Open Access (Artykuł w pliku PDF)
An optimization model to support long-term maintenance of multifamily residential buildings
dr inż. Robert Bucoń, Politechnika Lubelska, Wydział Budownictwa i Architektury
ORCID: 0000-0002-9397-639X
dr inż. Agata Czarnigowska, Politechnika Lubelska, Wydział Budownictwa i Architektury
ORCID: 0000-0003-3715-3521
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2022.12.12
Oryginalny artykuł naukowy
Streszczenie. W artykule przedstawiono model wspomagający decyzje związane z długoterminowym planowaniem utrzymania budynku mieszkalnego. Zaproponowano sposób kwantyfikacji stanu budynku i algorytm optymalizacji maksymalizujący korzyści działań naprawczych i modernizacyjnych (wyrażone zwiększeniem oceny stanu budynku) przy założeniu minimalizacji kosztu tych działań. Model uwzględnia praktyczne ograniczenia związane z założeniami budżetowymi, kolejnością prac oraz terminami, wspomagając alokację działań w planowanym horyzoncie czasowym. Opracowana metoda została zaimplementowana do postaci komputerowego systemu i może stanowić użyteczne narzędzie wspierania procesu podejmowania decyzji na etapie utrzymania wielorodzinnych budynków mieszkalnych.
Słowa kluczowe: optymalizacja; wspomaganie decyzji; planowanie remontu; wielokryterialna ocena.
Abstract. The article presents amodel to support decisions related to long-term planning of housing maintenance. A method of quantifying the building condition and an optimization algorithm were proposed, maximizing the benefits of repair and modernization activities (expressed by the increment of the building condition assessment)with the assumption ofminimizing the cost of these activities. The model takes into account practical constraints related to budget assumptions, sequence of works and deadlines, supporting the allocation of activities in the planned time horizon. The developedmethodologywas implemented in the formof a computer systemand can be regarded as a usefultool for supporting the decision-making process at the maintenance stage of multifamily residential buildings.
Keywords: optimization; decision support; renovation planning; multi-criteria evaluation.
Literatura
[1] Jensen PA, Maslesa E, Berg JB, Thuesen C. 10 questions concerning sustainable building renovation. Build Environ. 2018; https://doi. org/10.1016/j.buildenv. 2018.06.051.
[2] Sharif SA, Hammad A. Simulation-Based Multi-Objective Optimization of institutional building renovation considering energy consumption. Life- Cycle Cost and Life-Cycle Assessment. J. Build. Eng. 2021; https://doi. org/10.1016/j. jobe. 2018.11.006.
[3] Bansal S, Biswas S, Singh SK. Holistic assessment of existing buildings: Indian context. J.Build. Eng. 2019; https://doi.org/10.1016/j.jobe. 2019.100793.
[4] Nowogońska B.AMethodology for Determining the Rehabilitation Needs of Buildings. Appl. Sci. 2021; https://doi. org/10.3390/app10113873.
[5] CarbonariA, CorneliA, Di Giuda GM, Ridolfi L, Villa V. Decision support systemformulti-criteria assessment of large building stocks J. Civ. Eng. Manag. 2019; https://doi. org/10.3846/jcem. 2019.9872.
[6] Serrano-JimenezA, Femenias P, Thuvander L, Barrios-PaduraA.Amulti- criteria decision support method towards selecting feasible and sustainable housing renovation strategies. J. Clean. Prod. 2021; https://doi. org/10.1016/j. jclepro. 2020.123588.
[7] Bucoń R, Czarnigowska A. A model to support long-term building maintenance planning for multifamily housing. J. Build. Eng. 2021; https://doi. org/10.1016/j. jobe. 2021.103000.
[8] Son H, Kim C. Evolutionary Many-Objective Optimization for Retrofit Planning in Public Buildings: A Comparative Study. J. Clean. Prod. 2018; https://doi. org/10.1016/j. jclepro. 2018.04.102.
[9] Mejjaouli S, Alzahrani M. Decision-making model for optimum energy retrofitting strategies in residential buildings. Sustain. Prod. Consum. 2020; https://doi.org/10.1016/j.spc. 2020.07.008.
[10] Galimshina A, Moustapha M, Hollberg A, Padey P, Lasvaux S, Sudret B, Habert G. Statistical method to identify robust building renovation choices for environmental and economic performance. Build Environ. 2020; https://doi. org/10.1016/j. buildenv. 2020.107143.
[11] Cho K, Kim T. Optimized scheduling method for office building renovation projects. Expert Syst. Appl. 2021; https://doi.org/10.1016/j. eswa. 2020.114212.
[12] Cho K, Yoon Y. Decision Support Model for Determining Cost-Effective Renovation Time. J.Manag. Eng. 2016; https://doi. org/10.1061/(ASCE) ME. 1943-5479.0000418
[13] HauashdhA, Jailani J, Rahman IA,AL-fadhali N. Strategic approaches towards achieving sustainable and effective building maintenance practices in maintenance-managed buildings:Acombination of expert interviews and a literature review. J. Build. Eng. 2022; https://doi. org/10.1016/j. jobe. 2021.103490
[14] Hauashdha A, Jailani J, Rahman IA, AL-fadhal N. Structural equation model for assessing factors affecting building maintenance success. J. Build. Eng. 2021; https://doi. org/10.1016/j. jobe. 2021.102680
[15] Kamari A, Corrao R, Kirkegaard PH. Sustainability focused decision- -making in building renovation. Int. J. Sustain. Built Environ. 2017; https://doi. org/10.1016/j.ijsbe. 2017.05.001
Przyjęto do druku: 20.10.200 r.
Materiały Budowlane 12/2022, strona 46-49 (spis treści >>)
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
Formal and legal conditions for assessing the possibility of transforming post-industrial areas into housing purposes
mgr inż. Dagmara Adamkiewicz, Szkoła Doktorska Politechniki Krakowskiej
prof. dr hab. inż. Elżbieta Radziszewska-Zielina, Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej
ORCID: 0000-0002-3237-4360
dr inż. Bartłomiej Szewczyk, Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej
ORCID: 0000-0002-8147-4050
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2022.12.11
Artykuł przeglądowy
Streszczenie. Z uwagi na specyfikę terenów poprzemysłowych należy wykonać wiele dodatkowych analiz, aby ograniczyć ryzyko niepowodzenia prowadzonych na nich przedsięwzięć budowlanych. Uzasadnione jest zatemopracowanie narzędzia, które wspomagałoby podejmowanie decyzji dotyczącej możliwości przekształcenia terenów poprzemysłowych na cele mieszkaniowe. Aspektem rozpoczynającym przedmiotową analizę są ograniczenia wynikające z przepisów prawnych, co zostało omówione w artykule.
Słowa kluczowe: tereny poprzemysłowe; rewitalizacja; deweloper; cele mieszkalne.
Abstract. Due to the specificity of post-industrial areas, it is necessary to perform a number of additional analyzes in order to reduce the risk of failure of construction projects carried out there. Therefore, it is justified to develop a tool that would support decision-making on the possibility of transforming post- -industrial areas into housing purposes. The aspect that starts this analysis is the limitations resulting fromlegal regulations, which has been discussed in this study.
Keywords: post-industrial areas; revitalization; developer; residential purposes.
Literatura
[1] Radziszewska-Zielina E, Adamkiewicz D, Szewczyk B, Kania O. Decision- -Making Supportfor Housing Projects in Post-Industrial Areas. Sustainability. 2022; https://doi.org/10.3390/su14063573.
[2] Yiming S, Hong L, Shuo L, Kirk T. Semple Frederic Coulone, Qing H, Jingyang G, Guanlin G,Qingbao G,Kevin C. J. Redevelopment of urban brownfield sites in China: Motivation, history, policies and improved management. Eco-Environment& Health. 2022; https://doi. org/10.1016/j.eehl. 2022.04.005
[3] Rozporządzenie Ministra Środowiska z 9 września 2002 r. w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi (Dz.U. nr 165, poz. 1359).
[4] Turek A. Rewitalizacja obszarów poprzemysłowych na cele mieszkaniowe. Problemy Rozwoju Miast. 2013; 10/1: 71 – 86.
[5] Ustawa z 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. 1995 nr 16 poz. 78).
[6] Program Rządowy dla Terenów Poprzemysłowych, Warszawa, 2004.
[7] Ustawa z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2001 nr 62 poz. 627).
[8] Ustawa z 9 października o rewitalizacji (Dz.U. 2015 poz. 1777).
[9] Ustawa z 27marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2003 r. nr 80, poz. 717).
[10] Ziora J. Rewitalizacja terenów poprzemysłowych – niektóre uwarunkowania prawne i ekonomiczne. Problemy Ekologii. 2008; 12 (2): 96 – 99.
[11] Ustawa z 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz.U. 1982 nr 19 poz. 147).
[12] Ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz.U. 2007 nr 75 poz. 493).
[13] Rozporządzenie Ministra Środowiska z 1 września 2016 r. w sprawie sposobu prowadzenia oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi (Dz.U. 2016 poz. 1395).
[14] Gasidło K. Przekształcenia terenów poprzemysłowych – efekty i perspektywy badań i działań. Problemy Ekologii. 2018; 12 (2): 76 – 80.
[15] Ahmad, Zhu Y, Ibrahim M, Waqas M, Waheed A. Development of a Standard Brownfield Definition, Guidelines, and Evaluation Index System for Brownfield Redevelopment in Developing Countries: The Case of Pakistan, Sustainability, 2018; https://doi.org/10.3390/su10124347.
[16] Kawęcka A. Prawno-środowiskowa problematyka inwestycji typu brown field. Nieruchomości poprzemysłowe, na których wystąpiło zanieczyszczenie powierzchni ziemi. Folia Iuridica Universitatis Wratislaviensis. 2021; doi: 10.34616/141813.
[17] Hammondab Ellis B, Frederic C, Hallett Stephen H, Russell T, Drew H, Kingdon A, Beriro Darren J. A critical review of decision support systems for brownfield redevelopment, Science of The Total Environment, 2022; https://doi.org/10.1016/j.scitotenv. 2021.147132.
Przyjęto do druku: 19.10.2022 r.
Materiały Budowlane 12/2022, strona 42-45 (spis treści >>)
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
Nowa Metoda Podprzekrojów Prostokątnych (RSM) projektowania żelbetowych przekrojów teowych dźwigarów mostowych
M.Eng. Damian Kowalski, Częstochowa University of Technology, Faculty of Civil Engineering
ORCID: 0000-0002-0257-7642
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2022.12.10
Original research paper
Abstract. The aim of this article is to present the new approach to a design of t-shaped beam elements, called a Rectangle Subsections Method (RSM). Its biggest advantage is that the internal forces from the components do not need to be added to obtain the total forces. In case of sagging, the results for RSM and Traditional Design Method (TM) appeared similar. At hogging, the RSM was more conservative – the ratio of the designed to the tested reinforcement area was 3.3 in RSMvs 2.6 in TM.
Keywords: concrete; structures; finite elements; bridges; design.
Streszczenie. Celem pracy jest prezentacja nowego podejścia do projektowania przekrojów teowych w elementach belkowych, zwanego Metodą Podprzekrojów Prostokątnych (RSM). Jego główną zaletą jest brak konieczności dodawania sił wewnętrznych z komponentów w celu otrzymania sił wypadkowych. W przypadku momentów dodatnich wyniki RSM i Metody Tradycyjnej (TM) okazały się zbieżne. Przy zginaniu ujemnym RSM była bardziej konserwatywna – stosunek powierzchni zbrojenia zaprojektowanego do badanego wynosił 3,3 w RSM vs 2,6 w TM.
Słowa kluczowe: beton; konstrukcje; elementy skończone; mosty; projektowanie.
References
[1] Ane de Boer, HendriksMAN, van derVeen C, Belletti B. Organizing an international blind prediction contest for improving a guideline for the nonlinear finite elements analysis of concrete structures in Computational Modelling of Concrete Structures – Meschke, Pichler & Rots (Eds), 2018, pp. 545 – 552.
[2] Talbot AN. Tests of reinforced concrete T-beam. 1906.
[3] Erdelyi L, Maric Z. A method of testing reinforced concrete T-beams in combined bending, shear and torsion. 1976.
[4] Palaskas MN, Attiogbe EK, D. Darwin D. Shear Strength of Lightly Reinforced T-Beams.
[5] Ayensa A, Oller E, Beltrán B, Ibarz E, Marí A, Gracia L. Influence of the flanges width and thickness on the shear strength of reinforced concrete beams with T-shaped cross section. Engineering Structures. 2019; 188: 506 – 518, doi: 10.1016/j.engstruct.2019.03.057.
[6] Thamrin R, Tanjung J,Aryanti R, FitrahNurO, DevinusA. Shear strength of reinforced concreteT- -beams without stirrups. Journal of Engineering Science andTechnology. 2016; 11, no. 4,: 548–562, [Online]. Available: https://www.researchgate. net/publication/302418381.
[7] Panggabean H, Pakpahan N. Experimental analysis of T-beam reinforced concrete with holes, in MATECWeb of Conferences, Aug. 2018, vol. 195. doi: 10.1051/matecconf/201819502006.
[8] Resan SF, Zamel JK. Flexural behavior of developed reinforced concrete beams of non prismatic flanges, inMaterialsToday: Proceedings. 2021; 42, pp. 2974–2983. doi: 10.1016/j.matpr.2020.12.808.
[9] Ferreira CC, Barros MHFM, Barros AFM. Optimal design of reinforced concreteT-sections in bending. Engineering Structures. 2003; doi: 10.1016/S0141-0296(03)00039-7.
[10] Seguirant SJ, Khaleghi B, Richard BriceW. Flexural Strength of Reinforced and Prestressed Concrete T-Beams. 2005; PCI, pp. 44–73.
[11] Cladera A, Marí A, Ribas C, Bairán J, Oller E. Predicting the shear-flexural strength of slender reinforced concrete T and I shaped beams.
[12] Ribas Gonzále CR, Fernández Ruiz M. Influence of flanges on the shear-carrying capacity of reinforced concrete beams without web reinforcement. Structural Concrete. 2017; doi: 10.1002/suco.201600172.
[13] Hendy CR, Smith DA. Designers’ Guide to EN 1992-2 Eurocode 2: Design of concrete structures. Part 2: Concrete Bridges. 2007.
[14] Al-Ansari MS. Reliability and flexural behavior of triangular and T-reinforced concrete beams. International Journal ofAdvanced Structural Engineering. 2015; doi: 10.1007/s40091-015-0106-5.
[15] Abbas RM and FadalaWA. Behavioral Investigation of Reinforced Concrete T-BeamswithDistributedReinforcement in theTension Flange. E3S Web of Conferences, vol. 318, p. 03010, 2021, doi: 10.1051/e3sconf/202131803010.
[16] EN 1992-1-1: Eurocode 2: Design of concrete structures – Part 1-1: General rules and rules for buildings. 2004.
Przyjęto do druku: 18.10.2022 r.
Materiały Budowlane 12/2022, strona 38-41 (spis treści >>)
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
Application of an integral-capillary waterproofing system to repair the ceilings of the Nan Tien Temple
dr inż. Roman Gąćkowski, Politechnika Częstochowska, Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0002-4456-3011
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2022.12.09
Studium przypadku
Streszczenie. W artykule przedstawiono przykład zastosowania integralno- kapilarnego systemu hydroizolacyjnego do naprawy zawilgoconych i skorodowanych stropów w świątyni Nan Tien, znajdującej się w Berkeley na południe od miasta Wollongong w Australii. Analizie poddano kilka sposobów rozwiązania problemu przeciekających stropów żelbetowych, znajdujących się pod schodami wejściowymi do budynku świątyni. Zastosowano dostępne na rynku środki, które umożliwiły uszczelnienie konstrukcji.
Słowa kluczowe: stropy żelbetowe; naprawa stropów żelbetowych; nieszczelność w stropach żelbetowych; integralno-kapilarny system hydroizolacji.
Abstract. In the article author presented an example of the use of an integral-capillary waterproofing system to repair a damp and corroded ceilings in the Nan Tien Temple, located in Berkeley, south of the city of Wollongong, Australia. Several methods of solving the problem related to the soaking of RC ceilings under the entrance stairs to the temple building were analyzed.Means available on the market were used which made it possible to seal the structure.
Keywords: RC ceilings; repair of RC ceilings; leakage in RC ceilings; integral-capillary waterproofing system.
Literatura
[1] https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/ 9/97/1.-Nan_Tien_Temple_front. jpg; dostęp 17.10.2022 r.
[2] https://www.getaboutable.com/wp-content/ uploads/2021/03/NanTien_exteriorcropped. jpg; dostęp 17.10.2022 r.
[3] https://www.nantien.org.au/en/visit-us/temple- map; dostęp 17.10.2022 r.
[4] AS 3600:2018Australian Standard®. Concrete structures.
[5] AS/NZS 4671:2001 Australian/New Zealand Standard™. Steel reinforcing materials.
[6] AS/NZS 3500.3:2003 Plumbing and drainage. Part 3: Stormwater drainage
. [7] Marek A. PENETRON® Integralno-kapilarny system hydroizolacji. Pełna ochrona betonu z wykorzystaniem produktów systemu Penetron. Obiekty kubaturowe i inżynierskie. Wydanie 2.Kraków2017.
[8] Francke B. Nowoczesne hydroizolacje budynków. Część 3. PWN. Warszawa 2021.
[9] Blikharskyy Y, Selejdak J. Influence of the percentage of reinforcement damage on the bearing capacity of RC beams, Construction of Optimized Energy Potential (CoOEP). 2021. DOI: 10.17512/bozpe.2021.1.15.
[10] Nocoń M. Remont zawilgoconych, zasolonych oraz porażonych biologicznie budynków. Materiały Budowlane. 2022; 3: 12 – 13.
[11] Rokiel M. Hybrydowe masy uszczelniające. Materiały Budowlane. 2022; 3: 16 – 19.
[12] Monczyński B. Badania skuteczności wtórnych hydroizolacji poziomych. Materiały Budowlane. 2022; 3: 14 – 15.
[13] Rokiel M. Nowe podejście w normach serii DIN 18533 do zabezpieczeń wodochronnych części budynków zagłębionych w gruncie. Materiały Budowlane. 2022; 2: 45 – 48.
Przyjęto do druku: 20.11.2022 r.
Materiały Budowlane 12/2022, strona 35-37 (spis treści >>)
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
Connection stiffness analysis of steel temporary barrier segments for traffic safety system
dr inż. Szymon Skibicki, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
ORCID: 0000-0002-2918-7759
dr inż. Adam Zieliński, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
ORCID: 0000-0001-7949-1831
prof. dr hab. inż. Maria Kaszyńska, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
ORCID: 0000-0002-8867-6974
prof. dr inż. Andrzej S. Nowak, Auburn University, Department of Civil Engineering, USA
ORCID: 0000-0002-9957-3030
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2022.12.08
Oryginalny artykuł naukowy
Streszczenie. W artykule przedstawiono prace badawcze dotyczące weryfikacji sztywności połączenia różnych wariantów łączników barier względem odcinka liniowego. Wynikiem było określenie sztywności modelu przez analizę funkcji siła- -przemieszczenie pasa dolnego i górnego oraz analiza wpływu rodzaju połączenia na deformację łącznika. Autorskie stanowisko pomiarowe i analizy umożliwiły wybór najlepszego wariantu łącznika systemu barier tymczasowych do separacji ruchu spełniających wymagania normy EN 1317-2.
Słowa kluczowe: bariera drogowa; bariera drogowa tymczasowa; bariera stalowa; badania laboratoryjne.
Abstract. The paper presents research work on the verification of the stiffness connection of different variants of barrier connectors in relation to the linear section. As a result, the stiffness of the model was determined by analyzing the force-displacement function of lower and upper chords. In addition the effect of the connectors type on the deformation of barrier systemwas analysis. The author'smeasurementmethod allowto choose the best variant of the temporary barrier connector for traffic separation systemthat meets the requirements of the EN 1317-2 standard.
Keywords: traffic barrier; traffic temporary barrier; steel barrier; laboratory tests.
Literatura
[1] Dane OECD (The Organisation for Economic Co-operation and Development) na temat wypadków w transporcie publicznym. https://data. oecd. org/transport/road-accidents. htm (data dostępu: 05.09.2022).
[2] Motor Vehicle – Introduction – Injury Facts. Informacje na temat wypadów w ruchu drogowym wg agencji NSC (National Safety Council). https://injuryfacts.nsc.org/(data dostępu: 05.09.2022).
[3] Bezpieczeństwo stref pracy na autostradach wg NIOSH CDC (The National Institute for Occupational Safety and Health (NIOSH), Centre for Diseases Control and Prevention (CDC)). https://www.cdc.gov/niosh/(datadostępu:05.09.2022).
[4] MASH.Manual forAssessing Safety Hardware. American Association of State Highway Transportation Officials. 2016.
[5] Kaszyńska M, Zieliński A, Skibicki S. Projektowanie drogowych tymczasowych barier ochronnych dla samochodów osobowych. Przegląd Budowlany. 2021; 92 (5–6): 18 – 25.
[6] Fang C, Rasmussen JD, Bielenberg RW, Lechtenberg KA, Faller RK, Linzell DG. Experimental and numerical investigation on deflection and behavior of portable construction barrier subjected to vehicle impacts. Engineering Structures. 2021; https://doi.org/10.1016/j.engstruct. 2021.112071.
[7] Pachocki Ł, Bruski D. Modeling, simulation, and validation of a TB41 crash test of the H2/W5/B concrete vehicle restraint system. Archiv. Civ. Mech. Eng. 2020; https://doi. org/10.1007/s43452-020-00065-7.
[8] Addink KH, Rohde JR, Preifer BG. Development of a temporary barrier system for off-road applications. Research Report No. TRP-03-66- 98; 1998.
[9] PN-EN 1317-2. Systemy ograniczające drogę. Część 2: Klasy działania, kryteria przyjęcia badań zderzeniowych i metody badań barier ochronnych i balustrad. Central Secretariat, Rue de Stassart 36, B-1050, Brussels, Belgium. 2011.
[10] Kwasniewski L, Li H, Wekezer J, Malachowski J. Finite element analysis of vehicle–bridge interaction, Finite Elements in Analysis and Design. 2006, DOI: 10.1016/j.finel. 2006.01.014.
[11] Ray MH. The use of finite element analysis in roadside hardware design. International Journal of Crashworthiness. 1997; https://doi. org/10.1533/cras. 1997.0053.
[12] Kwasniewski L, Li H, Nimbalkar R, Wekezer J. Crashworthiness assessment of a paratransit bus, International Journal of Impact Engineering. 2006; doi: 10.1016/j.ijimpeng.2005.03.007.
[13] Neves RR, Fransplass H, LangsethM, Driemeier L,AlvesM. Performance of some basic types of road barriers subjected to the collision of a light vehicle. J Braz. Soc.Mech. Sci. Eng. 2018; https://doi. org/10.1007/s40430-018-1201-x.
[14] Yin H, Fang H,Wang Q,Wen G. Design optimization of a MASH TL-3 concrete barrier using RBF-based metamodels and nonlinear finite element simulations. Engineering Structures. 2016; https://doi.org/10.1016/j.engstruct. 2016.02.009.
[15] Whitworth HA, Bendidi R, Marzougui D, Reiss R. Finite element modeling of the crash performance of roadside barriers. International Journal of Crashworthiness. 2004; https://doi. org/10.1533/ijcr. 2004.0270.
[16] Kaszyńska M, Nowak A, Zieliński A, Skibicki S. Projekt badawczo-rozwojowy przedsiębiorstwa „GP” Sp. z o.o. prowadzący do wdrożenia w działalności gospodarczej innowacyjnej tymczasowej Bariery Ochronnej T1/W1 jako systemu Techniki Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Raport końcowy projektu. Szczecin; 2020.
Przyjęto do druku: 08.11.2022 r.
Materiały Budowlane 12/2022, strona 30-34 (spis treści >>)
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
Comparison of selected methods of mass moisture measurement in walls
dr hab. inż. Wacław Brachaczek, prof. ATH, Akademia Techniczno-Humanistycza w Bielsku-Białej, Wydział Inżynierii Materiałów, Budownictwa i Środowiska
ORCID: 0000-0002-4782-8409
mgr inż. Adam Chleboś, Interdyscyplinarna Szkoła Doktorska ATH w Bielsku-Białej
ORCID: 0000-0003-3429-8098
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2022.12.07
Studium przypadku
Streszczenie. W artykule przedstawiono problematykę pomiarów wilgotności murów. Na przykładzie wybranych budynków historycznych z murami ceglanymi oraz kamiennymi porównano wyniki pomiarów wilgotności masowej na głębokości 2, 5, 10, 15 oraz 30 cm w głąb murów badanych metodami radiową, mikrofalową, elektrooporową, karbidową oraz suszarkowo- wagową. Dodatkowo na próbkach pobranych z punktów pomiaru wilgoci zmierzono poziom obciążenia solami w celu oceny wpływu zasolenia na uzyskane wyniki wilgotności. Określono, w jakich warunkach wybrane metody, w tym metody niszczące, nie wskazują wiarygodnych wyników.
Słowa kluczowe: wilgotność masowa murów; diagnostyka; metoda suszarkowo-wagowa; metoda elektrooporowa; zasolenie murów.
Abstract. The article presents the problems of measuring the humidity of walls. On the example of selected historical buildings with brick and stone walls, the results ofmassmoisture measurements at a depth of 2, 5, 10, 15 and 30 cm into the wall were compared, tested using radio, microwave, electrofusion, carbide and dryer-weight methods. Additionally, the salt load level was measured on samples taken from the moisture measurement points in order to assess the influence of salinity on the obtained results of humidity. It was found under what conditions the selected methods, including destructive methods, do not show reliable results.
Keywords: walls mass moisture; diagnostics; dryer-weight method; electrofusion method; salinity of walls.
Literatura
[1] Rokiel M. Renowacje obiektów budowlanych. Projektowanie i warunki techniczne wykonania i odbioru robót. 2014.Warszawa.WydawnictwoMedium.
[2] Trochonowicz M. Wilgoć w obiektach budowlanych. Problematyka badań wilgotnościowych. Budownictwo i Architektura. 2010; 7: 131 – 144.
[3] Matkowski Z. Problemy związane z metodyką pomiarów wilgotności ścian murowanych w obiektach zabytkowych. Materiały Budowlane. 2014; 3: 14 – 16.
[4] Jasieńko J, Matkowski Z. Zasolenie i zawilgocenie murów ceglanych w obiektach zabytkowych – diagnostyka, metodyka badań, techniki rehabilitacji. Wiadomości Konserwatorskie. 2003; 14: 43 – 48.
[5] Schabowicz K, Hoła J, Matkowski Z. Tomografia impedancyjna w badaniach zawilgoconych murów ceglanych. Czasopismo Techniczne. Budownictwo. 2007; 104.1-B: 73 – 81.
[6] https://www.protimeter.com/.
[7] Karyś J. Tabela przeliczeniowa ze wskazań przyrządu na wilgotność masową dla wilgotnościomierza Protimeter Surveymaster dla murów i posadzek, publikacja udostępniona przez dystrybutora przyrządów pomiarowych MERA Sp. z o.o.
[8] Merkblatt WTA. 2004. Merkblatt 2-9-04 Sanierputzsysteme. Wissenschaftlich- Technische Arbeitsgemeinschaft für Bauwerkserhaltung und Denkmalpflege e. V.: 24. Munchen.
[9] PN-EN ISO 12570 Cieplno-wilgotnościowe właściwości materiałów i wyrobów budowlanych. Określanie wilgotności przez suszenie w podwyższonej temperaturze.
Przyjęto do druku: 07.10.2022 r.
Materiały Budowlane 12/2022, strona 26-29 (spis treści >>)
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
Principles of safe and economical design and assembly of welded structures
dr inż. Krzysztof Kubicki, Politechnika Częstochowska, Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0002-1804-3389
dr inż. Kwiryn Wojsyk, Politechnika Częstochowska, Wydział Inżynierii Mechanicznej i Informatyki
ORCID: 0000-0002-7552-3768
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2022.12.06
Artykuł przeglądowy
Streszczenie. W artykule przedstawiono główne zasady prawidłowego projektowania i wykonywania konstrukcji spawanych. Wskazano korzyści wynikające z wdrażania nowych technologii spawalniczych, a także niebezpieczeństwa spowodowane nieznajomością lub niestosowaniem zasad obowiązujących podczas wytwarzania (na rożnych etapach) tego typu konstrukcji. Odniesiono się także do wcześniejszych publikacji dotyczących nakładek „wzmacniających” złącza spawane.
Słowa kluczowe: konstrukcje metalowe; zasady spawania; złącza spawane; pęknięcia; metody głęboko wtapiające.
Abstract. The article presents the main principles of proper design and assembly of welded structures. The benefits of implementing new welding technologies are shown, as well as the dangers of not knowing or non-compliance with the rules applicable during the creation (at various stages) of structures of this type. Reference was also made to an earlier publication regarding "reinforcement" caps for welded joints.
Keywords: metal structures; welding rules; welded joints; rupture; deep-penetrating welding method.
Literatura
[1] Benardos N, Olszewski S. Patent na spawanie łukowe nr 171596. Paryż: 10.10.1885.
[2] Griffith AA. The Phenomena of Rupture and Flow in Solids. Philosophical Transactions of the Royal Society of London, 1921; https://doi. org/10.1098/rsta. 1921.0006
[3] Tasak E, Ziewiec A. Spawalność materiałów konstrukcyjnych. Kraków: Wydawnictwo JAK; 2009.
[4] Pilarczyk J, Pilarczyk J. Spawanie i napawanie elektryczne metali. Katowice: Wydawnictwo Śląsk; 1996.
[5] Słania J. Plany spawania – teoria i praktyka. Warszawa: Agenda Wydawnicza SIMP; 2015.
[6]Wichtowski B, Konecki K. Wytrzymałość zmęczeniowa stalowych blachownicowych mostów kolejowych ze złączami doczołowymi wzmocnionymi nakładkami. Przegląd Spawalnictwa. 2021, https://doi.org/10.26628/wtr. v93i3.1139.
[7] Nawrocki J, Słania J, Wojsyk K, Golański G. Zarys wykorzystania symulacji MES w analizie oddziaływania niezgodności spawalniczych na cechy eksploatacyjne konstrukcji spawanych. Częstochowa: Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej; 2020.
[8] Kudła K, Wojsyk K. Łączne i nośne funkcje spoin w nowoczesnych konstrukcjach spawanych. Spajanie materiałow konstrukcyjnych 2010; 3-4: 26 – 28.
[9] Augustyn J, Śledziewski E. Awarie konstrukcji stalowych. Warszawa: Arkady; 1976.
[10] Ferenc K, Ferenc J. Konstrukcje spawane. Warszawa: WNT; 2018.
[11] Wierzbicki S, Krol PA, Żołtowski W, Kołdej A. Błędy wykonawcze przyczyną stanu przedawaryjnego konstrukcji stalowej hali.W: Kaszyńska M. (editor) XXIV Konferencja Naukowo- -Techniczna. Awarie budowlane. Zapobieganie diagnostyka naprawy rekonstrukcje. Szczecin –Międzyzdroje: Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny. 2009; 907 – 914.
[12] Kowalczyk M, Czmochowski J, Rusiński E. Analiza przyczyn pęknięcia zawieszenia wysięgnika przeciwwagi koparki wieloczerpakowej. Acta Mechanica et Automatica. 2009; 3 (2): 41 – 43.
[13] Wuwer W, Swierczyna S. Awaria dachu ze stalowymi płatwiami kratowymi. Przegląd Budowlany 2010; 3: 34 – 38.
[14] Klimpel A. Kontrola i zapewnienie jakości w spawalnictwie. T. 1. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej; 1998.
[15] Szymański A. Kontrola i zapewnienie jakości w spawalnictwie. T. 2. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej; 1998.
[16] Czuchryj J, Sikora S. Niezgodności spawalnicze w złączach spawanych z metali i termoplastycznych tworzyw sztucznych. Gliwice: Instytut Spawalnictwa. 2016.
[17] Lewińska-Romicka A. Badania nieniszczące. Podstawy defektoskopii. Warszawa: WNT; 2001.
[18] Golański G, Merda A, Wieczorek P, Klimaszewska K. Metody badania wybranych właściwości mechanicznych materiałow metalowych i ich złączy spawanych. Częstochowa: Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej. 2021.
[19] Klimpel A, Melcer M. Stan aktualny i spawanie naprawcze konstrukcji mostu na rzece Słudwi pod Łowiczem. Przegląd Spawalnictwa. 1998; 1: 2 – 5.
[20] PN-EN 1993-1-8:2006 Eurokod 3: Projektowanie konstrukcji stalowych – Część 1-8: Projektowanie węzłów. 2006.
[21] Kudła K, Wojsyk K. Wyznaczanie naprężeń obliczeniowych w spoinach pachwinowych w złożonych stanach obciążeń – zgodnie z Eurokodem 3. Przegląd Spawalnictwa. 2014; 8: 8 – 14.
[22] Kudła K, Wojsyk K. The Rational Use of Fillet Welds and Butt-Fillet Welds in Welded Constructions. Welding Technology Review 2019; https://doi.org/10.26628/wtr.v91i6.1033.
[23] Kubicki K. The Analysis of the Resistance of Tee Joint Fillet Welds According to Eurocode 3. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Budownictwo, 2021; https://doi. org/10.17512/znb. 2021.1.16.
[24] Rykaluk R. Pęknięcia w konstrukcjach stalowych. Wrocław: Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne; 2000.
[25] Butnicki S. Spawalność i kruchość stali. Warszawa: WNT; 1991.
[26] German J. Podstawy mechaniki pękania. Kraków: Wyd. PK; 2011.
Przyjęto do druku: 19.10.2022 r.
Materiały Budowlane 12/2022, strona 22-25 (spis treści >>)
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
The air flow through the staircase depending on the outside air temperature
mgr inż. Arleta Bogusławska, Politechnika Łódzka, Wydział Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska
ORCID: 0000-0002-8771-3884
dr hab. inż. Dorota Brzezińska, prof. PŁ, Politechnika Łódzka, Wydział Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska
ORCID: 0000-0003-4615-4454
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2022.12.05
Oryginalny artykuł naukowy
Streszczenie. W artykule przedstawiono wyniki eksperymentu w skali rzeczywistej dotyczącego przepływu powietrza wywołanego siłą ciągu naturalnego w przestrzeni klatki schodowej budynku średniowysokiego, zlokalizowanego na terenie Politechniki Łódzkiej. Badania były realizowane przez 6 miesięcy, co wynika z braku informacji literaturowych o zachowaniu się systemu w tak długim przedziale czasu. Uzyskane wyniki pozwalają stwierdzić, że przez ok. 80% czasu w ciągu roku system oddymiania grawitacyjnego działa z odpowiednią wydajnością. Wyniki pomiarów zostały zweryfikowane z wykorzystaniem symulacji CFD.
Słowa kluczowe: grawitacyjny system oddymiania; klatka schodowa; klapa dymowa; eksperyment w skali rzeczywistej; symulacja CFD.
Abstract. Article presents the results of a real-scale experiment for natural air flow in staircase space in medium-high building located on Lodz University of Technology Campus. The experiments were performed for six months. In literature data there is a lack of information about temporary air flow in such a long period time. On the basis of research results it has been found that natural smoke exhoust system works with sufficient capacity for almost 80% time in year. The experimental results were verified using CFD simulation.
Keywords: natural smoke exhaust system; staircase; smoke vent; real-scale experiment, CFD simulation.
Literatura
[1] CFPA-E No 2X: 201X F Smoke and Heat Exhaust Ventilation Systems Planning and Design.
[2] Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2012 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 75 poz. 690 wraz z późniejszymi zmianami),” Apr. 2012.
[3] PN-B-02877-4 Ochrona przeciwpożarowa budynków. Instalacje grawitacyjne do odprowadzania dymu i ciepła. Zasady projektowania.
[4] Wytyczne CNBOP Systemy oddymiania klatek schodowych. May 2019.
[5] Wytyczne VdS 2221: 2001-08 (01) Urządzenia do oddymiania klatek schodowych. Projektowanie i instalowanie. 2001.
[6] Smardz P. Wentylacja pożarowa klatek schodowych w Europie. Ochrona Przeciwpożarowa. 2017; 2.
[7]Wnęk W. i in. Analiza możliwości zastosowania mechanicznego nawiewu kompensacyjnego w systemach grawitacyjnego usuwania dymu z klatek schodowych. Zeszyty Naukowe SGSP. 2012; 44.
[8] Bogusławska ABD. Systemy wentylacji pożarowej klatek schodowych. Instal. 2017; 12: 30 – 36.
[9] Tarek B, BartM, Guoxiang Z. Study of FDS simulations of buoyant fire-induced smoke movement in a high-rise building stairwell. Fire Safety Journal. 2017; 91: 276 – 283.
[10] Lim H, Seo J, Song D, Yoon S, Kim J. Interaction analysis of countermeasures for the stack effect in a high-rise office building. Building and Environment. 2020; DOI: 10.1016/j.buildenv. 2019.106530.
[11] Kubicki G, Cisek M. How to Protect Staircases in Case of Fire inMid-Rise Buildings. Real Scale Fire Tests. Safety & Fire Technology. 2019; DOI: 10.12845/sft.54.2.2019.1.
[12] ShiWX at all. Influence of fire power and window position on smokemovementmechanisms and temperature distribution in an emergency staircase. Energy and Buildings. 2014; 79: 132 – 142.
[13] PeppesAA, SantamourisM,Asimakopoulos DN. Buoyancy-driven flow through a stairwell. 2001, [Online]. Available: www.elsevier.com/locate/buildenv.
[14] Chow WK. Wind Effects on Performance of Static Smoke Exhaust Systems: Horizontal Ceiling Vents, ASHRAE. 2004; 479 – 488.
[15] Fodemski TR i in. Pomiary cieplne cz. 1 i cz. 2. Wydawnictwo Naukowo-Technczne. 1993.
[16] PN-EN 12599:2013-04 Wentylacja budynków – Procedury badań i metody pomiarowe stosowane podczas odbioru instalacji wentylacji i klimatyzacji.
[17] Recknagel H, Spranger E i in. Kompedium wiedzy ogrzewnictwo klimatyzacja ciepła woda chłodnictwo. Wrocław: Omni Scala sp. z o.o. 2008.
[18] BS 7346-7:2013 Components for smoke and heat control systems. Code of practice on functional recommendations and calculation methods for smoke and heat control systems for covered car parks.
Przyjęto do druku: 07.11.2022 r.
Materiały Budowlane 12/2022, strona 17-21 (spis treści >>)