dr hab. inż. arch. Krystyna Kirschke, prof. Politechnika Wrocławska, Wydział Architektury
dr inż. arch. Paweł Kirschke Politechnika Wrocławska, Wydział Architektury
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.11.45
Wrocławski Dworzec Główny PKP po rewaloryzacji przeprowadzonej w latach 2009 – 2012 stał się sprawnie funkcjonującym obiektem kolejowym o wysokim standardzie. Po zrealizowaniu kolejnego etapu tej inwestycji (w latach 2013 – 2015), polegającej na komercjalizacji pomieszczeń dworca, stał się on też gmachem użyteczności publicznej z dużą liczbą punktów usługowych. Przystosowywanie zabytku do tego rodzaju usług było możliwe, gdyż już na etapie projektu budowlanego precyzyjnie zdefiniowano wszystkie miejsca, które mogłyby być przystosowywane do funkcji komercyjnych. Podczas realizacji inwestycji pomieszczenia te przygotowano pod względem: rozwiązań przestrzennych, konstrukcji, infrastruktury technicznej oraz bezpieczeństwa pożarowego. Proces adaptacyjny przebiegał zgodnie z wytycznymi opracowanymi przez biuro Grupa 5 Architekci. Zawierały one konserwatorską kategoryzację pomieszczeń i określały obowiązki najemców. Realizacja poszczególnych zadań odbywała się przez autonomiczne projekty budowlane, które konsultowaliśmy i opiniowaliśmy.
Słowa kluczowe: adaptacja, usługi komercyjne, rewaloryzacja, Dworzec Główny we Wrocławiu.
* * *
Adaptation of the historic interiors for commercial needs – the last phase of the investment „Reconstruction of theMain Railway Station inWrocław”
After the regeneration within the years 2009-2012, the Main Railway Station in Wrocław became a smoothly functioning railway with high standard. From 2013 to 2015 the second phase of the investment took place, whose aim was to commercialize the interiors of the station building. Thatway the railway station became a public service building offering a large number of services. The adaptation of the historic building for these needswas possible, only by defining precisely at the stage of the building project all the areas which could be adapted for commercial features. Within the implementation of the project the interiors mentioned above were prepared in the terms of: spatial solutions, construction, technical infrastructure aswell as safety in case of fire. The adaptation process advanced according to the guidelines, elaborated by the Grupa 5 Architekci, including the conservation issues in terms of categorization of interiors and defining the obligations for the hirers. The implementation of single tasks took place as standalone building projects which were consulted and opinioned by the authors of this paper.
Keywords: adaptation, commercial services, regeneration,Main Railway Station inWrocław.
Literatura :
[1] http://www.a-ronet.pl/index.php?mod nagroda&n_id=881Z Dostęp 3.8.2015.
[2] Kirschke K., Kirschke P.: Ekspertyza konserwatorska, wnioski i wytyczne konserwatorskie do projektu „Odtworzenie Zabytkowego Historycznego Kompleksu Dworca Wrocław Główny z przebudową kolejowej infrastruktury technicznej” obszary „A”, „B” i „C”. Maszynopis Kirschke Pracownia Projektowa. Wrocław lipiec 2009 r.
[3] Odtworzenie Zabytkowego Historycznego Kompleksu Dworca Wrocław Główny z przebudową kolejowej infrastruktury technicznej. Projekt budowlany. Główny projektant Rafał Zelent. Maszynopis Grupa 5 Architekci sp. z o.o.Warszawa październik 2009.
[4] Wyniki badań historyczno-architektonicznych schronów przeciwlotniczych Dworca Głównego we Wrocławiu. Opracowanie: Małachowicz M., Karnicki R., Małachowicz A. MaszynopisWrocław lipiec 2009.
[5]Wanat P., Ziental K.: Między konserwacją a kreacją. Przebudowa Dworca Głównego we Wrocławiu 2010 – 2012. W: „Renowacje i Zabytki” nr 4 (44) 2012 s. 158 – 165.
[6] Wytyczne architektoniczne dla aranżacji wnętrz historycznego Dworca Wrocław Główny związanej z komercjalizacją lokali przeznaczonych do wynajęcia. Główny projektant Rafał Zelent.Maszynopis Grupa 5Architekci sp. z o.o.Warszawa październik 2012.
[7] Załuski D.:Dworce kolejowe: śródmiejskie przestrzenie podróży.Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2010.
[8] Kirschke K., Kirschke P.: Wartościowanie w decyzjach architektonicznych na przykładzie rewitalizacji wrocławskich obiektów użyteczności publicznej. W: Wartościowanie zabytków architektury. Red. nauk. Bogusław Szmygin. Polski Komitet Narodowy Międzynarodowej Rady Ochrony Zabytków ICOMOS Warszawa 2013, s. 100-111.
Otrzymano: 09.09.2015 r.
Materiały Budowlane 11/2015, str. 141-143 (spis treści >>)