logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Technologie TRENCHMIX i wymiany gruntów w świetle oceny ekonomiczno-środowiskowej

Open Access (Artykuł w pliku PDF)

citation/cytuj: Mach A.  Economic and environmental evaluation of TRENCHMIX technology and soil replacement. Materiały Budowlane. 2024. Volume 625. Issue 9. Pages 38-43. DOI: 10.15199/33.2024.09.06

mgr inż. Aleksandra Mach, AGH w Krakowie, Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami
ORCID: 0000-0002-7236-2567

Corespondence address: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15199/33.2024.09.06
Case study / Studium przypadku

Abstract. The article presents the costs and carbon footprint assessment of two soil improvement techniques: TRENCHMIX and soil replacement. The results show that TRENCHMIX technology is more economically viable, but is associated with higher greenhouse gas emissions. Soil replacement, on the other hand, shows a smaller carbon footprint, which is beneficial from a climate and environmental policy perspective.
Keywords: cost assessment; carbon footprint; TRENCHMIX; soil replacement.

Streszczenie. Artykuł prezentuje koszty i ocenę śladu węglowego dwóch technik wzmacniania podłoża gruntowego: TRENCHMIX i wymiany gruntu. Wyniki wskazują, że technologia TRENCHMIX jest bardziej opłacalna ekonomicznie, lecz wiąże się z wyższymi emisjami gazów cieplarnianych. Z kolei wymiana gruntu wykazuje mniejszy ślad węglowy, co jest korzystne z perspektywy polityki klimatycznej i ochrony środowiska.
Słowa kluczowe: ocena kosztowa; ślad węglowy; TRENCHMIX; wymiana gruntu.

Literatura
[1] Hoffmann M. GEOMIX® i TRENCHMIX® Innowacyjne technologie wgłębnego mieszania gruntu firmy Soletanche Polska. Geoinżynieria drogi mosty tunele. 2008; 2, no. 17: 68 – 72.
[2] Hanke R, Trybocka K, Jończyk-Szostek M, Kanty P. Innowacyjna technologia mieszania gruntu. Materiały Budowlane. 2020; DOI: 10.15199/33.2020.02.03.
[3] Łęcki P, Różański M. Wzmacnianie podłoża gruntowego budowli drogowych. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne. 2015.
[4] PN-EN ISO 14067:2018-10 – Gazy cieplarniane. Ślad węglowy wyrobów. Wymagania i wytyczne dotyczące kwantyfikacji. 2018.
[5] Forster P et al. The Earth’s Energy Budget, Climate Feedbacks and Climate Sensitivity, in Climate Change 2021: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change, NY, 2021, pp. 923–1054. DOI: 10.1017/9781009157896.009.
[6] The International EPD® System. Environmental Product Declaration Eco Sheet Pile TM Plus – Steel Sheet Piles, S-P-11071. Accessed: 2024. [Online]. Available: https://sheetpiling. arcelormittal. com/download-center/epd- -lca-download/.
[7] The International EPD® System. Environmental Product Declaration Land-won aggregates S-P-04282. [Online]. Available: www.zvyras.lt.
[8] Instytut Techniki Budowlanej ITB. Deklaracja Środowiskowa III Typu-EPD Cementy CEM I, CEM II, CEM III, CEM IV, CEM V produkowane w Polsce 116/2020. [Online].Available: www.itb.pl.
[9] AWINTWhite paper. The Carbon Impact ofWater.Accessed: 2024. [Online]. Available: https://wint.ai/blog/the-carbon-footprint-of-water/.
[10] Prussi M, Yugo M, De Prada L, Padella M, Edwards R, Lonza L. JEC Well-to-Tank report v5. EUR 30269 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg. 2020; DOI: 10.2760/959137.
[11] Ntziachristos L, Samaras Z. EMEP/EEA air pollutant emission inventory guidebook 2023 1. A.3.b.i-iv Road transport 2023. European Environment Agency. Accessed: 2024. [Online]. Available: https://www. eea. europa. eu/publications/emep-eea-guidebook-2023/part-b-sectoral-guidance- -chapters/1-energy/1-a-combustion/1-a-3-b-i/view.
[12] Winther M, Dore C. EMEP/EEA air pollutant emission inventory guidebook 2023 1.A. 4 Non road mobile machinery 2023. European Environment Agency. Accessed: 2024. [Online]. Available: https://www.eea.europa. eu/publications/emep-eea-guidebook-2023/part-b-sectoral-guidance- -chapters/1-energy/1-a-combustion/1-a-4-non-road/view.
[13] Walach D. Economic and environmental assessment of new generation concretes. IOP Conf Ser: Mater Sci Eng. 2020; vol. 960, no. 042013. DOI: 10.1088/1757-899X/960/4/042013.
[14] Wałach D. Wpływ składu mieszanek betonowych nowej generacji na ich ślad węglowy. Materiały Budowlane. 2023; DOI: 10.15199/33.2023.06.07.

Received: 08.07.2024 / Wpłynął do redakcji: 08.07.2024 r.
Revised: 02.08.2024 / Otrzymano poprawiony po recenzjach: 02.08.2024 r.
Published: 23.08.2024 / Opublikowano: 23.08.2024 r.

Materiały Budowlane 9/2024, strona 38-43 (spis treści >>)