logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Podczas eksploatacji konstrukcji w budownictwie kolejowym i drogowym, ich naprawy i konserwacji często dochodzi do niepożądanych ruchów, co powoduje obsuwanie powierzchni z tłucznia. Zjawisko to najczęściej występuje w strefie przejściowej między sztywnym podłożem i nasypem z tłucznia, np. na mostach, przejazdach kolejowych i przejściach przez tory, a także na szczególnie obciążanych łukach torów oraz w okolicy zwrotnic i krzyżownic. Ze względu na konieczność zachowania ciągłości ruchu kolejowego do naprawy i konserwacji podsypki pod torami stosowane są zabezpieczenia stabilizujące z wykorzystaniem np. środka wiążącego MC-Balastbond 70, bazującego na nowoczesnej technologii żywic duromerowych. MC-Balastbond 70 natryskiwany jest na powierzchnię podsypki. Żywica zwilża kamienie i spływa do dołu. W miejscu styku kamieni podsypki następuje ich sklejenie, które już po 1/2 – 3 h staje się elastyczne i stabilne. Kamienie sklejane są tylko punktowo w taki sposób, że woda w dalszymciągu może spływać przez warstwę podsypki.