logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Open Access (Artykuł w pliku PDF)

Historical substance damage of station buildings of the narrow-gauge railway in Kanczuga

dr inż. arch. Anna Sikora, Politechnika Rzeszowska, Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury
ORCID: 0000-0002-3646-6924

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15199/33.2022.11.26
Studium przypadku

Streszczenie. W artykule przedstawiono analizę zdegradowanej tkanki architektonicznej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze. Po krótkiej charakterystyce brył dworca i magazynu opisano uszkodzenia substancji zabytkowej obiektów wpisanych do rejestru zabytków. Wskazano działania konieczne do odtworzenia charakteru zespołu zabudowy zgodnie ze wskazaniami konserwatorskimi.
Słowa kluczowe: zabytek; dziedzictwo techniki kolejowej; dworzec kolejowy.

Abstract. The article presents an analysis of the degraded architectural tissue of the narrow gauge railway station buildings in Kanczuga. After a short description of the station and warehouse buildings, the damage to the historic substance of the objects entered in the monument registry was described. The activities necessary to recreate the character of the building complex in accordance with the conservation guidelines were indicated.
Keywords: monument; railway technology heritage; railway station.

Literatura
[1] Ciechański A. Rynek pasażerskich przewozów kolejowych w Polsce. Prace Komisji Geografii Komunikacji Polskiego Towarzystwa Geograficznego. 2007; 14:165-177.
[2] Malczewski M. Wąskim torem w XXI wiek. TTS Technika Transportu Szynowego. 2008; 9:33-42.
[3] Bąk M, Kaczmarczyk J. Turystyczne wykorzystanie kolei wąskotorowej w Polsce. Przegląd Komunikacyjny. 2013; 1:16-20.
[4] Szelińska-Kukulak M, Kukulak J. Ochrona zabytków techniki transportowej w południowo- -wschodniej Polsce. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Geographica. 2016; X:223-243. DOI: 10.24917/20845456.10.16.
[5] Studium komunikacyjne Przeworsko-Dynowskiego Obszaru Wsparcia, Przemyśl 2014, załącznik do Uchwały Nr XLIX/282/14 Rady Miasta Dynów z 6 listopada 2014 r.
[6] Gminny program opieki nad zabytkami miasta i gminy Kańczuga na lata 2021-2024, załącznik do Uchwały Nr XXVII/335/2021 Rady Miejskiej w Kańczudze z 24 czerwca 2021 r.
[7] Tytuła K, Bartnicki P, Zawałeń E, Milanik S, Rymarz Mar, Rymarz Mat, Król J. Projekt budowlany: Remont budynku stacyjnego, wodociągowej wieży ciśnień i budynku magazynu spedycji kolejowej wraz z zagospodarowaniem terenu. Budowa parkingu dla samochodów osobowych oraz budowa i rozbudowa peronu przy budynku stacyjnym w Kańczudze, Bim Inwest, 2021.
[8] Firląg S, Górecka W. Ocieplenie obiektów zabytkowych. Materiały Budowlane. 2018; 1:48-50, DOI: 10.15199/33.2018.01.12.
[9] Orlik-Kożdoń B, Szymanowska-Gwiżdż A, Steidl T. Remont ścian w konstrukcji muru pruskiego budynków zabytkowych z dociepleniem od strony wewnętrznej, Materiały Budowlane. 2020; 573(5):20-24, DOI: 10.15199/33.2020.05.03.


Przyjęto do druku: 04.10.2022 r.

 

Materiały Budowlane 11/2022, strona 96-98 (spis treści >>)