dr inż. arch. Borys Siewczyński Politechnika Poznańska,Wydział Architektury
dr inż. Monika Siewczyńska Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.11.18
Podczas naprawy obiektów zabytkowych należy brać pod uwagę nie tylko aspekty ekonomiczno- techniczne, ale również efekt poznawczy i kulturotwórczy. Częstym problemem przy tego typu realizacjach jest brak ostatecznych rozstrzygnięć dotyczących kształtu rekonstruowanej struktury bądź rozwiązań szczegółowych. O skuteczności naprawy może wówczas zdecydowaćmożliwość przedstawienia wariantowego rozwiązania rekonstrukcji w skali detalu lub całości, lub szybkiego wariantowania w trakcie procesu decyzyjnego.Wartykule przedstawiono wybrane możliwości zastosowania współczesnych technik wirtualnego modelowania, skanowania i druku 3D w procesie rekonstrukcji obiektów. Przedstawiono wnioski wynikające z wykorzystania wirtualnych projekcji jako elementu rekonstrukcji obiektu w aspekcie jego holistycznej naprawy.
Słowa kluczowe: rekonstrukcja zabytków, VR, CAD, 3D.
* * *
Choosen aspects of digital reconstruction in repair process
During the process of reconstruction of historic buildings one should take into account not only the economic and technical aspects, but also the holistic effect of cognitive and culture impact of the object. A common problem with this type of realizations is the lack of definitive solutions concerning the shape of the structures or detail solutions. The effectiveness of the repair may depend on opportunity to submit variant solutions, or the ability to quickly check many concepts in the decision- making process. The paper describes selected possibilities of application of modern techniques of virtual modeling, scanning and 3D printing, as solution to deal with issues in the process of reconstruction of objects. It also presents conclusions connected to use of virtual projections as the element of holistic repair and reconstruction.
Keywords: historical reconstruction, VR, CAD, 3D.
Literatura
[1] Azuma Ronald. 1997. A Survey of Augmented Reality Presence: Teleoperators and Virtual Environments: 355 – 385.
[2] Bigliardi Giulio, Pietro Dioni, Giovanni Panico,GiovanniMichiara, Lara Ravisi,Maria G. Romano. 2015. „Restauro e innovazione al Palazzo Ducale di Mantova: la stampa 3D al sevizio dei Gonzaga”. Archeomatica IV (3): 40 – 44.
[3] GłodkowskaWiesława. 2014. „Wielokryterialna analiza dobrej współpracy w doborze materiałów do naprawy konstrukcji betonowych”. Materiały Budowlane 498 (2): 2 – 6.
[4] HERITAGE LAB – FabLab Parma, http://fablabparma.org/heritage-lab/ (dostęp 14.09.2016 r.).
[5] Hildebrand Axel, Patrick Dähne, Frank Seibert, Ioannis T. Christou, Luis Almeida, JensWeidenhausen, Nicolas Ioannidis. 2001. Design and Development Issues forARCHEOGUIDE: An Augmented Reality based Cultural Heritage On-site Guide” (extended abstract). Mykonos Greece.
[6] Milgram Paul, Kishino Fumio. 1994. „Taxonomy of mixed reality visual displays”. IEICE Transactions on Information Systems E77-D (12).
[7] Ostrów Lednicki, http://www.lednicamuzeum.pl/strona,ostrow-lednicki.html (dostęp 15.09.2016 r.).
[8] SiewczyńskaMonika. 2012. „Method for determining the parameters of surface roughness by usage of a 3D scanner”. Archives of Civil and Mechanical Engineering (12): 83 – 89.
[9] Siewczyński Borys. 2004. Zabytki architektoniczne Ostrowa Lednickiego w rekonstrukcji komputerowej. Biblioteka Studiów Lednickich Tom X. Lednica-Poznań.
[10] White Sean, Steven Feiner. 2009. SiteLens. „Situated visualization techniques for urban site visits”. Proc. CHI 2009. Boston: 1117 – 1120.
Otrzymano : 28.09.2016 r.
Materiały Budowlane 11/2016, str. 52-53 (spis treści >>)