logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Estetyka obiektów mostowych

dr hab. inż. Grażyna Łagoda, Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
prof. nzw. dr hab. inż. Marek Łagoda, Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.10.38

Ważnym zagadnieniem w kształtowaniu estetyki obiektów mostowych są m.in.: kolor; światło; sposób ukształtowania konstrukcji, a także roślinność na obiektach oraz w ich otoczeniu. Przy doborze barw uwzględnia się grę światła i cieni na różnie ukształtowanej powierzchni oraz ich charakter o różnej porze dnia. (...)

Otrzymano: 22.07.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 10/2017, str. 118-119 (spis treści >>)

Identyfikacja właściwości statycznych i dynamicznych zwodzonej kładki dla pieszych na wyspę Ołowiankę w Gdańsku

dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski, prof. PG, 
dr inż. Anna Banaś, 
mgr inż. Maciej Malinowski, 
mgr inż. Mikołaj Binczyk, 

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.10.37

W artykule przedstawiono wybrane wyniki badań pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym zwodzonej kładki dla pieszych przez rzekę Motławę na wyspę Ołowiankę w Gdańsku. Dokonano również porównania tych wyników z teoretycznymi analizami numerycznymi. Konstrukcja kładki pozytywnie przeszła wszystkie badania odbiorcze i od 17 czerwca 2017 r. służy turystom i mieszkańcom Gdańska.

Słowa kluczowe: kładka dla pieszych; próbne obciążenie; analiza numeryczna; obciążenie dynamiczne; odpowiedź dynamiczna.

* * *

Identification of static and dynamic properties of the pedestrian footbridge on the Ołowianka Island in Gdańsk

The paper presents the results of the research under the static and dynamic load test of pedestrian footbridge across the Motława River to Ołowianka Island in Gdansk. Comparison of these results with theoretical numerical analysis was performed. The footbridge construction has passed all tests and since June 17, 2017 it serves tourists and residents in Gdańsk.

Keywords: footbridge; load test; numerical analysis; dynamic load; dynamic response.

Literatura
[1] Raport z badań podczas próbnego obciążenia kładki dla pieszych przez rzekę Motławę na wyspę Ołowiankę w Gdańsku; Laboratorium Badań Terenowych, KTSiM, Politechnika Gdańska.
[2] Stahlbau Kalender 2008: Dynamik, Brucken, Anderungen zu DIN 18800, Feuerverzinken. Berlin. Ernst & Sohn 2007.
[3] Żółtowski Krzysztof, Mikołaj Binczyk. 2017. Projekt próbnego obciążenia zwodzonej kładki dla pieszych przez rzekę Motławę na wyspę Ołowiankę w Gdańsku. Politechnika Gdańska.
[4] Żółtowski Krzysztof, Mikołaj Binczyk. 2017. Raport z analizy dynamicznej zwodzonej kładki dla pieszych przez rzekę Motławę na wyspę Ołowiankę. Politechnika Gdańska.
[5] Żółtowski Krzysztof, Mikołaj Binczyk. 2017. „Zwodzona kładka dla pieszych na wyspę Ołowiankę w Gdańsku – analizy dynamiczne z wykorzystaniem modelu numerycznego MES”. Materiały Budowlane 538 (6): 74 – 77. DOI: 10.15199/33.2017.06.25.

Otrzymano: 14.08.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 10/2017, str. 115-117 (spis treści >>)

Zarysowania konstrukcji mostowych a skurcz betonu

dr inż. Krzysztof GermaniukInstytut Badawczy Dróg i Mostów
mgr inż. Tomasz GajdaInstytut Badawczy Dróg i Mostów
mgr inż. Artur SakowskiInstytut Badawczy Dróg i Mostów
dr inż. Tomasz WierzbickiInstytut Badawczy Dróg i Mostów
mgr inż. Przemysław Kamiński, Instytut Badawczy Dróg i Mostów

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.10.36

Powszechne pojawianie się zarysowań na nowo wybudowanych obiektach mostowych uznawane jest za groźne, mimo że teoria żelbetu uważa rysy za zjawisko normalne, charakterystyczne dla monolitycznych żelbetowych konstrukcji zginanych. Rysy szerokości do ok. 2 mm pojawiają się przede wszystkim na przęsłach płytowych, przyczółkach, a w mniejszym stopniu na filarach. W artykule omówiono doświadczenia z wykonywania ekspertyz zarysowanych obiektów. (...)

Literatura

[1] Bajorek Grzegorz i in. 2014. Beton – Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność. Podręcznik do znowelizowanej normy PN-EN 206:2014-04. Kraków. Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce.
[2] Beton wg normy PN-EN 206:2014. Informator Działu Pełnomocnika Zarządu ds. Badań i Rozwoju Produktów Grupy Górażdże.
Heideleberg Cement Group.
[3] Klemczak Barbara, Agnieszka Knoppik-Wróbel. 2012. „Charakter i przyczyny powstawania wczesnych rys termiczno-skurczowych w konstrukcjach betonowych”. Przegląd
Budowlany
(2): 28 – 36.
[4] Leonhardt Fritz. 1982. Podstawy budowy mostów betonowych. Warszawa. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
[5] PN-58/B-03261 Betonowe i żelbetowe konstrukcje mostowe. Obliczenia statyczne i projektowanie.
[6] PN-B-03264:2002 Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone – Obliczenia statyczne i projektowanie.
[7] PN-88/B-06250 Beton zwykły.
[8] PN-91/S-10042 Obiekty mostowe – Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone – Projektowanie.
[9] PN-EN 206:2014-04 Beton – Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność.
[10] PN-EN 1992-1-1:2008 Eurokod 2 – Projektowanie konstrukcji z betonu – Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków.
[11] Szczygieł Juliusz. 1978. Mosty z betonu zbrojonego i sprężonego. Warszawa. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
[12] Wymagania i zalecenia do wykonywania betonu dla obiektów mostowych. 1990. Warszawa. GDDKiA.

Otrzymano: 10.05.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 10/2017, str. 109-112 (spis treści >>)

Wzmocnienie uszkodzonej belki typu T w przęśle wiaduktu drogowego

dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski, prof. PGPolitechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
Przemysław Kalitowski, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska 

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.10.35

W artykule opisano metodę wzmocnienia belki prefabrykowanej typu T dźwigara wiaduktu drogowego uszkodzonej przez pojazd „wozidło”. Beton belki uległ zarysowaniom w wielu miejscach. Wystąpiły też ubytki otuliny strun sprężających. Zaproponowano naprawę i wzmocnienie przez dobetonowanie dodatkowej belki. Podczas naprawy zastosowano balastowanie przęsła w celu wciągnięcia nowego dźwigara do współpracy od ciężaru własnego i sprężenia. Przewidziano połączenie starego betonu z nowym m.in. za pomocą kołkowania i prętów poprzecznych. Iniekcję rys oraz ubytków wywołanych uderzeniem przeprowadzono w trakcie balastowania. W celu określenia wielkości balastu i efektów wzmocnienia wykonano wiele analiz MES. Uwzględniono fazy budowy obiektu oraz dalsze efekty reologiczne. W trakcie naprawy dokonano pomiarów przemieszczeń i odkształceń belki w celu weryfikacji poprawności przeprowadzonych obliczeń oraz pracy konstrukcji.

Słowa kluczowe: wzmocnienie, belkaT, belka prefabrykowana, wiadukt, uderzenie pojazdu, analiza MES, ocena stanu technicznego.

* * *

Reinforcement of damaged precast beam type T in road viaduct

In the paper strengthening of the damaged T-type prefabricated beam was described. Overpass was hit by dump truck and has been extensively cracked. Losses of coating of prestressing strings appeared. Addition of the new concrete girder was proposed to repair and strength overpass. In the process of building ballast was used. This allowed new beam work under dead load. New concrete was connected with the old one by studs, transverse bars and by adhesion. Injection of cracks and losses caused by hit have been made during ballasting. FEM analysis was made. It allowed to determine weight of the ballast and evaluate the work of structure. In the analysis construction stages, creep and relaxation of the tendons was included. During construction, strains and displacements of beam was measured to evaluation of analysis and working of construction.

Keywords: strengthening, T-beam, prefabricated beam, overpass, vehicle impact, FEM analysis, assessment of the technical condition.

Literatura
[1] Bień Jan, K. Sadowski K. 2016. Ekspertyza naukowo-techniczna z oceną możliwości eksploatacji wiaduktów WS32 oraz WD44. Politechnika Wrocławska.
[2] Doboszyński W., G. Głowacki, R. Kozłowski. 2011. „Prefabrykowane belki mostowe typu T – 10 lat doświadczeń”. Inżynieria i Budownictwo 7/8: 364 – 368.
[3] PN-85/S-10030 Obiekty mostowe. Obciążenia.
[4] Projekt wykonawczy WS-32, Budowa drogi ekspresowej S-5 Poznań-Wrocław na odcinku Korzeństko (bez węzła) – węzeł Widawa Wrocław. Odcinek od km. 137+500 do węzła Widawa Wrocław (wraz z węzłem) IRP Biuro Projektów Sp. z o.o.
[5] Żółtowski Krzysztof, Przemysław Kalitowski. 2016. Ocena nośności i projekt naprawy obiektu WS-32. Gdańsk.
[6] Żółtowski Krzysztof, Przemysław Kalitowski, T. Romaszkiewicz. 2016. Raport z obciążania technologicznego wiaduktu WS-32. Gdańsk.

Otrzymano: 19.06.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 10/2017, str. 106-108 (spis treści >>)

Projektuj i buduj – system realizacji inwestycji mostowych a problemy interpretacyjne przepisów na przykładzie przyczółków mostowych

dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.10.34

Procedura realizacji inwestycji w systemie „projektuj i buduj” wymaga dokładnego opisu przedmiotu zamówienia, tzn. opisu, jakiego efektu końcowego inwestor się spodziewa. Podstawowy opis przedmiotu zamówienia zawarty jest w tzw. programie funkcjonalno-użytkowym (PFU), w którym zamawiający podaje przeznaczenie ukończonych robót budowlanych oraz określa wymagania techniczne, ekonomiczne, architektoniczne, materiałowe i funkcjonale. Problemy realizacji inwestycji w tym systemie pojawiają się, jeśli opis zadania nie jest jednoznaczny. Wynika to często z niejednoznaczności przepisów definiujących te wymagania. W artykule problem ten przedstawiono na przykładzie przyczółków mostowych. Poddano analizie obowiązujące przepisy oraz zaproponowano definicję przyczółka masywnego.

Słowa kluczowe: opis zamówienia w systemie „projektuj i buduj”; program funkcjonalno-użytkowy (PFU); przyczółek.

* * *

Design and building – bridge project carrying out system towards problems in interpretation of regulations on the example of abutments

Bridge project carrying out system „design and building” requires a precise description of the ordered subject, i.e. specification of the final effect that the investor expects. The basic description of the subject of the order is included in the functional-usable programme, in which the use of the completed structure is given as well as technical, economical, architectural, material and functional specifications. Problems in this system occur when the subject description is insufficient, what results often from ambiguous regulations. This problem is presented in the paper on the example of bridges abutments. The author analyzed current regulations in this field and proposed a definition of a massive abutment.

Keywords: order description in „design and building” system; functional-usable programme; abutment.

Literatura
[1] Katalog Detali Mostowych, opracowany przez BPBDiM Sp. z o.o. Transprojekt Warszawa dla GDDKiA 2002/2004 r.
[2] Leśniak Agnieszka, Krzysztof Zima. 2012. „Realizacje przedsięwzięć budowlanych w systemie zaprojektuj i buduj”. Przegląd Budowlany (7-8): 67 – 70.
[3] Madaj Arkadiusz, Grzegorz Ratajczak. 2016. Problemy interpretacyjne przepisów dotyczących budownictwa komunikacyjnego na przykładzie przyczółków mostowych, w: Duże mosty wieloprzęsłowe. Projektowanie, technologie budowy, monitoring. Wrocław. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne.
[4] PN-83/B-03010 Ściany oporowe. Obliczenia statyczne i projektowanie”.
[5] PN-EN 1997-1:2008 Eurokod 7. Projektowanie geotechniczne, Część 1: Zasady ogólne.
[6] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Wodnej z 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie (Dz. U. nr 63 poz. 735 z późn. zm.).
[7] Słownik Języka Polskiego PWN (wydanie internetowe, dostęp 10.07.2017 r.).

Otrzymano: 01.08.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 10/2017, str. 102-105 (spis treści >>)