie sformułowano zalecenia dotyczące praktycznego wykorzystania laminatu w kontekście jego wytężenia w projektowaniu elementów konstrukcyjnych. W drugiej części omówiono metody szacowania nośności kompozytów włóknistych z matrycą polimerową w kontekście metod zniszczenia: pierwszego (ang. First Ply Failure – FPF) i ostatniego włókna (ang. Last Ply Failure – LPF) oraz związane z nimi wybrane kryteria inicjacji zniszczenia.

Słowa kluczowe: laminaty polimerowe wzmocnione włóknami (FRP); nośność laminatów; kryteria inicjacji zniszczenia.

* * *

FRP laminates in civil engineering – material specification and design aspects

The article presents some characteristics of fibre reinforced polymer laminates. In the first part theoreticalmaterialmodels are presented. Especially, basic stress-strain relations for fibres, matrix and fibre reinforced polymer laminates are shown and described. On the basis of these relations some recommendations are formulated, concerning the practical range of material effort in the field of structural design. In the second part of the article load capacity estimation methods of fibre reinforced polymer laminates are presented. Selected failure initiation criteria are described together with First and Last Ply Failure estimation methods.

Keywords: fibre reinforced polymer laminates (FRP); laminates load capacity; failure initiation criteria.

Literatura:
[1] Campbell F. C.: Structural Composite Materials. ASM International, Materials Park Ohio, 2010.
[2] Keller T., Schaumann E., Vallee T., Flexural behavior of a hybrid FRP and lightweight concrete sandwich bridge deck. Composites Part A (Applied Science and Manufacturing), vol. 38 (3), 2007, 879 . 889.
[3] Calvo Herrera I., Primi S., Paulotto C., LlagoAcero R.,Areiza HurtadoM.: Diseno y fabricacion de una pasarela de fibra de carbono sobre el rioManzanares. Proceedings of VACHE International Conference on Bridge and Structures. Barcelona (Spain) 25.27 October 2011.
[4] HannonM., Stanton T., Casini S., Twiname R., Lake S.: SkyPath . A light weight FRP solution adding capacity to an existing highly loaded bridge. Proceedings of Int. Conf. Footbridges: Past, Present & Future FOOTBRIDGE- 2014, 16-18 July 2014, London, England.
[5] FRP footbridge at UK railway station, Reinforced Plastics, vol. 56 (6), November-December 2012, 6.
[6] Chro.cielewski J., Kreja I., Sabik.A., Sobczyk B., Witkowski W.: Failure analysis of footbridge made of composite materials, w: Shell Structures: Theory and Applications Vol. 3, CRC Press . Taylor & Francis Group, pod redakcj.: Pietraszkiewicz W., Gorski J., Londyn, 2014, p. 389 . 392.
[7] Zobel H., Karwowski W., Żółtowski K., Kozakiewicz A.: Badania kratownicowej kładki z kompozytu polimerowego zbrojonego włóknem szklanym. Inżynieria i Budownictwo, nr 4/2005, 202 . 206.
[8] Chrościelewski J., Klasztorny M., Miśkiewicz M., Romanowski R., Wilde K.: Innovative design of GFRP sandwich footbridge. Proceedings of Int. Conf. Footbridges: Past, Present & Future FOOTBRIDGE-2014, 16-18 July 2014, London, England.
[9] Poneta P., Kulpa M.,Własak L., Siwowski T.: Koncepcja i badania innowacyjnego dźwigara mostowego z kompozytów FRP. Inżynieria i Budownictwo, nr 3/2014, 147 . 151.
[10] Kaw A. K.: Mechanics of Composite Materials (2nd edition). CRC Press . Taylor & Francis Group, Boca Raton, 2006.
[11] Gurit, Guide to composites (v5), dostępny na stronie: www.gurit.com/guide-to-composites. aspx
[12] AshbyM. F., Jones D. R. H.: Engineering Materials 2. An Introduction to Microstructures, Processing and Design (3rd edition). Butterworth- Heinemann, Oxford, 2006.
[13] Klasztorny M. i in.: Badania identyfikacyjne kompozytu BG/F nowego wygrzewanego w temperaturze 20 o C, Raport badawczy z projektu FOBRIDGE Nr F/6/2013, Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa, 2013.
[14] Ollson R.: A survey of test methods for multiaxial and out-of-plane strength of composite laminates, Composite Science and Technology, 71, (2011), 773 . 783.
[15] Hinton M. J., Kaddour A. S., and Soden P. D.: Failure Criteria in Fibre Reinforced Polymer Composites: The World-Wide Failure Exercise. Elsevier, Amsterdam, 2004.
[16] PuckA., Schurmann H.: Failure analysis of FRP laminates by means of physically based phenomenological models. Composites Science and Technology, vol. 58 (7), 1998, 1045 . 1067.
[17] Knops M.: Analysis of Failure in Fiber Polymer Laminates. Springer. Verlag, Berlin Heidelberg, New York, 2008.
[18] Hebda M.: Zastosowanie energetycznego kryterium wytężeniowego do analizy wytrzymałościowej kompozytów włóknistych. Rozprawa doktorska, Politechnika Krakowska, 2006.
[19] Chrościelewski J., Witkowski W., Sobczyk B., Daszkiewicz K.,: Numerical simulations of novel GFRP sandwich footbridge. Proceedings of Int. Conf. Footbridges: Past, Present & Future FOOTBRIDGE-2014, 16-18 July 2014, London, England.
[20] Chro.cielewski J., Klasztorny M., Nycz D., Sobczyk B.: Warunki nośności i użytkowalności w odniesieniu do kładek z laminatow polimerowych. Roads and Bridges. Drogi i Mosty, vol. 13 (3), 189 . 202.

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 4/2015, s. 74 - 76 (spis treści >>)

Badania doświadczalne segmentu walidacyjnego kompozytowej kładki pieszo-rowerowej

prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
dr inż. Mikołaj Miśkiewicz, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
dr inż. Łukasz Pyrzowski, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
dr hab. inż. Magdalena Rucka, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
mgr inż. Tomasz Ferenc, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska

Autor do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.04.20

W artykule przedstawiono zakres badań zrealizowanych na segmencie walidacyjnym o długości ~3 m będącym wycinkiem docelowej kompozytowej, powłokowej kładki pieszo-rowerowej. Wykonane testy statyczne i dynamiczne pozwoliły na ocenę pracy konstrukcji i potwierdziły przyjęte na etapie projektowania założenia teoretyczne.

Słowa kluczowe: kładka dla pieszych, kompozyt, badania walidacyjne.

* * *

Experimental tests on validation element of composite foot-and-cycle bridge

Paper presents the scope of tests carried out on the validation segment around 3 m long that is a piece of target shell composite foot-and-cycle bridge. Static and dynamic tests allowed to evaluate structure behavior and confirmed design assumptions.

Keywords: footbridge, composite GFRP, validation tests.

Literatura:
[1] Chróścielewski J., Klasztorny M., Wilde K., Miśkiewicz M., Romanowski R.: Kompozytowa kładka pieszo-rowerowa o konstrukcji przekładkowej, Materiały Budowlane 7/2014 (nr 503), s. 1 – 2.
[2] Chróścielewski J., Klasztorny M., Nycz D., Sobczyk B.: Load capacity and serviceability conditions for footbridges made of fibre-reinforced polymer laminates. Warunki nośności i użytkowalności w odniesieniu do kładek z laminatów polimerowych. Roads and Bridges – Drogi i Mosty 13 (2014) 189 – 202.
[3] SÉTRA/AFGC, Footbridges.Assessment of vibrational behaviour of footbridges under pedestrian loading, 2006.

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 4/2015, s. 72 - 73 (spis treści >>)

Wyznaczanie wytrzymałości betonu na podstawie funkcji dojrzałości wg amerykańskiej normy ASTM C1074-11

mgr inż. Aleksandra Mariak, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
prof. dr hab. inż. Krzysztof Wilde, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska

Autor do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.04.19

Artykuł poświęcono wyznaczaniu wytrzymałości betonu na podstawie funkcji dojrzałości wg normyASTMC1074-11 (ang. Maturity Method). Metoda bazuje na rejestracji zmian temperatury w trakcie hydratacji dojrzewającego betonu. W artykule zaprezentowano procedurę badawczą służącą wyznaczeniu funkcji dojrzałości dla wybranej mieszanki betonowej oraz zależności wytrzymałość-dojrzałość. Celem badań jest wyznaczanie zmian w czasie rzeczywistej wytrzymałości młodego betonu dojrzewającego w elementach konstrukcji. Metoda znajduje zastosowanie w trakcie prowadzenia robót betonowych w warunkach obniżonej temperatury, w trakcie wytwarzania elementów sprężanych lub betonowania niestandardowych elementów wielkogabarytowych.

Słowa kluczowe: elementy betonowe, dojrzewanie betonu, wytrzymałość na ściskanie.

* * *

Estimating the strength of concrete based on the maturity function according to standards ASTM C1074-11

This paper is devoted to assessment of concrete strength based on the maturity function according to US standardsASTM C1074-11 (Maturity Method). The procedure uses a continuous monitoring of temperature changes during the hydration process of curing concrete. The development of relationship strengthmaturity is based on laboratory tests carried out on cubic and cylindrical specimens. The aim of the research is to estimate inplace concrete strength during construction process, which is particularly important for concrete works in low temperature conditions, production of prestressed concrete elements or massive concrete elements.

Keywords: concrete elements, concrete maturity, compressive strength.

Literatura:
[1] Neville AM.,Właściwości betonu. Polski Cement, Kraków, 2000.
[2] Ajdukiewicz. A., Mames J., Konstrukcje z betonu sprężonego, Polski Cement, Kraków, 2004.
[3] Moczko A., Nowoczesne metody nieniszczącej kontroli wytrzymałości dojrzewającego betonu, Polski Cement, numer specjalny, maj 2002, s. 35 – 37.
[4] ASTM C1074 – 11, Practice for Estimating Strength by the Maturity Method,ASTM Standards Vol. 04.02, ASTM,West Conshohocken, PA.
[5] Carino N.J., Lew H.S.: The Maturity Method: From Theory to Application, Proceedings of the 2001 Structures Congress & Exposition, May 21- 23, 2001, Washington, D.C., American Society of Civil Engineers, Reston, Virginia, Peter C. Chang, Editor, 2001, 19 p.
[6] ASTM C39/C39M – 04a, Standard Test Method for Compressive Strength of Cylindrical Concrete Specimens, ASTM Standards Vol. 04.02, ASTM,West Conshohocken, PA.
[7] ASTMC109 / C109M– 07, Standard TestMethod for Compressive Strength of Hydraulic Cement Mortars (Using 2-in. or [50-mm] Cube Specimens), ASTM Standards Vol. 04.01, ASTM, West Conshohocken, PA.

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 4/2015, s. 68 - 71 (spis treści >>)