mgr Janusz Kobylarz Główny Urząd Statystyczny
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.10.23
W sierpniu br. sprzedaż produkcji budowlano-montażowej na terenie kraju w jednostkach budowlanych o liczbie pracujących powyżej 9 osób była (w cenach stałych)mniejsza o 20,5%wporównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku (wobec spadku o 18,8% przed miesiącem i wzrostu o 4,8% przed rokiem). Spadek sprzedaży odnotowano we wszystkich działach budownictwa: w jednostkach specjalizujących sięwbudowie budynków– o 23,0%,wpodmiotach zajmujących się głównie budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej – o 20,0%, awprzedsiębiorstwach, których podstawowymrodzajemdziałalności są specjalistyczne roboty budowlane – o 17,7%. Mniejsza niż w sierpniu ub. roku była sprzedaż robót o charakterze inwestycyjnym (o 21,2%) i remontowym (o 19,2%). W porównaniu z lipcem br. sprzedaż produkcji budowlano-montażowej ogółem była mniejsza o 2,8%.
Otrzymano : 05.10.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 10/2016, str. 74-75 (spis treści >>)
dr inż. Sławomir Chłądzyński Cemex Polska Sp. z o.o.
mgr inż. Marek Gawron RENOPLAST Sp. z o.o.
Płytki ceramiczne są często stosowanym materiałem na okładziny podłóg i ścian, tarasów, balkonów, cokołów i schodów, a także coraz częściej na elewacjach.Wybór tego rodzaju okładziny nie jest przypadkowy i wynika z wielu jej zalet, takich jak:
● łatwość wykonania;
● dostępność bogatej gamy kolorów i wzorów;
● łatwość utrzymania w czystości;
● przystępna cena w porównaniu z innymi rozwiązaniami.
Literatura
[1] Rokiel Maciej. 2006. „Hydroizolacje w budownictwie. Wybrane zagadnienia w praktyce”. DomWydawniczy MEDIUM.Warszawa.
[2] Rokiel Maciej. 2011. „Tarasy i balkony. Projektowanie i warunki techniczne wykonania i odbioru robót”. Warszawa. Dom Wydawniczy MEDIUM.
[3] Wrona M. 2009. „Warunki szczelności tarasu”. Izolacje 7/8: 54 – 56.
[4] Kłapkowska M. 2010. „Jak zaprojektować i wykonać taras z uszczelnieniem zespolonym, by zapobiec jego przeciekaniu”. Izolacje 3: 44 – 48.
[5] Witczak T. 2011. „Prawidłowe wykonywanie uszczelnienia oraz pracwykończeniowych”.Wokół Płytek Ceramicznych 2: 26 – 28.
[6] Skibiński S. 2010. „Sole rozpuszczalne w wodzie”. Renowacje 10.
Otrzymano : 01.09.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 10/2016, str. 53-54 (spis treści >>)
mgr inż. Kamila Mizerna Politechnika Opolska, Wydział Mechaniczny
dr hab. inż. Anna Król, prof. Politechnika Opolska, Wydział Mechaniczny
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.10.17
Celem artykułu jest analiza wyników wymywalności wybranych metali ciężkich (Zn, Cu i Pb) z żużla szybowego pochodzącego z hutnictwa miedzi, uzyskanych za pomocą trzech różnych metod wymywania. Procedury zastosowane w badaniach bazowały na testach stosowanych w przypadku ziarnistych materiałów odpadowych, tj. podstawowym wg PN-EN 12457:2006; perkolacji zgodnie z prEN 14405:2014 oraz „maksymalnej dostępności wymywania” wg EA NEN 7371:2004. Oznaczono największą wymywalność wymienionych metali ciężkich w eluatach uzyskanych w teście dostępności, symulującym skrajne warunki wymywania. Żużel szybowy charakteryzował się niewielkim stopniem uwalniania zanieczyszczeń w teście podstawowym, na podstawie którego zaklasyfikowano go do kategorii odpadów obojętnych dla środowiska.Warunki panujące w kolumnie podczas testu perkolacyjnego spowodowały uwolnienie tylko miedzi do fazy wodnej.
Słowa kluczowe: żużel szybowy, odpady przemysłowe, wymywalność.
* * *
Importance of release of zinc, copper and lead from lump copperslag in terms of its using in road construction
The aim of the paper was the analysis of leaching results of selected heavy metals (Zn, Cu and Pb) from lump copper slag obtained by the three different leaching methods. Procedures used in the research were based on the tests for granular waste materials: the basic test according to PN-EN 12457:2006, the percolation test according to prEN 14405:2014 and the maximum availability leaching test according to EANEN 7371:2004. The highest leachability of discussed heavy metals was determined in the eluates obtained in the maximum availability leaching test. This test simulates extreme conditions leaching. Copper slag characterized by a low level of release of contaminants in the basic test. Based on the test, waste was classified into the category of inert waste for the environment. Conditions in the column in percolation test caused only the release of copper to the water phase.
Keywords: lump copper slag, industrial waste, leaching.
Literatura
[1] Chamer Ryszard. 2003. „Kruszywa pomiedziowe z KGHM Metale SA – droga do oszczędności”. Magazyn Autostrady (6): 7.
[2] EA NEN 7371, 2004, Leaching characteristics of granular building and waste materials. The determination of the availability of inorganic components for leaching. The maximum availabilityleaching test.
[3] Górniak-Zimroz Justyna. 2009. „Źródła i koszty środowiskowe gospodarki odpadami w KGHM POLSKAMIEDŹ S. A.”. Prace Naukowe Instytutu Górnictwa Politechniki Wrocławskiej. Studia i Materiały 128 (36): 102 – 116.
[4] Jezierski Paweł,Wojciech Jagodzik. 2010. „Ocena zagrożenia zanieczyszczenia gruntów ornych metalami ciężkimi w wyniku stosowania żużla pohutniczego do utwardzania dróg polnych”. Ochrona Środowiska i Zasobów Naturalnych (42): 158 – 166.
[5] Juenger Maria, Frank Winnefeld, John Provis, Jason Ideker. 2011. „Advances in alternative cementitious binders”. Cement and Concrete Research 41 (12): 1232-1243. DOI: 10.1016/j.cemconres.2010.11.012.
[6] Kuterasińska Justyna, Anna Król. 2014. „Żużel pomiedziowy jako surowiec w produkcji alkalicznie aktywowanych spoiw żużlowych”. Prace Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych (17): 21 – 36.
[7] Pączkowska Bożena, Katarzyna Błażek, Marek Obłój. 2007. „Badania wpływu żużli pomiedziowych na wybrane właściwości mieszanek żużlo-asfaltowych do nawierzchni drogowych”. Transport Miejski i Regionalny (10): 40 – 43.
[8] PN-EN 12457:2006 Charakteryzowanie odpadów. Wymywanie. Badanie zgodności w odniesieniu do wymywania ziarnistych materiałów odpadowych i osadów.
[9] PN-EN 1744-3:2004 Cześć 3: Przygotowanie wyciągów przez wymywanie kruszyw.
[10] PN-EN 196-2:2013 Metody badania cementu. Część 2: Analiza chemiczna cementu.
[11] prEN 14405:2014 Characterization of waste. Leaching behavior tests. Up-flow percolation test.
[12] Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 16 lipca 2015 r. w sprawie dopuszczania odpadów do składowania na składowiskach (Dz. U. z 2015, poz. 1277).
[13] Rozporządzenie Ministra Środowiska z 18 listopada 2014 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz.U. z 2014, poz. 1800).
Otrzymano : 12.09.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 10/2016, str. 55-57 (spis treści >>)
mgr inż. Dagmara Warsicka Instytut Techniki Budowlanej, Zakład Inżynierii Materiałów Budowlanych
dr inż. Teresa Możaryn Instytut Techniki Budowlanej, Zakład Inżynierii Materiałów Budowlanych
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.10.19
W artykule omówiono zagadnienia dotyczące występowania korozji, w tym korozji wżerowej, na aluminiowych konstrukcjach elewacyjnych, w zależności od oddziaływań środowiskowych. Opisano oddziaływania środowiskowe, ocenę agresywności środowiska oraz rodzaje zabezpieczeń przeciwkorozyjnych aluminium.
Słowa kluczowe: powłoki anodowe tlenkowe, powłoki lakierowe, oddziaływania środowiskowe, korozja wżerowa.
* * *
The influence of environmental impacts on corrosion of aluminum facades
The paper discusses the issues of corrosion, including pitting corrosion on aluminum facade, depending of the environmental impacts. The environmental impacts on the aluminum facades were described. The assessment of aggressiveness of the environment and the types of corrosion protection of aluminum were presented.
Keywords: anodic oxide coatings, powder coatings, environmental impacts, pitting corrosion.
Literatura
[1] Biestek Tadeusz, Jerzy Weber. 1968. Powłoki konwersyjne: chromianowanie.Warszawa. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
[2] PN-EN 1999-1-1 Eurokod 9. Projektowanie konstrukcji aluminiowych. Część 1-1: reguły ogólne.
[3] PN-EN ISO 9223:2012 Korozja metali i stopów. Korozyjność atmosfer. Klasyfikacja, określanie i ocena.
[4] PN-EN ISO 7599:2011 Utlenianie anodowe aluminium i jego stopów. Specyfikacje ogólne anodowych powłok tlenkowych na aluminium.
[5] Roczna ocena jakości powietrza w województwie mazowieckim, Raport za rok 2015 WIOŚ Warszawa, kwiecień 2016.
[6] PN-EN 12206-1:2005 Farby i lakiery. Powłoki na aluminium i na stopy aluminium dla budownictwa. Część 1: Powłoki z farb proszkowych.
[7] Surowska Barbara. 2002. Wybrane zagadnienia z korozji i ochrony przed korozją. Lublin. Politechnika Lubelska.
[8] van Lidth de Jeude E., M. Nanninga, J. Nyeboe, T. Hage T. Measuring sustainability of Industrial coatings, internal publication 2012.
[9] Wranglen Goesta. 1975. Podstawy korozji i ochrony metali. Warszawa. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
[10] Wymagania znaku jakości Qualanod dla anodowania aluminium w roztworach kwasu siarkowego, Wydanie 01.07.2010, Zurich.
[11] Wymagania techniczne znaku jakości Qualicoat dla farb, lakierów i powłok proszkowych na aluminium do celów architektonicznych, Wydanie 13 z 01.09.2012, Zurich.
[12] PN-EN 1090-3:2008 Wykonanie konstrukcji stalowych i aluminiowych. Część 3: Wymagania techniczne dotyczące konstrukcji aluminiowych.
Otrzymano : 06.09.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 10/2016, str. 60-62 (spis treści >>)
dr inż. Magdalena Lachowicz Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Magdalena Sosnowska Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Izabela Kasprzyk Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
prof. dr hab. inż. Adam Podhorecki Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.10.20
W artykule rozpatrzono przypadek przebudowywanej estakady na podstawie wadliwie sporządzonej dokumentacji projektowej. Proces projektowania podjęto bez opracowanej ekspertyzy oceniającej stan techniczny estakady, w tym betonu konstrukcyjnego. Po rozpoczęciu robót budowlanych okazało się, że zakres wyburzeń jest znacznie większy, niż założono w projekcie, co spowodowało zahamowanie robót budowlanych. Rozważany przypadek ma uświadomić inwestorom i projektantom, że prace przedprojektowe, w tym obiektywne ekspertyzy oceniające stan techniczny przebudowywanego, remontowanego obiektu to bardzo ważny element procesu budowlanego.
Słowa kluczowe: przebudowa, estakada żelbetowa, badania betonu.
* * *
The consequences of incomplete assessment of the structural concrete in the reconstructed overpass
The article examined the case of the reconstructed overpass on the basis of faulty drawn design documentation. The design process was taken without having first developed expertise assessing the technical condition of the overpass, and this was not carried out a technical examination of the structural concrete. After the start of construction works, it turned out that the scope of demolition ismuch larger than that assumed in the design. This resulted in a slowing down of works. The considered case should aware investors and designers that pre-work, including objective expert evaluation of condition of reconstructed, repaired object is a very important part of the planned construction process.
Keywords: reconstruction, overpassmade of reinforced concrete, concrete testing.
Literatura
[1] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. 99.43.430).
[2] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. 2000.63.735).
[3] PN-EN 1391:2008. Ocena wytrzymałości betonu na ściskanie w konstrukcjach i prefabrykowanych wyrobach betonowych.
[4] PN-EN 12390-3. Badania betonu. Część 3: Wytrzymałość na ściskanie próbek do badania.
[5] PN-EN 12504-1. Badania betonu w konstrukcjach. Część 1: Odwierty rdzeniowe – wycinanie, ocena i badanie wytrzymałości na ściskanie.
Otrzymano : 07.09.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 10/2016, str. 64-65 (spis treści >>)
mgr inż. Jacek Janota-Bzowski Usługi Inżynierskie Technicznego Wyposażenia Budynków
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.10.21
Przedstawione w poprzednich artykułach etapy procesu budowlanego stanowią przygotowanie do głównego celu, jakimjest realizacja przedsięwzięcia inwestycyjnego. Jak już wspominałem, punkt ciężkości w systemie BIM przesuwa się w kierunku projektu budowlanego.Dzięki temu do realizacji części wykonawczej pozostaje znaczniewięcej czasu, który można przeznaczyć na usuwanie usterek poprzedniego etapu i dopracowanie dokumentacji, gwarantujące możliwie bezkolizyjną realizację. Dzięki jednoczesnemu i równoprawnemu współdziałaniu wszystkich uczestników procesu w tworzeniu modelu, lwia część istotnych ustaleń, uzgodnień i koordynacji następuje już przed złożeniem projektu do urzędu. Stałe monitorowanie budżetu projektu chroni przed koniecznością niekorzystnych oszczędności w zaawansowanej fazie projektowania.Dzięki temu nie istnieje praktycznie ryzyko wprowadzania istotnych zmian w projekcie wynikających ze zbyt późnego stwierdzenia konfliktów.
Otrzymano : 08.09.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 10/2016, str. 66-68 (spis treści >>)
dr inż. Anna Hoła Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
dr hab. inż. Bożena Hoła, prof. Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
dr inż. Marek Sawicki Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
mgr inż. Mariusz Szóstak Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.10.22
W artykule omówiono najważniejsze działania podjęte przez Unię Europejską oraz Polskę w celu poprawy bezpieczeństwa pracy w budownictwie. Przeanalizowano wypadkowość w polskim budownictwie w latach 1992 – 2014. Oceniano, czy podjęte działania przyniosły oczekiwany efekt. Do oceny zastosowano następujące wskaźniki: liczbę osób poszkodowanych w wypadkach; wskaźnik częstości wypadków oraz jednopodstawowe indeksy dynamiki. Przedstawiono ranking wszystkich sekcji gospodarki pod względem wskaźnika częstości wypadków osiągniętego w 2014 r.
Słowa kluczowe: budownictwo, wypadek przy pracy, wskaźnik wypadkowości, bezpieczeństwo pracy, zjawisko wypadkowości.
* * *
Assessment of changes in the accident phenomenon in the Polish construction industry
The article discusses the most important actions taken by the EuropeanUnion and Poland to improve occupational safety in the construction industry. In order to assess whether the taken actions bring the desired effect, the accident rate in the Polish construction industry in the years 1992 – 2014 was analysed. The following indicators were used to evaluate the accident rate: the number of people injured in accidents, the frequency rate of accidents and also the single base dynamic indexes. A ranking of all sectors of the economy with regards to the accident frequency rate achieved in 2014was presented in order to better illustrate the occupational safety situation in the Polish construction industry.
Keywords: construction industry, accident at work, accident rate, occupational safety, accident phenomenon.
Literatura
[1] Błazik-Borowa Ewa [i in.]. 2015. „Bezpieczeństwo pracy w budownictwie”. Lublin. Politechnika Lubelska.
[2] Brzozowski Alfred, Małgorzata Gierałtowska. 2002. „Nowa strategia Wspólnoty Europejskiej na lata 2002 – 2006wdziedzinie bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia – główne założenia”. Bezpieczeństwo Pracy (7-8): 6 – 8.
[3] Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy. „Nowa strategia Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (2007 – 2012)”.Warszawa.
[4] Dyrektywa 89/391/EWG z 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy (Dz. Urz.WE L 183 z 29.06.1989, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 1, str. 349).
[5] Dyrektywa 92/57/EWG z 24 czerwca 1992 r. w sprawie wprowadzenia w życie minimalnych wymagań w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscach tymczasowych lub ruchomych budów.
[6] EUROSTAT – Komisja Europejska – BazaDanych http://ec.europa.eu/eurostat/ data/database (dostęp wrzesień 2016).
[7] Hoła Bożena. 2006. „Development tendency for accident situation in Polish construction industry”. Archives of Civil and Mechanical Engineering (vol. 6, no. 3): 81 – 92.
[8] Hoła Bożena,Mariusz Szóstak. 2015. „Analysis of the state of the accident rate in the construction industry in the European Union countries”. Archives of Civil Engineering (vol. 61, no. 4): 19 – 34. DOI: 0.1515/ace-2015-0033.
[9] Komisja Europejska. 2014. „Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie strategicznych ram UE dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na lata 2014–2020”. Bruksela.
[10] Komisja Wspólnot Europejskich. 2002. „Adaptacja do zmian w pracy i w społeczeństwie: nowa społeczność. Strategia na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy 2002 – 2006”. Bruksela.
[11] Rutkowska Danuta. 2016. „Raport: Na budowie wciąż niebezpiecznie”. Builder (8): 94 – 96.
[12] Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy. Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 z późn. zm. 910.
[13] Ustawa z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane. Dz.U. z 2013 r., poz. 1409, z poźn. zm.
[14] „Wypadki przy pracy w 2014 r.”. Główny Urząd Statystyczny,Warszawa 2015.
Otrzymano : 05.09.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 10/2016, str. 69-71 (spis treści >>)
Czy na działce o powierzchni mniejszej niż 500 m2 można wybudować budynek rekreacyjny na zgłoszenie?
Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2016 r. poz. 290 z późn. zm.), pozwolenia na budowę nie wymaga budowa wolno stojących parterowych budynków gospodarczych, w tym garaży, altan oraz przydomowych ganków i oranżerii (ogrodów zimowych) o powierzchni zabudowy do 35 m2, przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 m2 powierzchni działki.
Czy organ nadzoru budowlanego może wstrzymać użytkowanie lub zakazać użytkowania samowoli budowlanej?
Wstrzymanie użytkowania występuje w przypadku, o którym mowa w art. 71a ust. 1 ustawy – Prawo budowlane, czyli w razie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części bez wymaganego zgłoszenia.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 10/2016, str. 72 (spis treści >>)