dr inż. Marcin Dyba Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej
mgr inż. Łukasz Ślaga Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej
Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.09.13
W artykule przedstawiono analizę stanów granicznych nośności i użytkowalności żelbetowego zbiornika kolejowej wieży ciśnień po 55 latach eksploatacji. Podstawą rozważań były badania materiałowe oraz wykonany model numeryczny konstrukcji. Przeprowadzono weryfikację stanów granicznych nośności i zarysowania ściany zewnętrznej komór cylindrycznych oraz płyty dennej zbiornika z uwzględnieniem efektów reologicznych. Otrzymane wyniki opisują przyczyny powstania stanu zarysowania w zbiorniku. Zaproponowano sposoby naprawy uszkodzeń.
Słowa kluczowe: wieża ciśnień, skurcz betonu, zarysowanie.
* * *
Limit states of water tower reinforced concrete tank after 55 years of exploitation
The paper presents ultimate and serviceability limit states of railway water tower reinforced concrete tank after 55 years of exploitation. On the basis of material tests and numericalanalysis authors prepared technical condition assessment. Outer wall of cylindrical chambers and the bottom slab of the tank were verified in terms of load-bearing capacity and cracks widths, taking into account rheological effects.The causes and technical condition of the tank is strictly described by the calculations results. In conclusion, ways of repairing the damages were given.
Keywords: water tower, shrinkage, concrete cracking.
Literatura:
[1] Łapko A., Prusiel J. A.: Obliczeniowa kontrola zarysowania ścian żelbetowych silosów na podstawie Eurokodów, Przegląd Budowlany nr 1/2010, s. 24-28.
[2] PN-EN 1992-1-1. Projektowanie konstrukcji z betonu – Część 1-1. PKN,Warszawa 2008.
[3] PN-EN 1992-3. Projektowanie konstrukcji z betonu – Część 3. PKN,Warszawa 2008.
[4] PN-56/B-03260. Konstrukcje żelbetowe. Obliczenia statyczne i projektowanie. PKN,Warszawa 1956.
[5] SerugaA., Zych M.: Thermal Cracking of the Cylindrical Tank under Construction. I: Case Study, Journal of Performance of Constructed Facilities, 10.1061/(ASCE)CF. 1943-5509.0000581, 04014100. Online Publication Date: 11 Jan 2014.
[6] Zych M.: Wpływ skrępowania elementów z betonu na odkształcenia wymuszone według PN-EN 1992-3, Inżynieria i Budownictwo nr 1/2015, s. 12 – 16.
Otrzymano: 17.07.2015 r.
Materiały Budowlane 9/2015, str 46-47 (spis treści >>)