Stan dróg na dojazdach do przepustów czy obiektów mostowych jestutrapieniem drogowców w całej Polsce. Wyrównanie przez nadlewkę z mieszanki asfaltowej nie rozwiązuje problemu, gdyż w ten sposób dokładane są tylko kolejne kilogramy powodujące zwiększenie osiadania. Jest to problem, z którym doskonale radzi sobie keramzyt. Przykładem takiego rozwiązania jest odciążenie najazdów i przepustu na trasie Kórnik-Mosina, w ciągu drogi nr 431. Malowniczo położona droga na styku dwóch jezior Skrzynki i Kórnickie w Wielkopolsce krzyżuje się z kanałem łączącym oba jeziora. Z powodu zalegających w tej okolicy torfów dojazdy do mostu ulegały ciągłym deformacjom.
Konstrukcje z gruntu zbrojonego Freyssisol dzięki licznym zaletom zyskują coraz więcej zwolenników w środowisku inżynierskim. W Polsce są stosowane już od kilkudziesięciu lat. Ostatnio zastosowano je w przypadku budowy przyczółków mostowych wiaduktów nad autostradą A1 Rusocin – Nowe Marzy, ściany oporowej utrzymującej naziom odcinka przebudowywanej drogi ekspresowej nr 11 w Krzesinach, kaskadowej ściany w ciągu drogi ekspresowej S-7 na odcinku obwodnicy Lubnia, drogi ekspresowej S-8 na odcinku Węzeł Prymasa Tysiąclecia w Warszawie – Konotopa (ok. 4000 m2 konstrukcji Freyssisol w różnych wariantach – oraz przebudowy drogi krajowej nr 61 w Legionowie.
Krzysztof Berger: 1 kwietnia br. Minęło dokładnie 10 lat od momentu zarejestrowania w sądzie firmy Freyssinet Polska. To 10 lat ze stuletniej tradycji, którą zapoczątkował właśnie wybitny inżynier Eugene Freyssinet. W pierwszym roku działalności firmy w Polsce liczyła ona zaledwie cztery osoby. Z roku na rok przybywało zleceń, pracowników oraz powiększało się grono partnerów, z którymi współpracujemy do dziś. Jak to jednak w życiu bywa, nie zawsze świeciło słońce, ale z każdej porażki wyciągaliśmy wnioski i budowaliśmy kolejne stopnie do sukcesu.
WUE normy do projektowania konstrukcji budowlanych są określane mianem eurokodów. W Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich, od kilku lat normy nie są obligatoryjne. Aby zaczęły obowiązywać, muszą być przywołane każdorazowo dla danego obiektu w procesie inwestycyjnym. Takim dokumentem mogą być np. specyfikacje techniczne stanowiące fragment projektu technicznego. Jednocześnie należy nadmienić, że eurokody bazują na europejskich zbiorach norm materiałowych, zbiorach norm na wyroby budowlane i powiązanych z nimi normach wykonywania konstrukcji.
Autostradowa Obwodnica Wrocławia (AOW) jest ważnym elementem planowanego układu komunikacyjnego aglomeracji, gdyż wraz z budowaną obecnie Drogą Wojewódzką (Bielany – Łany – Długołęka) będzie stanowić zewnętrzną trasę tranzytową dla ruchu samochodowego. AOW przebiega od strony zachodnio- północnej Wrocławia, wzdłuż granicy zwartej zabudowy, od węzła Nowa Wieś (połączenie z autostradą A4) do punktu, z którego będzie w przyszłości wyprowadzona droga ekspresowa S8, przez tereny zurbanizowane i przekracza Odrę w miejscu stopnia wodnego Rędzin, a dalej przecina pola irygacyjne, gdzie w przeszłości rozprowadzano ścieki komunalne.
Stalowy kształtownik rurowy jest bardzo atrakcyjnym elementem konstrukcyjnym do formowania mostów, ze względu na aspekty wytrzymałościowe, utrzymaniowe i estetyczne. Nic więc dziwnego, że od kiedy w produkcji przemysłowej pojawiły się kształtowniki rurowe, natychmiast znalazły zastosowanie w budownictwie mostowym. Początkowo wykorzystywano je do budowy podpór i elementów wyposażenia. Po opanowaniu trudnej technologii produkcji wytrzymałych rur, zwłaszcza grubościennych oraz bezszwowych, zaczęto je stosować w konstrukcjach nośnych,
Na ogół wykonawcy konstrukcji podatnych z blach falistych mają dostateczną świadomość roli zasypki w nośności konstrukcji, mniejsza jest natomiast świadomość jej wpływu na trwałość konstrukcji. Źle dobrana zasypka może przyczyniać się do przyspieszonego niszczenia powłoki antykorozyjnej, a w efekcie również konstrukcji. Żeby zasypka była w stanie spełniać wszystkie postawione jej funkcje co do nośności i trwałości konstrukcji oraz stabilności nawierzchni, musi być odpowiednio zagęszczona, mieć odpowiedni skład granulometryczny, a także odpowiedni skład chemiczny.
Budowa drogi ekspresowej S-3 na odcinku Szczecin – Gorzów Wielkopolski to największa od zakończenia II wojny światowej inwestycja drogowa w tym regionie. Trasa składa się z trzech odcinków: Klucz – Pyrzyce długości 28,2 km, Pyrzyce – Myślibórz oraz Myślibórz – Gorzów, długości po 26,7 km. Wszystkie odcinki będą realizowane jednocześnie. Budowa odcinka Szczecin – Gorzów, długości 81,6 km, zostanie zakończona prawdopodobnie w pierwszej połowie 2010 r.