logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Posadzki przemysłowe pod regały jezdne oraz torowe systemy magazynowe

dr inż. Władysław Ryżyński, prof. uczelni, Państwowa Uczelnia Zawodowa w Suwałkach; Biuro Usług Inżynierskich B.A. i Wł. Ryżyńscy s.c. Białystok
mgr inż. Sylwia Świątek-Żołyńska, Politechnika Gdańska, Szkoła Doktorska Wdrożeniowa

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Betonowa posadzka przemysłowa to istotny pod względem technicznym i kosztowym element realizacji współczesnych obiektów magazynowych i centrów logistycznych. Dynamiczny rozwój systemów magazynowania w kierunku zwiększenia pojemności i przepustowości magazynów związany jest z automatyzacją procesów logistycznych i zaostrzeniem wymagań dotyczących betonowych posadzek przemysłowych, na których są instalowane systemy magazynowe. Projektowane i realizowane obecnie hale magazynowe i produkcyjne, centra logistyczne oraz chłodnie i mroźnie w zdecydowanej większości wyposażone są w nowoczesne systemy magazynowe w postaci regałów wysokiego składowania w układzie VNA, tzn. wąskich ścieżek, regałów jezdnych, automatycznych systemów magazynowych z układnicami na torowiskach oraz regałów wielopoziomowych z antresolami magazynowymi. 

Literatura
[1] Technical Report No. 34 of Concrete Society, Concrete industrial ground floors. A guide to design and construction, IV Edition.
[2] Hajduk P. Projektowanie i ocena techniczna betonowych podłóg przemysłowych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2020.
[3] DIN 18 202 Tolerancje równości posadzek przemysłowych.
[4] PN-EN 15620:2010 Stalowe statyczne systemy składowania. Regały paletowe o zmiennej konfiguracji. Tolerancje, odkształcenia i luzy manipulacyjne.
[5] FEM931; Calculation principles of storage and retrieval machines. Tolerances, deformations and clearances in the high-bay warehouse, Ed. 1995.
[6] Szydło A. Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego, Wydawnictwo Polski Cement, Kraków 2004.
[7] Ryżyński W. Utwardzanie powierzchniowe posadzki betonowej – cz. 1. Inżynier Budownictwa. 2015; 2.
[8] Ryżyński W. Utwardzanie powierzchniowe posadzki betonowej – cz. 2. Inżynier Budownictwa. 2015; 4.
[9] PN-EN 206:2014 Beton. Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność.

Materiały Budowlane 10/2023, strona 72-76 (spis treści >>)

Posadzki przemysłowe wewnątrz obiektów budowlanych

inż. Andrzej Nowacki, Instytut Techniki Budowlanej

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Posadzki przemysłowe to takie, które nie służą celom mieszkalnym i nie są wykorzystywane jako nawierzchnie dróg i ulic. Większość posadzek przemysłowych (ok. 80%) stanowią posadzki betonowe utwardzone powierzchniowo (fotografia 1). Drugim, pod względem ilości, rodzajem są posadzki żywiczne (polimerowe), najczęściej epoksydowe lub poliuretanowe (fotografia 2). W celu realizacji tych posadzek należy wykonać wytrzymały podkład betonowy, a następnie nałożyć na niego minimum 2 warstwy żywicy: gruntującą i wierzchnią. W związku z dużym kosztem warstwy żywicznej, często podobnym do kosztu podkładu betonowego i niewielkim kosztem preparatu proszkowego do utwardzania betonu najczęściej wykonuje się posadzki betonowe utwardzone powierzchniowo. Pozostałe posadzki przemysłowe wymienione w normie PN-EN 13813:2003 [1], tzn. posadzki ze spoiwem na bazie siarczanu wapnia, spoiwem magnezjowym i asfaltowe stanowią wyraźną mniejszość. 

Literatura
[1] PN-EN 13813:2003 Podkłady podłogowe oraz materiały do ich wykonania. Materiały. Właściwości i wymagania.
[2] PN-EN 13318:2002 Podkłady podłogowe oraz materiały do ich wykonania. Terminologia.
[3] Ustawa z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 z późn. zm.).
[4] Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z 20 grudnia 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego (Dz.U. z 2021 r., poz. 2454).
[5] Rozporządzenie Ministra Rozwoju z 11 września 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz.U. z 2020 r., poz. 1609).
[6] Nowacki A. Posadzki betonowe utwardzone powierzchniowo preparatami proszkowymi. ITB, Warszawa 2023 (seria: Warunki Techniczne Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych, cz. B, z. 8).
[7] PN-EN 206 Beton. Część 1:Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność.
[8] Nowacki A. Posadzki mineralne i żywiczne. ITB, Warszawa 2023 (seria: Warunki Techniczne Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych, cz. B, z. 3).
[9] Sudoł E. Odporność na poślizg posadzek w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej. Poradnik. ITB, Warszawa 2018.
[10] PN-EN 12504-2 Badania betonu w konstrukcjach. Część 2: Badania nieniszczące. Oznaczanie liczby odbicia.
[11] Runkiewicz L, Sieczkowski J. Ocena wytrzymałości betonu w konstrukcji na podstawie badań sklerometrycznych. Poradnik. ITB, Warszawa 2022.
[12] PN-EN 14411:2016-09 Płytki ceramiczne. Definicje, klasyfikacja, właściwości, ocena i weryfikacja stałości właściwości użytkowych i znakowanie.
[13] PN-EN ISO 10545-2:2018-12 Płyty i płytki ceramiczne. Oznaczanie wymiarów i sprawdzanie jakości powierzchni.
[14] PN-EN 13888:2010 Zaprawy do spoinowania płytek. Wymagania, ocena zgodności, klasyfikacja i oznaczenie.

Materiały Budowlane 10/2023, strona 65-69 (spis treści >>)

Wpływ wybranych czynników na trwałość betonowych mostów sprężonych

dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej
ORCID: 0000-0002-6617-6290

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

W budownictwie komunikacyjnym, szczególnie drogowym, większość obiektów o średniej i dużej rozpiętości przęsła (powyżej 30 ÷ 35 m), to konstrukcje sprężone, głównie kablobetonowe. Są one ekonomiczne z punktu widzenia budowy, ale wymagają bardzo starannego wykonania ze względu na zagrożenie korozją kabli sprężających. W związku z licznymi awariami wielu mostów sprężonych w Polsce i na świecie, zaczęto zwracać dużą uwagę na ich trwałość. 

Literatura
[1] Lu ZH, Li F, Zhao Y.-G. An investigation of degradation of mechanical behavior of prestressing strands subjected to chloride attacking, 5th International Conference on Durability of Concrete Structures, Shenzhen University, China 2016.
[2] Isecke B, Stichel W. Einfluss baupraktischer Umgebungsbedingungen auf das Korrosionsverhalten von Spannstählen vor dem Injizieren, Forschungsbericht 87 der Bundesanstalt für Materialforschung und prüfung (BAM) Berlin 1982, S. 1/49.
[3] Nürnberger U. Analyse und Auswertung von Schadensfällen an Spannstählen, Forschung Straßenbau und Verkehrstechnik, Heft 308, 1980 Bonn – Bad Godesberg, S. 1/195.
[4] Nürnberger U. Corrosion Induced Failures of Prestressing Steel,OttoGraf Journal, vol. 13, 2012.
[5] Cornelius J., Feitler J.: Epoxy-Coated Prestressing Steel Strand, ASPIRE Spring 2020.
[6] Madaj A. Wpływ wybranych czynników na trwałość mostowych konstrukcji kablobetonowych. Mosty. 2023; 2.
[7] Madaj A, Mossor K. Korozja stali sprężającej w konstrukcjach kablobetonowych. Przyczyny, skutki, zapobieganie, Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej. 2018; 26.
[8] Madaj A, Mossor K. Metody zabezpieczania kabli sprężających przed korozją. Materiały Budowlane. 2020; 4.
[9] Montgomery RK. Design Considerations for Unbonded Post-Tensioning Tendons, ASPIRE Summer 2019.
[10] PN-EN 13670: Wykonywanie konstrukcji z betonu.
[11] ACI 222.2R-01, Corrosion of Prestressing- Steels,ACI Committee 222,American Concrete- Institute 2001.
[12] Isecke B, Mietz J, Schütt K. Temporärer Korrosionsschutz von Spannstählen in unverpressten Hüllrohren, Materials and Corrosion 54 (2003).
[13] Kivisto P, Towell P, Cavallin J. Post-Tensioned Tendon Grouting on the St. Croix River Crossing, ASPIRE Fall 2018.
[14] PN-EN 447: Zaczyn iniekcyjny do kanałów kablowych. Wymagania dotyczące zaczynu iniekcyjnego.
[15] PN-EN 446: Zaczyn iniekcyjny do kanałów kablowych. Metody iniekcji.
[16] PN-EN 445: Zaczyn iniekcyjny do kanałów kablowych. Metody badań.
[17] Post-Tensioning Institute (PTI): PTIM50.3- 12 Guide Specification for Grouted Post Tensioning; PTIM55.1.12 Specification for Grouting of Post-Tensioned Structures,
[18] Post-Tensioning Tendon Installation and Grouting Manual, ver. 2.0, U. S. Department of Transportation. Federal HighwayAdministration, May 2013
[19] Godart B, Lacombe JM,Aubagnac C. Failures of external Tendons in Prestressed Concrete Bridges: Causes, Investigations, Remediation and Prevention, IABSE Conference – Structural Engineering: Providing Solutions to Global Challenges, September 23-25 2015, Geneva, Switzerland.

 

Materiały Budowlane 10/2023, strona 61-64 (spis treści >>)

Nawierzchnie betonowe nie tylko na autostradach

Piotr Heinrich

Wraz ze zwiększającym się natężeniem ruchu drogowego oraz udziałem pojazdów ciężarowych w strukturze ruchu konieczne jest poszukiwanie rozwiązań technicznych pozwalających osiągnąć dużą trwałość nawierzchni. Przyzwyczailiśmy się już do nawierzchni z betonu cementowego na autostradach i drogach ekspresowych, ale wciąż wielu inwestorów zastanawia się, czy beton sprawdzi się na drogach lokalnych, w miastach i w konstrukcji innych nawierzchni komunikacyjnych. 

oat.pl

 Zobacz więcej / Read more >>

Materiały Budowlane 10/2023, strona 59-60 (spis treści >>)