dr inż. Jarosław Michałek, Politechnika Wrocławska, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.06.06
W artykule przedstawiono stosowane w Polsce stalowe, żelbetowe i strunobetonowe słupy trakcji tramwajowej. Omówiono stawiane im wymagania oraz zwrócono uwagę na możliwość szerszego wykorzystania w trakcji tramwajowej strunobetonowych słupów z betonu wirowanego.
Słowa kluczowe: trakcja tramwajowa, żerdzie strunobetonowe, beton wirowany.
* * *
Poles of tram traction
The paper presents steel, reinforced and pre-stressed concrete poles of tram traction applied in Poland. Requirements for poles are discussed. The possibility of wider application of pre-tensioned prestressed spun concrete poles is noticed.
Keywords: traction trams, pre-stressed concrete poles, spun concrete
Literatura
[1] Kubiak Janusz, Aleksy Łodo, Jarosław Michałek. 2010. „Strunobetonowe słupy trakcyjne z betonu wirowanego”. Przegląd Budowlany (5): 75 – 82.
[2] Kubiak Janusz, Aleksy Łodo, Jarosław Michałek. 2014. „Fundamenty strunobetonowych słupów elektroenergetycznych SN i nn”. Materiały
Budowlane 502 (6): 48 – 49.
[3] PN-K-92020:1998 Elementy sieci tramwajowej i trolejbusowej. Terminologia.
[4] PN-K-92002:1997 Komunikacja miejska. Sieć jezdna tramwajowa i trolejbusowa. Wymagania.
[5] PN-EN 1992-1-1:2008. Eurokod 2: Projektowanie konstrukcji z betonu. Część 1-1: Reguły
ogólne i reguły dla budynków.
[6] PN-EN 13369:2013-09. Wspólne wymagania dla prefabrykatów z betonu.
Otrzymano: 26.04.2017 r.
Materiały Budowlane 6/2017, str. 28-29 (spis treści >>)