logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Jubileusz 90-lecia urodzin prof. dra inż. Kazimierza Czaplińskiego

22 czerwca 2016 r. w Auli Politechniki Wrocławskiej odbędzie się uroczyste, otwarte posiedzenie Rady Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej poświęcone Jubileuszowi 90-lecia urodzin prof. dra inż. Kazimierza Czaplińskiego, wieloletniego kierownika Zakładu Metod Projektowania i Realizacji Budowli w Instytucie Budownictwa Politechniki Wrocławskiej.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 06/2016, str 194 (spis treści >>)

Badania doświadczalne sił w rozporach głębokiego wykopu

dr inż. Marek Wyjadłowski Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
dr inż. Janusz Kozubal Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
mgr inż. Tomasz Janusz Gollwitzer Polska Sp z o.o.

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.06.84

W artykule przedstawiono wyniki pomiarów sił w rozporach głębokiego wykopu oraz ich analizę i porównanie z wartościami obliczonymi w projekcie zabezpieczenia. Wykorzystano inżynierski system pomiarowy złożony z oprogramowania i jednostki pomiarowej współpracującej z układem sensorów. Jako czujniki zastosowano mostki tensometryczne naklejane na odpowiednio przygotowaną powierzchnię rozpór wykopu. Obserwowano różne etapy pracy obudowy wykopu w zależności od stanu robót ziemnych oraz odpowiadających imoddziaływań. Zastosowanie częściowych współczynników bezpieczeństwa typowych normowych parć na ściankę szczelną zapewniło bezpieczne zaprojektowanie rozpór wykopu.

Słowa kluczowe: głębokie wykopy, siły w rozporach, pomiary tensometryczne.

* * *

Experimental study of the forces in the struts of deep excavations

The article presents the results of measurements of forces in the struts of deep excavation and the analysis and comparison with values calculated in the project. Engineering measurement system consisting of software, measuring unit, which operates together with the strain gauges was used. Strain gauges were glued to the prepared surface of the struts of the sheet pile. Measurements take into consideration different stages of earthworks and the corresponding loading. The use of partial safety factors for typical earth pressure of code on the wall ensured safe design struts excavation.

Keywords: deep excavations, forces in the struts,measurements, strain gauges.

Literatura :

[1] Chang-YuOu. 2006.Deep Excavation: Theory and Practice. CRC Press.
[2] Druss David L. 2000. „Discussion The effects of temperature and Use of Vibrating Wire Strain Gauges for Braced Excavations”. Geotechnical News 18 (4): 24.
[3] DIN 4085: 2002-12. Baugrund – Berechnung des Erddrucks.
[4] Empeflungen des Arbeitskreises „Baugruben” EAB. 4Auflage. 2006. Berlin. Ernst & Sohn.
[5] Górska Karolina, Marek Wyjadłowski, 2012. „Analysis of displacement of excavation based on inclinometermeasurements”. StudiaGeotechnicaet Mechanica34(4):3–16.DOI: 10.2478/sgm041201.
[6] Górska Karolina, Marek Wyjadłowski. 2013 „Wyznaczanie parametrów geotechnicznych podłoża w metodzie obserwacyjnej”. Materiały Budowlane 487 (3): 74 – 75.
[7] PN-EN1997-1 Eurokod 7. Projektowanie geotechniczne. Część I. Zasady ogólne.
[8] PN-81/B-03020 Grunty budowlane. Posadowienie bezpośrednie budowli. Obliczenia.
[9] PN-EN 12063 Wykonawstwo specjalistycznych robót geotechnicznych. Ścianki szczelne.
[10] Projekt Manager Version (2008). mb AEC Software GmbH.

Otrzymano: 01.04.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 06/2016, str 191-193 (spis treści >>)

Wpływ awarii maszyn na montaż stolarki aluminiowej w systemie Just-in-Time

mgr inż. Blanka Winiecka-Kowalczyk Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Piotr Nowotarski Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Roman Milwicz Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Natalia Wojciuk Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.06.83

W artykule przedstawiono zasady systemu Just-in-Time (JiT) oraz przeanalizowano wpływ awarii maszyn używanych przy montażu stolarki aluminiowej, wykorzystując metodę FMEA, na przykładzie realizacji obiektu użyteczności publicznej w powiecie poznańskim w 2015 r. Ponadto dokonano oceny, czy zaproponowane rozwiązania pozwoliłyby uniknąć problemów, gdyby wystąpiły na analizowanej budowie.

Słowa kluczowe: Lean Management, Just-in-Time, awarie maszyn, montaż stolarki, metoda FMEA.

* * *

The impact of machine failures on assembling aluminum joinery using Just-in-Time method

The article briefly explains the rules of the system JiT, and analyzes the impact of failure of machines used during the assembly of aluminum on the whole process using FMEA analysis, during construction of public facility in the district of Poznan in 2015. In addition, an assessment was performed of whether the proposed solution would avoid the problems in the analyzed structure.

Keywords: Lean Manufacturing, Just-in-Time, failures of machines, installation aluminum joinery, FMEA analysis.

Literatura :

[1] Brioso Xavier. 2015. „Integrating ISO21500 Guidance on Project Management, Lean Construction and PMBOK”. Procedia Engineering Vol. 123: 76 – 84. DOI: 10.1016/j.proeng.2015.10.060.
[2] Claycomb Cindy, Richard Germain, Cornelia Dröge. 1999. „Total system JIT outcomes: inventory, organization and financial effects”. International Journal of Physical Distribution and Logistics 29 (10): 612 – 630.DOI: 10.1108/09600039910299940
[3] Inmana R. Anthony, Samuel R. Saleb,Kenneth Green Jr.,Dwayne Whittend. 2011. „Agilemanufacturing: Relation to JIT, operational performance and firm performance”. Journal of Operations Management 29 (4): 343 – 355. DOI: 10.1016/j. jom.2010.06.001.
[4] Nowotarski Piotr, Jerzy Pasławski. 2015. „Barriers in Running Construction SME – Case study on introduction of agile methodology to electrical subcontractor”. Procedia Engineering 122: 47 – 56. DOI: 10.1016/j.proeng.2015.10.006.

Otrzymano: 13.04.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 06/2016, str 188-190 (spis treści >>)

Rozwiązania konstrukcyjne odbojnic w komorach śluz żeglugowych

dr inż. Wojciech Rędowicz Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
dr hab. inż. Stanisław Kostecki, prof. Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.06.82

Istotnym wyposażeniem żeglugowych śluz komorowych są odbojnice instalowane na ścianach bocznych komór w celu ochrony ich przed niszczeniem spowodowanym uderzeniami lub zarysowaniami od jednostek pływających, takich jak barki i pchacze. Wartykule zaprezentowano rozwiązania techniczne, trwałość oraz opłacalność stosowania dotychczasowych odbojnic.Omówiono własne, oryginalne rozwiązanie odbojnic z użyciem nowoczesnych materiałów budowlanych dla śluzy na stopniu w Malczycach. Przeanalizowano numerycznie wpływ materiału wypełniającego odbojnicę na wielkość naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcyjnych, powstałych w wyniku uderzenia barki pchanej.

Słowa kluczowe: śluza żeglugowa, odbojnica, metoda elementów skończonych, kolizja statku.

* * *

Constructions of fenders in chamber of navigation lock

Fenders are essential equipment of lock chambers. These constructions are mounted on the side walls of the lock chamber in order to protect them from damage caused by direct or lateral collision fromtowboats and barges. This paper presents an analysis of the technical solutions, durability and cost-effectiveness of the currently used fenders. The solution of a modern fender, that is proposed in the lock of the Malczyce weir, is also presented. Using numericalmodelling, the authors analyze the influence of the fender's filling material on the loads' (or stresses and strains) intensity as a result of towed barge's collision.

Keywords: navigation lock, fender, finite element method, kinetic energy, ship collision

Literatura :

[1] Arkuszewski Antoni, Włodzimierz Przyłęcki, Antoni Symonowicz, Andrzej Żylicz. 1971. Eksploatacja dróg wodnych.Warszawa.Arkady.
[2] BN-66/8943-06 Budownictwo hydrotechniczne. Odbojnica pionowa drewniana.
[3] Galor Wiesław. 2008. „Odbojnice z elastomerów poliuretanowych”. Inżynieria Morska i Geotechnika (6): 345 – 348.
[4] Hydroprojekt Wrocław Sp. z o.o. 2013. „Opracowania nowe na obszarze objętym projektem (bez cofki). Śluza żeglugowa. Konstrukcje odbojów ślizgowych”. S-3335/13.Wrocław.
[5] Kulczyk Jan, Jan Winter. 2003. Śródlądowy transport wodny.Wrocław. OficynaWydawnicza PolitechnikiWrocławskiej.
[6] Matakiewicz Maksymilian. 1931. Żegluga śródziemna i budowa dróg wodnych.Warszawa. Komitet Wydawniczy Podręczników Akademickich.
[7] Mazurkiewicz Bolesław K. 2004. Porty Jachtowe-Mariny. Projektowanie. Gdańsk. Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej.
[8] Wang Lili,Yang Liming, Huang Dejin, Zhang Zhongwei, Chen Guoyu. 2008. „An impact dynamics analysis on a new crashworthy device against ship-bridge collision”. International Journal of Impact Engineering (35): 895 – 904.
[9] Wszelaczyński Wiesław. 1990. Drogi wodne śródlądowe. Gdańsk.Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.

Otrzymano: 06.04.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 06/2016, str 186-190 (spis treści >>)

Źródła marnotrawstwa na budowie

dr hab. inż. Edyta Plebankiewicz, prof. Politechnika Krakowska,Wydział Inżynierii Lądowej
mgr inż. Ewelina Mitera Politechnika Krakowska,Wydział Inżynierii Lądowej

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.06.81

Jedną z metod usprawniających realizację inwestycji budowlanej jest wykorzystanie metody Lean Construction.W artykule omówiono w skrócie ideę Lean oraz czynniki/rodzaje marnotrawstwa na budowie. Przedstawiono wyniki aktualnie prowadzonych badań sondażowych dotyczących źródeł marnotrawstwa, w których respondentami byli wykonawcy robót budowlanych. Ankietowani najwyżej ocenili: błędy i niezgodności w dokumentacji projektowej; opóźnienia w realizacji inwestycji; błędy i wady jakościowe realizowanych robót; niezgodność z przeznaczeniem.W artykule przedstawiono także ocenę czynników marnotrawstwa zaproponowanych (na podstawie literatury zagranicznej), tj. making-do, task diminishment (zmniejszenie jakości robót), buffering (buforowanie).

Słowa kluczowe: Lean Construction, Lean Manufacturing, Lean Thinking, marnotrawstwo na budowie.

* * *

Wastes on construction site

One of themethods to improve the construction project delivery is the use of themethod of Lean Construction. The article is briefly discusses about the idea of Lean and types of waste on construction site. Presents the results of ongoing research about sources of waste on construction site, where respondents are construction companies. Respondents recognized as the most important:mistakes and incompatibility in project documentation, delays in construction works, quality defects, non-intended. In addition, the article presents an assessment of the proposed waste factors in foreign literature, ie. making-do, task diminishment, buffering.

Keywords: Lean Construction, Lean Manufacturing, Lean Thinking, waste on construction site.

Literatura :

[1] Antosz Katarzyna, Andrzej Pacana, Dorota Stadnicka, Władysław Zielecki. 2015. Lean Manufacturing Doskonalenie produkcji. Rzeszów. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
[2] Biruk Sławomir, Piotr Jaśkowski, Anna Sobotka. 2003. Zarządzanie w budownictwie. Lublin.Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej.
[3] Bølviken Trond, John Rooke, Lauri Koskela. 2014. „The wastes of production in construction – a TRV based taxonomy”. Proceedings of IGLC22: 811 – 822. Oslo. Akademika Forlag.
[4] Hussain S. M. Abdul Mannan, B. Vamsi Krishna, V. Ranjith Kumar. 2014. „Application and analysis of Last Planner System in the construction industry.” IMPACT: International Journal of Research in Engineering&Technology 2 (6): 33 – 44.
[5] Koskela Lauri 1992. Application of new production Philosophy to Construction. Technical Report. Stanford. CIFE.
[6] Koskela Lauri 2004. „Making-do – The Eight Category of Waste”. Proceedings of IGLC12. Helsingør.
[7] LeśniakAgnieszka. 2012. „Przyczyny opóźnień w opiniach wykonawców”. Czasopismo Techniczne (1): 57 – 68.
[8] Ohno Taiichi. 1978. The Toyota Production System: Beyond Large-Scale Production. Tokyo. Diamond Publishing.
[9] http://iglc.net/ (dostęp 10.03.2016 r.).
[10] http://www.ebadania.pl/ (dostęp 10.03.2016 r.).
[11] Patton John R. 2013. Task Diminishment: Construction Value Loss due to Sub-optimal Task Execution. Indiana: The College of Graduate and Professional Studies, Department of Technology; Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy.
[12] Ronen Boaz. 1992. „The complete kit concept.”. International Journal of Production 30 (10): 2457 – 2466.
[13] Shook John,Mike Rother. 2009. Eliminacja marnotrawstwa poprzez mapowanie strumienia wartości.Wrocław.Wydawnictwo Lean Enterprise Institute.
[14]Wirkus Marek, TadeuszWęsierski, Anna Chmielarz. 2011. „Marnotrawstwo pracy maszyn na placu budowy”. Budownictwo i Inżynieria (2): 699 – 708.
[15] Womack James P., Daniel T. Jones. 1996. Lean thinking. NewYork. Simon & Schuster.
[16] Womack James P., Daniel T. Jones, Daniel Roos. 1990. The machine that changed the world. New York. Macmillan.

Otrzymano: 12.04.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 06/2016, str 184-185 (spis treści >>)

Potencjalne przyczyny wczesnego zarysowania stropu budynku biurowego

dr inż. Michał Musiał PolitechnikaWrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego iWodnego

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.06.80

Wartykule opisano przypadek wczesnego zarysowania stropu budynku biurowego. Przeprowadzono analizę przyczyn uszkodzeń. Stwierdzono, że były następstwem uchybień technologicznych przy projektowaniu, produkcji, transporcie i/lub pielęgnacji betonu.

Słowa kluczowe: betonowanie, receptura betonu, skurcz, technologia betonu, zarysowanie.

* * *

Potential reasons of early cracking of the office building ceiling

In the paper the case of early cracking of the office building ceiling was described. The analysis of the damages reasons was carried out. It was stated that the damages were the consequence of technological faults in designing, production, transport and/or curing of concrete.

Keywords: concreting, concrete recipe, shrinkage, concrete technology, cracking.

Literatura :

[1] Kuniczuk Krzysztof. 2011. Beton architektoniczny – wytyczne techniczne. Kraków. Stowarzyszenie Producentów Cementu.
[2] Orłowski Zygmunt. 2010. Podstawy technologii budownictwa monolitycznego.Warszawa.Wydawnictwo Naukowe PWN.
[3] Neville Adam M. 2012. Właściwości betonu. Kraków. Stowarzyszenie Producentów Cementu.

Otrzymano: 13.04.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 06/2016, str 182-183 (spis treści >>)

Korzyści ze stosowania BIM w realizacji robót inżynieryjnych z perspektywy wykonawcy

dr inż. Krystyna Araszkiewicz Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Wydział Budownictwa i Architektury
mgr Anna Tryfon-Bojarska Skanska S.A
lic. Aleksander Szerner Skanska S.A

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.06.71

W artykule przedstawiono zastosowanie koncepcji Building InformationModelling (BIM) przez wybranego wykonawcę w projektach robót inżynieryjnych. Na podstawie analizy projektów realizowanych w latach 2005 – 2016 przez wykonawcę orazwywiadówprzeprowadzonych z pracownikami zidentyfikowano oraz opisano korzyści ze stosowania BIM, które umożliwiają wprowadzanie i analizę informacji dotyczących: kontroli projektu inwestycyjnego; wyszukiwania niezgodności projektowych; kolizji; koordynacji i przekazywania informacji każdemu uczestnikowi i interesariuszowi procesu w czasie rzeczywistym; szybkiego przewidywania konsekwencji zmian w projekcie; analizy bezpieczeństwa prac na budowie; precyzji, wydajności i jakości wykonywanych prac.Wskazano zalety wykorzystania technologii BIM na poszczególnych etapach życia projektu oraz ograniczenia, które zdaniem menedżerów udzielających wywiadów mogą hamować w najbliższym czasie rozwój tej metody.

Słowa kluczowe: BIM, zarządzanie informacją, komunikacja, budownictwo inżynieryjne.

* * *

The benefits of using the BIM concept in the execution of engineering works from the point of view of the contractor

In the article, a study has been presented, which concerns the use of the BIM elements by a chosen contractor. Based on the analysis of various projects executed by the contractor during the years 2005– 2016, as well as based on in-depth interviews carried outwith the contractor’s employees benefits have been identified and described that are created as a result of using the BIM tools. Those tools allow for the introduction and analysis of information in the range of: detection of collisions; the coordination and forwarding of information to every participant of the process in real time; fast forecasting of the consequences of project changes; analysis of construction site safety; support of the efficiency and quality of the executed works. Benefits have been pointed out of the contractors use of the BIM technologies during specific stages of the project’s lifecurve and the limitations of introducingBIMhave been presented, which, according to themanagers giving the interviews, can suppress the development of this method in the near future.

Keywords: BIM, data management, communication, civil engineering.

Literatura :

[1] AliMostafa,MohamedYasser,TaghaddosHosein, Hermann Rick. 2015. „BIM obstacles in industrial projects: a contractor perspective”. 5th International/ 11th Construction Specialty Conference,Vancouver, British Columbia.
[2] Chou J. S., H. M. Chen, C. C. Hou, C.W. Lin. 2010. „VisualizedEVMsystemfor assessing project performance”. Automation in Construction Vol. 19 (5): 596 – 607. DOI 10.1016/j.autcon.2010.02.006.
[3] Halttula Heiki, Aapaoja Aki, Haapasalo Harri. 2015. „The contemporaneous use of building informationmodellingandrelationalprojectdeliveryarrangements”. Procedia Economics and Finance (21): 532 – 539. DOI 10.1016/S2212-5671 (15) 00209-9.
[4] JradeAhmad, Julien Lessard. 2015. „An integratedBIMsystemto track the time and cost of construction projects: a case study”. Journal of Construction Engineering. DOI 10.1155/2015/579486.
[5] Report for the Government Construction Client Group. 2011. http://www.bimtaskgroup. org/wp-content/uploads/2012/03/BIS-BIM- -strategy-Report.pdf (dostęp 22.02.2016 r.).
[6] Tauriainen M. K., J. A. Puttonen, A. J. Saari. 2015. „The assessment of constructability: BIM cases”. ITcon Vol. 20. Special Issue ECPPM 2014 – 10th European Conference on Product and Process Modelling: 51 – 67; http://www.itcon.org/data/works/att/2015_4. content.00001.pdf (dostęp 22.02.2016 r.).
[7] Zima Krzysztof. 2012. „Zarządzanie informacjami w zintegrowanej realizacji inwestycji”. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych 166 (4): 146 – 158.

Otrzymano: 08.04.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 06/2016, str 164-165 (spis treści >>)

Problemy na etapie uzgadniania dokumentacji projektowej inwestycji kolejowych realizowanych z zastosowaniem Warunków Kontraktowych FIDIC

dr hab. inż. Mieczysław Połoński, prof. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie,Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Jan Kowalski Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie,Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.06.70

W Polsce w ostatnich latach podejmowanych i planowanych jest wiele inwestycji kolejowych. Nowy budżet UE na lata 2014 – 2020 dotyczący dofinansowania inwestycji w Polsce, przewiduje dopływ 5 009 mln euro. Znaczna część tych środków ma współfinansować inwestycje kolejowe. Warto zadbać, aby środki te były wykorzystywane efektywnie. Jednym z ważnych etapów osiągnięcia tego celu jest właściwe przygotowanie inwestycji do realizacji, co wymaga dobrego rozeznania ich specyfiki. W artykule przedstawiono to zagadnienie z uwzględnieniem uwarunkowań organizacyjnych na terenie Polski. Zaprezentowano analizę zastosowania Warunków Kontraktowych FIDIC przy realizacji kontraktów kolejowych, w połączeniu z wewnętrznymi procedurami PKP PLK S.A.

Słowa kluczowe:Warunki Kontraktowe FIDIC, ZOPI, inwestycje kolejowe, planowanie inwestycji.

* * *

Problems at the stage to agree project documentation for railway contracts using FIDIC Conditions of Contract

In Poland last years had been undertaken and planned many railway investments. The new budget financing of investments in Poland fromthe EUfor 2014-2020, provides for the supply of funds at the level of 5 009 million.Asignificant portion of these fundswill go just for railway investments. It should ensure that suchmeasures are consumed efficiently as possible. One of the important steps to achieve this objective is the proper preparation of these investments for the implementation of which requires a good discernment of their specific. The article presents the issue with regard to the organizational conditions in Polish. Especially it presents an analysis of the direct application of FIDICConditions of Contract in the implementation of rail contracts, in conjunction with the internal procedures of PKP PLK S.A.

Keywords: Conditions of Contract FIDIC, ZOPI, rail investments, investment plan.

Literatura :

[1] FIDIC. 1999 (tekst angielski). 2005 (tekst polski).Wydanie III. Stowarzyszenie Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców (SIDiR).
[2] Heine Adam. 2003. Umowy i przetargi dotyczące budownictwa.Warszawa.Wydawnictwo SIDiR.

Otrzymano: 04.04.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 06/2016, str 162-163 (spis treści >>)