z Markiem Dranikowskim, prezesem Polskiej Izby Konstrukcji Stalowych oraz dyrektorem naczelnym firmy Mostostal Słupca, rozmawia Ewelina Kowałko
Ewelina Kowałko: Jaki, Pana zdaniem, był popyt na konstrukcje stalowe w ostatnich latach, a jaki będzie w najbliższych?
Marek Dranikowski: Popyt na konstrukcje stalowe, szczególnie na polskim rynku, zależy od stopnia rozwoju głównie budownictwa infrastrukturalnego. Program przebudowy infrastruktury w latach 2010–2011 spowodował wzrost produkcji w 2011 r. do rekordowego poziomu 1250 tys. ton. Problemy 2012 r. związane z regresem gospodarczym, opóźnieniami w realizacji projektów infrastrukturalnych i drogowych doprowadziły do ograniczenia zapotrzebowania na konstrukcje stalowe, ale mimo wszystko poziom produkcji był niewiele mniejszy niż w 2011 r. i wyniósł 1200 tys. ton. Wpływ na taki stan miał znaczny wzrost eksportu, który zrekompensował zmniejszony popyt na krajowym rynku. W2013 r. również odnotowano dalszy spadek zapotrzebowania na konstrukcje stalowe. W efekcie produkcja zmniejszyła się do 1100 tys. ton. Szacuje się, że w 2014 r. produkcja była porównywalna z 2013 r. i wyniosła ok. 1100 – 1150 tys. ton. Ten rok i kolejne to szansa na zatrzymanie dekoniunktury oraz wzrost zapotrzebowania na konstrukcje na krajowym rynku. Środki unijne z nowej perspektywy finansowej 2014 – 2020 pozwolą na dokończenie wielu projektów z lat ubiegłych, a przede wszystkim na rozpoczęcie wielu nowych inwestycji. To wielka szansa dla branży konstrukcji stalowych.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 4/2015, s. 66 (spis treści >>)
mgr Krystyna Szymaniak, Rettenmaier Polska Sp. z o.o.
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.04.13
Łączna sieć dróg samorządowych w Polsce wynosi 360 793 km (w tym: drogi gminne: 209 333 km, drogi powiatowe: 125 924 km oraz drogi wojewódzkie: 25 536 km), co stanowi aż 95% ogólnej sieci dróg w Polsce. Drogi te nie mają odpowiednich parametrów technicznych, które pozwoliłyby na przejęcie zwiększającego się z roku na rok ruchu drogowego. Niedostateczna nośność mostów i wiaduktów, nawierzchni i podbudowy dróg, szerokość pasów korpusu drogowego i linii rozgraniczających, nienormatywne spadki podłużne powodują, że drogi samorządowe wymagają gruntownej przebudowy i modernizacji.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 4/2015, s. 46 - 47 (spis treści >>)
dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski, prof. PG, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.04.18
W Polsce do połowy XX w. przęsła rozpiętości powyżej 100 m stosowano zazwyczaj w przypadku konstrukcji stalowych. Tylko nieliczne pionierskie projekty realizowano z betonu sprężonego [1]. Największe mosty drogowe przez Wisłę i Odrę projektowano jako blachownicowe lub kratownicowe. Reprezentatywnymi przykładami takich konstrukcji są:
Literatura:
[1] Szczygieł J.;Mosty betonowe,WKŁ,Warszawa. 1978 r.
[2] Rymsza J., Biliszczuk J., Zobel H., Żółtowski K., Siwowski T.;. Dzieła polskich inżynierów –Mosty III RP.Warszawa: Polska Izba Inżynierów Budownictwa, 2014 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 4/2015, s. 63 - 64 (spis treści >>)
dr inż. Roman Gajownik, Instytut Techniki Budowlanej
dr inż. Roman Jarmontowicz
mgr inż. Jan Sieczkowski, Instytut Techniki Budowlanej
Autor do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.04.06
Wartykule omówiono zasady obliczania nośności na zginanie i ścinanie nadproży murowych oraz zespolonych. Ponadto zaprezentowano zasadnicze charakterystyki nadproży, jakie powinny być podane w deklaracji właściwości użytkowych, dla deklarowanego zastosowania wyrobu.
Słowa kluczowe: nadproża: murowe, monolityczne, stalowe, prefabrykowane, zespolone, nośność na zginanie, ścinanie.
* * *
Design of lintels in masonry structures
The article discusses the rules for calculating the load bearing capacity and shear resistance of themasonry and composite lintels. Article also discusses which information concerning essential characteristics of lintels should be given in the declaration of performance, for the declared intended use.
Keywords: lintels: masonry, concrete, steel, prefabricated, combined and composite, load bearing capacity, shear resistance.
Literatura:
[1] Jarmontowicz R.: Nowoczesne ścienne pustaki ceramiczne. COIB,Warszawa 1988 r.
[2] PN-EN 1992-1-1 Eurokod 2. Projektowanie konstrukcji z betonu. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków.
[3] PN-EN 1996-1-1 +A1: 2013-05 Eurokod 6. Projektowanie konstrukcji murowych. Część 1-1: Reguły ogólne dla zbrojonych i niezbrojonych konstrukcji murowych.
[4] PN-EN 845-2: 2013-10E Specyfikacja wyrobówdodatkowych domurów.Część 2:Nadproża.
[5] PN-EN 772-11: 2011E Metody badań elementów murowych. Część 11: Określenie absorpcji wody elementów murowych z betonu kruszywowego, kamienia sztucznego i kamienia naturalnego spowodowanej podciąganiem kapilarnym oraz początkowej absorpcji wody elementów murowych ceramicznych.
[6] PN-EN 771 Wymagania dotyczące elementów murowych.
[7] PN-EN 1745: 2012E Mury i wyroby murowe. Metody określania właściwości cieplnych.
[8] PN-EN 998-2 Wymagania dotyczące zapraw do murów. Zaprawa murarska.
[9] PN-EN 1993-1-1 Eurokod 3. Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków.
[10] Gajownik R., Jarmontowicz R., Sieczkowski J.: Rodzaj nadproży w konstrukcjach murowych i ich właściwości, „Materiały Budowlane” nr 4/2014.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 4/2015, s. 20 - 23 (spis treści >>)
dr inż. Marta Wasilewska, Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Agnieszka Topczewska
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.04.17
W artykule przedstawiono wyniki badań właściwości mieszanki mineralno-asfaltowej typu BBTM 11A PMB 45/80-65 oraz kruszywa polodowcowego ze złoża Stożne. Wyniki badań właściwości geometrycznych i fizycznych kruszyw potwierdziły, że mogą być one wbudowywane do warstwy ścieralnej. Skład mieszanki BBTM 11A PMB 45/80-65 ustalono zgodnie zWT-2:2010. Przeprowadzona ocena właściwości mieszanki wykazała, że spełnia ona wymagania dotyczące odporności na działanie wody ITSR oraz odznacza się dobrą odpornością na deformacje trwałe.
Słowa kluczowe: kruszywa polodowcowe,mieszanka mineralno- -asfaltowa, warstwa ścieralna.
* * *
Evaluation of asphalt mixture BBTM using aggregate from glacier deposits
The article presents the results of the properties of asphalt mixture BBTM PMB 11A 45/80-65 based on aggregate from glacier deposit Stożne. The results of the physical and geometrical properties of aggregates demonstrate that they can be incorporated into wearing course. The mixture composition BBTM 11A PMB 45/80-65 was determined in accordance with the WT-2:2010 standard. The evaluation of the properties of the mixture proved that theymeet the requirements forwater resistance ITSR and has good resistance to permanent deformation.
Keywords: aggregates from glacier deposits, asphalt mixture, wearing course.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 4/2015, s. 60 - 61 (spis treści >>)
dr inż. Adam Piekarczyk, Politechnika Śląska, Wydział Budownictwa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.04.08
W artykule przedstawiono uproszczony sposób ustalania obciążenia belek nadprożowych, które nie współpracują z murem ponad nimi. Określono zakładany obszar ściany murowanej, z którego ciężar własny przekazywany jest bezpośrednio na nadproże. Opisano sposoby uwzględniania obciążenia liniowego i skupionego oraz otworów występujących w ścianach ponad nadprożem.
Słowa kluczowe: konstrukcje murowe, obciążenia nadproży.
* * *
Simplified methods of determination of loads acting on lintels in masonry walls
This paper presents a simplified method of determination of the loads carried by the lintel beams that do not interact with the wall above them. Assumed masonry wall area from which self weight of masonry is transferred directly to the lintel is determined. The paper describes how to consider linear and concentrated loads and take into account the presence of openings in the wall abovethe lintel.
Keywords: masonry structures, loads acting on lintels.
Literatura:
[1] Hoła J., Pietraszek P., Schabowicz K., Obliczanie konstrukcji budynków wznoszonych tradycyjnie, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław 2006.
[2] DIN 1053-1 Mauerwerk. Berechnung und Ausführung.
[3] PN-EN 1996-1-1:2008/NA:2010P Eurokod 2. Projektowanie konstrukcji z betonu. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków.
[4] BS 5977-1 Lintels.Method for assessment of load.
[5] PN-EN 845-2:2013-10E Specyfikacja wyrobów dodatkowych do murów. Część 2: Naproża.
[6] Bemessungs-tabellen.Wärmedämmstürze Ziegel- und Normstürze. Wienerberger.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 4/2015, s. 29 - 32 (spis treści >>)
Z Piotrem Radkowskim, dyrektorem ds. sprzedaży w Przedsiębiorstwie Remontowo-Budowlanym DROBET Agnieszka Kmiecik, rozmawia Ewelina Kowałko
Ewelina Kowałko: Podczas targów BUDMA 2015 na stoisku Przedsiębiorstwa Remontowo-Budowlanego DROBET Agnieszka Kmiecik duże zainteresowanie wzbudzały wyeksponowane prefabrykowane elementy zbrojeniowe BAMTEC®. Proszę zaprezentować tę technologię.
Piotr Radkowski: Zbrojenie BAMTEC® zostało opracowane i opatentowane w 1994 r. przez niemieckie Biuro Inżynieryjne Hässler. W Polsce wyłącznym licencjobiorcą tej technologii jest nasza firma. Uniwersalność rozwiązania polega na tym, że każdy pręt elementu BAMTEC® może mieć inną średnicę, inną długość i być ułożony w innym odstępie w stosunku do wcześniejszego. Proces produkcji prefabrykatów zbrojeniowych jest prosty. Przez mechaniczne przyspawanie prętów o średnicy od 8 do 32 mm i długości od 1,60 do 15 m prostopadle do taśm montażowych uzyskuje się gotowy element zbrojeniowy „na miarę”. Maksymalna masa pojedynczego elementu wynosi 1,5 t.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 4/2015, s. 48 (spis treści >>)
dr hab. inż. Adam Wysokowski, prof. UZ, Uniwersytet Zielonogórski,Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.04.16
W ostatnich latach Polska dołączyła do światowej czołówki państw wykorzystujących technologie bezwykopowe w budownictwie infrastrukturalnym. Świadczą o tymm.in. zrealizowane i w dalszym ciągu realizowane spektakularne inwestycje oraz przyznane Polsce nagrody z tego zakresu. Obecnie technologia ta rozwija się niezwykle dynamicznie i „bite są” kolejne światowe rekordy. Z uwagi na swoje niezaprzeczalne zalety, obszar aplikacji technologii bezwykopowych jest wielokierunkowy i dotyczy zarówno stosowanych materiałów, technologii wykonawstwa (maszyn i urządzeń), jak też nowoczesnych metod projektowania. Artykuł stanowi krótki przegląd omawianych technologii stosowanych obecnie w budownictwie komunikacyjnym.
Słowa kluczowe: technologie bezwykopowe, budownictwo komunikacyjne, mikrotuneling.
* * *
Overview of the trenchless technologies currently used in transport engineering
Recent years Poland has joined the world leaders of trenchless technologies used in the infrastructure. Evidenced by the accomplished spectacular investments and a number of awards assigned to Poland in this field of engineering. Now this technology is developing very rapidly and another world records are made. Because of its unquestionable advantages trenchless technologies application area ismultidirectional and relates both, thematerials, and technology (machinery and equipment) as well as modern design methods. This article provides short overview of the technologies used nowadays in civil engineering.
Keywords: trenchless technologies, civil engineering structures, microtunneling.
Literatura:
[1] Kuczyński J. Miejskie budowle sanitarne i podziemne. Państwowe Wydawnictwo Naukowe Warszawa 1980 r.
[2] Kuliczkowski A. Technologie bezwykopowe w inżynierii środowiska.Wyd. Seidel-Przywecki. Józefosław 2010 r.
[3] Kuliczkowska E., Kuliczkowski J. Technologie bezwykopowe pomagają zmniejszyć emisję CO2. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne. Nr 2/2011 r.
[4] Madryas C. Tunele wieloprzewodowe – historia czy przyszłość? Inżynieria Bezwykopowa. Nr 1/2013.
[5] Madryas C., Kolonko A., Szot A., Wysocki L. Mikrotunelowanie. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne. Wrocław 2006 r.
[6] WysokowskiA. Specyfika budowy dolnych przejść dla zwierząt w technologii bezwykopowej. Materiały Budowlane nr 2/2014 r.
[7] Wysokowski A., Howis J. Nowoczesne technologie budowy tuneli dla pieszych i rowerzystów. Materiały Budowlane 04/2014 r.
[8] Materiały informacyjne firm produkujących elementy do budowy obiektów infrastruktury komunikacyjnej w technologii bezwykopowej. [9] Materiały firmy Herrenknecht AG (www. herrenknecht.com).
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 4/2015, s. 56 - 58 (spis treści >>)