Open Access (Artykuł w pliku PDF)
Tests of an unbound mixture stabilized with a geogrid with monolithic nodes subjected to loosening deformations
dr inż. Marcin Grygierek, Politechnika Śląska, Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0002-2969-7054
dr inż. Piotr Kalisz, Główny Instytut Górnictwa, Zakład Geologii, Geofizyki i Ochrony Powierzchni
ORCID: 0000-0003-1749-2577
dr inż. Magdalena Zięba, Główny Instytut Górnictwa, Zakład Geologii, Geofizyki i Ochrony Powierzchni
ORCID: 0000-0002-7294-9210
dr inż. Andrzej Pytlik, Główny Instytut Górnictwa, Zakład Badań Mechanicznych i Inżynierii Materiałowej
ORCID: 0000-0003-0899-0590
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2023.09.11
Doniesienie naukowe
Streszczenie. W artykule przedstawiono badania dotyczące stosowania georusztów o sztywnych monolitycznych węzłach do wzmocnienia warstw wykonanych z mieszanek niezwiązanych. Celem badań było sprawdzenie skuteczności funkcji stabilizującej, którą przypisuje się georusztom współpracującym z ziarnami kruszywa, w warunkach osłabienia podłoża. Podłoże zostało osłabione przez rozluźnienie najniższej warstwy wykonanej z piasku, co symulowało oddziaływanie eksploatacji górniczej. Uzyskane wyniki potwierdziły, że wzmocnienia georusztem znacznie ograniczają degradację sztywności warstwy z niezwiązanej mieszanki poddanej deformacjom górniczym.
Słowa kluczowe: stabilizacja georusztem; niezwiązane kruszywo; obciążenie płytą; deformacje górnicze.
Abstract. The article presents the research works focus on geogrids with rigid monolithic nodes to reinforce layers made of unbound mixes. The aim of the research was to check the effectiveness of the stabilizing function, which is attributed to geogrids cooperating with aggregate grains, in conditions of subgrade weakening. The subgrade was weakened by loosening the lowest layer made of sand, which simulated mining impact. The obtained results confirmed that the reinforcement with a geogrid significantly reduces the degradation of the stiffness of the unbound mix layer subjected to mining deformations.
Keywords: geogrid stabilisation; unbound aggregate; plate load test; mining deformation.
Literatura
[1] ChuaBT, Abuel-NagaH, NepalKP. Design Charts for Geogrid-Reinforced Granular Working Platform for Heavy Tracked Plants over Clay Subgrade. Transportation Infrastructure Geotechnology. 2022; DOI: 10.1007/s40515-022-00243-5.
[2] Stilger-Szydło E. Posadowienia budowli infrastruktury transportu lądowego. Teoria – projektowanie – realizacja, 1st ed. Wrocław: Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, 2005.
[3] Zornberg JG. Functions and Applications of Geosynthetics in Roadways. Procedia Engineering. 2017; DOI: 10.1016/j.proeng.2017.05.048.
[4] Robinson WJ. Full-Scale Evaluation of Multi- -axial Geogrids in Road Applications Geotechnical and Structures Laboratory. Technical Report, Final Report US Army Corps of Engineers. Engineer Research and Development Center. ERDC/GSL TR- -22-4. https://apps.dtic.mil/sti/pdfs/AD1162925.pdf.
[5] HorníčekL,RakowskiZ,Kawalec J.RecentTrends in Wave Mechanics and Vibrations. Proceedings of WMVC2022/DimitrovováZuzanna [i in.] (red.).Mechanisms andMachine Science. 2023; vol. 125, Springer, s. 581 – 588. ISBN 978-3-031-15757-8.
[6] Grygierek M. Problematyka funkcjonowania dróg na terenach górniczych. Magazyn Autostrady. 2018; nr 1 – 2.
[7] Kwiatek J. Obiekty budowlane na terenach górniczych. Katowice: Wydawnictwo Głównego Instytutu Górnictwa. ISBN: 83/06418/9/5. 2007.
[8] Chlipalski K. Ocena wpływu rozpełzania górniczego podłoża na jego nośność. XLVI Konferencja Naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN i Komitetu Nauki PZITB, Wrocław – Krynica, [17 – 22 września] 2000: Problemy naukowo-badawcze budownictwa: T. 3:Geotechnika. Fizyka budowli. Organizacja i zarządzanie w budownictwie. Konstrukcje murowe i drewniane, 2000, Wrocław, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, s. 27 – 33.
[9] Chlipalski K, Strycharz B. Profilaktyka drogowa konstrukcji nawierzchni na terenach deformowanych górniczo. XLVIII Konferencja Naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN i Komitetu Nauki PZITB „Krynica 2002”, Opole – Krynica, 15 – 20 września 2002 r.: Problemy naukowo-badawcze budownictwa: T. 4: Inżynieria komunikacyjna, mosty, sesja grantów KBN, zagadnienia różne, 2002,Wrocław, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, s. 19 – 26.
[10] Kłosek K. Wybrane problemy geotechniczne terenów górniczych. Górnictwo i Środowisko. Mining and Environment. 2007; V/2007, 93–102.
[11] Grygierek M, Kalisz P, Zięba M, Pytlik A, Frąc W. Laboratory tests of unbound aggregate pavement base under cyclic loading and theimpact of ground deformations caused by mining. Acta Montanistica. Slovaca. 2022; DOI: 10.46544/AMS. v27i1.09.
[12] Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wymagania Techniczne WT4 – Mieszanki niezwiązane do dróg krajowych. Warszawa, 2010.
Przyjęto do druku: 22.08.2023 r.
Materiały Budowlane 09/2023, strona 45-48 (spis treści >>)