logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Korozja ługująca w żelbetowych zbiornikach do magazynowania wody przeznaczonej do spożycia

Open Access (Artykuł w pliku PDF)

Leaching corrosion in reinforced concrete tanks intended for storing potable water

mgr inż. arch. Zuzanna Fyall, Politechnika Wrocławska; Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
ORCID: 0000-0002-3695-6659
dr inż. Leszek Wysocki, prof. uczelni, Politechnika Wrocławska; Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
ORCID: 0000-0002-2424-7214

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15199/33.2022.02.07
Oryginalny artykuł naukowy

Streszczenie. W artykule opisano problem oceny zagrożeń spowodowanych działaniem miękkiej wody na żelbetowe konstrukcje zbiorników do magazynowania wody przeznaczonej do spożycia. Podstawą tej oceny były wyniki badań trzech eksploatowanych zbiorników betonowych o pojemności 5, 10 oraz 16 tys.m3, eksploatowanych odpowiednio przez 2, 50 i 100 lat. Podstawowym celem przeprowadzonych badań było określenie wielkości wybranych parametrów wody decydujących o stopniu zagrożenia korozyjnego dla betonu. Opisano rodzaj i zakres uszkodzeń konstrukcji zbiorników i określono przyczyny ich powstania. Dokonano analizy stosowanych materiałów do wykonywania izolacji antykorozyjnych i określono przyczyny częstych ich uszkodzeń.
Słowa kluczowe: zbiorniki żelbetowe; korozja ługująca; agresywność wody pitnej; izolacje antykorozyjne.

Abstract. The article describes the problem of the action of soft water on the reinforced concrete structures of tanks intended for storing potable water. The basis for this assessment were the results of research of reinforced concrete tanks under operation. Three tanks with a capacity of 5, 10, and 16 thousand m3 were tested. The facilities have been operated for 2, 50 and 100 years, respectively. The main purpose of the analyzes was to determine the size of selected water parameters that determine the degree of corrosion risk in concrete. Selected cases of damage to the structures of such tanks were described, with the scope of damage and the reasons for its occurrence being provided. The materials used to make anti-corrosion insulations were also analyzed, and the causes of their frequent failures were determined.
Keywords: reinforced concrete tanks; leaching corrosion; aggressiveness of potable water; anticorrosion insulations.

Literatura
[1] Baylis J. 1935. „Treatment of water to prevent corrosion”. Journal of the American Water Works Association 29 (2): 220 – 234.
[2] Carde C., R. Francois, J. Torrenti. 1996. „Leaching of both calcium hydroxide and C-S-H from cement paste:modelling themechanical behaviour”. Cement and Concrete Research 26 (8): 1257 – 1268.
[3] Greve-Dierfeld S., Y. Schiegg, F. Hunkeler. 2019. Investigations of corrosion due to calcium leaching. Conference: RILEM SMSS Spring convention.
[4] Langelier W. F. 1946. „Chemical equilibria in water treatment.”. Journal of the American Water Works Association, Volume 38: 169 – 178.
[5] LutomirskaM., Sz. Lutomirski. 2014. „Comparison of Damage Due to Corrosion for Reinforced Concrete Tanks for Raw and Treated Water”, Procedia Engineering, Volume 91, pp. 244 – 249.
[6] PN-EN 805 Zaopatrzenie w wodę – Wymagania dotyczące systemów zewnętrznych i ich części składowych.
[7] Orlikowski J., A. Zielinski, K. Darowicki, S. Krakowiak, K. Zakowski, P. Slepski,A. Jazdzewska, M. Gruszka, J. Banasc. 2016. „Research on causes of corrosion in the municipal water supply system”. Case Studies in Construction Materials, Volume 4, pp. 108 – 115.
[8] Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 7 grudnia 2017 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz.U., 2017 r., poz. 2294).
[9] Ryznar J. W. 1944., „A new index for determining amount of calcium carbonate scale formed by a water.” Journal of the American Water Works Association, Volume 36, pp. 472 – 486.
[10] Ustawa z 7 czerwca 2001 roku (Dz.U. nr 72, poz. 747) o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Przyjęto do druku: 10.01.2022 r.

 

Materiały Budowlane 02/2022, strona 27-30 (spis treści >>)

Renowacja obiektów podziemnej infrastruktury komunikacyjnej metodą CIPP w aspekcie zasad zrównoważonego rozwoju

Open Access (Artykuł w pliku PDF)

CIPP method for renovation and reinforcement of underground and transport infrastructure

prof. dr hab. inż. Adam Wysokowski, Uniwersytet Zielonogórski; Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
ORCID: 0000-0002-4547-2453

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15199/33.2022.02.06
Oryginalny artykuł naukowy

Streszczenie. Infrastruktura podziemna, głównie sieci przesyłowe mediów oraz inne konstrukcje zagłębione w gruncie, w tym obiekty inżynierskie infrastruktury komunikacyjnej, były budowane od czasu, gdy zaczęły powstawać pierwsze aglomeracje miejskie oraz ciągi komunikacyjne – drogi i linie kolejowe. Należy podkreślić, że znajdują się one w eksploatacji, mimo że dla części z nich zakładany przepisami okres trwałości już dawno został przekroczony i wymagają pilnych remontów lub przebudowy. Artykuł przedstawia zagadnienia dotyczące jednej z najmniej inwazyjnych metod renowacji tego typu obiektów z wykorzystaniem bezwykopowej technologii Cured In Place Pipe (CIPP), której założenia są spójne z obecną polityką UE dotyczącą zasad zrównoważonego rozwoju.
Słowa kluczowe: renowacja infrastruktury podziemnej; technologie CIPP; ekologia; efektywność ekonomiczna; obiekty inżynierskie.

Abstract. The underground infrastructure, mainly transmission networks for utilities and other structures buried in the ground, including engineering structures of communication infrastructure, have been built since the time when the first urban agglomerations and communication routes – roads and railroad lines – were established. Many of these objects, or traffic culverts are historical objects. It should be emphasized tha tmost of these objects are still in use, even though their lifespan assumed by general regulations has long been exceeded and they require urgent renovation or reconstruction. This paper presents one of the least invasive methods of rehabilitation of such objects using trenchless technology Cured In Place Pipe (CIPP), which assumptions are consistent with current EU policy for sustainable development.
Keywords: rehabilitation of underground infrastructure; CIPP technologies; ecology; economic efficiency; engineering structures.

Literatura
[1] Donaldson B. 2009. Environmental Implications of Cured-in-Place Pipe Rehabilitation Technology Journal of the Transportation Research Board. DOI: 10.3141/2123-19.
[2] https://www.mswmag.com.
[3] Informacje Komisji Europejskiej dotyczące polityki ochrony środowiska https://ec.europa. eu/environment/ nature/ecosystems/policy/index_en.htm.
[4] Jasiński W., A. Łęgosz, A. Nowak, A. Pryga- -Szulc, A. Wysokowski. 2006. Zalecenia projektowe i technologiczne dla podatnych drogowych konstrukcji inżynierskich z tworzyw sztucznych. Żmigród: IBDiM Filia-Wrocław 73 s. ISBN: 8391121380.
[5] Kolonko A, F. Piechurski, P. Popielski, B. Przybyła, A. Wysokowski, D. Zwierzchowski, pod kierunkiem Kośmidrer P. 2021.Wytyczne pt. Badania odbiorowe wykładzin CIPP instalowanych w rurociągach sieci i instalacji zewnętrznych (Projekt). Polskie Stowarzyszenie Technologii Bezwykopowych (PSTB). Kraków.
[6] Kolonko A. 2003. „Polskie doświadczenia w renowacji przewodów kanalizacyjnych CIPP”. Inżynieria Bezwykopowa (3): 24 – 34.
[7] Materiały dotyczące technologii renowacji przepustów firmy Lanesgroup, (https://www.lanesfordrains. co.uk/company-news/news/new-uv-lining- -technology-just-ticket-rail-culvert-renewal/).
[8] Rowińska W., A. Wysokowski, A. Pryga. 2004. Zalecenia projektowe i technologiczne dla podatnych konstrukcji inżynierskich z blach falistych. GDDKiA-IBDiM Żmigród.
[9 ] Wysokowski A., J.Howis. 2013. „Przepusty w infrastrukturze komunikacyjnej – cz. 15.Projektowanie przepustów według eurokodów”. Cz. III. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Listopad –Grudzień.
[10] Wysokowski A., J. Howis. 2010. „Przepusty w infrastrukturze komunikacyjnej – cz. 7. Metody obliczeń konstrukcji przepustów. Cz. I. Ogólne zasady obliczeń”. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne. Marzec – Kwiecień.
[11] Wysokowski A. 2020. Influence of single-layer geotextile reinforcement on load capacity of buried steel box structure based on laboratory full- -scale tests Thin-Walled Structures. pp. 1 – 7. ISSN: 0263-8231,, eISSN: 1879-3223.
[12] Wysokowski A. 2019. Trwałość i współczesne technologie wzmacniania przepustów i przejść dla zwierząt, Awarie budowlane: zapobieganie, diagnostyka, naprawy, rekonstrukcje. Wyd. Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, s. 541 – 544, ISBN: 9788376632865.
[13] Wysokowski A. 2015. „Innowacje w infrastrukturze drogowej w aktualnym programie Unii Europejskiej”. Materiały Budowlane 519 (11).

Przyjęto do druku: 13.01.2022 r.

 

Materiały Budowlane 02/2022, strona 22-25 (spis treści >>)

Innowacyjne rozwiązania firmy Promat do garaży podziemnych

Ekomobilność nie jest już tylko trendem i przejściową modą. To rewolucja naszych czasów. Dzięki rozwojowi technologii oraz ewolucji przepisów dotyczących ekologii branża automotive przestawia się na produkcję samochodów elektrycznych. Coraz więcej osób rezygnuje z aut z silnikiem spalinowym i przesiada się na tzw. elektryki.

 

 

Zobacz więcej / Read more >>

Wejdź na stronę www.promat.com

Materiały Budowlane 02/2022, strona 21 (spis treści >>)

Wybrane problemy naukowo-techniczne przy budowie i użytkowaniu tuneli

Open Access (Artykuł w pliku PDF)

Selected scientific and technical problems in the construction and use of the tunnels

prof. dr hab. inż. Tadeusz Tatara, Politechnika Krakowska; Wydział Inżynierii Lądowej
ORCID: 0000-0002-4071-2358
dr inż. Małgorzata Fedorczak-Cisak, Politechnika Krakowska; Wydział Inżynierii Lądowej
ORCID: 0000-0003-1125-4068

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15199/33.2022.02.05
Artykuł przeglądowy

Streszczenie. Budownictwo tunelowe nie ma w Polsce długiej historii. Najstarszy tunel kolejowy liczy niewiele ponad 160 lat. Obecnie, ze względu na gwałtowny rozwój transportu kolejowego, drogowego oraz zbiorowego transportu miejskiego (metro) budowa tuneli przeżywa rozkwit. Wraz z rozwojem budownictwa tunelowego pojawiają się nowe techniki projektowania i wykonywania tego typu obiektów. W artykule autorzy przedstawili podstawowe aspekty realizacji tuneli.
Słowa kluczowe: metody wykonywania tuneli; problemy przy budowie tuneli; aspekty ekonomiczne.

Abstract. Tunnel construction does not have a long history in Poland. The oldest railway tunnel in Poland is just over 160 years old. Currently, due to the rapid development of rail, road and collective urban transport (metro), tunnel construction is booming. With the development of tunnel construction, new techniques for the design and construction of this type of object appear. In the article, the authors presented the basic aspects of tunnels construction.
Keywords: tunnel construction methods; problems in tunnel construction; economic aspects.

Literatura
[1] Herrenknecht Sympozjum Tunel Drogowy pod Martwą Wisłą 24 stycznia 2013 r. Centrum Wystawienniczo-Kongresowe AMBER EXPO.
[2] Metody budowy tuneli metra w gruntach i w skałach – Inżynieria.com Available from: https://inzynieria.com/tunele.
[3] Tunele w Polsce https://pl. wikipedia. org/wiki/ Tunele_w_Polsce.
[4] Tunele w Polsce w budowie i w planach. Kiedy padną kolejne rekordy? Available from: https://warszawa. wyborcza. pl.
[5] Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku – Inżynier Budownictwa [Internet]. [cited 2022 Feb 2]. Available from: https://inzynierbudownictwa. pl/tunel-pod-martwa-wisla-w-gdansku-2/.
[6] Tunel Wisłostrady – Wikipedia, wolna encyklopedia [Internet]. [cited 2022 Feb 2]. Available from: https://pl.wikipedia.org/wiki/Tunel_Wisłostrady.

Przyjęto do druku: 04.02.2022 r.

 

Materiały Budowlane 02/2022, strona 18-20 (spis treści >>)

Roztwory polimerowe do zabezpieczania otworów pali i wykopów szczelinowych

Open Access (Artykuł w pliku PDF)

Polymer fluids supporting pile boreholes and diaphragm wall excavations

dr inż. Bolesław Kłosiński, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ORCID: 0000-0002-9269-7487
mgr inż. Piotr Rychlewski, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ORCID: 0000-0002-5477-5202

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15199/33.2022.02.04
Artykuł przeglądowy

Streszczenie. Przedstawiono informacje o roztworach polimerowych do zabezpieczania otworów pali i szczelin, właściwości polimerów naturalnych i sztucznych, sposób ich działania, różnice w porównaniu z zawiesiną bentonitową. Opisano zasady stosowania roztworów polimerowych, sposób przygotowania, stężenie polimerów, sposoby kontroli roztworów, ich regeneracji i utylizacji oraz popełniane błędy. Zaletą stosowania polimerów jest łatwiejsze ich przygotowanie niż zawiesiny bentonitowej, mniejsze urządzenia, mniejsze zbiorniki, szybsza gotowość do użycia, a także czystość placu robót, łatwe oczyszczanie sekcji przed betonowaniem oraz łatwiejsza utylizacja zużytego roztworu. Konieczne jest jednak skontrolowanie całkowitego usunięcia osadu piasku i oczyszczenia dna otworu lub szczeliny przed zabetonowaniem. W artykule podano przykłady zastosowania polimerów w kraju.
Słowa kluczowe: polimery; ciecz stabilizująca; pale; ściany szczelinowe; stosowanie roztworów.

Abstract. Information on polymer fluids for supporting pile boreholes and diaphragm excavations, properties of natural and artificial polymers, way of its performance, differences against bentonite slurries are presented. Rules of using of polymer fluids, their production, concentration of polymers, checking of their properties, regeneration, disposal and mistakes made sometimes are described. The advantages of the polymer fluids are easier production than of the bentonite slurry, smaller equipment and storage tanks, quicker making ready to use, and also clean working site, ease cleaning of a section before concreting and easier disposal of used up liquid. However, it is necessary to check a full removing of the sand sediment and cleaning up of the bottom of a borehole or excavation before concreting. Examples of polymer fluids application in Poland are given.
Keywords: polymers; supporting fluids; piles; diaphragm walls; polymer fluid applications.

Literatura
[1] Grzegorzewicz Krzysztof, Bolesław Kłosiński, Piotr Rychlewski, Łukasz Górecki. 2020. Ściany szczelinowe i barety – Konstrukcje i zastosowania. Warszawa, Wyd. Instytut Badawczy Dróg i Mostów, 179 s.
[2] Jefferis Stephan A., Carlos Lam. 2013. Polymer support fluids: use and misuse of innovative fluids in geotechnical works. Proc. 18th Conf. ICSMGE, Paris.
[3] Lam Carlos, Stephan A. Jefferis. 2018. Polymer support fluids in civil engineering. London. ICE Publishing, 296 s.
[4] LamCarlos, StephanA. Jefferis, T. P. Suckling, V. M. Troughton. 2015. „Effects of polymer and bentonite support fluids on the performance of bored piles”. Soils and Foundations Nr 6.
[5] Lam Carlos, Stephan A. Jefferis. 2016. „Performance of Bored Piles Constructed Using Polymer Fluids: Lessons from European Experience”. Journ. of Performance of Constr. Facil. Nr 2.
[6] Lesemann, H. 2010. Anwendung polymerer Stützflüssigkeiten bei der Herstellung von Bohrpfählen und Schlitzwänden. Dissertation. Zentrum Geotechnik, Technische Universität München.
[7] Lesemann H., Norbert Vogt, M. Pulsfort. 2016. Analytical Stability Checks for Diaphragm Wall Trenches and Boreholes Supported by Polymer Solutions. Proceedings of 13th Baltic Sea Geotechnical Conference, Vilnius.
[8] Verst R.,W. Lieske, M. Pulsfort. 2019. „Stability analysis of polymer-fluid-supported earthwalls and influence of type of polymer in solution”. Proceedings of the XVII ECSMGE. „Geotechnical Engineering Foundation of the Future”. Reykjavik.

Przyjęto do druku: 10.01.2022 r.

 

Materiały Budowlane 02/2022, strona 15-17 (spis treści >>)