logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Analiza możliwości kształtowania poszerzeń jezdni za pomocą ogólnych krzywych przejściowych

Open Access (Artykuł w pliku PDF)

citation/cytuj: Kobryń A. Analysis of the possibilities of shaping road widenings using general transition curves. Materiały Budowlane. 2025. Volume 632. Issue 04. Pages 31-38. DOI: 10.15199/33.2025.04.05

prof. dr hab. inż. Andrzej Kobryń, Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku
ORCID: 0000-0002-4775-8164

Correspondence address: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15199/33.2025.04.05
Original research paper / Oryginalny artykuł naukowy

Abstract. The possibilities of shaping road widenings using general transition curves were examined. Two variants of a separate description of the road axis and each edge were analyzed, i.e. for identical and different values of tangent slopes at the beginning and end point of the curves. The calculation results confirmed the possibility of using a separate description of the road axis and edges using these curves. The second variant is more advantageous from the point of view of engineering practice.
Keywords: road design; road widening; spiral curve; general transition curve.

Streszczenie. Zbadano możliwości kształtowania poszerzeń jezdni za pomocą ogólnych krzywych przejściowych. Analizowano dwa warianty odrębnego opisu osi jezdni i każdej krawędzi, tzn. w przypadku jednakowych i różnych wartości nachylenia stycznych w początkowym i końcowym punkcie łuku, aby uzyskać określone wartości poszerzeń. Wyniki obliczeń potwierdziły możliwość stosowania odrębnego opisu osi i krawędzi jezdni za pomocą tych krzywych. Korzystniejszy, z punktu widzenia praktyki inżynierskiej, okazał się wariant drugi.
Słowa kluczowe: projekt drogi; poszerzenie jezdni; klotoida; ogólna krzywa przejściowa.

Literature
[1] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych. Dz.U. 2022 poz.1518.
[2] WR-D-22-2.Wytyczne projektowania odcinków dróg zamiejskich. Część 2: Kształtowanie geometryczne. Wzorce i standardy rekomendowane przez Ministra właściwego ds. transportu, Warszawa, 2023.
[3] Lipiński M. Geometria i tyczenie tras drogowych. W: Geodezja inżynieryjna, tom III. Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im. E. Romera, Warszawa – Wrocław, 1993.
[4] Kobryń A. Krzywe przejściowe w trasowaniu dróg. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2023.
[5] Przewłocki S. Geodezja inżynieryjno-drogowa. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2000.
[6] Lewinowski Cz., Trylski Z. Projektowanie krzywych przejściowych w budownictwie drogowym. PWN, Warszawa, 1984.
[7] Brockenbrough RL. (Ed.) Highway engineering handbook. Mc Graw-Hill, New York, 2009.
[8] Grabowski RJ. Ogólne krzywe przejściowe. Geodezja i kartografia. 1975; 20 (3): 235 – 246.
[9] Grabowski RJ. Gładkie przejścia krzywoliniowe w drogach kołowych i kolejowych. Zeszyty Naukowe AGH, Geodezja. 1984; nr 82.
[10] Kobryń A. Ogólne krzywe przejściowe jako alternatywa dla tradycyjnych łuków poziomych w trasowaniu dróg. Roads and Bridges – Drogi i Mosty. 2024; 23: 99 – 116.

Received: 14.10.2024 / Artykuł wpłynął do redakcji: 14.10.2024 r.
Revised: 30.12.2024 / Otrzymano poprawiony po recenzjach: 30.12.2024 r.
Published: 25.04.2025 / Opublikowano: 25.04.2025 r.

Materiały Budowlane 04/2025, strona 31-38 (spis treści >>)