Open Access (Artykuł w pliku PDF)
Certification of quality management systems in construction companies
dr inż. Piotr Nowotarski, Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu
ORCID: 0000-0002-6782-7147
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2022.12.28
Artykuł przeglądowy
Streszczenie. W artykule przedstawiono podstawowe zasady przeprowadzenia certyfikacji systemu zarządzania, uwzględniając specyfikę sektora budowlanego. Na przykładzie trzech etapów wyjaśniono kolejne kroki, które należy podjąć w celu uzyskania i utrzymania certyfikacji. Dodatkowo wskazano najczęściej podnoszone wady oraz zalety wykonania certyfikacji wśród przedsiębiorstw budowlanych wraz z komentarzem, przybliżając zagadnienia związane z uzyskaniem certyfikatu szczególnie w grupie MŚP budowlanych, które, co pokazują autorskie badania, są grupą najmniej świadomą korzyści płynących z posiadania certyfikowanego systemu zarządzania jakością.
Słowa kluczowe: systemy zarządzania jakością; ISO 9001:2015; przedsiębiorstwa budowlane; certyfikacja.
Abstract. The article presents the basic principles of the management system certification taking into account the specificity of the construction industry. The 3-step example explains the next steps to be taken to obtain andmaintain certification. In addition, the most frequently raised disadvantages and advantages of certification among construction companies were indicated, along with a commentary on the issues related to obtaining a certificate, in particular in the group of construction SMEs, which, as shown by proprietary research, are the group least aware of the benefits of having a certified quality management system.
Keywords: management systems; ISO 9001:2015; construction companies; certification.
Litertura
[1] Wolniak R. The history of ISO 9001 series up to ISO 9001: 2000. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska. 2018; DOI: 10.29119/1641-3466.2018.119.23
[2] Neyestani B, Juanzon JBP. ISO 9001 standard and organization’s performance: a literature review. International Journal ofAdvancedMultidisciplinary Research, 4 (2), 6-13; DOI:). ISO 9001 standard and organization’s performance: a literature review. International Journal ofAdvancedMultidisciplinary Research. 2017; 4 (2): 6 – 13.
[3] Łagowski E, Żuchowski J. Aktualizacje normy ISO9001waspekciebieżącychpotrzebgospodarczych. Problemy Jakości. 2016;DOI: 10.15199/47.2016.10.3.
[4] Ramphal R. Overviewof the newISO9001:2015 standard and challenges ahead. African Journal of Hospitality. Tourism and Leisure. 2015; 4: 1 – 23.
[5] Sfreddo L, Vieira G, Vidor G, Santos C. ISO 9001 based quality management systems and organizational performance: a systematic literature review. Total Quality Management & Business Excellence. 2018; DOI: org/10.1080/14783363.2018.1549939.
[6] Szczepańska K. Zarządzanie jakością. W dążeniu do doskonałości. CH Beck.Warszawa. 2011; 15: 16.
[7] Fonseca L, Domingues JP. ISO9001: 2015 edition- -management,qualityandvalue. International journalof quality research. 2017; DOI: 10.18421/IJQR11.01-09.
[8] BugdolM, et al. Propozycja wdrożenia koncepcji „lean construction” opartej na znormalizowanych systemach zarządzania jakością w organizacjach branży budowlanej. Cement Wapno Beton. 2020; 25.4.
[9] Górecki J. Ocena procesów logistycznych w przedsięwzięciach budowlanych. Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska iArchitektury. 2016; DOI: 10.7862/rb. 2016.2.
[10] Hoła B, Polak A, Gawron K, Sawicki M, Morka M. Podejście procesowe do zarządzania w budownictwie. 2013. Zeszyty Naukowe/Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych im. gen. T. Kościuszki.
[11] Ibadov N. Wielokryterialna ocena procesów budowlanych z uwzględnieniem rozmytego modelowania niepewności aspektów technologicznych. Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe. 2013; 14: 1183 – 1191.
[12] Kietliński W. Wybrane aspekty zarządzania procesem inwestycyjnym w budownictwie. Przegląd Budowlany. 2016; 87.
[13] PN-EN ISO 9001: 2015-10 Systemy zarządzania jakością – Wymagania.
Przyjęto do druku: 10.10.2022 r.
Materiały Budowlane 12/2022, strona 104-106 (spis treści >>)
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
Predictive maintenance in construction industry – opportunities and barriers of implementation
dr inż. Marcin Gajzler, Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu
ORCID: 0000-0001-5436-4342
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2022.12.27
Artykuł przeglądowy
Streszczenie. W artykule zdefiniowano pojęcie utrzymania predykcyjnego. Na podstawie doświadczeń z jego stosowania w produkcji omówiono koncepcję utrzymania predykcyjnego w budownictwie. W tym celu wykorzystano założenia systemu wspomagania zarządzania technicznego. Dokonano analizy szans i barier systemu z punktu widzenia jego tworzenia i zastosowania. Na tej podstawie sformułowano wnioski wskazujące na zasadność budowy systemu wykorzystującego podejście utrzymania predykcyjnego i jego stosowanie.
Słowa kluczowe: utrzymanie predykcyjne; zarządzanie techniczne budynkiem; utrzymanie budynku.
Abstract. The article defines the concept of predictive maintenance. Basis of experience from its use in production, the concept of predictivemaintenance in construction was discussed. For this purpose, the assumptions of technical management support system were used. An analysis of the opportunities and barriers of the system from the point of view of its creation and application was made. On this basis, conclusions were formulated indicating the reason of building a system using approach of predictive maintenance and its application.
Keywords: predictive maintenance; technical management of building; building maintenance.
Literatura
[1] Mobley RK. An Introduction to Predictivemaintenance, Butterworth Heinemann, Amsterdam.
[2] Trzcieliński S. Stan dostosowania systemów utrzymania ruchu do warunków Przemysłu 4.0. w: Zarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej, S. Gregorczyk, G. Urbanek (red.), WUŁ, Łódź 2020, DOI: 10.18778/8220-335-6.24.
[3] Almobarek M, Mendibil K, Alrashdan A. Predictive Maintenance 4.0 for Chilled Water Systemat Commercial Buildings: ASystematic Literature Review. Buildings. 2022. DOI: 10.3390/buildings12081229.
[4] Ustawa z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
[5] Kosicka E, Mazurkiewicz D, Gola A. Problemy wspomagania decyzji systemach utrzymania ruchu. Informatyka Automatyka Pomiary w Gospodarce i Ochronie Środowiska. 2016. DOI: 10.5604/01.3001.0009.5189.
[6] Selcuk S. Predictive maintenance, its implementation and latest trends. Proc. Inst.Mech.Eng. PartBJ.Eng.Manuf. 2017.DOI: 10.1177/0954405415601640.
[7] Peeters P, Couvreur G, Razinkov O, Kundig C, Van der Auweraer H, De Roeck G. Continuous Monitoring Of The Oresund Bridge: System And Data Analysis. Structure andInfrastructureEngineering.2009.DOI:10.1080/15732470701478362.
[8] Gajzler M. Supporting the technical management of residential buildings in the process of their exploitation. Archives of Civil Engineering. 2021, 67 (2).
[9] Bucoń R, Czarnigowska A. A model to support long-term building maintenance planning for multifamily housing. Journal of Building Engineering. 2021. DOI: 10.1016/j.jobe. 2021.103000.
Przyjęto do druku: 19.10.2022 r.
Materiały Budowlane 12/2022, strona 101-103 (spis treści >>)
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
Head office overheads – overview of contractors’ claims estimation methods due to delays
dr hab. inż. Michał Juszczyk, Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej
ORCID: 0000-0002-8353-9823
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2022.12.26
Artykuł przeglądowy
Streszczenie. Celem artykułu jest przegląd metod pozwalających określić roszczenia wykonawców robót budowlanych z tytułu ich opóźnień, za które odpowiedzialność ponosi inwestor. Skupiono się na szczególnym rodzaju kosztów, jakie stanowią w przedsiębiorstwach budowlanych koszty ogólne zarządu. Omówiono wybrane metody obliczeniowe i porównano je pod względem założeń, zasad oraz danych wejściowych koniecznych do obliczeń. Porównano także obliczone wartości roszczeń. Analiza założeń i wyniki obliczeń wykazały rozbieżności pomiędzy poszczególnymi metodami.
Słowa kluczowe: koszty ogólne zarządu; przedsiębiorstwo budowlane; koszty pośrednie; koszt wytworzenia; roszczenia; opóźnienia.
Abstract. The aimof the paper is to review themethods allowing to determinate contractors claims due to delays in construction works for which the client is responsible. Focuses on the specific type of costs – namely head office overheads in construction companies. Selectedmethods in the formof calculation formulas are discussed. Compared in terms of their assumptions and principles as well as input data necessary for calculations. Additionally the results of claims computations are also compared on the basis of calculation example. The analysis of the methods principles and the computations results revealed discrepancies between the discussed methods.
Keywords: head office overheads; construction company; indirect costs; production costs; claims, delays.
Literatura
[1] Balicka A. Analiza kosztów specjalistycznych robót budowlanych, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. 2017; https://doi. org/10.15611/pn. 2017.472.01.
[2] Leśniak A, Plebankiewicz E, Zima K. Wpływ założeń kalkulacyjnych na wynik oszacowania kosztów robót budowlanych. Czasopismo Techniczne. Budownictwo. 2012; 109 (3-B): 75 – 87.
[3] Ibbs W, Baker B, Burckhardt F. Process model for identifying and computing allowable home office overhead cost claims, Journal of Legal Affairs and Dispute Resolution in Engineering and Construction. 2015; https://doi. org/10.1061/(ASCE) LA. 1943-4170.0000164.
[4] Davis R, Watson P. The utilization of formulae in overhead and profit claims, w: Hughes,W. (red.), 15th Annual ARCOM Conference, 15-17 September 1999, Liverpool JohnMoores University, Association of Researchers in Construction Management. 1999; 2: 645 – 653.
[5] Jayalath C. A Perception Survey On Unabsorbed Head Office Overhead Recovery Methodologies. International Journal of Advanced Research and Publications. 2019; 3 (7): 117 – 120.
[6] Lowe S, Bielek R, BurnhamR. Compensation for Contractors’Home Office Overhead, NCHRP Synthesis of Highway Practice. 2003; vol. 315, Transportation Research Board
[7] Nagata M.F. Home Office Overhead – Which Formula ShouldYouUse? Source. 2020; 8: 15 – 23.
[8] Projekt procedury uznawania kosztów zarządu i administracji Wykonawcy w przedłużonym Czasie na Ukończenie, rewizja 04 z 07.02.2014 r., Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
[9] Anysz H. The profit as in-company evaluation of the construction site effectiveness. w MATEC Web of Conferences, EDP Sciences. 2017; https://doi.org/10.1051/matecconf/201711700009.
Przyjęto do druku: 26.10.2022 r.
Materiały Budowlane 12/2022, strona 98-100 (spis treści >>)
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
A comprehensive approach to risk assessment and mitigation in taking orders for road construction works
dr inż. Anna Krawczyńska-Piechna, Politechnika Warszawska, Wydział Budownictwa, Mechaniki i Petrochemii
ORCID: 0000-0002-0174-7929
mgr inż. Katarzyna Budek-Wiśniewska, Politechnika Warszawska, Wydział Budownictwa, Mechaniki i Petrochemii
ORCID: 0000-0002-1041-7796
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2022.12.25
Oryginalny artykuł naukowy
Streszczenie. Analiza zagrożeń stanowi pierwszy etap prezentowanego w artykule kompleksowego podejścia do zarządzania ryzkiem w podejmowaniu zamówień na roboty w budownictwie drogowym. Drugi etap polega na ocenie możliwości przeciwdziałania tym zagrożeniom przez programy naprawcze (programy ograniczania zagrożeń).W prezentowanym podejściu proponuje się optymalizację doboru tych programów pod kątem maksymalnej redukcji zagrożeń przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów zastosowania tych programów. W artykule przedstawiono schemat ideowy systemu doradczego, model matematyczny omawianego problemu i przykład obliczeniowy, obrazujący istotę proponowanego podejścia do analizy ryzyka.
Słowa kluczowe: prognozowanie ryzyka; ograniczanie ryzyka; budownictwo drogowe; podejmowanie decyzji; systemy doradcze.
Abstract. The risk analysis is then the first stage of the comprehensive approach to riskmanagement in taking orders for road construction works presented in the paper. The second stage is to counteract these threats through risk reduction programs. In the presented approach, it is proposed to optimize the selection of these programs in terms of the maximum reduction of threats while reducing the costs of using these programs. The paper presents a block diagram of the advisory system, introduces a mathematical model of the discussed problem and illustrates the essence of the proposed approach to risk analysis with a computational example.
Keywords: risk analysis; risk mitigation; road construction; decision making advisory systems.
Literatura
[1] Górecki J. Analiza ryzyka przedsięwzięć budownictwa drogowego, [w:] Mosty Tradycja i Nowoczesność, red. Adam Podhorecki, Andrzej S. Nowak, Justyna Sobczak-Piąstka, Wydawnictwo Uczelniane UTP, Bydgoszcz 2015, s. 53-60.
[2] Tworek P. Ryzyko wykonawców przedsięwzięć inwestycyjnych, Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego, Katowice 2010.
[3] Wang J, Yuan H. System Dynamics Approach for Investigating the Risk Effects on Schedule Delay in Infrastructure Projects, Journal of Management in Engineering 2017, https://doi. org/10.1061/(ASCE) ME. 1943-5479.0000472.
[4] Cheraghi E, Khalilzadeh M, Shojae S, Zohrehvandi S. Amathematical Model toselect the Risk Response Strategies of the Construction Projects: Case Study of Saba Tower, Procedia Computer Science. 2017, https://doi.org/10.1016/j. procs. 2017.11.080.
[5] Leśniak A. Statistical Methods in Bidding Decision Support for Construction Companies. Appl. Sci. 2021, https://doi.org/10.3390/app11135973.
[6] Li G, Chen C, Zhang G, Martek I. Bid/no-bid decision factors for Chinese international contractors in international construction projects, Engineering, Construction and Architectural Management. 2018, https://doi.org/10.1108/ECAM-11- 2018-0526.
[7] Szczepankiewicz E I. Wykorzystanie punktowej metody oszacowania ryzyka operacyjnego w instytucjach finansowych, Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 2016, 298: 100 – 114.
[8] Budek-Wiśniewska K. Przyczyny strat w realizacji przedsięwzięć budowlanych branży drogowej z perspektywy wykonawcy. Builder. 2020; 09 (278).
[9] Marcinkowski R, Krawczyńska-Piechna A, Budek-Wiśniewska K. Koncepcja analizy ryzyka podjęcia zamówienia na roboty budowlane z dynamicznym oddziaływaniem na warunki realizacji kontraktu. Przegląd Budowlany. 2021; 7 – 8: 124 – 128.
[10] Rybka I, Bondar-Nowakowska E. Zastosowanie macierzy reagowania na ryzyko w projektach systemów kanalizacyjnych, Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich. 2010, 13: 145–155.
[11] Połoński M, Pruszyński K. Problematyka ryzyka w projektowaniu realizacji robót budowlanych (cz. 1). Przegląd Budowlany. 2006, 11: 46 – 50.
[12] Wan J, Liu Y. A System Dynamics Model for Risk Analysis during Project Construction Process, Open Journal of Social Sciences. 2014, https://doi.org/10.4236/jss. 2014.26052.
[13] Budek-Wiśniewska K, Marcinkowski R. A Method of Optimizing a Set of Programs for Mitigating Threats Related to the Undertaking of aContract for the Execution of Construction Works, Sustainability. 2021, https://doi. org/10.3390/su132112309.
Przyjęto do druku: 23.11.2022 r.
Materiały Budowlane 12/2022, strona 92-97 (spis treści >>)
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
Analiza problemów i barier w procesach zachodzących na placach budów
MSc Alireza Tabrizikahou, Poznan University of Technology, Faculty of Civil and Transport Engineering
ORCID: 0000-0002-3161-2224
Dr. Eng. Piotr Nowotarski, Poznan University of Technology, Faculty of Civil and Transport Engineering
ORCID: 0000-0002-6782-7147
Corespondence address: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2022.12.24
Review paper
Abstract. There are various problems in modern construction sites. Some of these problems affect a construction process directly while some have side effects such as global warming. The purpose of this study was to find the most important problems based on two different methods. Firstly, by using statically and comprehensive analysis of top cited articles the most important problems based onWeb of Science database and data comparison were given in execution and monitoring stage of a construction project. Secondly certain number of construction engineers were asked to define the most important problems by ranking eight determined problems based on their importance. In general lack of skilled workers on site were considered as the most important problem while shortage in site equipment as the least important one based on presented assumptions.
Keywords: construction; construction project process; barriers and problems; constructionmanagement; risk analysis;Web of Science.
Streszczenie. Na współczesnych placach budowy występują różne problemy. Niektóre z nich wpływają bezpośrednio na proces budowlany, podczas gdy inne mają skutki uboczne, takie jak np. globalne ocieplenie. Celem tego artykułu było znalezienie najważniejszych problemów na podstawie dwóch różnych metod. Po pierwsze, za pomocą analizy statystycznej i kompleksowej najczęściej cytowanych artykułów, na podstawie bazy Web of Science i porównania danych, podano najważniejsze problemy na etapie realizacji i monitorowania projektu budowlanego. Po drugie, poproszono pewną liczbę inżynierów budowlanych o zdefiniowanie najważniejszych problemów przez uszeregowanie ośmiu określonych według ich ważności. Ustalono, że brak wykwalifikowanych pracowników na budowie został uznany za najważniejszy problem, podczas gdy brak sprzętu za najmniej ważny (na podstawie przyjętych i opisanych założeń).
Słowa kluczowe: budownictwo; proces budowlany; bariery i problemy; zarządzanie budową; analiza ryzyka, Web of Science.
References
[1] Global Construction Perspectives and Oxford Economics. 2015. Global construction 2030: A global forecast for the construction industry to 2030.
[2] Hussin JM, Rahman IA,MemonAH. The way forward in sustainable construction: issues and challenges. International Journal of Advances in Applied Sciences. 2013; 2(1): 15 – 24.
[3] Rodrigues MC, da Rosa LAB, Camargo CR, Barbieri LC, Gomes CM. Theoretical and Methodological Paths for Studies About Entrepreneurship and Social Development: A Longitudinal Study of Scientific Production on the Web of Science in the Period 1996-2016. In Entrepreneurial Orientation and Opportunities for Global Economic Growth 2019 (pp. 20-45). IGI Global.
[4] Kuei-Hu Chang. Evaluate the orderings of risk for failure problems using a more general RPN methodology. Microelectronics Reliability. 2009; 49, Issue 12: 1586 – 1596.
[5] Putcha C, Rodriguez J, Dutta S, Hebert L. Risk priority number for construction failures. In The 17th Int’l Confon Software Engineering Research and Practice (SERP) 2019.
[6] Gallab M, Bouloiz H,Alaoui YL, Tkiouat M. Risk Assessment of maintenance activities using fuzzy logic. Procedia computer science. 2019; 148: 226 – 235.
[7] Cao X, Deng Y. A new geometric mean FMEA method based on information quality. IEEE Access. 2019; 7: 95547 – 95554.
[8] ProjectManagement Institute. 2004.AGuide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK Guide). Newtown Square, Pa: Project Management Institute.
[9] Carter C, Rogers D. A Framework of Sustainable Supply Chain Management: Moving Toward New Theory. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management. 2008; 38.
[10] Ahmaruzzaman M. A review on the utilization of fly ash. Progress in Energy and Combustion Science. 2010; 36, Issue 3: 327 – 363.
[11] Lothenbach B, Scrivener K, Hooton RD. 2011. Supplementary cementitious materials. Cement and Concrete Research. 2011; Research. Volume 41, Issue 12: 1232-1243.
[12] Sanchez F, Sobolev K. Nanotechnology in concrete – A review. Construction and Building Materials. 2010; 24, Issue 11: 2060-2071.
[13] Juenger MCG, Winnefeld F, Provis JL, Ideker JH. Advances in alternative cementitious binders. Cement and Concrete Research. 201; 41, Issue 12: 1232 – 1243.
Przyjęto do druku: 10.11.2022 r.
Materiały Budowlane 12/2022, strona 88-91 (spis treści >>)
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
Environmental pollution costs on expressways
dr inż. Maria Kośmieja, Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu
ORCID: 0000-0001-6878-9595
dr hab. inż. Jerzy Pasławski, prof. PP, Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu
ORCID: 0000-0002-5570-2363
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2022.12.23
Studium przypadku
Streszczenie. W artykule omówiono koszty emisji spalin wynikające z ruchu kołowego na drodze ekspresowej. Podzielono je na koszty spowodowane zanieczyszczeniem środowiska oraz związane ze zmianami klimatu. Na przykładzie odcinka drogi o długości 10 km przedstawiono prognozę kosztów na 15 lat oraz zaproponowano rozwiązania, które w istotnym stopniu mogą zmniejszyć koszty emisji spalin.
Słowa kluczowe: koszty zanieczyszczeń środowiska; transport; zmiany klimatu.
Abstract. The article presents the costs of exhaust emissions resulting fromroad traffic on the expressway.These costs are divided into costs caused by environmental pollution and costs related to climate change. The cost forecast for 15 years was presented on the example of a 10-kilometer section also the results and conclusions were presented. In conclusion, solutions are proposed that can significantly reduce the costs of exhaust emissions.
Keywords: environmental pollution costs; transport; climate change.
Literatura
[1] Joint Assistance to Support Projects in European Regions, Niebieska księga. Infrastruktura drogowa. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. 2015.
[2] Rothengater W. External Effects of Transport. W: Polak JB, Heertje A (red.), Analytical transport economics. An International Perspective. 2000: 79 – 116.
[3] Koźlak A. Nowoczesny system transportowy jako czynnik rozwoju regionów w Polsce. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2012.
[4] Bąk M, Pawłowska B. Koszty zewnętrzne transportu w Unii Europejskiej – od wizji politycznej do jednolitych metod kalkulacji. Przegląd Komunikacyjny. 2008; 7 – 8, 22 – 41.
[5] Pawłowska B. An overview of the progress towards sustainable transport development by using TERM indicators. W: Suchanek M (red.). Sustainable transport development innovation and technology. Proceedings of the 2016 Tran Sopot Conference (pp. 27 – 46). Springer. 2017, DOI: 10.1007/978-3-319-51427-7_3 politycznej do jednolitychmetod kalkulacji. Przegląd Komunikacyjny. 2008: 7 – 8, 22 – 41.
[6] Pawłowska B. Zrównoważony rozwój transportu na tle współczesnych problemów społeczno- gospodarczych. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 2013.
[7] Wojewódzka-Król K (red.). Rozwój infrastruktury transportu, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1999.
Przyjęto do druku: 08.11.2022 r.
Materiały Budowlane 12/2022, strona 85-87 (spis treści >>)
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
Evaluation of the implementation of local government roads in concrete and asphalt technology based on SWOT analysis
mgr inż. Natalia Brycht, Politechnika Częstochowska, Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0002-7372-7492
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2022.12.22
Doniesienie naukowe
Streszczenie. Celem artykułu było określenie najbardziej korzystnego rozwiązania materiałowego nawierzchni dróg samorządowych na podstawie wyników analizy SWOT. Zastosowano elementy metody statystycznej i obserwacyjnej, której źródłem danych były doniesienia literaturowe. Analiza wykazała, że drogi betonowe cechuje duża trwałość, a całkowite koszty realizacji, utrzymania i eksploatacji są dużo mniejsze niż dróg asfaltowych.
Słowa kluczowe: nawierzchnie betonowe; analiza SWOT; drogi samorządowe.
Abstract. The aim of the article was to determine a more favorable material solution for the surface of local government roads, based on the results of the SWOT analysis. The elements of the statistical and observational method were used, the source of which were literature reports. The analysis showed that concrete roads are characterized by high durability, and the total costs of construction,maintenance and operation aremuch lower than that of asphalt roads.
Keywords: concrete pavements; SWOT analysis; local government roads.
Literatura
[1] Piestrzyński P. Polscy kierowcy dobrze oceniają drogi betonowe. Materiały Budowlane. 2020; 10: 48.
[2] Pietrzak A. Ocena wpływu recyklatów z butelek PET na wybrane właściwości betonu. Budownictwo o Zoptymalizowanym Potencjale Energetycznym. 2018; https://doi.org/10.17512/bozpe.2018.1.07.
[3] Helbrych P. Recykling polimerów siarki pochodzących z procesu oczyszczania miedzi i innych metali nieżelaznych w kompozytach betonowych. Budownictwo o Zoptymalizowanym Potencjale Energetycznym. 2019; https://doi.org/10.17512/bozpe.2019.1.14.
[4] Przybylski P. Ocena przydatności betonu wałowanego do wykonywania nawierzchni dróg lokalnych. Materiały Budowlane. 2021; 4: 62 – 65.
[5] Gruszczyński M. Beton wałowany – szansą na tanie i trwałe drogi lokalne. Przegląd Budowlany. 2016; 1: 24 – 28.
[6] https://www.dnibetonu.com/wp-content/pdfs/2014/Harat.pdf – dostęp na dzień 21.06.22 r.
[7] Hebdaś M. Beton wałowany – przykłady zastosowania na drogach w Polsce. Drogownictwo. 2019; 5: 153 – 158.
[8] Wójcik A, Górak P. Lokalne drogi betonowe – trwałość na lata. Budownictwo, Technologie, Architektura. 2022; 2: 38 – 40.
[9] Piestrzyński P. Obwodnica Świdnicy po 10 latach użytkowania. Budownictwo, Technologie, Architektura. 2022; 1: 56.
[10] Korentz J, Jurczak R, Szmatuła F, Rudnicki T. Właściwości nawierzchni betonowej autostradyA18 po 82 latach eksploatacji. Budownictwo, Technologie, Architektura. 2021; 4: 68 – 71.
[11] Piestrzyński P. Rowerempo betonie. Budownictwo, Technologie, Architektura. 2021; 2: 38 – 39.
[12] Materiały z webinarium. Betonowe drogi samorządowe – liczby, fakty, mity. https://www.betonowedrogi.com/bez-kategorii/prezentacje-z-seminarium- betonowe-drogi-samorzadowe-liczby-fakty-mity/, dostęp na dzień: 22.08.2022 r.
[13] Materiały seminaryjne. Samorządowe drogi betonowe – odpowiedzią na wymagania przyszłości. https://www.betonowedrogi.com/aktualnosci/seminarium- samorzadowe-drogi-betonowe-odpowiedzia-na-wymagania-przyszlosci- prezentacje/, dostęp na dzień: 22.08.2022 r.
[14] https://www.betonowedrogi.com/koszty/ – dostęp na dzień 21.06.22 r.
Przyjęto do druku: 18.10.2022 r.
Materiały Budowlane 12/2022, strona 82-84 (spis treści >>)
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
Environmental impact re-assessment of construction project
dr inż. Jolanta Harasymiuk, Uniwersytet Warmińsko - Mazurski w Olsztynie, Wydział Geoinżynierii
ORCID: 0000-0002-1239-0646
dr hab. inż. Elżbieta Szafranko, Uniwersytet Warmińsko - Mazurski w Olsztynie, Wydział Geoinżynierii
ORCID: 0000-0003-1074-9317
mgr inż. Kaja Walentynowicz, Danwood S.A.
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2022.12.21
Doniesienie naukowe
Streszczenie. Realizacja inwestycji budowlanych wiąże się z ingerencją w otaczające środowisko i dlatego powinna podlegać ocenie oddziaływania w odniesieniu do tych skutków. Procedura ponownej oceny oddziaływania na środowisko (EIRA) obowiązuje w Polsce od 2008 r., ale wciąż mało jest informacji na ten temat w literaturze. Lukę wypełniają przeprowadzone badania. Ich celem było opracowanie uogólnionego diagramu procedury oceny, która ma swoją specyfikę w porównaniu z oceną oddziaływania na środowisko. Artykuł wskazuje rodzaje przedsięwzięć budowlanych podlegających ponownej ocenie oraz źródła narzucania takiego obowiązku inwestorom w województwie podlaskim. W artykule dokonano analizy raportów środowiskowych przedkładanych w ramach ponownej oceny. Na podstawie uzyskanych wyników stwierdzono, że aż 84% raportów miało braki. Skutkowało to koniecznością wprowadzania poprawek oraz wydłużeniem czasu wymaganego na uzyskanie zgody na realizację przedsięwzięć.
Słowa kluczowe: ponowna ocena oddziaływania na środowisko; inwestycja drogowa; raport środowiskowy.
Abstract. Building investments however, their implementation involves interference with the surrounding environment andmust therefore be a subject to an assessment in relation to their environmental effects. Although the environmental impact reassessment (EIRA) procedure has been in force in Poland since 2008, it has been little recognized in the literature. The conducted researches fill this gap. The aimof themwas to develop a diagram of the EIRA procedure, which has its own specificity compared to the environmental impact assessment (EIA) one. The article also indicates the types of construction projects that have been subjected to re-assessment and the sources of imposing such an obligation on investors in the Podlaskie province as a case-study. The article also analyses the environmental reports submitted as a part of the EIRA. Based on the results, it was found that asmany as 84% of the reports were deficient. This resulted in the need to introduce amendments and extend the time required to obtain consent for the implementation of projects.
Keywords: environmental impact re-assessment (EIRA); road project, environmental report.
Literatura
[1] Ustawa z 3 października 2008 r o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. nr 199, poz. 1227 ze zm.).
[2] Rak A. Budowlane przedsięwzięcia inwestycyjne. Środowiskowe uwarunkowania przygotowania i realizacji. Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2014.
[3] Harasymiuk J. Environmental impact assessments in investment process – legal and methodological problems. Journal of Ecological Engineering. 2019; https://doi. org/10.12911/22998993/112857.
[4] Gola-Szlachta J. Najnowsze metody prowadzenia monitoringu porealizacyjnego w zakresie fauny na przykładzie dróg szybkiego ruchu. Zeszyty Naukowo- Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie. Seria: Materiały Konferencyjne. 2019; 1 (118): 23–43.
[5] Harasymiuk J, Szafranko E. Method of Construction Projects. Classification for habitat assessment in Poland and the problem of choosing materials solutions. Sustainability. 2022; https://doi. org/10.3390/su14074277.
[6] Urban S. Ponowna ocena oddziaływania na środowisko w Ustawie z 3 października 2008 r. Problemy Ocen Środowiskowych. 2009; 2, 45: 11 – 16.
[7] Podręcznik dobrych praktyk wykonywania opracowań środowiskowych dla dróg krajowych: wersja elektroniczna. Biuro Ekspertyz Projektów Budownictwa Komunikacyjnego „Ekkom”, 2007 (dostęp: 19.08.2022 r.).
Przyjęto do druku: 17.10.2022 r.
Materiały Budowlane 12/2022, strona 79-81 (spis treści >>)