logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Open Access (Artykuł w pliku PDF)

Minimal volume of music rehearsal rooms – the impact of acoustic adaptation

mgr inż. arch. Karolina Warzocha, Politechnika Krakowska
ORCID: 0000-0001-8552-2315
mgr inż. arch. Bartłomiej Ziarko, Politechnika Krakowska
ORCID: 0000-0002-8836-5586

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15199/33.2023.08.11
Oryginalny artykuł naukowy

Streszczenie. Celem badań jest wyznaczenie minimalnej wielkości sal prób dla kilkuosobowych zespołów muzycznych oraz sprawdzenie, jaki wpływ na wyniki tej analizy ma adaptacja akustyczna pomieszczenia. Przeprowadzone symulacje wykazały, że odpowiednio dobrane materiały wykończeniowe pozwalają nie tylko na uzyskanie żądanego czasu pogłosu w pełnym zakresie częstotliwościowym, ale również zmniejszają średnią wartość poziomu dźwięku w sali prób o 2,8 – 4,8 dB, a tym samym wymaganą minimalną kubaturę tych sal nawet czterokrotnie.
Słowa kluczowe: poziom dźwięku; sala prób muzycznych; materiały wykończeniowe; adaptacja akustyczna.

Abstract. The aim of the paper is to determine the minimal volume of music rehearsal rooms dedicated to small ensembles, and to verify the impact of the acoustic adaptation on the analysis results. The conducted simulations showed that properly selected finishing materials not only make it possible to achieve the desired reverberation time in the entire frequency range, but also reduce the average value of the sound level in themusic rehearsal room by 2.8 – 4.8 dB; and thus reduce the required minimal volume of the rooms by up to four times.
Keywords: sound level; music rehearsal room; finishing materials; acoustic adaptation.

Literatura
[1] Kahle E, Wulfrank T, Jurkiewicz Y, Brulez J. Music rehearsal rooms: loudness levels and quantity of absorption as a function of use. Forum Acusticum – Kraków 2014.
[2] Osman R. Designing small practice rooms for sound quality. Proceeding of 20th International Congress on Acoustics (ICA), Sydney 2010.
[3] Rindel JH. New Norwegian standard on the acoustics of rooms for music rehearsal and performance. Forum Acusticum – Kraków 2014.
[4] Jansen EJ, Helleman HW, Dreschler WA, De Laat JA. Noise induced hearing loss and other hearing complaints among musicians of symphony orchestras. International Archives of Occupational and Environmental Health 2009; 82 (2): 153 – 164.
[5] Pawlaczyk-Łuszczyńska M, Zamojska M, Dudarewicz A, Zaborowski K. Noise – induced hearing loss in professional orchestral musicians. Archives of Acoustics 2013; 38 (2): 223 – 234.
[6] Phillips SL,HenrichVC,Mace S. Prevalence of noise – induced hearing loss in student musicians. International Journal of Audiology 2010; 49 (4).
[7] Pietrzak AP. Ocena ekspozycji muzyków na dźwięk z wykorzystaniem dwukanałowej dozymetrii hałasowej. Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych, Politechnika Warszawska 2021; praca doktorska.
[8] Schmidt JH, Pedersen ER, Paarup HM, Christensen- Dalsgaard J, Andersen T, Poulsen T, Baelum J. Hearing loss in relation to sound exposure of professional symphony orchestramusicians. Ear and Hearing 2014; 35 (4): 448 – 460.
[9] Stadio A, Dipietro L, Ricci G, Della VolpeA, MinniA, GrecoA, DeVincentiisM, RalliM. Hearing loss, tinnitus, hyperacusis and displacusis inprofessionalmusicians: a systematic review. International Journal of Environment Research and Public Health 2018; vol. 15 (10): 2120.
[10] ISO 23591:2021; Acoustic quality criteria for music rehearsal rooms and spaces.
[11] Meissner M. A Novel Method for Determining Optimum Dimension Ratios forSmall Rectangular Rooms. Archives of Acoustics 2018; vol. 43 (2): 217 – 225.
[12] Rindel JH. Searching the musical rehearsal room. BNAM-2020, Oslo, Norwegia.
[13] Rindel JH. Preferred Dimension Ratios of Small Rectangular Rooms. JASA ExpressLetters 1 (2) 2021; 021601: 1 – 6.
[14] KusyM. Statystyczny Polak – studiumprzypadku na podstawie wyników badań ankietowych. StatSoft Polska 2013.
[15] Beranek LL. Acoustics. Acoustical Society of America, New York 1954.
[16] Wenmaekers R, Hak C. Asound level distribution model for symphony orchestras: possibilities and limitations. Psychomusicology: Music, Mind, and Brain 2015; http://dx.doi.org/10.1037/pmu0000069.

Przyjęto do druku: 31.07.2023 r.

Materiały Budowlane 08/2023, strona 50-53 (spis treści >>)