dr inż. Tomasz Kamiński Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
prof. dr hab. inż. Jan Bień Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.10.10
W artykule scharakteryzowano uwarunkowania i trudności w badaniach doświadczalnych i analizie teoretycznej obiektów mostowych o przęsłach małych rozpiętości, wynikające z niewielkich przemieszczeń konstrukcji oraz specyficznego sposobu oparcia przęseł na podporach za pośrednictwem pasm z tworzywa o stosunkowo znacznej odkształcalności. Przedstawiono wyniki badań terenowych i analizy obliczeniowej żelbetowego mostu kolejowego bardzo małej rozpiętości przeprowadzonych w ramach statycznego obciążenia próbnego konstrukcji. Zaprezentowano zakres prac obejmujący testy polowe i laboratoryjne, analizę numeryczną z wykorzystaniem modelu Metody Elementów Skończonych (MES) oraz porównanie uzyskanych wyników doświadczalnych i teoretycznych. Szczególną uwagę skupiono na sposobie modelowania bezpośredniego oparcia przęsła żelbetowego na przyczółkach z zastosowaniem ciągłej przekładki bitumicznej. Na podstawie wyników zaproponowano procedurę badań doświadczalnych oraz metodykę modelowania rozpatrywanego typu konstrukcji na potrzeby analiz teoretycznych.
Słowa kluczowe: most, obciążenie próbne, analiza, Metoda Elementów Skończonych.
* * *
Proof loading of a short-span bridge – testing and analysis
In the paper conditions and difficulties of experimental testing and theoretical analysis of bridge structures with short spans are described which are related to small displacements of such structures and specific type of span support by means of materialwith relatively high deformability. Results of field testing and analysis of a short-span railway bridge carried out within static proof loading test are presented. Scope of work, including experimental testing on site and additional investigations in laboratory, structural analysis by means of the Finite Element Method (FEM) as well as comparison of the results, is presented. Special attention is paid to modelling of specific support of the RC slab girder by means of bitumen sheets. On the basis of received results experimental testing procedure and modelling method are proposed to be applied on analysis of the considered types of structures.
Keywords: bridge, proof load test, analysis, Finite Element Method.
Literatura :
[1] „Projekt wykonawczy 4.6. Most w km 68+469” w ramach zadania „Rewitalizacja linii kolejowej nr 272 na odcinku Ostrzeszów – Ostrów Wlkp.”, Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o., Poznań, wrzesień, 2014.
[2] PN-S-10040:1999. Obiekty mostowe. Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone – Wymagania i badania.
[3] PN-S-10030:1985. Obiektymostowe. Obciążenia.
[4] PN-EN 1991-2:2007/AC:2010. Eurokod 1: Oddziaływania na konstrukcję – Część 2: Obciążenia ruchome mostów.
Otrzymano: 17.08.2015 r.
Materiały Budowlane 10/2015, str. 36-38 (spis treści >>)