dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski, prof. PG, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
mgr inż. Przemysław Kalitowski, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.04.11
W artykule opisano analizę zachowania dynamicznego elementów podwieszenia mostów. Algorytm i rezultaty przedstawiono na przykładzie nowego mostu zwodzonego w Gdańsku-Sobieszewie.Wprowadzono uproszczenia na bazie rezultatów uzyskanych z analizy statycznej, stworzono linię wpływu przemieszczeń dla obciążenia samochodem ciężarowym. Następnie wygenerowano funkcję przemieszczeń w czasie dla punktów zamocowania cięgna, w której uwzględniono dodatkowe niekorzystne uwarunkowania. Wykonano analizę modalną i nieliniową analizę dynamiczną metodą timestep Newmarka-Wilsona. Rezultaty poddano ocenie i porównaniu w celu weryfikacji przyjętych założeń projektowych.
Słowa kluczowe: most zwodzony, wanta, nieliniowa analiza dynamiczna, time-step, analiza Newmarka, metoda elementów skończonych, most w Gdańsku-Sobieszewie.
* * *
Bascule bridge over Martwa Wisla in Gdansk-Sobieszewo – selected dynamic problems
In the paper, dynamic analysis of stay cable in bridges was described. Algorithm and results were presented on example of new bascule bridge in Gdansk-Sobieszewo. Several simplifications were made. On the base of results from static analysis influence line of displacements for truck load was created. Subsequently displacement-time function for cable anchorages was generated. Function includes additional unfavorable conditions. Modal analysis and nonlinear dynamic analysis with Newmark-Wilson method were done. Results were evaluated and compared for validation of design assumption.
Keywords: bascule bridge, cable, nonlinear dynamic analysis, time-step, Newmark analysis, finite element method, Gdansk--Sobieszewo bridge.
Literatura
[1] Clough Ray W., Joseph Penzien. 1975. Dynamics of Structures. Nowy Jork. McGRAW-HILL BOOK COMPANY.
[2] Europrojekt Gdańsk Sp z o.o. 2010. Budowa mostu zwodzonego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501 nad Martwą Wisłą w Gdańsku-Sobieszewie. Gdańsk.
[3] Kamińska Joanna, Mieczysław Chalfen. 2016. „Prędkość ruchu jako funkcja odległości między pojazdami”. Autobusy (12): 635 – 639.
[4] Katalog firmy Mercedes-Benz: Actros 6x4 Tipper, 12.2011.
[5] Lorenc Wojciech, Günter Seidl. 2016. „Trendy w rozwoju konstrukcji zespolonych w mostownictwie”. Seminarium Wrocławskie Dni Mostowe Duże Mosty Wieloprzęsłowe, Projektowanie, Technologie Budowy, Monitoring. Red. J. Biliszczuk, Wrocław.
[6] Stacewicz Maciej, Tomasz Kołakowski, Witold Kosecki, Wojciech Lorenc. 2016. „Nowatorska konstrukcja zespolona przęseł nowego wiaduktu w ciągu drogi krajowej nr 22 nad linią PKP koło miejscowości Elbląg”. Seminarium Wrocławskie Dni Mostowe Duże Mosty Wieloprzęsłowe, Projektowanie, Technologie Budowy, Monitoring. Red. J. Biliszczuk. Wrocław.
[7] Żółtowski Krzysztof, Paweł Żółtowski. 2004. „Efekty dynamiczne w cięgnach podwieszonych kładek dla pieszych”. V Krajowa Konferencja Naukowo-Techniczna Problemy Projektowania, Budowy oraz Utrzymania Mostów Małych i Średnich Rozpiętości. Red. J. Biliszczuk. Wrocław .
Otrzymano: 17.03.2017 r
Materiały Budowlane 4/2017, str. 58-60 (spis treści >>)