prof. dr hab. inż. Krzysztof Dyduch Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
dr inż. Marian Płachecki Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna w Jarosławiu
dr inż. Rafał Szydłowski Politechnika Krakowska,Wydział Inżynierii Lądowej
Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.09.34
Szczelność żelbetowych zbiorników na ciecze jest najważniejszym warunkiem w ich projektowaniu. Pomimo wielu lat krajowych doświadczeń w tej dziedzinie ciągle zdarzają się przypadki niepowodzeń przy wznoszeniu nowych i naprawie uszkodzonych zbiorników. W artykule przedstawiono najczęstsze przyczyny uszkodzeń, stosowane techniki wzmacniania oraz technologie naprawy przez sprężenie cięgnami zewnętrznymi.
Słowa kluczowe: cięgno bez przyczepności, szczelność, wzmocnienie, zbiornik.
* * *
Analysis of the tightness repairs of cylindrical reinforced concrete liquid tanks with prestressing
The liquid tank tightness is the main design condition to satisfy in designing. In spite of great national experience in its construction some failures appears in designing and realization of these nowdays. This paper presents the most common failure reasons, prior and present strengthening solutions as well as the rules of procedure of designing of strengthening with external prestressing.
Keywords: strengthening, tank, tightness, unbounded tendon.
Literatura:
[1] Starosolski W.: Konstrukcje żelbetowe według PN-B-03264:2002 i Eurokodu 2.Wydawnictwo Naukowe PWN,Warszawa 2008.
[2] PN-EN1992-1-1:2008: Eurokod 2 – projektowanie konstrukcji z betonu. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków.
[3]Kamiński M.,Trapko T.,Bywalski Cz.:Uszkodzenia iwzmocnienia żelbetowych ścian zbiornika wody przeciwpożarowej. Trwałość i skuteczność napraw obiektów budowlanych. Praca zbiorowa pod red.MieczysławaKamińskiego [i in.].Wrocław,Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, 2007, s. 185 – 192.
[4] Aprobata Techniczna Instytutu Badawczego Dróg i Mostów nrAT/2011-02-2701/1, 2012.
[5] Aprobata techniczna Instytut Techniki Budowlanej nrAT-15-5604/2011, 2011.
Otrzymano: 04.08.2015 r.
Materiały Budowlane 9/2015, str 90-91 (spis treści >>)