mgr inż. Piotr Rychlewski Instytut Badawczy Dróg i Mostów
Autor do korespondencji : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2018.02.04
W Polsce ściany szczelinowe są obecnie powszechnie stosowane w budownictwie komunikacyjnym i kubaturowym. Z powodzeniem spełniają rolę obudów wykopów również w przypadku występowania wysokiego poziomu wód gruntowych. Projektowanie ścian determinowane było przez wiele lat katastrofą ścian wykopu w Warszawie pod koniec lat dziewięćdziesiątych XX w. Dlatego standardem było ostrożne przyjmowanie parametrów gruntu, np. spójność gruntu ograniczano do 25 kPa, bez względu na wyniki badań. Powodowało to, że trudno było znaleźć ścianę, która byłaby zarysowana w wyniku przeciążenia. Standardowe metody budowy zakładały niewielką wysokość między punktami podparcia ściany na wysokości dwóch kondygnacji lub jednej i płyty dennej. Momenty zginające sięgały 800 – 1000 kNm/m ściany. Ich przeniesienie umożliwiały ściany grubości 80 cm.
Otrzymano : 03.01.2018 r.
Materiały Budowlane 02/2018, str. 18 (spis treści >>)