logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski, prof. PG Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
mgr inż. Mikołaj Binczyk Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.07.21

W artykule opisano konstrukcję przęseł mostu drogowego przez Wisłę w Kamieniu (woj. lubelskie) i kluczowe operacje montażowe. Wykonawca przewidział montaż konstrukcji przez nasunięcie podłużne ze wspornikiem o rekordowej długości 108 m. Niestety, w początkowej fazie montażu dźwigary uległy lokalnemu uszkodzeniu polegającemu na plastycznej utracie płaskiej postaci środników. W artykule przedstawiono alternatywny projekt nasuwania, który został z powodzeniem zrealizowany, oraz wnioski dotyczące przyczyn pierwotnych niepowodzeń i zrealizowanego projektu nasuwania.

Słowa kluczowe: most, konstrukcja cienkościenna, nasuwanie po-dłużne, wyboczenie, nośność środników blachownic.

* * *

Installation of bridge over the Vistula in Kamień

The paper describes the structure of a road bridge over the Vistula River in the Kamien (Lublin province). The Contractor planned the erection using the incremental launching method with the record cantilever of 108 meters. Because of incorrect actions in the first phase several plastic buckling damages of web plate occurred. Authors describes alternative erection design, which has been successfully completed. Basic steps of designing process and final conclusions are presented.

Keywords: bridge, thin wall structure, incremental launching method, buckling, web plate capacity.

Literatura:


[1] Mohammad Najafi, Sanjiv Gokhale: Trenchless Technology, McGrawHill, NewYork, 2004.
[2] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usy-tuowanie (Dz.U. nr 63, poz. 735);
[3] Bajkowski S., Dąbkowski L. S., Jaworow-ska B., Szuster A., Utrysko B.: Światła mostów i przepustów. Zasady obliczeń z komentarzem i przykładami, GDDP-IBDiM, Wrocław – Żmigród, 2000.

Otrzymano: 28.05.2015 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 Materiały Budowlane 7/2015, s. 80 - 82 (spis treści >>)