dr inż. Krzysztof Zima Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.06.48
Celem artykułu jest zaprezentowanie możliwości wykorzystania danych zawartych w plikach IFC (z ang. Industry Foundation Classes) do tworzenia relacyjnej bazy danych wspomagającej kosztorysowanie robót budowlanych. Omówiono proces tworzenia przykładowej relacyjnej bazy danych, schemat postępowania w przypadku wykorzystaniamodelu informacji o budynku oraz specyfikacji IFC w kosztorysowaniu robót budowlanych wspomaganym metodą CBR (Case Based Reasoning – wnioskowanie z przypadków). Baza danych przygotowana do wykorzystania w metodzie wnioskowania z przypadków na podstawie specyfikacji IFC tworzona jest zdecydowanie szybciej i łatwiej od tradycyjnego żmudnego pozyskiwania przypadków.
Słowa kluczowe: baza danych, BIM, IFC, kosztorysowanie.
* * *
Relational database supporting cost estimation based on case based reasoning
The aim of the article is to present the possibilities of using the data contained in IFC file (IFC - Industry Foundation Classes) to create a relational database supporting the cost estimation. Discusses the process of creating a relational database based on the information contained in the IFC file. The article has been presented aworkflowin case of use the Building Information Model and IFC specification in the cost estimation of construction works assisted by CBR (Case Based Reasoning). The database prepared for use in the method of Case Based Reasoning based on IFC specifications is created much faster and easier than the traditional tedious acquisition of cases.
Keywords: database, BIM, IFC, cost estimation.
[1] Ahn Joseph,Hyun-Soo Lee,Moonseo Park,Bo-Sik Son, Minhyuk Jung. 2012. „IFC-CBR based cost model framework development”. Proceedings of Creative Construction Conference: 18 – 25.
[2] Gajzler Marcin. 2010. „Text and data mining techniques in aspect of knowledge acquisition for decision support systemin construction industry”. Technological and Economic Development of Economy 16 (2): 219 – 232.
[3] Halpin Terry, Tony Morgan. 2008. Information modeling and relational databases. Elsevier. USA.
[4] Vanlande Renaud, Christophe Nicolle, Christophe Cruz. 2008. „IFC and building lifecycle management”. Automation in Construction 18 (1): 70 – 78. DOI 10.1016/j.autcon.2008.05.001.
[5] Zhiliang Ma, Wei Zhenhua, Song Wu, Lou Zhe. 2011. „Application and Extension of the IFC Standard in Construction Cost Estimating for Tendering in China”. Automation in Construction 20 (2): 196 – 204.DOI 10.1016/j.autcon.2010.09.017.
Otrzymano: 05.04.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 06/2016, str 109-111 (spis treści >>)
dr inż. Robert Bucoń Politechnika Lubelska,Wydział Budownictwa i Architektury
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.06.49
Utrzymanie wielorodzinnych budynków mieszkalnych jest złożonymi wieloetapowym zagadnieniem, które obejmuje wielokryterialną ocenę stanu budynku, wariantowanie napraw oraz optymalizację wyboru działań remontowych. Przedstawione w artykule badania odnoszą się do planowania wydatków na utrzymanie budynków mieszkalnych. Opracowany model matematyczny pozwala określić koszt i zakres działań naprawczychwcelu osiągnięcia zakładanego stanu eksploatacyjnego budynku.Aby rozwiązać poszczególne zadania modelu, zastosowano metody wielokryterialnego wspomagania decyzji oraz programowania liniowego.
Słowa kluczowe: wymagania eksploatacyjne, ocena budynku, naprawa, remont.
* * *
Expenditure planning for the maintenance of multi-family residential buildings
Maintenance of multi-family residential buildings is a complex and multi-stage problem, which covers multi-criteria assessment of a building’s state, repair variants and optimization of the choice of renovation activities. The studies presented in the article refer to planning expenditures for the maintenance of residential buildings. The developed mathematical model allows to determine the cost and the scope of repair activities to achieve assumed exploitation state of a building. In order to solve particular tasksmulticriterial decisionmakingmethods and linear programming have been applied.
Keywords: exploitation requirements, building evaluation, repair, renovation.
[1] Christen Markus, Jules Schroeder, Wallbaum Holger. 2014. „Evaluation of strategic building maintenance and refurbishment budgeting method Schroeder”. International Journal of Strategic Property Management 18 (4): 393 – 406. DOI: 10.3846/1648715X.2014.971917.
[2] Juan Yi-Kai, Kim Jun Ha, Kathy Roper, Lacouture Daniel Castro. 2009. „GA – based decision support system for housing condition assessment and refurbishment strategies”. Automation in Construction 18 (4): 394 – 401. DOI: 10.1016/j.autcon.2008.10.006.
[3] Perng Yeng-Horng, JuanYi-Kai,HsuHuang-Shing. 2007. „Genetic algorithm-based decision support for the restoration budget allocation of historical buildings”. Building and Environment 42 (2): 770–778.DOI: 10.1016/j.buildenv. 2005.09.009.
[4] Rosa Lucio,Assed Haddad. 2013. „Assessing the sustainability of existing buildings using the analytic hierarchy process”. American Journal of Civil Engineering 1 (1): 24 – 30. DOI: 10.11648/j.ajce.20130101.14.
[5] Ustawa z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. 10.243.1623).
[6] Zavadskas Edmundas Kazimieras, Arturas Kaklauskas, Zenonas Turskis. 1997. „Multicriteria decision-making system for building retrofit”. Journal of Civil Engineering and Management 3 (4): 62 – 68.
Otrzymano: 13.04.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 06/2016, str 114-115 (spis treści >>)
mgr inż. Anna Jakubczyk-Gałczyńska Politechnika Gdańska,Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
dr inż. Adam Kristowski Politechnika Gdańska,Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
prof. dr hab. inż. Robert Jankowski Politechnika Gdańska,Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.06.50
W artykule przedstawiono metodę prognozowania wpływu drgań na budynki mieszkalne z wykorzystaniem sztucznych sieci neuronowych. Drgania komunikacyjne mogą doprowadzić do uszkodzenia elementów konstrukcyjnych, a nawet do awarii budynku. Najczęstszym efektem są jednak rysy, pękanie tynku i wypraw. Metody oparte na sztucznej inteligencji są przybliżone, ale stanowią wystarczająco dokładną i ekonomiczną alternatywę dla tradycyjnych pomiarów.
Słowa kluczowe: drgania komunikacyjne, sztuczna inteligencja, SSN, budynki mieszkalne.
* * *
Usage of artificial neural networks for estimating the impact of traffic-induced vibration on residential buildings
The article presents the method of forecasting the impact of vibrations on residential buildings using the artificial neural networks. Traffic – induced vibrations may damage to structural elements or even lead to structural collapse. However the most common effect is cracking of plaster.Methods based on artificial intelligence are approximate, but they are enough reliable and economical alternative way to traditional measurements.
Keywords: traffic-induced vibrations, artificial intelligence, ANN, residential buildings.
[1] Chudyba Łukasz. 2011. „Wpływ typu sieci neuronowej na dokładność prognozowania przekazywania drgań pochodzenia górniczego z gruntu na budynek”. Czasopismo Techniczne 108 (3): 3 – 12.
[2] Hunaidi Osama. 2000. „Traffic vibrations in buildings”. Construction Technology Update 39: 1 – 6.
[3] Jakubczyk-GałczyńskaAnna,AdamKristowski, Robert Jankowski. 2014. „Koncepcja szacowania wpływu drgań komunikacyjnych na budynki i na ludzi przy użyciu sztucznych sieci neuronowych”. Inżynieria Morska i Geotechnika 5: 523 – 527.
[4] Jakubczyk-GałczyńskaAnna, Robert Jankowski. 2014. „Traffic-induced vibrations. The impact on buildings and people”. International Conference on Environmental Engineering Selected papers: 1-6.
[5] Kawecki Janusz, Krzysztof Stypuła. 2008. „Błędy w prognozowaniu i diagnostyce wpływów dynamicznych na budynki”. Czasopismo Techniczne 105 (M/2008): 127 – 136.
[6] Kawecki Janusz, Krzysztof Stypuła. 2013. „Zapewnienie komfortuwibracyjnego ludziom w budynkach narażonych na oddziaływania komunikacyjne”. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej.
[7] Kuźniar Krystyna. 2011. „Neural networks for the analysis of mine-induced building vibrations”. Computer Assisted Mechanics and Engineering Sciences 18 (3): 147 – 159.
[8] Ossowski Stanisław. 1996. „Sieci neuronowe w ujęciu algorytmicznym”. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
[9] PN-85 B-02170. 1985. „Ocena szkodliwości drgań przekazywanych przez podłoże na budynki”. Polski Komitet Normalizacji Miar i Jakości.
[10] Stęgowski Zdzisław. 2004. „Sztuczne sieci neuronowe”.Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
[11] Tadeusiewicz Ryszard. 1993. „Sieci neuronowe”.Akademicka Oficyna Wydawnicza.
[12] Urbański Paweł. 2004. „Zastosowanie sztucznych sieci neuronowych do oceny stopnia zużycia technicznego wybranej grupy budynkówmieszkalnych”. Statystyka i data mining w badaniach naukowych: 105 – 119.
Otrzymano: 14.04.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 06/2016, str 116-117 (spis treści >>)
mgr inż. Maria Kośmieja Politechnika Poznańska,Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Agnieszka Dziadosz Politechnika Poznańska,Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.06.51
Głównym celem prowadzenia analiz ekonomiczno-społecznych jest uzasadnienie, iż zastosowany wariant inwestycji jest właściwy nie tylko z uwagi na ocenę efektywności przedsięwzięcia inwestycyjnego, lecz także ze społecznego punktu widzenia. W ostatnim czasie zauważalny jest trend w kierunku elastycznego wariantowania i projektowania inwestycji w aspekcie analizy kosztów w cyklu życia obiektu. Warto przytoczyć chociażby projekt nowelizacji ustawy PZP, w którym wprowadzono kryterium kosztu (tj. podejście oparte na rachunku kosztów cyklu życia) uwzględniające zarówno koszty wykonania oraz eksploatacji, jak również koszty przypisywane społecznymi ekologicznymefektomzewnętrznym(mającymwpływ na elastyczne podejście do projektowania np. przy realizacji stadionów).
Słowa kluczowe: elastyczne projektowanie, cykl życia obiektu, ocena ekonomicznej opłacalności.
* * *
Flexibility cost calculation in the life cycle of a building facility
The main aim of the economic and social analysis is a confirmation that the applied variant of the investment is appropriate not only because of the estimation of the investment project effectiveness, but also froma social point of view. Recently it has been noticeable,mainly through further proposals for changes in the applicable laws and regulations, the trend towards the flexible preparing of variants and designing of investment in terms of cost analysis in the life cycle of a building facility. It is worth quoting even a draft amendment to the Public Procurement Law, where it has been clearly introduced the cost criterion (i.e. an approach based on the cost calculation in the life cycle) taking into account both the execution costs and the operation costs, aswell as the costs assigned to the social and environmental external effects (affecting a flexible approach to designing, e.g. the stadiums projects).
Keywords: flexible design, life cycle of building facility,estimation of economic benefit.
[1] Arboleda C. A., D. M. Abraham. 2006. „Evaluation of flexibility in capital investments of infrastructure systems”. Engineering Construction and Architectural Management 13 (3): 254 – 274
[2] Dziadosz Agnieszka,Mariusz Rejment,Oleg Kapliński. 2015. „Łączne koszty budynkuwcyklu życia inwestycji budowlanej”. [w]:Wybrane problemy budownictwa. Bydgoszcz.Wyd. Uczeln. Uniw. Technol.-Przyrodn. w Bydgoszczy. s. 127 – 134.
[3] Dziadosz Agnieszka. 2015. „Model oszacowania łącznych kosztów cyklu życia obiektu”. [w:] Inżynieria przedsięwzięć budowlanych. Rekomendowane metody i techniki, KILiW PAN Warszawa. 245 – 270.
[4] Kapliński Oleg (red.). 2007. „Metody imodele badań w inżynierii przedsięwzięć budowlanych”. KILiW PAN, IPPT, Studia z zakresu inżynierii nr 57,Warszawa.
[5] Kapliński Oleg. 2008. „Trendy rozwoju i przydatność technik planowania i podejmowania decyzji – polskie doświadczenia”.Wrocław. Technologia i Zarządzanie w Budownictwie, Prace Naukowe Instytutu Budownictwa Politechniki Wrocławskiej 91 (20): 69 – 77.
[6] Kasprowicz Tadeusz. 2010. „Proces analizy koncepcyjnej, projektowania, organizacji i realizacji przedsięwzięć budowlanych”. Technical Transactions. Civil Engineering. 1-B (2): 177 – 189.
[7] Kośmieja Maria., Marcin Gajzler, Jerzy Pasławski. 2014. „Flexible designing of road infrastructure example”. Technical Transactions. Civil Engineering. ISSUE 2-B (6): 56 – 64. DOI 10.4467/2353737XCT. 14.112.2562.
[8] Pasławski Jerzy,Maria Różdżyńska. 2013. „FlexibleApproach in Infrastructure Design Buffer Parking Case Study”. Procedia Engineering 57 (201): 882 – 888 DOI: 10.1016/j.proeng.2013.04.112.
[9] Plebankiewicz Edyta. 2014. „Kierunki działań zmierzających do obniżenia kosztów w cyklu życia budynków miejskich”. [w]: Budownictwo na obszarach zurbanizowanych,monografia,Wyd. Uczeln. Politechniki Lubelskie: 271 – 282.
[10] Zielone Zamówienia Publiczne, podręcznik II, Urząd Zamówień Publicznych, Warszawa 2012.
[11] Kryteria oceny ofert w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego – przykłady i zastosowanie, Urząd Zamówień Publicznych,Warszawa 2011.
[12] Zamówienia publiczne w Unii Europejskiej po modernizacji. Nowe unijne dyrektywy koordynujące procedury udzielania zamówień publicznych. Urząd Zamówień Publicznych,Warszawa 2014.
[13] „Wyniki działalności Stadionu Narodowego”, www.stadionnarodowy.org.pl.
Otrzymano: 13.04.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 06/2016, str 118-119 (spis treści >>)
dr hab. inż. Roman Marcinkowski, prof. Politechnika Warszawska, Filia w Płocku,Wydział Budownictwa, Mechaniki i Petrochemii
mgr inż. Maciej Banach Politechnika Warszawska, Filia w Płocku,Wydział Budownictwa, Mechaniki i Petrochemii
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.06.52
W artykule przedstawiono zagadnienia dotyczące planowania cyklicznej pracy środków wykorzystywanych do przewozu ładunków określonego rodzaju i ilości. Zadanie sprowadzono do wyboru środków transportu i ustalenia ich uszeregowania do wykonywania pracy transportowej w dostosowaniu do możliwości załadowczych i wyładowczych. Do rozwiązywania zadania zastosowano metodę Monte Carlo z generowaniem permutacji zbioru środków transportu i harmonogramowaniem pracy zespołów załadowczych i wyładowczych na określonych środkach transportowych.
Słowa kluczowe: cykl transportowy, planowanie transportu, procesy transportowe.
* * *
Planning the construction transportat under heterogeneity of cargo and transport measures
The subject of work includes the problem of planning the cyclical work of transport means, used for the carriage of the certain types and quantities of cargo. The task has been brought to the choice if transport means and the establishment of their order to performthe transport work in adapting to the loading and unloading possibilities. The Monte Carlo method has been used to solve the task with generating the permutation of the set of means of transportation and the scheduling ofwork of loading and unloading operations on the particular transportation means.
Keywords: transport cycle, transportation planning, transport processes.
Literatura :
[1] Ambroziak Tomasz, Konrad Lewczuk. 2008. „Wybrane aspekty harmonogramowania procesu magazynowego”. Transport (z. 64). Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej.
[2] Biruk Sławomir. 2015. „Analiza sieci PERT metodą symulacji komputerowej” Inżynieria przedsięwzięć budowlanych. Rekomendowane metody i techniki.Warszawa.Wyd. Polska Akademia Nauk KILiW, SIPB.
[3] Bojda Krzysztof. 2011. „Koncepcja informacyjnego wspomagania procesu użytkowania systemu transportowego”. Logistyka (3): 199 – 205.
[4] Dytczak Mirosław, Grzegorz Ginda, Barbara Jastrząbek. 2014. „Zastosowanie metody DEMATEL w transporcie”. Logistyka (6): 3415 – 3422.
[5] Jacyna Marianna, Tomasz Wojtkiewicz, Jolanta Żak. 2013. „Planowanie obsługi logistycznej przedsięwzięć budowlanych”. Transport (z. 89): 35 – 44. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej.
[6] Kapliński Oleg (red.). 2007. „Metody i modele badań i inżynierii przedsięwzięć budowlanych”. Warszawa. Polska Akademia Nauk,KILIiW, IPPT.
[7] Karkuła Marek. 2010. „Wybrane aspektymodelowania symulacyjnego zautomatyzowanych systemów transportu wewnętrznego”. Logistyka (2).
[8] Sobotka Anna. 2010. Logistyka przedsiębiorstw i przedsięwzięć budowlanych. Kraków. Wydawnictwa AGH.
[9] Więckowski Andrzej. 2010. System bezmagazynowej pracy jednostek budowy i transportu.Monografia (375). Kraków.Wydawnictwo PK.
Otrzymano: 14.04.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 06/2016, str 120-121 (spis treści >>)
dr inż. Radosław Mazurkiewicz Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
mgr inż. Dawid Dziekoń DPNIK DOLKOM Sp. z o.o.
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.06.53
Modernizacja infrastruktury kolejowej połączona jest najczęściej z zamykaniem dla ruchu torów szlakowych i z dużymi problemami w utrzymaniu ruchu kolejowego na przebudowywanych odcinkach linii.W przypadku punktów węzłowych sieci o złożonej geometrii układu torowego, zapewnienie przejezdności staje się poważnym problemem organizacyjnym. W artykule podano przykład organizacji ruchu kolejowego w czasie modernizacji posterunku odgałęźnego Wrocław Grabiszyn, realizowanej w latach 2014 – 2015. Przedstawiono zakres prac wykonanych w poszczególnych fazach przebudowy oraz przyjętą w każdej z nich organizację ruchu kolejowego.
Słowa kluczowe: posterunek odgałęźny Grabiszyn,modernizacja infrastruktury, fazowanie robót, zamknięcie toru.
* * *
Problems of traffic maintenance during modernizations of railway buildings for example of Wrocław Grabiszyn branch-off point
The modernization of the railway infrastructure is connected with the closing main tracks for traffic and with big problems of keeping the railway traffic on the reconstructed sections of railway lines. For nodes of the network of the complex geometry of the track system, ensurance the operability becomes a serious and complex problem of organization. The paper is an example of the organization of rail traffic during the modernization of the Grabiszyn branch-off point, realized in 2014-2015. The work done in different phases of reconstruction and the organization of railway traffic adopted in each of them were presented.
Keywords: Grabiszyn branch-off point, modernization of infrastructure, phasing of works, closing track.
Literatura :
[1] Ogólnopolska baza kolejowa: http://www.bazakolejowa.pl/ (dostęp:15.03.2016 r.).
[2] Baza danych kolejowych: http://semafor.prv.pl/ (dostęp: 15.03.2016 r.).
[3] Jędra Magdalena, Dawid Dziekoń, Paweł Żygadło. 2015. „Modernizacja linii kolejowej E59 na posterunku odgałęźnym Wrocław Grabiszyn”. Przegląd Komunikacyjny (7): 16 – 17.
[4] Wojciechowski Grzegorz. 2014. „Przebudowa układówtorowych nr 271 w obrębie Wrocławskiego Węzła Kolejowego”. Przegląd Komunikacyjny (1): 21 – 26.
Otrzymano: 15.04.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 06/2016, str 122-124 (spis treści >>)
mgr inż. Piotr Nowotarski Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
dr hab. inż. Jerzy Pasławski, prof. Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
inż. Jakub Matyja Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.06.54
W artykule przedstawiono zasady usprawniania procesów budowlanych z wykorzystaniem metody zarządzania Lean Management i zaprezentowano zastosowanie ich (wraz z analizą procesu przy użyciu Tablicy Doskonalenia Procesu Budowlanego) w przypadku składowania oraz dostaw materiałów budowlanych na budowę biurowca w centrum miasta, na której są ograniczone możliwości magazynowania.Autorzy przedstawili także rezultaty dotyczące wprowadzenia zaproponowanych rozwiązań z wykorzystaniem metod m.in. 5S.
Słowa kluczowe: LeanManagement, 5S, zarządzanie placembudowy, magazyn budowy, doskonalenie procesów budowlanych, QFD.
* * *
Improving construction processes using Lean Management
The article presents the principle of improving construction processes using management methodologies – Lean Management. The study cites case study related to the process of storing and supplying of building materials for construction, with limited storage capacity – building an office building in the city center with analysis using Construction Process Improvement Matrix. Authors presented also results involving introduction of proposed solutions connected with among others 5S method.
Keywords: LeanManagement, 5S, construction sitemanagement, on-site storage, construction process improvement, QFD.
Literatura :
[1] Biruk Stanisław, Piotr Jaśkowski, Anna Sobotka. 2003. Zarządzanie w budownictwie: Organizacje, procesy, metody. Lublin. Wydawnictwa Uczelniane Politechniki Lubelskiej.
[2] Brioso Xavier.2015. „Integrating ISO 21500 Guidance on PM, LeanConstruction and PMBoK”. Procedia Engineering 123: 76 – 84.DOI: 10.1016/j.proeng.2015.10.060.
[3] Court Peter F., Christine Pasquire, Alistair Gibb. 2009. „Alean and agile construction systemas a set of countermeasures to improve health, safety and productivity in mechanical and electrical construction”. Lean Construction Journal: 61 – 76.
[4] Nahmens Isabelina,Michael Mullens. 2011. „Lean Homebuilding: Lessons Learned from a Precast Concrete Panelizer”. Journal Architecture Engineering: 155 – 161.DOI: 10.1061/(ASCE)AE.1943-5568.0000037.
[5] Nguyen Dang Minh. 2015. „A new application model of lean management in small and medium enterprises”. International Journal of Simulation Modelling: 289 – 298.DOI: 10.2507/IJSIMM14(2)9.304.289.
[6] Nowotarski Piotr, Jerzy Pasławski. 2015. „Barriers in Running Construction SME – Case Study on Introduction of Agile Methodology to Electrical Subcontractor”. Procedia Engineering 122: 47 – 56. DOI: 10.1016/j.proeng.2015.10.006.
[7] Sacks Rafael, M. Goldin. 2007. „Lean Management model for construction of high-rise apartment buildings”. Journal of Construction Engineering and Management 133 (5): 374 – 384. DOI: 10.1061/(ASCE)0733-9364(2007)133:5(374).
[8] Rauch Erwin, Patrick Dallasega, Dominik Matt. 2015. „Synchronization of Engineering,Manufacturing and on-site Installation. Procedia CIRP 37: 128 – 133. DOI: 10.1016/j.procir.2015.08.047.
[9] Iqbal Shakeri, Boroujeni Khashayar Asadi, Hassani Homan. 2015. „Lean Costruction: FromTheory to Practice”. International Journal of Academic Research 7 (1): 129 – 136.
[10] Vinodh Sekar, S.Aravindraj. 2013. „Evaluation of leagility in supply chains using fuzzy logic approach”. International Journal of Production Research 51 (4): 1186 – 1195.DOI: 10.1080/00207543.2012.693960.
Otrzymano: 13.04.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 06/2016, str 125-126 (spis treści >>)
dr hab. inż. Zygmunt Orłowski, prof Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie,Wydział Górnictwa i Geoinżynierii
mgr inż. Aleksandra Radziejowska Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie,Wydział Górnictwa i Geoinżynierii
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.06.55
W artykule autorzy rozpatrują jeden z podstawowych aspektów budownictwa zrównoważonego dotyczący socjalnych właściwości użytkowych budynku. Korzystając z zaleceń normy PN-EN 16309+A1:2014-12, określono obszar cech budynków mieszkalnych, charakteryzujących aspekty socjalne. Cechy te uszeregowano w sześć tzw. grup wymagań: dostępność, adaptowalność, komfort i zdrowie, wpływ sąsiedztwa, utrzymanie, bezpieczeństwo i ochrona. Autorzy przedstawiają metodę oceny socjalnych właściwości budynków, co pozwoli dokonywać porównań socjalnych właściwości użytkowych w różnych budynkach mieszkalnych. Metoda ta wymaga dokonania, często złożonych, ustaleń bazowych, które w normach są określane w sposób ogólny.Konieczne jest opracowanie pewnych wskaźników wyrażających przyjęte kryteria oceny poszczególnych grup wymagań. Podane są elementy proponowanej metody: algorytmy kodowania przetwarzające wartości mianowane do niemianowanych oraz sposoby integracji ocen wyrażonych za pomocą miar jakościowych.
Słowa kluczowe: budownictwo zrównoważone, aspekt socjalny (społeczny), algorytmy, kodowanie.
* * *
Assessment of social utility properties of residential buildings
In the article the authors consider one of the fundamental aspects of sustainable construction concerning the building social performance. Using the recommendations of the PN-EN 16309 +A1: 2014-12 were specified the features area of residential buildings, characterizing the social aspects. These qualities are ranked in six so called groups of requirements: accessibility, adaptability, comfort and health, neighborhood, maintenance, safety and security. The authors present a method for assessing the social characteristics of the buildings, which will allow to make comparisons of social performance in a variety of residential buildings. This method often requires complex base arrangements, which the standards defined only in a general way. It is necessary to develop some indicators expressing the criteria adopted for the evaluation of individual group needs. There are given elements of the proposed method: coding algorithms processing of dimensional value to dimensionless quantity and ways to integrate assessments expressed by measures of quality.
Keywords: sustainable construction, the social aspect, algorithms, coding.
Literatura :
[1] Czarnecki Lech, Kaproń Marek. 2010. „Definiowanie zrównoważonego budownictwa”.Materiały Budowlane 449 (1): 69 – 71.
[2] ISO 15392:2008. „Sustainability in building construction – General principles”
[3] PN-EN 15643-3:2012 Zrównoważone obiekty budowlane – Ocena budynków – Część 3: Postanowienia dotyczące oceny socjalnych właściwości użytkowych.
[4] PN-EN16309:2014+A1: 2014-12 –wersja angielska. Zrównoważoność obiektów budowlanych – Ocena socjalnych właściwości użytkowych budynków – Metodyka obliczania.
[5] PN-EN 15643-1:2011 Zrównoważoność obiektów budowlanych – Ocena zrównoważoności budynków – Część 1: Zasady ogólne.
[6] Orłowski Zygmunt, Aleksandra Radziejowska. 2014. „Model for assessing the utility properties of a building”. Conference People, Buildings And Environment. Kromeriz. http://www.fce.vutbr.cz /ekr/pbe/Proceedings/2014/035_14164.pdf (dostęp 09.04.2016 r.).
Otrzymano: 15.04.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 06/2016, str 127-129 (spis treści >>)