FREYSSINET
Wejdź na stronę www.freyssinet.pl
Materiały Budowlane 10/2023, strona 58 (spis treści >>)
100 punktów za artykuły naukowe!
Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.
Wejdź na stronę www.freyssinet.pl
Materiały Budowlane 10/2023, strona 58 (spis treści >>)
Wejdź na stronę
Materiały Budowlane 10/2023, strona 57 (spis treści >>)
Tomasz Orłowski
Z przyjętej 16 sierpnia 2023 r. uchwały Rady Ministrów, aktualizującej Krajowy Program Kolejowy wynika, że zwiększono m.in. limit finansowy wydatków inwestycyjnych realizowanych przez PKP PLK SA. W 2015 r. w uchwale nr 162/2015 Rady Ministrów z 15 września 2015 r. w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. zakładano, że suma wydatków z budżetu państwa na realizację programu w okresie 1.01.2015 r. – 31.12. 2023 r. wyniesie 22 324,3 mln zł. Z ostatniego sprawozdania z realizacji tego programu wynika, że do końca 2022 r. wydano 54 mld zł. Nie ma jeszcze danych za 2023 r., ale można szacować, że będzie to ok. 65 mld złotych. Do tego należy jeszcze dodać pieniądze z innych źródeł: emisji obligacji; własnych środków spółki PKP PLK SA czy kredytów EBI. PKP PLK SA informuje na swojej stronie internetowej, że realizuje program o wartości 79 mld zł.
Materiały Budowlane 10/2023, strona 55-57 (spis treści >>)
Wejdź na stronę www.immerbau.pl
Materiały Budowlane 10/2023, strona 54 (spis treści >>)
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
prof. dr hab. inż. Adam Wysokowski, Uniwersytet Zielonogórski, Instytut Budownictwa
ORCID: 0000-0002-4547-2453
mgr inż. Waldemar Szulc, Instytut Kolejnictwa
ORCID: 0000-0002-2151-1083
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2023.10.10
Studium przypadku
Streszczenie. W przypadku obiektów mostowych szczególnie ważny jest wpływ oddziaływań dynamicznych na ich poszczególne elementy konstrukcyjne. Artykuł ma na celu przedstawienie skali tego wpływu na przykładzie wiaduktów drogowych zlokalizowanych nad torem doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. W szczególności opisano wpływ oddziaływań dynamicznych na poszczególne elementy strukturalne obiektów mostowych i zakres uszkodzeń stwierdzonych podczas przeprowadzonych przeglądów szczegółowych tych obiektów w trakcie 30-letniego okresu eksploatacji. Na podstawie analiz rodzaju i zakresu uszkodzeń wykazano, że wpływ ten jest znaczny i dotyczy głównie korpusów nasypów wiaduktów uszkodzonych na skutek stopniowej dekonsolidacji budowli ziemnych w bezpośrednim obrębie toru kolejowego.
Słowa kluczowe: oddziaływania dynamiczne taboru kolejowego; uszkodzenia strukturalne; drogowe obiekty mostowe; trwałość eksploatacyjna.
Abstract. In the case of bridges, the impact of dynamic influences on their individual structural components is particularly important. The article aims to present the scale of this impact on the example of road viaducts located over the Experimental Track of the Railway Institute in Zmigrod. In particular, the impact of dynamic impacts on individual structural elements of the bridges and the extent of damage found during detailed inspections of these structures during their 30-year service life are described. Based on their analysis of the type and extent of damage, the showed that the impact is significant and mainly affects the bodies of viaduct embankments due to the gradual deconsolidation of soil structures in the immediate vicinity of the railroad track.
Keywords: dynamic impacts of rolling stock; structural damage; road bridges; service life.
Literatura
[1] Colaço A, Castanheira-Pinto A, Alves Costa P, Fernández Ruiz J. Combination of experimental measurements and numerical modelling for prediction of ground-borne vibrations induced by railway traffic. Construction and Building Materials. 2022; t. 343.
[2] Li X, Chen Y, Zou C, Wu J, Shen Z. Building coupling loss measurement and prediction due to train-induced vertical vibrations. Soil Dynamics and Earthquake Engineering. 2023; t. 164.
[3] Manso J, Gomes J, Marcelino J. Prediction of ground vibrations induced by rail traffic in Lisbon urban area. Heliyon. 2022; 8 (7).
[4] Nader M, Purta E. Badanie wpływu drgań wybranych pojazdów na człowieka w otoczeniu bliższym i dalszym, Prace Naukowe „Transport”, Nr 1/24/2006, ISSN 1230-7823, Wyd. PR. Radom, 2006.
[5] Rosikon A. Budownictwo komunikacyjne na terenach objętych szkodami górniczymi. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1979.
[6] Ciesielski R, Maciąg E. Drgania drogowe i ich wpływ na budynki. WKiŁ, Warszawa, 1990.
[7] Bednarz J. Drgania gruntu wywołane przejazdami pojazdów szynowych. TTS Technika Transportu Szynowego. 2012; 19 (9): 2205 – 2214.
[8] Adam M, von Estorff O. Reduction of train- -induced building vibrations by using open and filled trenches. Computers & Structures. 2005; t. 83, wyd. 1, ss. 11-24.
[9] Sanayei M, Maurya P, Moore JA. Measurement of building foundation and ground-borne vibrations due to surface trains and subways. Engineering Structures. 2013; t. 53: 102 – 111,.
[10] Bednarz J, Brożek G, Targosz J. Application of finite elementsmethod in the design of road located in the densely built-up residential area. Journal of KONES. 2012; 19 (4).
[11] Bondarenko I, Lukoševičius V, Keršys R, Neduzha L. Investigation of Dynamic Processes of Rolling Stock–Track Interaction: Experimental Realization. Sustainability. 2023; 15 (6).
[12] Germonpré M, Degrande G, Lombaert G. Periodic track model for the prediction of railway induced vibration due to parametric excitation. Transportation Geotechnics. 2018; t. 17: 98 – 108.
[13] Kouroussis G, Connolly DP, Vogiatzis K, Verlinden O.Modelling the environmental effects of railway vibrations from different types of rolling stock: a numerical study. Shock and Vibrations, 2015.
[14] Lombaert G, Degrande G, Kogut J, François S. The experimental validation of a numerical model for the prediction of railway induced vibrations. Journal of Sound and Vibration. 2006; t. 297, wyd. 3–5, ss. 512 – 535.
[15] Colaço A, Castanheira-Pinto A, Costa PA, Calçada R. Railway ground-borne vibrations: Comprehensive field test development and experimental validation of prediction tools. Rail Infrastructure Resilience. A Best-Practices Handbook.Woodhead Publishing Series in Civil and Structural Engineering. 2022; ss. 209 – 241.
[16] Sheng X, Jones CJC, Thompson DJ. Acomparison of a theoretical model for quasi-statically and dynamically induced environmental vibration from trains with measurements. Journal of Sound and Vibration. 2003; 267 (3): 621 – 635.
[17] http://www.ikolej.pl/zaklady-laboratoria-i- -osrodki/osrodek-eksploatacji-toru-doswiadczalnego/ dostęp: 21.08.2023 r.
[18] Fijałek M. 20-lecie toru doświadczalnego w Żmigrodzie. Geneza – przebieg budowy – charakterystyka techniczna. TTS Technika Transportu Szynowego. 2016; 23 (4): 11 – 29.
[19] Kovalchuk V, Sysyn M, Nabochenko O, Pentsak A, Voznyak O, Kinter S. Stability of the railway subgrade under condition of its elements damage and severe environment.MATECWeb of Conferences. 2019; https://doi.org/10.1051/matecconf/ 201929403017.
[20] Ustawa z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
Przyjęto do druku: 28.09.2023 r.
Materiały Budowlane 10/2023, strona 48-53 (spis treści >>)
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
Open Access (Artykuł w pliku PDF English)
dr hab. inż. Włodzimierz Bednarek, Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu
ORCID: 0000-0002-3693-9621
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2023.10.09
Artykuł przeglądowy
Streszczenie. Główną rolą współpracujących ze sobą warstw ziarnistych w nawierzchni kolejowej, tzn. podsypki, warstwy ochronnej i podtorza jest zapewnienie przekazywania obciążeń oraz odpowiednie podparcie rusztu torowego. Podsypka jest jednak najsłabszym elementem nawierzchni kolejowej, dlatego wymaga odpowiedniego doboru materiału, uziarnienia, wzmocnienia czy zagęszczenia. W artykule opisano stosowane rozwiązania w materiale ziarnistym podsypki tłuczniowej zwiększające trwałość zarówno samej podsypki, jak i eksploatowanej nawierzchni kolejowej. Zastosowanie elementów sprężystych wg ich sztywności rekomendowano w celu zwiększenia trwałości podsypki kolejowej na etapie projektowania, budowy i utrzymania eksploatowanych nawierzchni kolejowych. Wskazano również zalecane rozwiązania do stosowania w praktyce inżynierskiej, które można dostosować do aktualnego cyklu życia nawierzchni kolejowej.
Słowa kluczowe: podsypka; innowacyjne rozwiązania w podsypce; elementy sprężyste; trwałość podsypki.
Abstract. The main role of the cooperating layers in railway track structure: ballast, protective layer and subgrade is to provide load transfer and proper support of the railway track. However, the ballast is the weakest element in the ballasted railway track structure, therefore it requires the appropriate selection of material, grain size, strengthening or compaction. The used solutions in the granular material of the breakstone ballast increasing the durability of both the ballast itself and the operated railway track structure are described. The use of elastic elements according to their stiffness are recommended to increase the durability of the railway ballast at the stage of design, construction and maintenance of operated railway track structures. The recommended solutions for use in engineering practice, which can be adapted to the current cycle life of the railway track structure, are also shown.
Keywords: ballast; innovative solutions in ballast; elastic elements; durability of the ballast.
Literatura
[1] Bahrekazemi M. Train-induced ground vibration and its prediction. PhD thesis, Royal Institute of Technology, Stockholm, 2004.
[2] Sol-Sánchez M., Moreno-Navarro F., Rubio- -GámezM. C.: The use of elastic elements in railway tracks:Astate of the art review. Construction and Building Materials. 2015; DOI: 10.1016/j. conbuildmat. 2014.11.027.
[3] Selig ET,Waters JM. Track geotechnology and substructure management. London: Thomas Telford; 1994. https://doi. org/10.1680/tgasm. 20139.
[4] Prud’ Homme A. Ligne a Grande Vitesse Paris- Sud-Est. Annnales de l’Institut Technique du Batiment et des Travaux Publics. 1978; 366: 70 – 96.
[5] Shenton MJ. Deformation of railway ballast under repeated loading conditions. In: Press P, editor, Railroad track mechanics and technology. Oxford; 1978. https://doi.org/10.1016/B978-0- 08-021923-3.50025-5.
[6] Kraśkiewicz C, Anysz H, Zbiciak A, Płudowska- Zagrajek M, Al Sabouni-Zawadzka A. Artificial neural networks as a tool for selecting the parameters of prototypical under sleeper pads produced fromrecycled rubber granulate. Journal of Cleaner Production. 2023. https://doi. org/10.1016/j.jclepro.2023.136975.
[7] Kraśkiewicz C, Zbiciak A, Al Sabouni-Zawadzka A, Piotrowski A. Resistance to severe environmental conditions of prototypical recycling-based under ballast mats (UBMs) used as vibration isolators in the ballasted track systems. Construction and Building Materials,. 2022. https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat. 2021.126075.
[8]Morgan JGD, Markland E. The effect of vibration on ballast beds.Géotechnique. 1981; https://doi. org/10.1680/geot. 1981.31.3.367.
[9] UIC (International Union of Railways) High Speed Department. Design of New Lines for Speeds of 300–350 km/h, S, First Report; 2001.
[10] Bednarek Wł. A. An influence of a generated track intentional irregularity on a static work of a railway track. Archives of Civil Engineering. 2021, DOI: 10.24425/ace. 2021.136462.
[11] BednarekWł. Full-Scale Field Experimental Investigation on the Intended Irregularity of CWR Track in Vertical Plane. Energies, 2021, DOI: 10.3390/en14227477.
[12] Ishida M. The progress mechanism of track geometrical irregularity focusing on hanging sleepers. International Journal of Railway Research. 2015, Vol. 2, No. 1, 15 – 23.
[13] Bednarek Wł, Pawłowski M. Recykling staroużytecznej podsypki tłuczniowej nawarstwy ochronne zapewniające trwałość podtorza podczas postępującej degradacji nawierzchni kolejowej. Materiały Budowlane. 2022; DOI: 10.15199/33.2022.10.25.
[14] PN-EN 13450:2004. Kruszywa na podsypke kolejową (EN 13450:2002) z późn. zmianą.
[15] Warunki techniczne wykonania i odbioru podsypki tłuczniowej naturalnej i z recyklingu stosowanej w nawierzchni kolejowej Id 110.Warszawa 2016.
[16] Esveld C. Modern Railway Track. TU Delft, 2001.
[17] Grulkowski S, Kędra Z, KocWł, Nowakowski MJ. Drogi szynowe. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2013.
[18] Chudyba Ł. Trwałość podstawowych elementów nawierzchni kolejowej. Materiały Budowlane. 2017, DOI: 10.15199/33.2017.11.56.
[19] Bałuch M. Ustalanie dopuszczalnych nacisków osi i maksymalnych prędkości na liniach PKP. Prace Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa, z. 139, Warszawa 2003.
[20] Sołkowski J. Problemy obliczania wytrzymałości toru w świetle technicznych specyfikacji interoperacyjności 1299/2014. Zeszyty Naukowo- Techniczne SITK RP, Oddział w Krakowie, Nr 1 (112), 2017.
[21] Instrukcja Id-3: Warunki techniczne utrzymania podtorza kolejowego. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa, 2009.
[22] Basiewicz T, Towpik K, Gołaszewski A, Kukulski J. Odkształcenia nawierzchni kolejowej z kompozytem tłuczniowym. Problemy Kolejnictwa. 2015, 166: 25 – 35.
[23] Krużyński M, Gisterek I. Stabilizacja chemiczna podsypki na liniach kolejowych. Przegląd Komunikacyjny. 2009; 9/10: 36 – 39.
[24] Bedini-Jacobini F, Tutumluer E, Saat MR. Identification of High-Speed Rail Ballast Flight Risk Factors and Risk Mitigation Strategies. Rail Transportation and Engineering Center (RailTEC), University of Illinois at Urbana-Champaign, Department of Civil and Environmental Engineering, 10thWorld Congress on Railway Research, Sydney, Australia, 25 – 28 November 2013.
[25] Górak P, Postawa P.: Lekkie kruszywo ultrakompozytowe – ekologiczne i użyteczne wykorzystanie odpadów mineralnych i sztucznych. Materiały Budowlane. 2022.DOI: 10.15199/33.2022.06.08.
[26] Lenart S, Bizjak KF, Noren-Cosgriff K, Kaynia AM ,Kramar M, Vajdić M, Chen K, Clarke J.Guidelines on the Use of Novel Construction and Maintenance Techniques within the Operational Railway Environment D4.1, DESTination RAIL – Decision Support Tool for Rail InfrastructureManagers, 2018
[27] Antolik Ł. Wpływ przekładki podszynowej na pracę systemu przytwierdzenia typu SB. Problemy Kolejnictwa – Zeszyt 177 (grudzień 2017). DOI: 10.36137/1771p.
[28] Kraśkiewicz C, Zbiciak A, Oleksiewicz W, Karwowski W. Static and dynamic parameters of railway tracks retrofitted with under sleeper pads. Archives of Civil Engineering. 2018, DOI: 10.2478/ace-2018-0070.
[29] PN-EN 16730:2016. Kolejnictwo – Tor – Podkłady o podrozjazdnice betonowe z podkładkami podpodkładowymi.
[30] PN-EN 17282:2021. Kolejnictwo – Infrastruktura – Maty podpodsypkowe.
[31] Kraśkiewicz C, Zbiciak A, Wasilewski K, Al Sabouni-Zawadzka A. Laboratory Tests and Analyses of the Level of Vibration Suppression of Prototype under Ballast Mats (UBM) in the Ballasted Track Systems. Materials. 2021, https://doi.org/10.3390/ma14020313.
[32] Guerrieri M, Parla G. A new high-efficiency procedure for aggregate gradation determination of the railway ballast by means image recognition method. Archives of Civil Engineering. 2013, DOI: 10.2478/ace-2013-0025.
[33] Krużyński M, Piotrowski A. Badania zagęszczalności materiałów podsypkowych. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, nr 41, Poznań, 1995, 241-252.
[34] Czyczuła Wł. Możliwości przyspieszenia stabilizacji podsypki. Drogi Kolejowe. 1989; nr 8: 158 – 162.
[35] Zand J. van ‘t, Moraal J.: Ballast Resistance under Three Dimensional Loading. Report 7–97–103–4, Roads and Railways Research Laboratory, TU Delft, April 1997, s. 1–9.
[36] Yin H, Gao L. Experimental and Numerical Investigation on Ballast Flight from Perspective of Individual Particles. Applied Sciences. 2020, DOI:: 10.3390/app10010286.
[37] https://www. geomatpolska. pl/produkty-katalog/ geokraty-geokomorki/; (20.12.2022).
[38] www.getzner.com (Loy H.: Under Sleeper Pads: improving track quality while reducing operational costs. Reprinted from European Railway Review, Issue 4, 2008); (20.12.2022).
Przyjęto do druku: 26.07.2023 r.
Materiały Budowlane 10/2023, strona 43-47 (spis treści >>)
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
dr inż. Jerzy Kukiełka, Politechnika Lubelska, Wydział Budownictwa i Architektury
ORCID: 0000-0001-7050-697X
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2023.10.08
Artykuł przeglądowy
Streszczenie. W artykule opisano doświadczenia dotyczące wykonywania podbudów nawierzchni drogowych z mieszanek mineralno- cementowo-emulsyjnych (MMCE) i betonów asfaltowo-cementowych (BAC). Wieloletnie prace nad doskonaleniem technologii recyklingu nawierzchni asfaltowych „na zimno” głównie w celu poprawy trwałości zmęczeniowej i odporności na spękania zaowocowały opracowaniem nowych mieszanek kompozytowych z zastosowaniem miału gumowego. Opisano skład i właściwości mieszanek zawierających destrukt asfaltowy, kruszywo doziarniające, cement, emulsję asfaltową i rozdrobnione odpady gumowe. Przeprowadzone prace badawcze pozwoliły na opracowanie patentów oraz wdrożenie technologii na odcinkach doświadczalnych.
Słowa kluczowe: recykling nawierzchni asfaltowych; mieszanki mineralno-cementowo-emulsyjne; betony asfaltowo-cementowe; miał gumowy.
Abstract. The article describes the experience or making road pavement bases from mineral-cement-emulsion mixtures (MCEM) and asphalt-cement concrete (ACC). Many years of work on improving the "cold" recycling technology of asphalt pavements, mainly to improve fatigue life and cracking resistance, resulted in the development of new composite mixtures using rubber powder. Compositions and properties of mixtures containing reclaimed asphalt, new aggregate, cement, asphalt emulsion and shredded rubber waste are described. The laboratory research work carried out allowed the development of patents and the implementation of the technology in experimental sections.
Keywords: recycling of asphalt pavements; mineral-cementemulsion mixtures; asphalt-cement concretes; rubber powder.
Literatura
[1] Judycki J, Jaczewski M. Zastosowanie w warunkach polskich francuskiej metody projektowania nawierzchni asfaltowych o podbudowach związanych spoiwem hydraulicznym. Drogownictwo. 2012; 6.
[2]Kukiełka J. Nawierzchnie asfaltowe dróg samorządowych. Monografie Politechniki Lubelskiej; 2013.
[3] Ołdakowska E. Beton cementowy modyfikowany rozdrobnionymi odpadami gumowymi. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Budownictwo 109/2006.
[4] Ołdakowska E. Badanie wpływu dodatku rozdrobnionych zużytych opon samochodowych na wybrane właściwości kompozytów cementowych. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Budownictwo 112/2007.
[5] Horodecka R, Kalabińska M, Piłat J, Radziszewski P, Sybilski D. Wykorzystanie zużytych opon samochodowych w budownictwie drogowym. Wydawnictwo IBDiM zeszyt 54,Warszawa; 2002.
[6] Orzechowski R. Wpływ gumy i wosku syntetycznego FT na trwałość mieszanki SMA. Praca doktorska. Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce; 2017.
[7] Błażejowski K, Ostrowski P, Wójcik-Wiśniewska M, Baranowski W. Mieszanki i nawierzchnie z Orbiton HiMA. Wydawnictwo Orlen Asfalt, Płock; 2020.
[8] Zawadzki J, Matras J, Mechowski T, Sybilski D. Warunki techniczne wykonania warstw podbudowy zmieszankimineralno-cementowo-emulsyjnej (MCE). IBDiM, Zeszyt 61,Warszawa; 1999.
[9] Kukiełka J, Kukiełka J. Wpływ temperatury na cechy mechaniczne betonów asfaltowo-cementowych. Tom 4, Inżynieria komunikacyjna, Konferencja Krynica; 2002.
[10] Kukiełka J. Beton asfaltowo-cementowy (BAC). Materiały Budowlane. 2000; 11:.
[11] Bajak M. Właściwości mechaniczne podbudów z betonów asfaltowo-cementowych. Zeszyty Budownictwo i Architektura, WBiA, Politechnika Lubelska. 2007; 1.
[12] Dreger M, Kraszewski C. Wykorzystanie odpadów przemysłowych w budownictwie drogowym. Materiały konferencyjne „Estetyka i ochrona środowiska w drogownictwie” Nałęczów, 16-17.06.2005.
[13] Kukiełka J. Recykling głęboki na zimno nawierzchni asfaltowych dróg samorządowych. Materiały Budowlane. 2014; 12.
[14] Firlej S, Kukiełka J. Load bearing capacity of a national road with base course made of mineral- cement-emulsion mixture after 12 years of exploitation. Road and Bridges – Drogi i Mosty. 2019; 189.
[15] Judycki J, Dołżycki B, Hutnik K, Stienss M. Weryfikacja zasad projektowania mieszanek mineralno- cementowo-emulsyjnych. Zlecenie GDDKiA 2005. Praca naukowo-badawcza Politechniki Gdańskiej 2006 r.
[16] Instrukcja projektowania i wbudowywania mieszanek mineralno-cementowo-emulsyjnych. Politechnika Gdańska. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Warszawa; 2014.
[17] Radziszewski P. Modyfikacja lepiszczy asfaltowych miałem gumowym. Drogownictwo. 1995; 2.
[18] Wojdanowicz G. Doświadczenia nad uszlachetnianiem asfaltów mączką gumową. Praca COB i RTD, WKŁ, Zeszyt 1/1960.
[19] Radziszewski P. Modyfikacja mieszanek mineralno- bitumicznych miałem gumowym. Drogownictwo. 1994; 3 i 1995; 2.
[20] Sybilski D. Kohezja i sprężystość asfaltów modyfikowanych polimerami. Praca IBDiM. 1992; 2.
[21] Tymczasowe wytyczne do stosowania spoiwa mineralno-asfaltowo-gumowego. WZDP; 1972.
[22] Dębiński M, Kukiełka J. Mieszanki mineralno- cementowo-emulsyjne (MMCE) modyfikowane miałem gumowym. VII Międzynarodowa Konferencja „Ochrona środowiska i estetyka w budownictwie komunikacyjnym”. Politechnika Lubelska WBiA Budownictwo i architektura vol. 15 (1) Lublin, 27-29 kwietnia; 2016.
[23] Kukiełka J, Bańkowski W. The experimental study of mineral-cement-emulsion mixtures with rubber powder addition. Construction and Building Materials. 2019; 226.
[24] Kukiełka J. Cechy mechaniczne matryc cementowych i cementowo-asfaltowych z dodatkiem miału gumowego. Budownictwo i Architektura. 2017; 16. (3)7.
[25] Kukiełka J, Bańkowski W, Mirski K. Asphalt-Cement Concretes with Reclaimed Asphalt Pavement and Rubber Powder from Recycled Tire. Materials. 2021; 14 (9): 2412.
Przyjęto do druku: 18.07.2023 r.
Materiały Budowlane 10/2023, strona 39-42 (spis treści >>)
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
Open Access (Artykuł w pliku PDF English)
dr hab. inż. Sławomir Kwiecień, prof. PŚ, Politechnika Śląska, Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0001-6401-2471
dr inż. Siergey Ihnatov, Politechnika Śląska, Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0002-5747-291X
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2023.10.07
Oryginalny artykuł naukowy
Streszczenie. W artykule przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych dotyczących wpływu technologii formowania kolumn wymiany dynamicznej, tj. głębokości wykonania krateru początkowego, wysokości jego zasypu oraz energii uderzenia na kształt kolumn i ich długość. Badania przeprowadzono na stanowisku umożliwiającym obserwację procesu wbijania. Wyniki badań wskazują na możliwość wykonywania najdłuższych kolumn o optymalnym kształcie z zastosowaniem niewielkiej energii przy częściowym zasypie krateru początkowego równego wysokości ubijaka.
Słowa kluczowe: wymiana dynamiczna; geoinżynieria; wzmocnienie podłoża; kolumny kamienne; grunt słaby.
Abstract. The paper presents the results of laboratory tests on the influence of the dynamic replacement column formation technology, i.e. the depth of the initial crater, the height of its filling and the impact energy on the shape of the columns and their length. The tests were carried out at a stand enabling the observation of the driving process. The test results indicate the possibility of making the longest columns of optimal shape with the use of less energy with partial filling of the initial crater equal to the height of the pounder.
Keywords: dynamic replacement; geotechnical engineering; ground improvement; stone columns; soft soil.
Literatura
[1] Hamidi B. Distinguished ground improvement projects by dynamic compaction or dynamic replacement. Ph. D. Thesis, Curtin University. 2014.
[2] Gryczmański M. Wzmacnianie podłoża wbijanymi kolumnami kamiennymi. Przegląd doświadczeń śląskich. Inżynieria i Budownictwo. 2003; 3: 123 – 126.
[3] Kłosiński B. Wzmacnianie podłoża słupami tłuczniowymi formowanymi metodą ubijania. Inżynieria Morska i Geotechnika. 1992; 3: 171 – 173.
[4] Pisarczyk S. Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2020.
[5] Gryczmański M. Dynamiczne metody wzmacniania podłoża gruntowego. XVI Ogólnopolskie warsztaty pracy projektanta konstrukcji. Ustroń, 2001; 2: 41 – 57.
[6] Kwiecień S. Wzmacnianie podłoża gruntowego metodą wymiany dynamicznej. Materiały Budowlane. 2023. DOI: .
[7] Kanty P. Analiza doświadczalna wpływu wymiany dynamicznej gruntu na otoczenie. Praca doktorska. Gliwice; 2014.
[8] Kwiecień S. Odkształcalność kolumn wymiany dynamicznej ustalana na podstawie próbnych obciążeń. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej; 2019.
[9] Chu J, Varaksin S, Klotz U. Mengé P.: Construction Processes. State of the Art Report. Proceedings of the 17th International Conference on Soil Mechanics and Geotechnical Engineering. Alexandria. 2009: 3006 – 3135.
[10] Guo J,Wang R, Yang Z, Zhu C. Mucky clay treatment by dynamic compacted gravel column method. Rock and Soil Mechanics. 1993; 14; 2: 61 – 74.
[11] Castro J. Modeling stone columns. Materials. 2017; 10 (7): 782, 1 – 23.
[12] Razeghi HR, Niroumand B, Ghiassian H. A field study of the behavior of small-scale single rammed aggregate piers, testing methodology and interpretation. Scientia Iranica. 2011; 18 (6): 1198 – 1206.
[13] Kwiecień S. Influence of Load Plates Diameters, Shapes of Columns and Columns Spacing on Results of Load Plate Tests of Columns Formed by Dynamic Replacement. Sensors, 2021; DOI: 10.3390/s21144868.
[14] Kwiecień S., Ihnatov S., KowalskaM. Influence of soft layer thickness on the aggregate displacement in the backfillmaterial of dynamic replacement columns – results of laboratory model tests. Archives of Civil Engineering. 2023; DOI: 10.24425/ace.2023.146079.
[15] Jasiński R, Stebel K, Domin J. Application of the DIC Technique to Remote Control of the Hydraulic Load System. Remote Sensing. 2020; https://doi.org/10.3390/rs12213667.
[16] PN-EN ISO 17892-4:2017-01 Rozpoznanie i badania geotechniczne – Badania laboratoryjne gruntów – Część 4: Badanie uziarnienia gruntów. 2017.
[17] PN-88/B-04481 Grunty budowlane. Badania próbek gruntu. 1988.
[18] PN-EN ISO 17892-3:2016-03 Rozpoznanie i badania geotechniczne – Badania laboratoryjne gruntów – Część 3: Badanie gęstości właściwej. 2016.
[19] PN-EN ISO 17892-10:2019-01 Rozpoznanie i badania geotechniczne – Badania laboratoryjne gruntów – Część 10: Badania w aparacie bezpośredniego ścinania. 2019.
[20] PN-EN ISO 17892-5:2017-06 Rozpoznanie i badania geotechniczne – Badania laboratoryjne gruntów – Część 5: Badanie edometryczne gruntów. PKN. 2017.
Przyjęto do druku: 02.10.2023 r.
Materiały Budowlane 10/2023, strona 32-38 (spis treści >>)
Strona 5 z 7