dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski, prof. PG, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
Przemysław Kalitowski, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.10.35
W artykule opisano metodę wzmocnienia belki prefabrykowanej typu T dźwigara wiaduktu drogowego uszkodzonej przez pojazd „wozidło”. Beton belki uległ zarysowaniom w wielu miejscach. Wystąpiły też ubytki otuliny strun sprężających. Zaproponowano naprawę i wzmocnienie przez dobetonowanie dodatkowej belki. Podczas naprawy zastosowano balastowanie przęsła w celu wciągnięcia nowego dźwigara do współpracy od ciężaru własnego i sprężenia. Przewidziano połączenie starego betonu z nowym m.in. za pomocą kołkowania i prętów poprzecznych. Iniekcję rys oraz ubytków wywołanych uderzeniem przeprowadzono w trakcie balastowania. W celu określenia wielkości balastu i efektów wzmocnienia wykonano wiele analiz MES. Uwzględniono fazy budowy obiektu oraz dalsze efekty reologiczne. W trakcie naprawy dokonano pomiarów przemieszczeń i odkształceń belki w celu weryfikacji poprawności przeprowadzonych obliczeń oraz pracy konstrukcji.
Słowa kluczowe: wzmocnienie, belkaT, belka prefabrykowana, wiadukt, uderzenie pojazdu, analiza MES, ocena stanu technicznego.
* * *
Reinforcement of damaged precast beam type T in road viaduct
In the paper strengthening of the damaged T-type prefabricated beam was described. Overpass was hit by dump truck and has been extensively cracked. Losses of coating of prestressing strings appeared. Addition of the new concrete girder was proposed to repair and strength overpass. In the process of building ballast was used. This allowed new beam work under dead load. New concrete was connected with the old one by studs, transverse bars and by adhesion. Injection of cracks and losses caused by hit have been made during ballasting. FEM analysis was made. It allowed to determine weight of the ballast and evaluate the work of structure. In the analysis construction stages, creep and relaxation of the tendons was included. During construction, strains and displacements of beam was measured to evaluation of analysis and working of construction.
Keywords: strengthening, T-beam, prefabricated beam, overpass, vehicle impact, FEM analysis, assessment of the technical condition.
Literatura
[1] Bień Jan, K. Sadowski K. 2016. Ekspertyza naukowo-techniczna z oceną możliwości eksploatacji wiaduktów WS32 oraz WD44. Politechnika Wrocławska.
[2] Doboszyński W., G. Głowacki, R. Kozłowski. 2011. „Prefabrykowane belki mostowe typu T – 10 lat doświadczeń”. Inżynieria i Budownictwo 7/8: 364 – 368.
[3] PN-85/S-10030 Obiekty mostowe. Obciążenia.
[4] Projekt wykonawczy WS-32, Budowa drogi ekspresowej S-5 Poznań-Wrocław na odcinku Korzeństko (bez węzła) – węzeł Widawa Wrocław. Odcinek od km. 137+500 do węzła Widawa Wrocław (wraz z węzłem) IRP Biuro Projektów Sp. z o.o.
[5] Żółtowski Krzysztof, Przemysław Kalitowski. 2016. Ocena nośności i projekt naprawy obiektu WS-32. Gdańsk.
[6] Żółtowski Krzysztof, Przemysław Kalitowski, T. Romaszkiewicz. 2016. Raport z obciążania technologicznego wiaduktu WS-32. Gdańsk.
Otrzymano: 19.06.2017 r.
Materiały Budowlane 10/2017, str. 106-108 (spis treści >>)