dr inż. Krzysztof Germaniuk
mgr inż. Tomasz Gajda
W artykule omówiono doświadczenia i obserwacje dotyczące stosowania hydrofobizacji powierzchni betonu w obiektach mostowych. Zaprezentowano chemiczne podstawy zjawiska hydrofobizacji, czyli zmiany właściwości powierzchni betonu na trudno zwilżalną oraz wyniki własnych badań preparatów przeznaczonych do hydrofobizacji betonu.
Hydrophobic treatment as protectiv on concrete bridges
The paper discusses the experiences and observations about the use of hydrophobizing to the concrete surface in bridge structures. There were discussed chemical basis of the hydrophobization phenomenon, which is the concrete surface properties transformation into tough wettable. The paper presents the results of their research preparations for hydrophobization concrete.
Literatura
[1] Brandt A. Diagnostyka betonu na podstawie badania struktury, 56. Konferencja Naukowa Komitetu ILiWPAN oraz Komitetu Nauki PZITB, Kielce – Krynica 2010.
[2] Królikowska A. Korozja betonu kurs pierwszego stopnia: projektowanie i nadzór nad wykonywaniem zabezpieczeń antykorozyjnych na betonowych obiektach mostowych, IBDiM, Warszawa, 2000.
[3] de Vries J, Polder R. B. Hydrophobic Treatment of Concrete, Construction and Building Materials, Vol. 11, No. 4, s. 259-265, 1997.
[4] Ilski M. Hydrofobizacja, niepublikowane.
Zamów dostęp do artykułu >>
prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk
dr inż. Jerzy Onysyk
mgr inż. Wojciech Barcik
dr inż. Robert Toczkiewicz
mgr inż. Artur Tukendorf
Na pełną ocenę polskich osiągnięć w dziedzinie mostów z betonu sprężonego o konstrukcji cięgnowej (wantowej lub typu extradosed) trzeba poczekać do ukończenia m.in. mostów w Kwidzynie, Gdańsku, czy w ciągu autostrady A1, w pobliżu Wodzisławia Śląskiego. Dotychczasowe doświadczenia z eksploatacji i badań obiektów, są pozytywne i wskazują, że polscy inżynierowie opanowali zasady projektowania i budowy takich konstrukcji. Porównując niektóre krajowe rozwiązania z projektami wykonanymi np. przez SHP [13], widać, że mamy jeszcze wiele do zrobienia w zakresie poprawy kształtowania architektonicznego i estetyki mostów podwieszonych.
Literatura
[1] Biliszczuk J.:Mosty podwieszone. Projektowanie i realizacja.Arkady,Warszawa 2005.
[2] Biliszczuk J., Barcik W., Onysyk J., Stępień K.: Projekt mostu nad Łyną w ciągu obwodnicy Olsztyna, Materiały seminarium Wrocławskie Dni Mostowe „Aktualne realizacje mostowe”, Wrocław, 24 – 25 listopada 2011. DWE, s. 161 – 168.
[3] Biliszczuk J., Barcik W., Onysyk J., Szczepański J.,Toczkiewicz R., Tukendorf A., AstA.: Zastosowanie elementów prefabrykowanych do budowy pylonówmostów podwieszonych, Materiały seminarium Wrocławskie Dni Mostowe „Prefabrykacja w mostownictwie”, Wrocław, 23 – 24 listopada 2010. DWE, s. 151 – 166.
[4] Biliszczuk J., Barcik W., Onysyk J., Szczepański J.,Toczkiewicz R., TomiczekM., Tukendorf A., Tukendorf K.: Technological aspects of construction of a concrete cable- -stayed bridge along the highway ring road of Wrocław, Proc. of fib Symposium „Concrete engineering for excellence and efficiency”, Prague, June 8 – 10, 2011, pp. 427 – 430.
[5] Biliszczuk J., Barcik W., Onysyk J., Prabucki P., Sułkowski M.: Wiadukt podwieszony z betonu sprężonego nad autostradą A4 w Wykrotach, Inżynieria i Budownictwo, nr 6/2009, s. 303 – 305.
[6] Biliszczuk J., Barcik W., Onysyk J., Sułkowski M., Szczepański J., Tukendorf K.: Wiadukty nad drogami dwujezdniowymi o charakterystycznym ukształtowaniu, Materiały seminarium Wrocławskie Dni Mostowe „Aktualne realizacje mostowe”, Wrocław, 24 – 25 listopada 2011. DWE, s. 169 – 184.
[7] Budowa mostu Tysiąclecia we Wrocławiu 2002 – 2004. Skanska. Wrocław 2004.
[8] Ciejka W.: Obwodnica Zembrzyc z mostem przez Skawę. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, Wrzesień – Październik 2010, s. 34 – 37.
[9] Filipiuk S.: Projekt budowlanymostu przez Wisłę koło Kwidzyna, Materiały seminarium Wrocławskie Dni Mostowe „Obiekty mostowe na autostradach i drogach ekspresowych”, Wrocław, 26 – 27 listopada 2009. DWE, s. 155 – 160.
[10] Nadolny A: Nowy most przez Wartę w Koninie, Materiały seminarium Wrocławskie Dni Mostowe „Mosty podwieszone i wiszące”, Wrocław, 1 – 2 grudnia 2005. DWE, s. 236 – 240.
[11] Pawlik G., Nadolny A., Berger A.: Najdłuższa estakada w Polsce,most extradosed o rekordowej rozpiętości przęsła oraz inne obiekty na południowej obwodnicy miasta Gdańsk, Materiały seminarium Wrocławskie Dni Mostowe „Aktualne realizacje mostowe”, Wrocław, 24 – 25 listopada 2011. DWE, s. 391 – 400.
[12] Siwowski T., Żółtowski P., Ciejka W: Nowy most typu extradosed przez Rabę w Dobczycach, Materiały seminariumWrocławskie Dni Mostowe „Aktualne realizacje mostowe”, Wrocław, 24 – 25 listopada 2011. DWE, s. 133-144.
[13] Strasky J.:Mosty o konstrukcji cięgnowej zaprojektowane przez biuro SHP w Brnie, Republika Czeska, Materiały seminarium Wrocławskie Dni Mostowe „Aktualne realizacje mostowe”, Wrocław, 24 – 25 listopada 2011. DWE, s. 97-118.
[14] Toczkiewicz R.: Z Przykłady rozwiązań konstrukcyjnych mostów sprężonych typu extradosed, Materiały seminarium Wrocławskie Dni Mostowe „Technologiczne aspekty w projektowaniu i budowie mostów betonowych”, Wrocław, 23 – 24 listopada 2006. DWE, s. 233 – 240.
[15] Trochymiak W.: Najnowsze rozwiązania mostów sprężonych cięgnami zewnętrznymi, Inżynieria i Budownictwo, nr 3 – 4/2002, s. 147 – 153.
Zamów dostęp do artykułu >>
dr inż. Piotr Matysek
Wprowadzenie do praktyki polskiej Eurokodu 6 umożliwia projektowanie i wykonywanie konstrukcji murowych na cienkie spoiny z rożnych rodzajów elementów murowych (ceramicznych, silikatowych, z autoklawizowanego betonu komórkowego). Walory murów na cienkie spoiny są doceniane w wielu krajach, np. w Niemczech procentowy udział w sprzedaży elementów na cienkie spoiny jest wielokrotnie większy niż w Polsce. Problem mniejszego zainteresowania murami na cienkie spoiny nie wynika z braku dostępności na naszym rynku materiałów lub braku odpowiednich norm do projektowania, lecz z relacji cenowych i krótkiej tradycji wykonywania tego typu konstrukcji w Polsce.
Masonry made with thin layer mortar according to Eurocode 6
In the paper there are presented recommendations and requirements within the scope of design and construction of masonry made with thin layer mortar included in PN-EN1996-1-1:2010, PN-EN1996-1-2:2010 and PN-EN 1996-2:2010 introducing Eurocode 6 into Polish practice. There are given basic requirements for masonry elements, thin layer mortars, procedures for determining masonry strength characteristics and load-bearing capacity as well as detailing and execution requirements valid for constructing masonry structures in technology of thin layer.
Zamów dostęp do artykułu >>

Hsein-Yang Kew
prof. Mukesh C. Limbachiya
Zaprawa do cienkich spoin jest wstępnie wymieszanym produktem bazującym na cemencie, wiążącym w ciągu 30 minut, uzyskującym silne wiązanie oraz pozwalającym na zmniejszenie grubości warstwy do 3 mm lub mniej, w przeciwieństwie do zaprawy tradycyjnej. W Wielkiej Brytanii zaprawa powszechnie stosowana w połączeniu z bloczkami z betonu komórkowego. W ostatnim czasie produkt został poddany istotnym zabiegom innowacyjnym, a rozwój w zakresie metod budowania, które umożliwiają produkty z betonu komórkowego, posiadające wystarczającą wytrzymałość, małą gęstość, łatwość przenoszenia oraz większe rozmiary bloczków.
Thin Layer Mortar for Low Density Aircrete Applications
Thin layer mortar is a pre-mixed cement based product, which is designed to set within 30 minutes, achieving a much stronger bond and allows the depth of mortar to be reduced to 3 mm or less as opposed to conventional mortar. In the UK, the thin layer mortar is widely established in the context of Aircrete blocks. Recently, there has been considerable development in product innovation and construction methods making available Low Density Aircrete products with sufficient strength, lower density (typical of 350 kg/m3), easily manhandled and larger unit size. The use of thin layer mortar with large format Low Density Aircrete blocks can result in storeyheights being built in a day.
Literatura
[1] British Standard Institution, 1992. BS 5628: Part 1: Code of practice for use of masonry. Part 1. Structural Use of Un-reinforced Masonry. London.
[2] British Standard Institution, 1999. BS EN 1015: Part 11: Methods of Test for Mortar for Masonry. Part 11. Determination of Flexural and Compressive Strength of Hardened Mortar. London.
[3] British Standard Institution, 1999. BS EN 1052: Part 2: Methods of Test for Masonry. Part 2. Determination of Flexural Strength. London.
[4] British Standard Institution, 2002. BS EN 1052: Part 3: Methods of Test for Masonry. Part 3. Determination of Initial Shear Strength. London.
[5] British Standard Institution. BS EN 197: Part 1. Cement Composition, Specifications and Conformity Criteria for Common Cements. London.
[6] Construction Markets, 2000. The Market for Concrete Blocks in UK.
[7] Egan J., 1998. Rethinking Construction, Report of the Construction Task force on the Scope for Improving Quality and Efficiency in UK Construction. London.
[8] Illston J. M., 1995. Construction Materials – Their Nature and Behaviour, E & FN Spon, London.
[9] Isu N., Mitsuda T., 1992. Influence of Quartz Particles Size on the Chemical and Mechanical Properties of Autoclaved Lightweight Concrete, Advances in Autoclaved Aerated Concrete, Wittmann (ed.), Balkema, Rotterdam.
[10] Marshall C. R., 2005. The Emergence of Solid AAC External Walls for UK Construction, Autoclaved Aerated Concrete – Innovation and Development, Limbachiya and Roberts (eds.), Taylor & Francis Group
[11] Mitsuda T., Kiribayashi T., 1992. Influence of Hydrothermal Processing on the Properties of Autoclaved Aerated Concrete, Advances in Autoclaved Aerated Concrete, Wittmann (ed.), Balkema, Rotterdam.
[12] Pospisil F., 1992. Unit Weight Reduction of Fly Ash Aerated Concrete, Advances in Autoclaved Aerated Concrete, Wittmann (ed.), Balkema.
[13] The Building Regulations, 2000. Approved Document Part L1: Conservation of Fuel and Power 2010 ed, The Stationery Office, London.
[14] The Building Regulations, 2000. Approved Document E: Resistance to the Passage of Sound 2003 ed, The Stationery Office, London.
Zamów dostęp do artykułu >>

Zamów dostęp do artykułu >>
dr inż. Adam Piekarczyk
Moim zdaniem ściany działowe powinny spełniać wiele wymagań konstrukcyjnych zawartych w PN-EN 1996-1-1 Eurokod 6. Projektowanie konstrukcji murowych. Część 1-1: Reguły ogólne dla zbrojonych i niezbrojonych konstrukcji murowych. Wśród nich można wymienić odpowiednie przewiązanie elementów murowych w wypadku ścian bez zbrojenia, gdyż przewiązanie umożliwia traktowanie ściany jak jednego elementu konstrukcyjnego. Ponadto, kiedy ściany nienośne przylegają do ścian nośnych, należy uwzględniać różnice dopuszczalnych deformacji obu typów ścian z uwagi na odkształcenia sprężyste, pełzanie i skurcz, a kiedy ściany nie są ze sobą przewiązane, powinny być połączone za pomocą odpowiednich łączników pozwalających na różne ich deformacje.
Zamów dostęp do artykułu >>
mgr inż. Jerzy Płoński
mgr inż. Krzysztof Mateja
Artykuł miał być wyłącznie o fasadach szklanych, będzie jednak o szkle w budownictwie, bo czy jest to szklana ściana strukturalna, czy bardzo duże okna sklepowych witryn, czy szklane barierki, drzwi wejściowe, to materiałem bazowym jest zawsze szkło – znane od tysięcy lat i jednocześnie sprawiające chyba najwięcej problemów. Najczęściej zadawane pytanie brzmi „dlaczego szyby pękają”. Niewątpliwie podstawowe przyczyny, to błędy wykonania, brak doświadczenia, oszczędności, pośpiech na budowie, ale jednak kluczowy problem jest taki, że wiedza praktyczna nie nadąża za postępem technologicznym.
Zamów dostęp do artykułu >>