logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Strabag ułożył między Opaczem i Paszkowem 150-metrowy odcinek nawierzchni wykonanej w nowatorskiej technologii – czytamy w komunikacie firmy.

Badania nad opracowaniem konstrukcji nawierzchni asfaltowej, której żywotność zostałaby wydłużona z 20 do ok. 50 lat, trwały od 2008 roku. Teraz nawierzchnia z nową konstrukcją, ułożona w okolicy węzła Janki Małe na budowanej trasie S8, zostanie poddana testom. Przez 2-3 tygodnie zarówno specjaliści z laboratoriów GDDKiA, jak i wykonawca będą badali tę część budowy. Jeżeli testy potwierdzą zakładane właściwości nawierzchni, cały odcinek Opacz – Paszków zostanie wykonany w nowej technologii.

Jak podkreślono w komunikacie, nawet niewielka zmiana układu warstw nawierzchni powoduje zupełnie inne zachowanie się całej konstrukcji, ale kluczowe znaczenie dla jej trwałości ma warstwa podbudowy. „To tam powstają największe odkształcenia rozciągające będące wynikiem poruszania się po drodze pojazdów ciężkich, powodujące powstawanie spękań zmęczeniowych. "Uelastycznienie" tej warstwy, poprzez zastosowanie m.in. specjalnego asfaltu, wykorzystywanego do tej pory tylko do warstw ścieralnych o podwyższonych parametrach funkcjonalnych, sprawia, że ta część nawierzchni jest kilkakrotnie odporniejsza na powstawanie w niej uszkodzeń” – mówi dr Igor Ruttmar, prezes TPA Sp. z o.o. I dodaje, że w kolejnej warstwie wiążącej zastosowano materiał znacznie sztywniejszy, a mianowicie mieszanki o wysokim module sztywności, a tym samym odporne na powstawanie kolein. Wykonawca daje 18 lat gwarancji dla innowacyjnej podbudowy nawierzchni.

Na ułożenie pierwszej z trzech warstw nawierzchni na próbnym fragmencie S8 zużyto ok. 300 ton nowej mieszanki mineralno-asfaltowej, a na cały odcinek trasy budowany przez firmę Strabag potrzeba będzie 82 tys. ton tego materiału.

Jak zapewnia firma Strabag, trasa wylotowa z Warszawy na Kraków i Katowice będzie pierwszą w Europie drogą wykonaną w tej technologii.

Źródło: strabag.pl

08.09.2014 r.