logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Rozporządzenie REACH i rejestracja wstępna substancji chemicznych

1 czerwca 2008 r. rozpoczęła się rejestracja wstępna substancji chemicznych. Producenci i importerzy tych substancji zobowiązani są do zgłoszenia w ciągu 6 miesięcy (do 1 grudnia 2008 r.) produkcji lub importu wszystkich substancji produkowanych/ importowanych w ilości ponad 1 t/r. Po zakończeniu rejestracji wstępnej, zgodnie z art. 5 rozporządzenia REACH, substancje w ich postaci własnej jako składniki preparatów lub w wyrobach, które nie zostały zarejestrowane, nie będą mogły być wprowadzane do obrotu weWspólnocie. Jeżeli producent lub importer nie dokonają rejestracji wstępnej, nie będą mogli skorzystać z okresów przejściowych podanych w art. 23 rozporządzenia REACH.Wefekcie, aby móc kontynuować produkcję po 1 grudnia 2008 r., muszą dokonać pełnej rejestracji substancji.

Stan prac Parlamentu Europejskiego i Rady UE nad projektem rozporządzenia zastępującego dyrektywę do

28 maja br. Komisja Europejska przekazała do Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej projekt rozporządzenia ustanawiającego zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych, rozpoczynając tym samym procedurę współdecydowania,  niezbędną do zatwierdzenia tego dokumentu.Dokument nosi numer referencyjny Komisji KOM (2008) 311 i jest dostępny w bazie danych projektów legislacyjnych Pre-Lex. W procedurze współdecydowania projekt oznaczono międzyinstytucjonalnym numerem referencyjnym2008/ 0098 (COD), na podstawie którego można go odszukać w dokumentach Rady UE na stronie internetowej www.consilium.europa.eu, gdzie jest dostępny w tłumaczeniu na wszystkie języki państw członkowskich UE. Procedurę współdecydowania Parlamentu Europejskiego i Rady o wydaniu aktu prawnego UE przedstawiono na rysunku.

Implementacja w Polsce Eurokodów dotyczących projektowania

Jedną z podstawowych zasad leżących u podstaw istnienia Wspólnoty Europejskiej jest zapewnienie możliwości swobodnego przepływu towarów i usług. Przeszkodą na drodze do tego celu było zróżnicowanie i brak harmonizacji przepisów technicznych krajów członkowskich, m.in. w dziedzinie budownictwa. Postanowiono zatem stworzyć zbiór norm dotyczących projektowania konstrukcji, zwanych Eurokodami. Podstawowe wymagania tych norm dotyczące bezpieczeństwa, użytkowalności, odporności ogniowej i stateczności podczas całego okresu eksploatacji konstrukcji:
• powinna zachować zdolność do wykorzystania zgodnie z przeznaczeniem, przy utrzymaniu odpowiedniego stopnia niezawodności i ekonomiki;

Wyniki obrad Grupy Przygotowawczej Stałego Komitetu Budownictwa z 8 października 2007 r.

Stały Komitet Budownictwa (Standing Committee on Construction – SCC) po wołany na mocy Dyrektywy 89/106/EWG do rozpatrywania spraw związanych z praktycznym wdrażaniem jej postanowień obraduje o najmniej dwa razy w roku z udziałem przedstawicieli państw członkowskich odpowiedzialnych za budownictwo. Organizacja posiedzenia SCC wymaga wielu konsultacji technicznych i sporządzania dokumentów do dyskusji.

Ustalenia posiedzenia Rady Technicznej EOTA

Każde posiedzenie Rady Technicznej Europejskiej Organizacji ds. Aprobat Technicznych (EOTA) jest poświęcone tym kwestiom, związanym z wydawaniem europejskich aprobat technicznych (European Technical Approvals - ETA), które wymagają dyskusji technicznych w gronie przedstawicieli wszystkich europejskich jednostek aprobujących i wypracowania wspólnego stanowiska. Na posiedzeniu, które odbyło s[...]

Projekty zmian w Dyrektywie 89/106/EWG dotyczącej wyrobów budowlanych - część 3

Komisja Europejska, przygotowując założenia do nowelizacji dyrektywy dotyczącej wyrobów budowlanych, opracowała i poddała pod dyskusję uczestników procesów budowlanych dokument zawierający propozycję zmian procedur oceny zgodności wyrobów budowlanych (Steering Note z 8 czerwca 2007 r.). Jego celem było przede wszystkim stworzenie podstaw do wewnętrznej dyskusji dotyczącej możliwości zwiększ[...]

Projekt zmian w dyrektywie 89/106/EWG dotyczącej wyrobów budowlanych - część 2

Pierwsze założenia do projektu rozporządzenia zastępującego Dyrektywę 89/106/EWG dotyczącą wyrobów budowlanych Komisja Europejska przedstawiła podczas konferencji Europejskiej Sieci Budownictwa (European Construction Network- ECN), która odbyła się 21 - 22 maja 2007 r. w Berlinie. Obecni na konferencji przedstawiciele państw członkowskich UE mogli wówczas przedyskutować te założenia z Vicen

Projekty zmian w Dyrektywie 89/106/EWG dotyczącej wyrobów budowlanych - część 1

Od 2005 r. w środowisku budowlanych w UE toczy się dyskusja nad programem zmian do Dyrektywy 89/106/EWG. Zapoczątkowała ją Komisja Europejska, publikując komunikat w sprawie strategii uproszczenia otoczenia prawnego, w którym działają przedsiębiorstwa UE. Komunikat Komisji COM(2005)535 adresowany do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskich Komitetów: Gospodarczego i Socjalnego oraz Komitetu Regionów stwierdza, że sektor budownictwa stanowi jeden z obszarów priorytetowych, gdyż na jego działanie wpływa wiele różnych regulacji europejskich, dotyczących np. zawodów regulowanych, przetargów publicznych, bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony środowiska, odpadów i opakowań, substancji niebezpiecznych. Wśród aktów prawnych UE znajduje się również Dyrektywa 89/106/EWG dotycząca wyrobów budowlanych. Zdaniem Komisji jej nowelizacja ma ułatwić osiągnięcie celu, np. przez bardziej elastyczne zapisy,ukierunkowane szczególnie na potrzeby małych i średnich przedsiębiorstw.