IMMERBAU
Wejdź na stronę www.immerbau.pl
Materiały Budowlane 04/2021, strona 69 (spis treści >>)
100 punktów za artykuły naukowe!
Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.
Wejdź na stronę www.immerbau.pl
Materiały Budowlane 04/2021, strona 69 (spis treści >>)
Wejdź na stronę www.jrs.eu
Materiały Budowlane 04/2021, strona 68 (spis treści >>)
dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, Politechnika Poznańska; Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu
ORCID: 0000-0002-6617-6290
mgr inż. Katarzyna Mossor, Politechnika Poznańska; Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu
ORCID: 0000-0002-1749-2529
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2021.04.05
Studium przypadku
Streszczenie. Przy wzmacnianiu mostów betonowych często konieczne jest mocowanie dodatkowych elementów stalowych. W artykule zaprezentowano wzmocnienie przegubów przęseł mostu drogowego z zastosowaniem elementów stalowych mocowanych za pomocą kotew wklejanych. Rozwiązanie to pozwoliło na skuteczne wzmocnienie przegubów, bez konieczności użycia ciężkiego sprzętu montażowego, przy wprowadzeniu niewielkich ograniczeń w ruchu na ważnej drodze krajowej. Na podstawie doświadczenia wskazano zalety kotew wklejanych oraz podano kilka praktycznych uwag dotyczących ich stosowania do wzmacniania obiektów inżynierskich.
Słowa kluczowe: most; przegub; wzmocnienie; kotwy wklejane.
Abstract. By strengthening of concrete bridges it is often necessary to place additional steel elements. In the paper the authors present hinges strengthening in a road bridge with steel elements installed on bonded anchors. The solution turned out to be efficient without the necessity to use heavy equipment or to close the bridge for traffic. The authors point outmain advantages of bonded anchors and give some practical advice concerning their application.
Keywords: bridge; hinge; strengthening; bonded anchor.
Literatura
[1]Madaj Arkadiusz, Katarzyna Mossor, W. Siekierski. 2016. „Mosty z przęsłami przegubowymi – trwałość i warunki użytkowania na przykładzie wybranych obiektów”.Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej 24.
[2] Madaj Arkadiusz, Witold Wołowicki, Michalina Węgrzynowska. 2006. „Wzmocnienie sprężonego mostu ramowego budowanego metodą wspornikową”. Inżynieria i Budownictwo 7 – 8.
[3]Madaj Arkadiusz, Katarzyna Mossor. 2017. „Analiza skuteczności sprężenia zewnętrznego wielodźwigarowego mostu drogowego o przęsłach z dźwigarówkablo betonowych”. MateriałyBudowlane536(4):47–50.
Przyjęto do druku: 15.03.2021 r.
Materiały Budowlane 04/2021, strona 66-68 (spis treści >>)
Wejdź na stronę nawierzchniebetonowe.com.pl
Materiały Budowlane 04/2021, strona 65 (spis treści >>)
mgr inż. Patryk Przybylski, Wojskowa Akademia Techniczna
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Beton wałowany jest produkowany wg technologii, która swe początki miała przy budowie zapór wodnych, przede wszystkim w USA oraz Kanadzie. Przez lata doświadczeń ewoluowała i obecnie coraz częściej można ją spotkać w budownictwie drogowym. Nawierzchnie z betonu wałowanego charakteryzują się przede wszystkim tym, że rozkładane są w bardzo podobny sposób, jak nawierzchnie bitumiczne, tzn. za pomocą walców drogowych oraz standardowych rozściełaczy asfaltowych. Mieszanka betonowa charakteryzuje się niewielką ilością wody zarobowej. Ze względu na niski stosunek w/c przypomina swoją konsystencją wilgotną ziemię, co skutkuje zerowym opadem stożka.
Literatura
[1] ASTMC1176-1992 Standard Practice for Making Roller Compacted Concrete in Cylinder Molds Using a Vibrating Table.
[2] Deja J. 2013. Nawierzchnie betonowe – lata doświadczeń.
[3] GDDKiA, Specyfikacja techniczna betonu wałowanego dla potrzeb budowy nawierzchni drogowej. 2012.
[4] https://www. semanticscholar. org/paper/on- -Roller-Compacted-Concrete-(-RCC-)-Dams- -UPDATE-OF-QHW/26b5c9031367e73be- 448c881e6b9ef90d0057cd3/figure/0.
[5] Materiały własne
[6] Szydło A., P. Mackiewicz. 2005. Nawierzchnie betonowe dróg gminnych.
[7] Trybalski P. Beton RCC – doświadczenia z realizacji inwestycji w GO S.A., X konferencja naukowo- techniczna „Cement Ożarów 2017”.
[8] Wesołowski M., A. Poświata. 2013. Betonowe Nawierzchnie Lotniskowe. Seminarium: BETON – wiemy jak i dlaczego!.
[9] Woyciechowski P., K. Harat. 2011. Nawierzchnie dróg kategorii ruchu KR1-KR2 z betonu wibrowałowanego. Budownictwo i Inżynieria Środowiska.
[10] Woyciechowski P., K. Harat. 2012. Nawierzchnia drogowa z betonu wałowanego. BTA – Czasopismo.
Materiały Budowlane 04/2021, strona 62-65 (spis treści >>)
Wejdź na stronę oat.pl
Materiały Budowlane 04/2021, strona 61 (spis treści >>)
mgr inż. Przemysław Moszczak, OAT Sp. z o.o.
mgr inż. Piotr Heinrich, OAT Sp. z o.o.
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zastosowanie prefabrykatów do remontu i modernizacji nawierzchni z betonu cementowego staje się coraz bardziej powszechne na polskich drogach ze względu na krótki czas wykonywania prac. Zwiększenie natężenia ruchu drogowego w ostatnich latach powoduje powstawanie zatorów i pogłębia ryzyko wystąpienia wypadków oraz kosztów społecznych związanych z utrudnieniami w rejonie robót drogowych. Z tego powodu „szybkie” technologie pozwalają odpowiednio zoptymalizować czas trwania remontu, ograniczyć utrudnienia w ruchu drogowym i ryzyko wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego (BRD) oraz uniknąć negatywnego przekazu medialnego.
Materiały Budowlane 04/2021, strona 59-61 (spis treści >>)
prof. dr hab. inż. Andrzej Garbacz, Politechnika Warszawska; Wydział Inżynierii Lądowej
dr inż. Wioletta Jackiewicz-Rek, Politechnika Warszawska; Wydział Inżynierii Lądowej
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Cechą szczególną konstrukcji betonowych jest trwałość rozumiana jako zdolność materiału lub konstrukcji do utrzymania wymaganych właściwości użytkowych podczas eksploatacji. Budowla, która nie spełnia założonych funkcji, wymaga naprawy, czyli podjęcia działań mających na celu przywrócenie obiektowi właściwego stanu użytkowania [1]. W przypadku, gdy konieczne jest odtworzenie zniszczonego obiektu, mamy do czynienia z rekonstrukcją. Przystosowanie konstrukcji do nowych warunków użytkowania wymaga modernizacji, a do zwiększonych obciążeń – wzmocnienia. Wymagania dotyczące trwałości betonu sformułowano w PN-EN 206 [7], a dotyczące trwałości konstrukcji żelbetowych w Eurokodzie 2 [8].
Literatura
[1] Czarnecki Lech, Paweł Łukowski, Andrzej Garbacz. 2017. Naprawa i ochrona konstrukcji z betonu. Komentarz do PN 1504. Warszawa. Wyd. PWN SA.
[2] Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. 2007.Wytyczne stosowania „Systemu Oceny Stanu Nawierzchni Betonowych – (SOSN-B).
[3] Hoła Jerzy, Jan Bień, Łukasz Sadowski,Krzysztof Schabowicz. 2015. „Non-destructive and minor- destructive diagnostics of concrete structures in assessment of their durability”. Bulletin of the Polish Academy of Sciences: Technical Sciences, 63.
[4] Jackiewicz-RekWioletta ,M. Konopska. 2011. Rola specyfikacji betonu w zapewnieniu bezpieczeństwa obiektów mostowych, w: XXV Konferencja Naukowo-Techniczna. Awarie budowlane. Zapobieganie, diagnostyka, naprawy, rekonstrukcje. T. 1, 2/KaszyńskaM. (red.). Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny: 1097 – 1104.
[5] Jackiewicz-Rek Wioletta, M. Konopska- -Piechurska, K. Załęgowski, Andrzej Garbacz. 2015. Specyfika napraw uszkodzeń nawierzchni betonowych, XVII Konferencja Naukowo-Techniczna. Awarie budowlane. Zapobieganie, diagnostyka, naprawy, rekonstrukcje/Kaszyńska M. (red.). Szczecin, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie: 779 – 790,
[6] Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych. GDDKiA. 2014.
[7] PN-EN 206 Beton – Część 1: Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność.
[8] PN-EN 1992-1-1:2005 Eurokod 2: Projektowanie konstrukcji z betonu – Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków.
[9] PN-EN 1504-1÷10. Wyroby i systemy do ochrony i napraw konstrukcji z betonu.
[10] Runkiewicz Leonard. 2002. Badania konstrukcji żelbetowych. Wyd. Biuro Gamma.
Materiały Budowlane 04/2021, strona 55-58 (spis treści >>)