mgr inż. Emilia Roguska, Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Budownictwo tunelowe w Polsce przeżywa dynamiczny rozwój, szczególnie w ostatnich dekadach. Zwiększona urbanizacja, rozwój infrastruktury oraz rosnące potrzeby transportowe skłaniają do realizacji coraz bardziej zaawansowanych projektów tunelowych. Obserwujemy znaczne zwiększenie liczby tuneli miejskich, zarówno drogowych, kolejowych, jak i tuneli metra oraz tramwajowych. Tunele te odgrywają kluczową rolę w usprawnianiu ruchu miejskiego, minimalizowaniu korków oraz redukcji zanieczyszczenia powietrza. W sferze pozamiejskiej dominowały dotychczas jedynie tunele drogowe, które przyczyniały się do poprawy płynności ruchu na głównych szlakach komunikacyjnych.
Literatura
[1] Macias J, Bruland A. D&B versus TBM: Review of the parameters for a right choice of the excavation method. 2014.
[2] Marinos P, Hoek E. GSI: a geologically friendly tool for rock mass strength estimation. ISRMinternational symposium. 2000. ISRM-IS- 2000-035.
[3] Russo G. An update of the “multiple graph” approach for the preliminary assessment of the excavation behaviour in rock tunnelling. Tunnelling and Underground Space Technology. 2014; https://doi.org/10.1016/j.tust.2013.11.006.
Materiały Budowlane 02/2025, strona 47-51 (spis treści >>)