Prof. Josef Luchko Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, Lviv Branch
Ph. D. Eng. Yaroslav Bolzhelarskyi Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, Lviv Branch
M. Sc. Eng. Vitalii Kovalchuk Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, Lviv Branch
Ph. D. Eng. Mykola Sysyn Technische Universität Dresden, Fakultät Verkehrswissenschaften „Friedrich List”
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.11.08
In this study the effectiveness of stone consolidation actions was analysed on two German sandstones with different binders, the Baumberger (calcareous) and Sander (clayey). Due to varying treatment procedures the investigated sandstones showed different petrophysical and mechanical properties.
Keywords : sandstone, stone strengthener, silicic acid ethyl ester, consolidation.
* * *
Badania uszkodzeń podkładów kolejowych w wyniku wykolejenia
W artykule przeanalizowano charakter uszkodzenia żelbetowych podkładów kolejowych poddanych działaniu dynamicznego obciążenia udarowego od kół taboru kolejowego (na bazie badań z użyciem kafara wahadłowego). Przeprowadzono badania laboratoryjne żelbetowych podkładów kolejowych aż do zniszczenia. Opracowano urządzenie do pomiaru geometrycznych parametrów śladu uderzeń koła pociągu.
Słowa kluczowe: zestaw kołowy, żelbetowe podkłady, ślad,wykolejenie, profilograf, pomiar.
Literatura
[1] Bodnar B.,Ya. Bolzhelarskyi, I. Laushnyk. 2016. „Mathematical model of the derailed train wheel motion”. VIII International Conference. Transport Problems pp. 60-69. [in English].
[2] Bolzhelarskyi Ya. V. 2016. „Nablyzhene vyznachennia dodatkovoho oporu rukhu poizda v avariinomu rezhymi. konferentsii” Problemy mekhaniky zaliznychnoho transportu. [Approximate determination of the additional train movement resistance in the emergency mode. Conference „Problems of Railway Transport Mechanics”]. Dnipropetrovsk, pp. 24-25. [in Ukrainian].
[3] Esmaeili M., S.A. S.Hosseini,M. Sharavi. 2016. Experimental assessment of dynamic lateral resistance of railwayconcrete sleeper. Soil Dynamics and Earthquake Engineering 82: 40-45. [in English].
[4] Kaewunruen S., A. M. Remennikov. 2011. „Experiments into impact behaviour of railway prestressedconcrete sleepers”. Engineering Failure Analysis 18: 2305-2315. [in English].
[5] Luchko Y. Y., Ye. H. Ivanyk. 2010. Systemnyi analiz protsedury obroblennia eksperymentalnykh danykh vyprobuvan mashynobudivnykh ta budivelnykh materialiv i konstruktsii [System analysis of processing procedure for experimental data of testing the engineering and building materials and structures]. Kameniar. Lviv. [in Ukrainian].
[6] Luchko Y. Y., O. S. Raspopov. 2014. Budivelna mekhanika sterzhnevykh system[Structuralmechanics of bar systems]. Kameniar. Lviv. [in Ukrainian].
[7] Sokol E. N. 2007.Krusheniya zheleznodorozhnykh poyezdov (Sudebnaya ekspertiza. Elementy teorii i praktiki) [Train accidents (ForensicScience.Elements of theory and practice)]. Kyiv: Feniks. [in Russian].
Otrzymano : 27.09.2016 r.
<
Materiały Budowlane 11/2016, str. 31-32 (spis treści >>)