logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Nowelizcja ustawy PZP (cz. II)

Dotychczas zamawiający zwracał wykonawcom wadium po podpisaniu umowy z wybranym oferentem. W myśl nowych przepisów zamawiający jest zobowiązany zwrócić wadium wszystkim wykonawcom niezwłocznie po wyborze oferty najkorzystniejszej lub unieważnieniu postępowania, z wyjątkiem wykonawcy, którego oferta została wybrana. Oznacza to, że wszyscy wykonawcy znacznie szybciej otrzymają wadium, które wnieśli na okoliczność udziału w procedurze przetargowej. Jeżeli chodzi o wykonawcę, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, to jemu zamawiający zwraca wadium niezwłocznie po zawarciu umowy…

Nowelizacja ustawy PZP (cz. 1)

Przedsiębiorcy prywatni, którzy korzystają ze środków unijnych, zostali zwolnieni z obowiązku stosowania ustawy PZP. Firmy będą musiały przestrzegać zasad równego traktowania i uczciwej konkurencji. Nowe procedury mają przyspieszyć działania i zwiększyć wykorzystanie funduszy unijnych. Ustawodawca liczy na to, że uchylenie obowiązku stosowania procedur przetargowych przez podmioty prywatne wydające środki unijne przyczyni się do przyśpieszenia inwestycji oraz większego wykorzystania tych środków.

Procedury zawierania umów

Kluczową sprawą jest właściwe sformułowanie postanowień umowy, uwzględniających w należytym stopniu interesy obu stron. Niezwykle istotny jest więc wybór procedury zawierania umowy, która pozwoli każdej ze stron wyeksponować jej interesy. W kontekście zasady swobody umów dopuszcza się wiele różnych procedur postępowania prowadzących do zawarcia umowy. Często strony w procesie zawierania jednej umowy stosują różne procedury. Najbardziej typowe sposoby zawarcia umowy, które znalazły uregulowanie w Kodeksie cywilnym, to: postępowanie ofertowe lub przetargowe oraz negocjacje (rokowania). Zagadnienia te regulują przepisy art. 66 – 72ą Kodeksu cywilnego.

Wadium w procedurach przetargowych (cz. II)

Artykuł 85 ustawy pzp stanowi, że w uzasadnionych przypadkach, co najmniej na 3 dni przed upływem terminu związania ofertą, zamawiający może tylko raz zwrócić się do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie tego terminu o oznaczony okres, nie dłuższy jednak niż 60 dni. W sytuacji, kiedy wykonawca nie wyrazi zgody na przedłużenie związania ofertą, nie straci wadium. Zgoda wykonawcy na przedłużenie okresu związania ofertą jest możliwa tylko z jednoczesnym przedłużeniem okresu ważności wadium albo, jeżeli nie jest to możliwe, z wniesieniem nowego wadium na przedłużony okres związania ofertą.

Wadium w procedurach przetargowych

Wadium w procedurach przetargowych to określona przez zamawiającego suma pieniędzy, od których wniesienia uzależnia on dopuszczenie wykonawcy do udziału w postępowaniu przetargowym. Wniesienie wadium ma na celu zabezpieczenie interesów zamawiającego na wypadek, gdyby np. wykonawca, którego oferta została wybrana, odmówił podpisania umowy na warunkach określonych w ofercie. Zgodnie z ustawą – Prawo zamówień publicznych (Pzp) zamawiający jest zobowiązany bezwzględnie żądać wniesienia wadium. Ma to miejsce wówczas, kiedy wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.




Unieważnienie postępowania (część 2)

W przypadku, gdy jedynym kryterium oceny ofert jest cena i do zamawiającego trafią dwie oferty o takiej samej cenie, jest on zobowiązany wezwać wykonawców do złożenia dodatkowych ofert. Jeżeli będą one miały również taką samą cenę, wówczas zamawiający unieważnia postępowanie. Ustawodawca uznał, że w takiej sytuacji niecelowe jest wzywanie wykonawców po raz drugi do złożenia dodatkowych ofert. Z drugiej strony, gdyby wykonawcy składali za każdym razem oferty o takich samych cenach, procedurę wzywania ich do składania dalszych ofert dodatkowych należałoby w którymś momencie zakończyć. Zgodnie z ustawą następuje to po złożeniu pierwszych ofert dodatkowych.

Czy doczekamy się stabilizacji prawnej? Nieustające zmiany w przepisach budowlanych

Uczestnicy rynku budowlanego, zarówno producenci, handlowcy, jak i importerzy materiałów budowlanych, a także budowlane firmy wykonawcze, firmy doradcze, projektanci i w końcu sami inwestorzy muszą wciąż śledzić proces zmian przepisów, by kolejne zmiany ich nie zaskoczyły na jakimś etapie przygotowania, realizacji czy zakończenia inwestycji. Choćby zmieniające się ostatnio zbyt często warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, utrudniały przygotowanie projektu budowlanego. Rozporządzenie w tej sprawie z 2002 r. zmieniło się już pięć razy i to nie koniec. Istotna zmiana, dotycząca przede wszystkim zaostrzenia wymagań energooszczędności, weszła w życie 1 stycznia 2009 r., następna 8 lipca 2009 r., a resort już pracuje nad kolejną.