Naukowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisały porozumienie o utworzeniu wspólnego przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój Innowacji Drogowych”, którego celem jest m.in. wdrażanie wyników projektów badawczych i prac poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego, w tym także nowych technologii, budowy i eksploatacji dróg.
Rozwój Innowacji Drogowych (RID) ma wspierać te badania, które mogą być wykorzystane do rozwoju sieci drogowej oraz utrzymania i rozbudowy istniejących tras krajowych. Nowa inicjatywa dotyczy m.in. projektowania konstrukcji nawierzchni, metod prognozowania ich trwałości, poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i unowocześniania narzędzi do oceny niezawodności dróg, a także zagospodarowania ich otoczenia. Zakładany budżet przeznaczony na dofinansowanie projektów w ramach RID wynosi 50 mln zł.
Jak podała GDDKiA, przedsięwzięcie RID obejmuje następujące obszary tematyczne:
- technologię budowy oraz remontu dróg publicznych i obiektów inżynierskich,
- przygotowanie i realizację inwestycji drogowych w oparciu o najefektywniejsze metody badawcze,
- wyposażenie dróg i otoczenia,
- metodykę projektowania i zarządzania siecią drogową.
W obszarze tematycznym dotyczącym technologii budowy i remontu dróg uwzględniono m.in. wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu oraz opracowanie wytycznych dotyczących doboru parametrów asfaltów odpowiadających warunkom klimatycznym w różnych regionach Polski.
NCBR i GDDKiA będą ogłaszały konkursy na projekty badawcze, w których mogą uczestniczyć jednostki lub konsorcja naukowe mające swoje siedziby na terenie Polski. Wypracowane w nich rozwiązania zostaną wdrożone jako wytyczne–instrukcje do stosowania przy prowadzeniu inwestycji na drogach zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Ogłoszenie pierwszego konkursu zaplanowano na 15 stycznia, a nabór wniosków na luty 2015 roku. Jego wyniki mają być znane w połowie tego roku – po przeprowadzeniu formalnej i merytorycznej oceny wniosków.
Realizacja projektów zakwalifikowanych do konkursu ma trwać maksymalnie dwa lata, ale w uzasadnionych przypadkach może być wydłużona do trzech.
Źródło: GDDKiA
07.01.2015 r.