Forum Rusztowaniowe jest cyklicznym wydarzeniem, od wielu lat organizowanym przez Polską Izbę Gospodarczą Rusztowań (PIGR). Towarzyszy mu rozstrzygnięcie Konkursu Rusztowanie Roku oraz wręczenie odznak Zasłużonym dla Branży Rusztowaniowej. (...)
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 10/2017, str. 131-132 (spis treści >>)
dr inż. Barbara Francke, Instytut Techniki Budowlanej, Zakład Inżynierii Materiałów Budowlanych
mgr inż. Jacek Popczyk
Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.10.41
W ostatnich latach coraz częściej czynione są próby przyspieszenia realizacji obiektów budowlanych. Zazwyczaj dotyczą one skrócenia okresu sezonowania lub wykonywania prac w niewłaściwej temperaturze i wilgotności. (...)
Literatura
[1] Popczyk Jacek z zespołem: „Wpływ warunków użytkowania na trwałość tynków gipsowych” praca naukowo-badawcza nr NM-031/2015. ITB. Warszawa.
[2] PN-EN 13279-2:2006 Spoiwa gipsowe i tynki gipsowe. Część 2: Metody badań.
[3] PN-EN 13279-1:2009 Spoiwa gipsowe i tynki gipsowe. Część 1: Definicje i wymagania.
Otrzymano: 24.07.2017 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 10/2017, str. 130-131 (spis treści >>)

Otwórz powiększenie >>

Otwórz powiększenie >>
Materiały Budowlane 10/2017, str. 128-129 (spis treści >>)

Otwórz powiększenie >>
Materiały Budowlane 10/2017, str. 127 (spis treści >>)
dr Stanisław Łukasik, Instytut Techniki Budowlanej, Zakład Konstrukcji Budowlanych i Geotechniki
Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.10.40
W artykule przedstawiono problem ochrony skarp związany z postępującą urbanizacją terenu. Ocena warunków geotechnicznych w przypadku zabudowy terenu wymaga dokumentacji badań podłoża, a przy trzeciej kategorii geotechnicznej również badań geologiczno-inżynierskich wraz z projektem geotechnicznym. Przedstawiony przypadek powstania osuwiska wskazuje na konieczność analizy wstecz zmian w ukształtowaniu terenu, przebiegu zmian kierunków spływu wód opadowych i gruntowych tak daleko jak to możliwe. Historia zmian w podłożu to zwykle kilkaset lat i ma zawsze istotne znaczenie dla ochrony obszarów przyskarpowych.
Słowa kluczowe: geotechnika, ochrona skarp, dokumentowanie geotechniczne.
* * *
Slopes protection in urban conditions
The paper presents slope protection problem related to urbanization process. Evaluation of geotechnical conditions for the subsequent stages of development, requires ground investigation report and, for the third geotechnical category, engineering-geological documentation with the geotechnical project. Presented case of landslide creation indicates a need of back analysis of changes in the terrain morphology, rainwater and groundwater flow direction changes as far as possible. History of changes in the substrate is usually several hundred years, and for the protection of near slope areas is always important.
Keywords: geotechnics, slope protection.
Literatura
[1] Dokumenty udostępnione przez Zamawiającego i ekspertyzy archiwalne ITB.
[2] Łukasik Stanisław. 2011. „Doświadczenia Instytutu Techniki Budowlanej w zakresie rzeczoznawstwa geotechnicznego”. XI Konferencja Naukowo-Techniczna: Problemy Rzeczoznawstwa Budowalnego. Warszawa-Miedzeszyn: 81 – 94.
[3] PN-EN 1997-1 Eurokod 7 – Projektowanie geotechniczne – Część 1: Zasady ogólne.
[4] Wysokiński Lech, Walery Kotlicki, Tomasz Godlewski. 2011. „Projektowanie geotechniczne wg Eurokodu 7”. Poradnik. Warszawa. ITB.
Otrzymano: 07.02.2017 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 10/2017, str. 125-126 (spis treści >>)
mgr inż. Krzysztof Falkowski, Doktorant Politechniki Białostockiej, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.10.39
W prezentowanym artykule przedstawiono przykład realizacji nawierzchni drogowej wykonanej w technologii lanego betonu cementowego jako uzasadnionej ekonomicznie alternatywy dla nawierzchni asfaltowej. Przedsięwzięcie realizowane było na zlecenie prywatnego inwestora, a przy doborze nawierzchni brano pod uwagę nie tylko koszty budowy, ale również jej trwałość w założonych warunkach użytkowania.
Słowa kluczowe: nawierzchnie betonowe; nawierzchnie drogowe; drogi lokalne; trwałość; anionowa emulsja bitumiczna.
* * *
Local roads surfaces made of cast concrete
The article presents an example of a road surface made of cast concrete as a economically justified alternative to asphalt. The project was carried out on behalf of a private investor, and the selection of the pavement was considered not only the construction costs but also its durability under the assumed conditions of use.
Keywords: concrete pavements; road surfaces; local road; durability; anionic asphalt emulsion.
Literatura
[1] Bołtryk Michał, Edyta Pawluczuk, Krzysztof Falkowski. 2017. „A report on the fabrication of conrete pavement with the application of anionic bitumen emulsion”. Construction and Building Materials 154: 1004 – 1014.
[2] Bołtryk Michał, Dorota Małaszkiewicz. 2013. „Application of anionic asphalt emulsion as an admixture for concrete”. Constuction and Building Materials 40: 556 – 565.
[3]CzarneckiLech,JanDeja,KazimierzFlaga,JózefJasiczak, Wiesław Kurdowski, Jan Małolepszy, Wojciech Radomski, Jacek Śliwiński. 2015. „Mrozoodporność betonu w konstrukcjach mostowych”. BTA (1): 66 – 69.
[4] Falkowski Krzysztof. 2014. „Kompozyty cementowe modyfikowane emulsją bitumiczną”. Materiały Budowlane 508 (12): 45 – 49.
[5] Falkowski Krzysztof. 2015. „Implementacja kompozytów cementowych modyfikowanych emulsją bitumiczną w warunkach przemysłowych”. Materiały Budowlane512(4):50–53.DOI:10.15199/33.2015.04.14.
[6] Falkowski Krzysztof. 2015. „Projektowania i realizacja placu manewrowego z kompozytów cementowych”. BTA (2): 50 – 53.
[7] Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych. GDDKiA.
[8] OST 06.01 Nawierzchnie z betonu cementowego.
[9] PN-EN 206-1:2014 Beton. Część 1: Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność.
[10] PN-EN 12620+A1:2010 Kruszywa do betonu.
[11] PN-EN 934-2 Domieszki do betonu.
[12] SzydłoAntoni, Piotr Mackiewicz. 2016. Badania i analiza kosztów budowy i utrzymania nawierzchni betonowych i asfaltowych. Raport przygotowany przez Politechnikę Wrocławską. BTA (2): 10 – 12.
[13] Szydło Antoni. 2004. Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego. Teoria, wymiarowanie, realizacja. Kraków. Polski Cement.
[14] Technical Report No 34. 2003. Concrete Industrial Ground Floors – A guide to their Design and Construction, wyd. 3.
Otrzymano: 26.07.2017 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 10/2017, str. 122-124 (spis treści >>)

Otwórz powiększenie >>
Materiały Budowlane 10/2017, str. 121 (spis treści >>)
Z Tomaszem Odrzywolskim – Prezesem Przedsiębiorstwa Produkcji Materiałów Drogowych KRUSZBET S.A. (PPMD KRUSZBET S.A.) rozmawia Ewelina Kowałko
Ewelina Kowałko: Od prawie 20 lat PPMD KRUSZBETS.A., znany producent kruszyw, oferuje różne rodzaje betonów ... od m.in. lekkiego, przez architektoniczny, ekspansywny po wałowany. Na początku tego roku rozszerzyliy Państwo asortyment tych wyrobów o Beton Drogowy KRUSZBET, tzw. beton CCR (cement concrete roads). Jak powstała ta technologia i czym się wyróżnia?
Tomasz Odrzywolski: Beton Drogowy KRUSZBET został opracowany na bazie doświadczeń z realizacji w technologii betonu wałowanego oraz umiejętnego wsłuchiwania się w potrzeby odbiorców. (...)
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 10/2017, str. 120 (spis treści >>)