mgr inż. Maria Dreger Stowarzyszenie NIzO
Autor do korespondencji e-mail :
DOI: 10.15199/33.2016.07.08
W artykule porównano aktualne wymagania dotyczące bezpieczeństwa pożarowego budynków ocieplonych systemem ETICS, jaki obecnie obowiązuje w Polsce, Niemczech, Czechach oraz Słowacji, czyli czterech krajach regionu, o podobnych warunkach klimatycznych, podobnym poziomie wymagań ochrony cieplnej, tym samym stosowanej porównywalnej grubości izolacji cieplnej. Jeżeli coś je różni, to praktyka budowlana, skuteczność egzekwowania i nadzoru nad kompletnością systemów ociepleń i przestrzeganiem reżimów technologicznych podczas ich instalowania.
Literatura
[1] Brandschutzmasnahmen beiWarmedamm-Verbundsystemen (WDVS) – Dipl.. Phys. I. Kothoff, prezentacja podczas FeuerTRUTZ-Brandschutzkongress 2011, 16.03.2011 in Nurnberg.
[2] Ceska Technicka Norma: Pozarni bezpecnost staveb – Spolecna ustanoveni SCN 73 0810 (2009).
[3] ETICS&fire safety. Latest amendments inGerman regulation and overviewabout assessments inEurope –Ralf PaskerEAE(EuropeanAssociation forETICS) – prezentacjapodczas 3.Międzynarodowej Konferencji ETICS 2016, Ożarów,maj 2016 r.
[4] Hinweis WDVS mit EPS-Damstoff, DIBt (Deutches Institut fur Bautechnik) Ref II 1; Stand: 27 Mai 2015; polskie tłumaczenie „Wytycznych…” dostępne na www.stowarzyszenienizo.org.
[5] LeitfadenWDVS –Deutche Bau Zeitschrift, 2016 (str. 26-28),www.dbz.de/LeitfadenWDVS.
[6] New conditions for performing of ETICS reflecting the tighten requirements of thermal protection and fire safety in Slovakia – prof. Ing.Zuzana Sternowa, PhD. Prezentacja podczas 3.Międzynarodowej Konferencji ETICS – Ożarów, maj 2016 r.
[7] RozporządzenieMinistra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. Z 2015 r. poz. 1422).
[8] SlovenskaTechnickaNorma – Poziarna bezpecnost stavieb. Spolocne ustanovenia STN 73 0802/Z2:2015.
[9] Złożone systemy izolacji cieplnej ścian zewnętrznych budynków ETICS. Zasady projektowania i wykonywania – Instytut Techniki Budowlanej, seria Instrukcje, Wytyczne, Poradniki nr 447/2009 (str. 55).
Otrzymano:
Przeczytaj cały artykuł (PDF) >>
Materiały Budowlane 07/2016, str. 28-29 (spis treści >>)
dr inż. Bartłomiej Krzysztof Papis Instytut Techniki Budowlanej, Zakład Badań Ogniowych
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.07.09
W artykule omówiono temat bezpieczeństwa pożarowego dachów budyków nowo projektowanych i istniejących z zamontowanymi w ich konstrukcji pasmami świetlnymi, świetlikami i klapami dymowymi. Przedstawionometody badań i oceny bezpieczeństwa pożarowego dachów z takimi elementami oraz wymagania, jakim powinny odpowiadać.
Słowa kluczowe: pasma świetlne, świetliki, klapy dymowe, dachy, reakcja na ogień, rozprzestrzenianie ognia, bezpieczeństwo pożarowe.
* * *
Research and evaluation of fire spreading throught skylights
The article discusses about the safety fire building roofs newly designed and existing with mounted in their design roof lights, skylights, and the roof smoke ventilators. Themethods of testing and evaluation of fire safety roofs of such elements and the requirements to be met.
Keywords: roof lights, skylights, and the roof smoke ventilators, roofs, reaction to fire, spreading fire, fire safety.
Literatura
[1] PN-EN13501-5 Klasyfikacja ogniowa wyrobów budowlanych i elementów budynków – Część 5: Klasyfikacja na podstawie wyników badań oddziaływania ognia zewnętrznego na dachy .
[2] PN-EN 14963:2006 Pokrycia dachowe – Podnoszone ciągłe naświetla z tworzywa – Klasyfikacja, wymagania i metody badań.
[3] PN-EN 1873+A1:2016 Prefabrykowane akcesoria dachowe – Pojedyncze świetliki dachowe z tworzywa sztucznego – Specyfikacja wyrobu imetody badań.
[4] PN-ENV 1187 Metody badań oddziaływania ognia zewnętrznego na dachy.
[5] Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. (Dz.U. nr 75 z 15 czerwca 2002, poz. 690).
Otrzymano: 01.06.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 07/2016, str. 30-31 (spis treści >>)
dr Andrzej Borowy Instytut Techniki Budowlanej, Zakład Badań Ogniowych
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.07.10
EGOLF – EuropeanGroup of Organisations for Fire Testing, Inspection and Certification jest stowarzyszeniem skupiającym jednostki (w większości notyfikowane) prowadzące badania ogniowe, inspekcje oraz certyfikację głównie wyrobów budowlanych i elementów budynku. Od powstania w 1988 r., EGOLF aktywnie działa na rzecz harmonizacji metod badań ogniowych i promocji jakości usług oferowanych przez członków.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 07/2016, str. 32 (spis treści >>)
mgr inż. Rafał Kędra Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
dr hab. inż. Magdalena Rucka Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.07.12
W artykule przedstawiono wyniki analiz doświadczalnych propagacji fal sprężystych w modelu laboratoryjnym połączenia nakładkowego dwuteowego dźwigara blachownicowego.Badano możliwość wykrycia całkowitego poluzowania pojedynczych śrub i grup łączników. Przeanalizowano zmiany jakościowe zarejestrowanych sygnałów, ich wpływ na energię sygnału oraz współczynnik korelacji krzyżowej. Wykazano możliwość zastosowania fal sprężystych do wykrywania uszkodzenia i jego ewolucji.
Słowa kluczowe: diagnostyka nieniszcząca; propagacja fal sprężystych; połączenia śrubowe.
* * *
Perspectives of modern diagnostics of bridge girder connections using elastic waves
This article presents results of experimental analyses of elastic wave propagation in a laboratory model of the double-T plate girder splice connection. The possibility of detection of complete loosening of individual fasteners and their groups was examined. The qualitative changes of recorded signals, their influence on the signal energy and the cross-correlation coefficient were analysed. It has been shown, that the elastic waves can be effectively used for damage detection and its evolution.
Keywords: non-destructive testing; wave propagation; bolted joints.
Literatura
[1] Amerini F., Michael Meo. 2011. „Structural health monitoring of bolted joints using linear and nonlinear acoustic/ultrasound methods”. Structural Health Monitoring (10): 659 – 372. DOI 10.1177/1475921710395810.
[2] Doyle Derek,Andrei Zagrai, BrandonArritt, HakanÇakan. 2010. „Damage detection in bolted space struc-tures”. Journal of IntelligentMaterialSystems andStructures 21 (3): 251 – 264. DOI 0.1177/1045389X09354785.
[3] Filipowicz Andrzej, Meczysław Łubiński, Wojciech Żółtowski. 2003. Konstrukcjemetalowe. Część I. Podstawy projektowania.Warszawa. Wydawnictwo Arkady.
[4] Kędra Rafał, Magdalena Rucka. 2015. „Research on assessment of bolted joint state using elastic wave propagation”. Journal of Physics: Conference Series 628: 012025. DOI 10.1088/1742-6596/628/1/012025.
[5] Ruan Jiabiao, Zhimin Zhang, Tao Wang, Yourong Li and Gangbing Song. 2015. „An anti-noise real-time cross-correlation method for bolted joint monitoring using piezoceramic transducers”. Smart Structures and Systems 16 (2): 281 – 294. DOI: 10.12989/sss.2015.16.2.281.
[6] Szabatin Jerzy. 2003. Podstawy teorii sygnałów. Warszawa. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności.
[7] Wang Tao,Gangbing Song, Shaopeng Liu, Yourong Li, Han Xiao. 2013. „Review of BoltedConnectionMonitoring”. International Journal of Distributed Sensor Networks 2013: ID 871213. DOI 10.1155/2013/871213.
[8] Yang Jinkyu, Fu-Kuo Chang. 2006. „Detection of bolt loosening in C–C composite thermal protection panels: II. Experimental verification”. Smart Structures and Systems 15 (2): 591 – 599. DOI: 10.1088/0964-1726/15/2/042.
Otrzymano : 01.06.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 07/2016, str. 35-37 (spis treści >>)
Vistal Gdynia SA, znany na polskim rynku producent specjalistycznych, wielkogabarytowych konstrukcji stalowych oferujący także ich montaż, obchodzi 25-lecie istnienia. Z niewielkiej polskiej firmy, zatrudniającej początkowo kilkanaście osób, powstała dużaGrupaKapitałowa realizująca prestiżowe kontrakty w Polsce i na rynkach zagranicznych, zatrudniająca ok. 1500 osób.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 07/2016, str. 76 (spis treści >>)
mgr inż. Magdalena Sosnowska Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy,Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Izabela Kasprzyk Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy,Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
prof. dr hab. inż. Adam Podhorecki Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy,Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr inż. Magdalena Lachowicz Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy,Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.07.14
Mosty przez Wisłę w Grudziądzu budowano wielokrotnie: pierwszy tzw. łyżwowy wzniesiono w 1635 r., a ostatniwlatach 1876 – 1879 i tenmost jest przedmiotemartykułu.Most imienia BronisławaMalinowskiego charakteryzuje się unikatową konstrukcją. Był dwukrotniewysadzany i odbudowywany.Od początku pełnił ważną funkcję cywilną i wojskową.
Słowa kluczowe: most, historia, konstrukcja stalowa.
* * *
Eleven span road-rail bridge in Grudziadz
Bridges over the Vistula in Grudziadz builtmany times: the first pontoon bridge built in 1635 and the last in the years 1876 to 1879 and that bridge is the subject of this article. Bridge named after Bronislaw Malinowski has a unique design. It was twice planted and rebuilt. From the beginning, ithad an important civil and military functionality.
Keywords: bridge, history, steel construction.
Literatura
[1] Chwaściński B. 1997. Mosty na Wiśle i ich budowniczowie. Warszawa. Fundacja im. A. i Z.Wasiutyńskich.
[2] Guz E. 2009. Zagadki i tajemnice kampanii wrześniowej.Warszawa.Wydawnictwo Bellona.
[3] PodhoreckiAdam,MagdalenaSosnowska, IzabelaKasprzyk. 2015. „Most kolejowy imienia ErnestaMalinowskiego wToruniu”. Bydgoszcz.Mosty – Tradycja iNowoczesność,WydawnictwaUczelnianeUTPwBydgoszczy: s. 175 – 184.
[4] Podhorecki Adam, Justyna Sobczak-Piąstka, Anna Podhorecka. 2008. „Najdłuższy most ówczesnych Niemiec i pierwszy ze stali zlewnej”. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, s. 60 – 62.
[5] pl.wikipedia.org/wiki/Most_im._Bronisława_Malinowskiego_w_Grudziądzu.
[6] www.fotopolska.eu.
[7] www.graudenz.pl.
[8] www.pbinfo.home.pl.
[9] www.pomorska.pl.
[10] www.tambylscy. pl/grudziadz-prawie-1000-lat-burzliwej-historii/.
[11] www.wmtmk.pl.
[12] Zeitschrift für Bauwesen,Wydawnictwo Ernst & Sohn, Berlin 1882.
Otrzymano : 27.05.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 07/2016, str. 40-43 (spis treści >>)
mgr inż. Paweł Piekarski Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Jarosław Gajewski Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Paweł Kula MP-Mosty sp. z o.o., Oddział Bydgoszcz
mgr inż. Piotr Stejbach MP-Mosty sp. z o.o., Oddział Bydgoszcz
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.07.15
Nowo powstała estakada tramwajowa do dzielnicy Fordon w Bydgoszczy pozwala na bezkolizyjne przeprowadzenie linii tramwajowej nad istniejącym układem drogowym oraz kolejowym. Obiekt składa się z czterech wiaduktów: WT1; WT2; WT3 oraz WT4 o łącznej długości 544,64 m, a jego ustrój nośny tworzą stalowe dźwigary z zespoloną płytą żelbetową pomostu. Filary stanowią żelbetowe elementy o zmiennej szerokości i wysokości. Charakterystycznym elementem estakady jest konstrukcja stalowa zadaszenia stacji przesiadkowej, składająca się z konstrukcji wsporczej oraz szklanych płyt.
Słowa kluczowe: estakada tramwajowa, linia tramwajowa, budownictwo mostowe.
* * *
Tram overpass of new tramway in Bydgoszcz
Bridges over the Vistula in Grudziadz builtmany times: the first pontoon bridge built in 1635 and the last in the years 1876 to 1879 and that bridge is the subject of this article. Bridge named after Bronislaw Malinowski has a unique design. It was twice planted and rebuilt. From the beginning, ithad an important civil and military functionality.
Keywords: bridge, history, steel construction.
Literatura
[1] Gwizdała Kazimierz. 2010. Fundamenty palowe: technologia i obliczenia. Tom1. PWN.
[2] Madaj Arkadiusz,Witold Wołowicki. 2009.Podstawy projektowania budowli mostowych.WKŁ.
[3] Ryżyński Andrzej, Witold Wołowicki, Jacek Skarżewski, Janusz Karlikowski. 1984. Mosty stalowe. PWN.
Otrzymano : 30.05.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 07/2016, str. 44-45 (spis treści >>)
mgr inż. Izabela Kasprzyk Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Magdalena Sosnowska Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
prof. dr hab. inż. Adam Podhorecki Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.07.17
Most wzniesiony w latach 1959 – 1963 wyróżnia się nowoczesną konstrukcją i parametrami geometryczno-wytrzymałościowymi. W2007 r. do wzmocnienia stalowych kratownic wykorzystano pionierskie rozwiązanie, bazujące na kompozytowych taśmach węglowych. Patronem mostu jest najsłynniejszy polski pilot II wojny światowej, generał brygady Stanisław Skalski.
Słowa kluczowe: Chełmno, most, historia, konstrukcja stalowa.
* * *
The bridge name of Stanislaw Skalski in Chelmno
The bridge was created in the years 1959 – 1963 is distinguished by an innovative design and geometrical-strength parameters. In 2007, to strengthen the steel trusses pioneering solution using for this purpose the carbon composite tape Sika CarboDur was used. The bridge has a patron in the person of the most famous, Polish pilot during the SecondWorldWar, Brigadier
General Stanislaw Skalski.
Keywords: Chelmno, bridge, history, steel construction.
Literatura
[1] Bartnikowski Zbigniew. 2007. Projekt budowlany remontu i wzmocnienia mostu przez rzekę Wisłę w ciągu drogi krajowej nr 1 Gdańsk – Cieszyn w km143 + 450 wmiejscowości Chełmno.
[2] Chwaściński Bolesław. 1997. Mosty na Wiśle i ich budowniczowie. Warszawa. Fundacja im. A. i Z. Wasiutyńskich.
[3] Dudek Krzysztof. 2016.Most im. gen. bryg. pilota Stanisława Skalskiego w Chełmnie. Bydgoszcz. Wydawnictwa Uczelniane UTP.
[4] Filipiuk Stefan. 2005. Transprojekt Gdański. 50 lat Pracowni Mostowej. Gdańsk. Biblioteczka Transprojektu Gdańskiego.
[5] Gotowski Marek, Janusz Sochacki, Włodzimierz Sokołowski, Magdalena Sosnowska. 2015. Innowacyjne technologie mostowe w Firmie GOTOWSKI. Bydgoszcz.Wydawnictwa Uczelniane UTP, s. 311 – 318.
[6] Harłoziński Kazimierz, Gabriela Barwińska- Szczutkowska. 2013. „Historia i walory turystyczne Chełmna”. Journal of Health Sciences 3 (14): 142 – 145.
[7] Rabant Hubert, Rafał Gotowski,Alicja Łątka, Gabriela Barwińska-Szczutkowska. 2013. „Historia powstania i obecne znaczenie transportowe mostów na Wiśle w województwie kujawsko-pomorskim”. Journal of Health Sciences 3 (14): 292 – 299.
[8] Łagoda Grażyna, Marek Łagoda. 2009. „Strenghtening of Vistula bridgenear Chełmno”. Bydgoszcz. Wydawnictwa Uczelniane UTP, s. 153 – 160.
[9] www.chelmno.pl.
[10] www.fluidi.pl.
[11] www.fotopolska.pl.
[12] www.mostypolskie.pl.
[13] www.polska-zbrojna.pl.
[14] www.tgd.pl.
[15] www.transwar.com.
Otrzymano : 22.05.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 07/2016, str. 46-49 (spis treści >>)