logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Temat wydania - Stropy

Zalecenia dotyczące kształtowania i zbrojenia belek żelbetowych wg PN-EN 1992-1-1

Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego w marcu 2010 r. nastąpiło zakończenie procesu wdrażania Eurokodów, czyli zbioru europejskich norm dotyczących projektowania konstrukcji. Proces ten trwał sukcesywnie od 2002 r., poczynając od wprowadzenia podstawowej normy do projektowania konstrukcji – PN-EN 1990 Eurokod oraz normy dotyczącej oddziaływań na konstrukcje – PN-EN 1991 Eurokod 1. We wrześniu 2008 r. została zatwierdzona przez Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego ostateczna wersja normy dotyczącej projektowania konstrukcji żelbetowych i sprężonych – PN-EN1992-1-1

Nowatorskie elementy stropowe POZ BRUK

Nieustanne poszukiwania idealnych rozwiązań powodujących oszczędność czasu, a w efekcie także nakładów finansowych, nie omijają budownictwa. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom wykonawców i inwestorów, firma POZ BRUK Sp. z o.o. S.K.A. wdrożyła nowatorskie wyroby w technologii strunobetonu. Wyróżnić można trzy rodzaje nadproży posiadające jednakową szerokość 115mm i wysokość: 71; 110 i 140 mm. Każde z nich ma inną nośność, uwarunkowaną również rozpiętością nadproża, aż do maksymalnej długości 3,6 m. Podstawową zaletą jest to, iż nadproża nie wymagają stemplowania, dodatkowego zbrojenia oraz zalewania mieszanką betonową, co skraca czas zamknięcia otworu okiennego lub drzwiowego.

Przegląd rozwiązań żelbetowych stropów zespolonych

Żelbetowe stropy zespolone stosowane są w budownictwie ogólnym, użyteczności publicznej, przemysłowym, sportowym a także budownictwie drogowym i mostowym. Charakteryzują się powierzchniami niewymagającymi tynkowania i z powodzeniem konkurują ekonomicznie z innymi rozwiązaniami. Obecnie, kiedy inwestycje budowlane realizowane są w zawrotnym tempie, przy dużej kontroli jakości użytych elementów i produktów, częściowa prefabrykacja stropów stała się wręcz nieodzowna. W artykule zaprezentowano dwa typy rozwiązań: zespolone stropy deskowe oraz zespolone stropy wykonywane na bazie płyt żebrowych i kanałowych.

Stropy Filigran

Prefabrykowane Żelbetowe Płyty Szalunkowe Stropów Zespolonych nazywane potocznie stropem Filigran, na dobre zadomowiły się na krajowych budowach. Dotychczas były one wykorzystywane na budowach wielkopowierzchniowych przemysłowych, handlowych i mieszkalnych, a ostatnio indywidualnych również dlatego, że wykonanie projektu stropu leży po stronie producenta. Przez zastosowanie stropu Filigran inwestor zdejmuje z siebie obowiązek wykonania dolnej powierzchni stropu, w tym, w wielu przypadkach, tak czasochłonnych prac jak montaż deskowania stropu, montaż podciągów, wyrabianie konsol (np. pod prefabrykowane biegi schodowe), wykonanie otworowania czy obmurówki koniecznej do zalania stropu, nie wspominając już o kapinosach na płytach balkonowych.

Stropy zespolone stalowo-betonowe

Strop zespolony jest projektowany i obliczany dla dwóch etapów: montażowego i użytkowego. W fazie montażowej profil stalowy pełni rolę szalunku i pomostu roboczego, a w fazie użytkowej stanowi częściowe lub całkowite zbrojenie przęsłowe płyt. Może on posiadać otwartą geometrię fałdy ze specjalnymi dodatkowymi przetłoczeniami i karbami na środniku lub zamkniętą (tzw. jaskółczy ogon) zapewniającą mocniejsze zespolenie betonu i stali. Te ekonomiczne rozwiązania mogą być stosowane w budownictwie przemysłowym, mieszkaniowym, ogólnym i użyteczności publicznej o konstrukcji nośnej murowej lub szkieletowej (stalowej i żelbetowej).

Modernizacja stropu podziemnego parkingu wielokondygnacyjnego

Parkingi i garaże wielopoziomowe są nieodzownym elementem aglomeracji miejskich i dlatego ich liczba wzrasta z roku na rok. Na ogół konstrukcja składa się z elementów żelbetowych. Wymagania konstrukcyjno-materiałowe dotyczące trwałości konstrukcji z betonu zbrojonego zostały ujęte w normie PN-B-03264:2002. Oddziaływanie środowiska na konstrukcję parkingów i garaży powstałych wcześniej nie było szczegółowo rozpatrywane. Zakładano, że trwałość konstrukcji będzie wystarczająca po spełnieniu warunków konstrukcyjnych oraz zastosowaniu betonu prawidłowej jakości. Wymagania konstrukcyjne określały dopuszczalną szerokość rozwarcia rys oraz minimalną grubość otulenia, na ogół bez uwzględniania oddziaływania środowiska.