mgr inż. Krzysztof Pietroń, PKIG Sp. z o.o.
mgr inż. Łukasz Kacprzak, PKIG Sp. z o.o.
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Około 2015 r. na całym świecie nastąpił gwałtowny rozwój bezzałogowych statków powietrznych. Drony przestały być domeną modelarzy i ich amatorskich konstrukcji, a zaczęły być produkowane na szeroką skalę, w coraz bardziej atrakcyjnych cenach. Wyposażone w aparat fotograficzny sprawiły, ze zainteresowano się fotogrametrią, dziedziną nieco zapomnianą i zarezerwowaną na duże projekty. Ujmując w skrócie, korzystając z fotogrametrii, na podstawie zdjęć wykonanych z różnych pozycji możemy określać wielkości geometryczne takie jak współrzędne, długość, szerokość oraz ich pochodne, tj. powierzchnię, objętość itd. Do czasu popularyzacji dronów, fotogrametria była stosowana jedynie do opracowań małoskalowych, typu ortofotomapa kraju czy całego województwa (tylko takie projekty dawały stopę zwrotu pozwalającą na inwestycję w system fotogrametryczny, składający się z samolotu załogowego i drogiej kamery lotniczej).W przypadku małych firm, taki zakup był nieosiągalny.


Zobacz więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 04/2021, strona 82-83 (spis treści >>)

Wejdź na stronę www.jrs.eu
Materiały Budowlane 04/2021, strona 81 (spis treści >>)
dr inż. Joanna Bogusławska-Kozłowska, Rzeczoznawca mykologiczny PSMB
dr inż. Jan Jeruzal, Akademia Kaliska w Kaliszu Wydział Politechniczny
dr hab. inż. Jacek Szer, prof. uczelni, Politechnika Łódzka; Katedra Fizyki Materiałów i Budownictwa Zrównoważonego
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Bezpieczne użytkowanie obiektów budowlanych ma szczególne znaczenie w okresie od oddania do eksploatacji aż do rozbiórki. Stała troska właścicieli lub zarządców nieruchomości o stan techniczny obiektu oraz jego elementów konstrukcyjnych i wykończeniowych gwarantuje bezpieczne użytkowanie. Badania obiektów mieszkalnych po wielu latach użytkowania wskazują jednak na bardzo zróżnicowany ich stan techniczny. Zasadnicza część badanych przez nas obiektów wykonanych przed 1950 r., to budynki o konstrukcji tradycyjnej – ściany ceramiczne z cegły pełnej, stropy belkowe drewniane, dach drewniany o konstrukcji ciesielskiej.
Literatura
[1] Commission of the European Communities: Biologicalparticles in indoor environment, Report No. 12, 1993.
[2] Jerominko Tomasz, Adam Rubnikowicz. „Ocena skuteczności działania instalacji wentylacji grawitacyjnej w piwnicach budynku mieszkalnego ………”.
[3] Krzysztofik B. 1992. Mikrobiologia powietrza. Warszawa. Wyd. PW.
[4] Piotrowska M., Z. Żakowska, J. Bogusławska- Kozłowska. 2001. „Liczba drobnoustrojów jako kryterium stanu zagrzybienia przegród budowlanych” VI Sympozjum PSMB Ochrona obiektów budowlanych przed korozją biologiczną i ogniem”. Wrocław – Szklarska Poręba.
[5] PN-83/B-03430:1983/Az3: 2000.Wentylacja w budynkach mieszkalnych zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej – Wymagania.
[6] Protokół nr 204Ł/2020 z okresowej kontroli przewodów kominowych – spalinowych – wentylacyjnych budynku mieszkalnego położonego w Łodzi, wykonanej 24.03.2020 r.
[7] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. (Dz.U. nr 75 poz. 609 z 2002r, z późniejszymi zmianami).
[8] Szer Jacek, Jan Jeruzal, Iwona Szer, Piotr Filipowicz. 2020. „Kontrole okresowe budynków – zalecenia, wymagania, problemy”.
Zobacz więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 04/2021, strona 78-81 (spis treści >>)

Wejdź na stronę www.soletanche.pl
Materiały Budowlane 04/2021, strona 77 (spis treści >>)

Wejdź na stronę www.jrs.eu
Materiały Budowlane 04/2021, strona 76 (spis treści >>)
mgr inż. Zofia Gałajda, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
mgr inż. Piotr Rychlewski, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Jednym ze źródeł pozyskiwania informacji o rozwoju techniki są opublikowane polskie i zagraniczne opisy patentowe, w tym europejskie tłumaczone na język polski. Oznacza to, że zostały walidowane i obowiązują w Polsce, oczywiście, jeśli taka ochrona jest opłacona i prawo z patentu jest w mocy. W artykule przedstawiono na ich podstawie kilka przykładów dotyczących zabezpieczania wykopów i wzmacniania podłoża gruntowego.
Zobacz więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 04/2021, strona 74-76 (spis treści >>)

Wejdź na stronę www.orlen-asfalt.pl
Materiały Budowlane 04/2021, strona73 (spis treści >>)
dr inż. Krzysztof Błażejowski, ORLEN Asfalt sp. z o.o.
mgr inż. Marta Wójcik-Wiśniewska, ORLEN Asfalt sp. z o.o.
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zrozumienie schematu pracy nawierzchni, nawet w uproszczonym zakresie, umożliwia analizę poprawności zaprojektowanej konstrukcji oraz pozwala na tworzenie nowych układów warstw z zastosowaniem różnych materiałów. Wprowadzenie w ostatnich latach do stosowania nowych materiałów, takich jak asfalty wysokomodyfikowane polimerami (typu HiMA– Highly Modified Asphalt) rozszerzyło możliwości projektowania innowacyjnych oraz trwałych nawierzchni asfaltowych.
Literatura
[1] Błażejowski Krzysztof, P. Ostrowski, Marta Wójcik-Wiśniewska,W. Baranowska. 2020. Mieszanki i nawierzchnie z ORBITON HiMA. Płock. ORLEN Asfalt sp. z o.o.
[2] Botes B. H. 2016. Characterisation of highmodulus asphalt (EME) mixes, focussing on flexural response and fatigue.
[3] Hajj E. Y., A. Ulloa, P. E. Seebaly, G. Bazi. 2011. „Impact of Rich-Bottom Design in Asphalt Pavements”. Int. J. Pavement Res. Technol. Vol. 4 No. 6 Nov.: 313 – 323.
[4] Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych. Praca zbiorowa pod red. J. Judyckiego. Politechnika Gdańska. Załącznik do zarządzenia Nr 31 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z 16.06.2014 r.
[5] Nagórska M., R. Nagórski, Krzysztof Błażejowski. „Selected aspects of design lifespan of flexible pavement with anti-fatigue course”. Archives of Civil Engineering, vol. LXI, issue 1.
[6] Newcomb D., R. Willis, D. H. Timm. 2010. Perpetual Pavements. A synthesis. Asphalt Pavement Alliance.
[7]Wymagania Techniczne GDDKiA„ Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych. WT-2 2014 – część I. Mieszanki mineralno-bitumiczne”.
Zobacz więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 04/2021, strona 70-72 (spis treści >>)