Artur Papis, Ultrapur Sp. z o.o.
Z roku na rok przepisy dotyczące ocieplania domu i źródeł ciepła są coraz bardziej rygorystyczne. Od 2030 r. wszystkie nowe budynki muszą być zeroemisyjne (od 2028 r. – użyteczności publicznej), a już istniejące mają być modernizowane do takiego stanu do 2050 r. Ponadto każdy budynek istniejący będzie musiał mieć świadectwo energetyczne oraz określoną klasę energetyczną (w skali od A do G). Przynależność do klas zależeć będzie od poziomu rocznego zużycia energii i skali emitowanych zanieczyszczeń. Paszporty energetyczne wskażą faktyczne zapotrzebowanie domu na energię, a tym samym mogą w znaczny sposób wpłynąć na cenę nieruchomości lub wysokość czynszu.
Materiały Budowlane 6/2024, strona 57 (spis treści >>)
Każdy producent, który chce oferować dobre materiały budowlane, musi je stale badać i na bieżąco sprawdzać. Do tego potrzebne są odpowiednio wyposażone laboratoria. Takie laboratorium ma Marma Polskie Folie w fabryce w Nowej Dębie, gdzie produkowane są wysokoparoprzepuszczalne membrany stosowane głównie jako warstwy wstępnego krycia dachów (MWK).Wtym laboratorium są m.in. urządzenia do badania paroprzepuszczalności, wodoodporności i wytrzymałości. Takie wyposażenie umożliwia również prowadzenie badań rozwojowych, które mogą być realizowane razem z próbami produkcyjnymi.

www.marma.com.pl
Zobacz więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 6/2024, strona 56 (spis treści >>)
dr hab. inż. Paweł Krause, prof. PS, Politechnika Śląska, Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0002-8398-1961
dr inż. Agnieszka Szymanowska-Gwiżdż, Politechnika Śląska, Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0001-6157-1964
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
O skuteczności pokryć dachowych dachów płaskich oraz ich trwałości decyduje wiele czynników, w tym poprawność wykonywanych robót. Należą do nich sposób przygotowania podłoża oraz ułożenia i zamocowania warstw pokryciowych, ze szczególnym uwzględnieniem połączenia płaszczyzn, spadków i dylatacji, wykonania obróbek blacharskich, a także montaż elementów sytuowanych na dachach, jak np. konstrukcji wsporczych pod inne elementy.
Literatura
[1] Warunki techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych. Część C. Zabezpieczenia i izolacje. Zeszyt 1. Pokrycia dachowe. Instytut Techniki Budowlanej. Warszawa 2019.
[2] Francke B. Nowoczesne hydroizolacje budynków. Zeszyt 2. Pokrycia dachowe. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2023.
[3] PN-EN 13163 Wyroby do izolacji cieplnej w budownictwie. Wyroby ze styropianu (EPS) produkowane fabrycznie. Specyfikacja.
[4] PN-B-20132:2005 Wyroby do izolacji cieplnej w budownictwie. Wyroby ze styropianu (EPS) produkowane fabrycznie. Zastosowania
[5] PN-EN 130707 Elastyczne wyroby wodochronne. Wyroby asfaltowe na osnowie do pokryć dachowych. Definicje i właściwości.
[6] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie; z 12 kwietnia 2002 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 1065), Tekst ujednolicony – uwzględniający wprowadzone zmiany (Dz.U. z 16 września 2020 r. poz. 1608).
Materiały Budowlane 6/2024, strona 52-55 (spis treści >>)
Mineralna wełna skalna PETRALANA, wyróżniona godłem promocyjnym „Teraz Polska”, ma doskonałe właściwości izolacyjne, a dzięki najwyższej klasie reakcji na ogień (A1) stanowi gwarancję bezpieczeństwa pożarowego obiektu.

www.petralana.eu
Zobacz więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 6/2024, strona 51 (spis treści >>)
dr hab. inż. Barbara Francke, prof. SGGW, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Instytut Inżynierii Lądowej
ORCID: 0000-0001-9525-5468
prof. dr hab. inż. Eugeniusz Koda, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Instytut Inżynierii Lądowej
ORCID: 0000-0002-3895-960X
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Dachami płaskimi określane są przekrycia, na których spadki połaci dachowych nie przekraczają 20%. Przekrycia takie wykonywane są w układach tradycyjnych, w których pokrycia dachowe stanowią wierzchnią wodochronną warstwę dachów [1, 2, 3] lub stropodachów. Ich funkcją jest ochrona przekryć przed działaniem czynników atmosferycznych, tzn. opadów, słońca i mrozu, jak również przed działaniem obciążeń wiatrem, co wiąże się z koniecznością trwałego przymocowania pokryć do podłoża. W kategoriach dachów płaskich klasyfikowane są również przekrycia dachowe o tzw. odwróconym układzie warstw, w którym warstwy pokrycia układane są pod warstwami termoizolacyjnymi.
Literatura
[1] Francke B. Warunki Techniczne Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych, część C, Zabezpieczenia i izolacje, zeszyt 1, Pokrycia dachowe, ITB, Warszawa 2019.
[2] Płoński W, Domińczyk W, Sawoniak R. Katalog stropodachów, Centralny Ośrodek Badawczo- Projektowy Budownictwa Przemysłowego, ITB, Warszawa 1971.
[3] Sieczkowski J. i in., w tym Francke B. Dokumenty referencyjne do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki, praca naukowo- badawcza, ITB, 2015.
[4] PN-B-02361:2010Pochylenia połaci dachowych.
[5] Francke B. Różnorodność pap asfaltowych wraz z przykładowymi metodami oceny przydatności do stosowania w pokryciach dachowych. Materiały Budowlane. 2023; 6: 43 ÷ 47.
[6] EN 13707+A2:2009 Elastyczne wyroby wodochronne –Wyroby asfaltowe na osnowie do pokryć dachowych – Definicje i właściwości.
[7] Henshell J. Themanual of below-grade waterproofing, 2nd ed., Routledge, 2016.
[8] Francke B. Nowoczesne hydroizolacje budynków, zeszyt 2 – Pokrycia dachowe, PWN ISBN 978-83-01-21987-1, 2021.
[9] Plachý J,Vysoká J,Vejmelka R. Insufficient dimensional stability of bitumen sheets as a source of flat roof defects, Building Defects 2017, MATEC Web of Conferences 146, 02014 (2018) https://doi.org/10.1051/matecconf/201814602014.
[10] Oba K, Hugener M. Characterization of polymer modified bituminous roofing membranes using chromatography. Materials and Structures. 1995; vol. 28, s. 534–544.
[11] Sahal N, Ozkan E. Performance of strained bituminous waterproofing membranes under hydrostatic pressure, 8th International Conference on Durability of Building Materials and Components. 1999; Vancouver, Canada, s. 1156-1165.
[12] BerggrenMA. Laboratory evaluation of different methods for adhering SBS-modified bituminous roofing and waterproofing membranes. ASTM Spec. Tech. Publ. 1990, 95–106.
[13] Xu S, DanW, LiW, Yu J. Performance evaluation of SBS modified bituminous roofing membrane containing layered double hydroxides. Key Eng. Mater. 2014, 599, 203–207.
[14] Liu K, Xu G, Voyer R. Durability and cold temperature performance of SBS-modified bituminous roofing membranes. ASTM Spec. Tech. Publ. 2004, 97–118.
[15] Francke B, Szymczak-Graczyk A, Ksit B, Szulc J, Sieczkowski J. Influences of a Variety of Reinforcements on the Durability of Reinforced Bitumen Sheets Operating at Variable Temperatures. Energies. 2023; https://doi. org/10.3390/en16093647.
[16] PN-EN 1427:2015-08Asfalty i lepiszcza asfaltowe – Oznaczanie temperatury mięknienia – Metoda Pierścień i Kula.
[17] PN-EN 1107-1:2001 Elastyczne wyroby wodochronne –Wyroby asfaltowe do izolacji wodochronnej dachów – Określanie stabilności wymiarów.
[18] PN-EN 12039:2016-07 Elastyczne wyroby wodochronne –Wyroby asfaltowe do izolacji wodochronnej dachów – Określanie przyczepności posypki.
[19] Kumar S, Vijayan DS, Devarajan P, Sivasuriyan A, Koda E, Sitek W, Wodzyński Ł. Development of advanced solar panel technologies in buildings –Areview.Acta Sci. Pol.Architectura. 2024; https://doi. org/10.22630/ASPA. 2024.23.6.
[20] Vijayan DS, Koda E, SivasuriyanA,Winkler J, Devarajan P, Sanjaykumar R, Jakimiuk A, Osiński P, PodlasekA,VaverkováMD.Advancements in Solar Panel Technology in Civil Engineering for Revolutionizing Renewable Energy Solutions –AReview. Energies. 2023; https://doi. org/10.3390/en16186579.
Materiały Budowlane 6/2024, strona 47-50 (spis treści >>)
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
Open Access (Article in English PDF file)
The influence of the weight of the roof covering and the period of construction of structures with steel truss roofs on their safe exploitation
dr inż. Jakub Miszczak, prof. uczelni, Politechnika Łódzka, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
ORCID: 0000-0002-8687-3093
dr inż. Iwona Szer, Politechnika Łódzka, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
ORCID: 0000-0002-7069-6950
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2024.06.09
Studium przypadku
Streszczenie. W artykule opisano zmiany w podejściu do uwzględniania obciążenia od śniegu i ciężaru własnego w obliczeniach stalowych dźwigarów dachowych na przestrzeni ostatnich sześćdziesięciu lat. Przeprowadzono również analizę wytężenia elementów konstrukcyjnych dachów hal stalowych na przykładzie trzech obiektów. W przypadku zastosowania lekkich warstw pokrycia i bez przestrzeni technologicznych, zmiana wartości obliczeniowej sumarycznego obciążenia połaci, wynikającej z innych zasad obliczania w okresie projektowania i obecnie, może przekraczać 25%. Tak duży wzrost obciążenia, szczególnie podczas obfitych opadów śniegu, w wielu przypadkach może prowadzić do zmiany wytężenia elementów konstrukcji, przekraczającej wartości dopuszczalne, czego konsekwencją może być awaria obiektu.
Słowa kluczowe: projektowanie; dźwigary stalowe; obciążenie śniegiem.
Abstract. The article describes changes in the way of taking into account the snow loads and dead loads in the static calculations of steel roof girders over the last 60 years. An analysis of the load capacity utilization of structural elements of three steel hall roofs was also carried out. When using light covering layers and without technological spaces, the change in the design value of the total load on the roof resulting from different calculation rules at the time of their design period may exceed 25%. Such a large increase in load, especially during heavy snowfall, may in many cases lead to a change in the load capacity utilization of structural elements exceeding the permissible values, whichmay result the failure of the object.
Keywords: design; steel girders; snow load.
Literatura
[1] Climate change as a threat to health and well-being in Europe: focus on heat and infectious diseases. EEA Report 07/2022; European Environment Agency: Copenhagen, Denmark, 2022; https://www.eea.europa.eu/publications/ climate-change-impacts-on-health, dostęp: 28.03.2024 r.
[2] Is Europe on track towards climate resilience? Status of reported national adaptation actions in 2023; https://www.eea.europa.eu/publications/is- -europe-on-track-towards-climate-resilience; dostęp: 28.03.2024 r.
[3] Croce P, Formichi P, Landi F. Extreme Ground Snow Loads in Europe from 1951 to 2100. Climate. 2021; https://doi.org/10.3390/cli9090133.
[4] Żurański JA, Szer J. Trąba powietrzna na ziemi łódzkiej – 15 sierpnia 2008 roku. Geneza, przebieg, skutki. Fizyka Budowli w Teorii i Praktyce; 2009.
[5] Taszarek M, Brooks HE. Tornado Climatology of Poland. Monthly Weather Review. 2015; https://doi. org/10.1175/MWR-D-14-00185.1.
[6] Fricker T. Evaluating tornado casualty rates in the United States, International Journal of Disaster Risk Reduction. 2020; DOI: 10.1016/j. ijdrr. 2020.101535.
[7] Chmielewski T, Szer J. Bobra P. Derechowind stormin Poland on 11–12August 2017: results of the post-disaster investigation. Environmental Hazards. 2020; DOI: 10.1080/17477891.2020.1730154.
[8] Ignatowicz RL, Gierczak J. Increase in wind load during assembly causes collapse of the hall structure, Engineering Failure Analysis. 2020; https://doi.org/10.1016/j.engfailanal. 2020.104538.
[9] Gierczak J, Ignatowicz RL. Katastrofa budowlana hali stalowej podczas montażu. Materiały Budowlane. 2016; DOI 10.15199/33.2016.05.33.
[10] Biegus A, Rykaluk K. Collapse of Katowice Fair Building. Engineering Failure Analysis. 2009; https://doi.org/10.1016/j.engfailanal.2008.11.008.
[11] Strasser U. Snow loads in a changing climate: New risks? Natural Hazards and Earth System Sciences. 2008; https://doi. org/10.5194/nhess-8-1- 2008.
[12] https://www.stalowka.net/wiadomosci.php? dx=4219, dostęp: 28.03.2024 r.
[13] Dunaj P, Dunaj P, Knyziak P, Krentowski J. Niesygnalizowana katastrofa przekrycia pawilonu obciążonego warstwą śniegu. In: Błaszczyński T, Siewczyńska M, eds. Naprawy a trwałość obiektów budowlanych. 2017: 291 – 300.
[14] https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114883,30469677, w-malopolsce- runal-dach-hali-uslugowej-pod-naporem-sniegu-blisko. html, dostęp: 28.03.2024 r.
[15] PN-B-02009:1960. Obciążenia w obliczeniach statycznych. Obciążenia stałe i użytkowe.
[16] PN-B-02010:1957. Obciążenia w obliczeniach statycznych. Obciążenie śniegiem.
[17] PN-B-02009:1974. Obciążenia w obliczeniach statycznych. Obciążenia stałe i zmienne.
[18] PN-B-02010:1970. Obciążenia w obliczeniach statycznych. Obciążenie śniegiem.
[19] PN-B-02001:1982. Obciążenia budowli. Obciążenia stałe.
[20] PN-B-02010:1980 + Az1 (X 2006). Obciążenia w obliczeniach statycznych. Obciążenie śniegiem.
[21] PN-EN 1990. Eurokod. Podstawy projektowania konstrukcji.
[22] PN-EN 1991-1-1. Eurokod 1. Oddziaływania na konstrukcje. Część 1-1. Oddziaływania ogólne. Ciężar objętościowy, ciężar własny, obciążenia użytkowe w budynkach.
[23] PN-EN 1991-1-3, 2005, Eurokod 1. Oddziaływania na konstrukcje. Część 1-3. Oddziaływania ogólne. Obciążenie śniegiem.
[24] PN-B-03200:1962. Konstrukcje stalowe. Obliczenia statyczne i projektowanie.
[25] PN-B-03200:1990. Konstrukcje stalowe. Obliczenia statyczne i projektowanie.
[26] PN-EN 1993. Eurokod 3. Projektowanie konstrukcji stalowych.
[27] Miszczak J, Miszczak H. Ekspertyza techniczna konstrukcji dachu hali magazynowej wysokiego składowania. 2009; Łódź.
[28] Miszczak J. Ekspertyza techniczna dotycząca możliwości ustawienia na dachu obiektu 2 central wentylacyjnych. 2019; Łódź.
[29] Miszczak J, Gajdzicki M. Projekt wzmocnienia konstrukcji hali sportowej i basenu. 2020; Łódź.
Przyjęto do druku: 20.05.2024 r.
Materiały Budowlane 6/2024, strona 42-46 (spis treści >>)
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
Open Access (Article in English PDF file)
Preliminary analysis of the leachability of organic compounds into surface waters from waste reclaimed asphalt
mgr inż. Natalia Gasik-Kowalska, Politechnika Warszawska, Wydział Budownictwa, Mechaniki i Petrochemii
ORCID: 0009-0008-4972-4487
dr inż. Paweł Grabowski, Politechnika Warszawska, Wydział Budownictwa, Mechaniki i Petrochemii
ORCID: 0000-0001-8918-4624
dr Piotr Gryszpanowicz, Politechnika Warszawska, Wydział Budownictwa, Mechaniki i Petrochemii
ORCID: 0000-0003-1355-7732
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2024.06.08
Studium przypadku
Streszczenie. Rozporządzenie Ministra Środowiska z 2021 r. pozwala na zdjęcie statusu odpadu z destruktu asfaltowego. Materiał taki musi jednak spełniać wytyczne dotyczące m.in. zawartości zanieczyszczeń organicznych, w szczególności wielkocząsteczkowych węglowodorów aromatycznych (WWA). Zastosowanie materiału bez odpowiedniej analizy może wiązać się z wieloma zagrożeniami w stosunku do istniejących ekosystemów, w tym wodnych. W artykule zaprezentowano wyniki analizy wymywalności związków organicznych do ekosystemu wodnego. Przedstawiono wyniki badań próbek destruktów asfaltowych pobranych z 10 ulic w obrębie miasta Płocka. Badania realizowano pod kątem analizy właściwości chemicznych mogących stanowić potencjalne zagrożenie dla środowiska.
Słowa kluczowe: destrukt asfaltowy; środowisko naturalne; status odpadu; zanieczyszczenia.
Abstract. The Regulation of theMinister of the Environment of 2021 allows for the removal of the waste status from reclaimed asphalt. However, such a material must meet guidelines regarding, among others, the content of organic pollutants, in particular polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs). Unfortunately, the use of material without analysis may involve a number of threats to existing ecosystems, including aquatic ecosystems. In the arcticle the authors present the results of the analysis of the leachability of organic compounds into the aquatic ecosystem. The results of testing samples of reclaimed asphalt for 10 streets in the city of Płock are presented. The research were carried out to analyze chemical properties that could pose a potential threat to the environment.
Keywords: reclaimed asphalt; natural environment; waste status; pollution.
Literatura
[1] PN-EN 13108-8:2016-07 Bituminousmixtures –Material specifications – Part 8: Reclaimed asphalt.
[2] Alenowicz J. Czym jest obecnie „destrukt asfaltowy”? Zmiany w normie EN 13108-8. Drogownictwo. 2017.
[3] Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z 23 grudnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego.
[4] Król J. Nowe rozporządzenie w sprawie utraty statusu odpadów destruktu asfaltowego. Drogownictwo. 2021.
[5] Zhao S,Huang B, ShuX,WoodsM. Comparative evaluation of warm mix asphalt containing high percentages of reclaimed asphalt pavement. Construction and Building Materials. 2013. h t t p s : / / d o i . o r g / 1 0 . 1 0 1 6 / j . c o n b u i l d - mat. 2013.03.010.
[6] Guo N, You Z, Zhao Y, Tan Y, DiabA. Laboratory performance of warm mix asphalt containing recycled asphalt mixtures. Construction and Building Materials. 2014. https://doi. org/10.1016/j. conbuildmat. 2014.04.002.
[7] Yousefi A, Behnood A, Nowruzi A, Haghshenas H. Performance evaluation of asphaltmixtures containingwarmmix asphalt (WMA) additives and reclaimed asphalt pavement (RAP). Construction and Building Materials. 2021. https://doi. org/10.1016/j. conbuildmat. 2020.121200.
[8] Zhang K, Huchet F, Hobbs A. A review of thermal processes in the production and their influences on performance of asphaltmixtures with reclaimed asphalt pavement (RAP). Construction and Building Materials. 2019. https://doi. org/10.1016/j.conbuildmat.2019.02.057.
[9] GianiMI, Dotelli G, Brandini N, Zampori L. Comparative life cycle assessment of asphalt pavements using reclaimed asphalt, warm mix technology and cold in-place recycling. Resources, Conservation and Recycling. 2015. https://doi.org/10.1016/j.resconrec. 2015.08.006.
[10] HasanMRM,You Z,Yang X.Acomprehensive review of theory, development, and implementation of warm mix asphalt using foaming techniques. Construction and Building Material. 2017. https://doi.org/10.1016/j. conbuildmat. 2017.06.135.
[11] Vidal R,Moliner E,Martínez G, RubioMC. Life cycle assessment of hot mix asphalt and zeolite- based warm mix asphalt with reclaimed asphalt pavement. Resources, Conservation and Recycling. 2013. https://doi. org/10.1016/j. resconrec. 2013.02.018.
[12] Williams Brett A, Willis J. Richard, Shacat J. Asphalt pavement industry survey on recycled materials and warm-mix asphalt usage: 2019. 2020. https://doi. org/10.13140/RG. 2.2.21946.82888.
[13] Yu B, Lu Q. Life cycle assessment of pavement: Methodology and case study. Transportation Research PartD: Transport and Environment. 2012. https://doi.org/10.1016/j. trd. 2012.03.004.
[14] Yang Q, Yin H, He X, Chen F, Ali A, MehtaY, Yan B. Environmental impacts of reclaimed asphalt pavement on leaching of metals into groundwater. Transportation Research Part D: Transport and Environment. 2020. https://doi. org/10.1016/j. trd. 2020.102415.
[15] Chen J,Wu J,Wang H, Xu G. Evaluation of asphalt effect on water quality using leaching test and molecular simulation. Journal of Testing and Evaluation, 46 (5), 2121-2129. 2018. https://doi. org/10.1520/JTE20170010
[16] Brantley AS, Townsend TG. Leaching of pollutants from reclaimed asphalt pavement”. Environmental Engineering Science. 1999. https://doi. org/10.1089/ees. 1999.16.105
[17] Birgisdottir H, Gamst J, Christensen TH. Leaching of PAHs from hot mix asphalt pavements. Environmental Engineering Science. 2007. https://doi.org/10.1089/ees.2005.0135.
[18] Spreadbury CJ, Clavier KA, LinAM, Townsend TG.Acritical analysis of leaching and environmental risk assessment for reclaimed asphalt pavement management. Science of the Total Environment. 2021. https://doi. org/10.1016/j. scitotenv. 2021.145741.
[19] Liu J, BorstM. Performances of metal concentrations fromthree permeable pavement infiltrates. Water research. 2018. https://doi. org/10.1016/j. watres. 2018.02.050.
[20] LegretM, Odie L, Demare D, JullienA. Leaching of heavy metals and polycyclic aromatic hydrocarbons from reclaimed asphalt pavement. Water Research. 2005. https://doi. org/10.1016/j. watres. 2005.06.017.
[21] Xu M, Zhang Y. Analysis of leachate contaminants metals in polyphthalamide-modified asphalt and their environmental effects. Journal of Cleaner Production. 2020. https://doi. org/10.1016/j. jclepro. 2020.123239.
[22] Brandt HCA, De Groot PC. Aqueous leaching of polycyclic aromatic hydrocarbons from bitumen and asphalt. Water research. 2001. https://doi.org/10.1016/S0043-1354 (01)00216-0.
[23] Guo R, Zhang H, Tan Y. Influence of salt dissolution on durable performance of asphalt and Self-ice-melting asphalt mixture. Construction and Building Materials. 2022. https://doi. org/10.1016/j.conbuildmat. 2022.128329.
[24] Kozioł W, Ciepliński A, Borcz A. Kruszywa w budownictwie. Cz. 1. Kruszywa naturalne. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne. 2015; (4): 98-100.
[25] PN-EN 12697-27:2017-07 Mieszanki mineralno- asfaltowe – Metody badań – Część 27: Pobieranie próbek. Bituminous mixtures – Test methods – Part 27: Sampling.
[26] Mill T, Tse D, Loo B, Yao C, Canavesi E. Oxidation pathways for asphalt. Prepr.ACS Div. Fuel Chem, 37 (3). 1992.
[27] Ferrarese E, Andreottola G, Oprea IA. Remediation of PAH-contaminated sediments by chemical oxidation. Journal of Hazardous Materials. 2008. https://doi.org/10.1016/j.jhazmat. 2007.06.080.
[28] Rivas FJ. Polycyclic aromatic hydrocarbons sorbed on soils: a short review of chemical oxidation based treatments. Journal of Hazardous Materials. 2006. https://doi. org/10.1016/j. jhazmat. 2006.07.048.
Przyjęto do druku: 22.05.2024 r.
Materiały Budowlane 6/2024, strona 36-41 (spis treści >>)
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
Evaluation of acoustic properties of porous asphalt wearing course of a road pavements under laboratory conditions
prof. dr hab. inż. Władysław Gardziejczyk, Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku
ORCID: 0000-0002-9130-3773
dr inż. Marek Motylewicz, Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku
ORCID: 0000-0002-2702-9829
mgr inż. Mariusz Sakowski, Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe „MELIOREX” Sp. z o.o.
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2024.06.07
Oryginalny artykuł naukowy
Streszczenie. Zastosowanie asfaltu porowatego w warstwie ścieralnej nawierzchni drogowej istotnie wpływa na obniżenie poziomu hałasu opona/nawierzchnia. Parametrami charakteryzującymi właściwości akustyczne warstwy ścieralnej są współczynnik pochłaniania dźwięku i wodoprzepuszczalność. W artykule przedstawiono analizę wyników badań współczynnika pochłaniania dźwięku oraz wodoprzepuszczalności mieszanek z asfaltu porowatego. Stwierdzono istotny wpływ zawartości wolnych przestrzeni w mieszance na wartości badanych parametrów.
Słowa kluczowe: asfalt porowaty; współczynnik pochłaniania; wodoprzepuszczalność; zawartość wolnych przestrzeni.
Abstract. The use of porous asphalt in the wearing course of a road pavement has a significant effect on reducing tyre/road noise levels. The parameters characterising the acoustic properties of the wearing course are sound absorption coefficient and water permeability. This paper presents an analysis of the results of a study of the sound absorption coefficient and water permeability of porous asphalt mixtures.Asignificant influence of the air voids content of the mixture on the values of the parameters studied was found.
Keywords: porous asphalt; sound absorption coefficient; water permeability; air void content.
Literatura
[1] Sandberg U, Ejsmont JA. Tyre/noise reference book. Sveden:Informex; 2002.
[2] Gardziejczyk W. Hałaśliwość nawierzchni drogowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej. Białystok; 2018.
[3] ISO 10534-1:1996.Acoustics. Determination of sound absorption coefficient and impedance in impedance tubes. Part 1: Method using standing wave ratio.
[4] ISO 10534-2:1998.Acoustics. Determination of sound absorption coefficient and impedance in impedance tubes. Part 2: Transfer-function method.
[5] Knabben RM, Trichês G, Gerges SNY, Vergara EF. Evaluation of sound absorption capacity of asphalt mixtures.Appl.Acoust. 2016; https://doi.org/10.1016/j.apacoust.2016.08.008.
[6] Vissamraju K. Measurement of absorption coefficient of road surfaces using impedance tube method. Masters Thesis. Alabama: Auburn University; 2005.
[7] ISO 13472-2:2010. Acoustics. Measurement of sound absorption properties of road surfaces in situ. Part 2: Spot method for reflective surfaces.
[8] ISO 10844:2021. Acoustics. Specification of test tracks for measuring sound emitted by road vehicles and their tyres.
[9] ACUPAVE user’s manual. Measurement of sound absorption of pavements. Spectronics Inc.; 2013.
[10] Li M, van Keulen W, Tijs E, van de Ven M, MolenaarA. Sound absorptionmeasurement of road surfacewith in situ technology. Appl. Acoust. 2015; https://doi.org/10.1016/j.apacoust.2014.07.009.
[11] Wolkesson M. Evaluation of impedance tube methods – A two microphone in-situ method for road surfaces and the three microphone transfer function method for porous materials. Masters Thesis. Göteborg: Chalmers University of Technology; 2013.
[12] Gardziejczyk W, Jaskula P, Ejsmont JA, Motylewicz M, Stienss M, Mioduszewski P, Gierasimiuk P, Zawadzki M. Investigation of Acoustic Properties of Poroelastic Asphalt Mixtures in Laboratory and Field Conditions. Materials. 2021; https://doi.org/10.3390/ma14102649.
[13] Seybert AF. Notes on absorption and impedancemeasurements. Lexington: University of Kentucky; 2010.
[14] PN-EN 12697-19:2020-07. Mieszanki mineralno-asfaltowe. Metody badań. Część 19: Wodoprzepuszczalność próbek.
Przyjęto do druku: 15.05.2024 r.
Materiały Budowlane 6/2024, strona 32-35 (spis treści >>)