logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Jubileusz firmy FAKRO

W 2011 r.mija dwadzieścia lat działalności firmy FAKRO, największego producenta okien dachowych w Polsce i drugiego na świecie. Rok jubileuszowy przebiega pod znakiem cyklu konferencji. Jedna z nich, pt. „20 lat FAKRO – historia innowacyjności” odbyła się 24 – 27 lutego br. w Muszynie. Udział w niej wzięło ok. 150 osób, wśród których byli najlepsi partnerzy handlowi i biznesowi firmy, deweloperzy, przedstawiciele biur architektonicznych oraz mediów branżowych. Spotkanie było doskonałą okazją do zaprezentowania wizytówki firmy i dotychczasowych osiągnięć. Odbyło się wiele prezentacji, których motywem przewodnim był jubileusz FAKRO oraz innowacyjne produkty i nowości w ofercie. Bardzo interesujący był wykład o historii okien dachowych. Nie zabrakło również dyskusji na temat współpracy z partnerami i strategii sprzedażowej firmy. W bogaty program spotkania wpisano również wycieczkę do zakładu FAKRO.Można więc było krok po kroku poznać technologię produkcji okien dachowych i zobaczyć na własne oczy, jak są testowane i badane.

 

Dłuższe życie opon

Michelin, lider światowej branży opon, przedłużył gwarancję bieżnikowania opon Michelin z segmentu XWorks.Objętesąniąoponywyprodukowanew2011r.(decyduje oznaczenie DOT na oponie) i oddane do bieżnikowania MICHELIN Remix przed 31 grudnia 2013 r. Nowością 2011 r. jest wprowadzenie takiej samej usługi w innym segmencie użytkowania, transporcie lokalnym i krajowym, na oponę w rozmiarze 385/65 R 22,5 XTE3.

Firma Michelin jako pierwsza firma oponiarska wprowadziła na polski rynek gwarancję bieżnikowania opon segmentu XWorks wykorzystywanych głównie w drogownictwie. W amach gwarancji Michelin oferuje bezpłatną wymianę karkasu, jeżeli zostanie on przebity lub zniszczony – przez co nie może być poddany bieżnikowaniu. Oferta obejmuje opony Michelin wyprodukowane w 2010 r. (decyduje o znaczenie DOT na oponie) i oddane do pierwszego bieżnikowania MICHELIN Remix przed końcem2012 r. Z uwagi na duże zainteresowanie tą ofertą w 2011 r. gwarancja bieżnikowania na opony Michelin z segmentu X Works zostaje przedłużona.

Czujemy się odpowiedzialni za rozwój betonu komórkowego w Polsce

Z Markiem Małeckim, Prezesem Zarządu Dyrektorem Generalnym Spółki SOLBET w Solcu Kujawskim, rozmawia Krystyna Wiśniewska

Krystyna Wiśniewska: Zarządza Pan Grupą SOLBET, jest Przewodniczącym Sekcji Betonu Komórkowego w Stowarzyszeniu Producentów Betonów oraz Członkiem Komitetu Naukowego V Międzynarodowej KonferencjiAutoklawizowanego Betonu Komórkowego (ABK), która po raz pierwszy odbędzie się w Polsce na Uniwersytecie Technologiczno- Przyrodniczym w Bydgoszczy. Co Pana zdaniem zadecydowało o wyborze Bydgoszczy na miejsce konferencji?


Marek Małecki: Przyczyn takiego wyboru jest kilka. W tymroku obchodzimy 60-lecie produkcji betonu komórkowego w Polsce, a jednocześnie mija 60 lat od rozpoczęcia budowy Zakładu Produkcyjnego Siporex w Solcu Kujawskim( obecnie SOLBET Sp. z o.o.), oddalonego zaledwie kilkanaście kilometrów od Bydgoszczy, który jest największymzakłademprodukcyjnymbetonu komórkowego w Europie. Kolejny ważny powód to prezydencja Polski w Unii Europejskiej, a nie bez znaczenia jest również jubileusz 60-lecia Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy.

Jubileusz firmy Reisner & Wolff Polska

3 marca 2011 r. odbyło się w Warszawie seminarium „Łożyska mostowe, urządzenia dylatacyjne i zabezpieczenia powierzchni betonu” zorganizowane przez firmę Reisner &Wolff Polska Sp. z o.o. z okazji dziesięciolecia jej działalności w Polsce. W spotkaniu wzięło udział ponad 150 osób zawodowo związanych z budownictwem inżynieryjnym z całej Polski. Wśród gości honorowych był jeden ze współwłaścicieli grupy firmReisner &Wolff. Spotkanie rozpoczął Prezes Zarządu Reisner &Wolff Polska – Grzegorz Dziewulski, który zaprezentował historię firmy, jej produkty oraz usługi, jakie świadczy na rynku polskimi europejskim, a w podsumowaniu wybrane projekty zrealizowane na terenie naszego kraju przez firmęReisner&WolffPolskaSp. z o.o. Historia firmy Reisner &Wolff sięga 1932 r., w którymzostała zarejestrowana spółka w Wels, w Austrii. W początkowym okresie działalności specjalizowała się w wytwarzaniu i konstruowaniu kotłówstalowych zarówno stacjonarnych, jak imontowanych na samochodach. Od 1955 r. firma zajmuje się produkcją i montażem łożysk mostowych, natomiast od 1976 r. w jej ofercie znalazły się również urządzenia dylatacyjne.

 

Geodeta pierwszy wchodzi na plac budowy i ostatni z niego schodzi

Z Jackiem Uchańskim, Wiceprezesem ds. Technicznych Warszawskiego Przedsiębiorstwa Geodezyjnego S.A., rozmawia Izabela Dembna

Izabela Dembna: Jaka jest rola geodety w procesie budowlanym?


Jacek Uchański: Nasza rola jest bardzo ważna i odpowiedzialna w całym procesie budowlanym, ale niestety nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę. Z tego też powodu nie znajdujemy niestety w środowisku budowlanych właściwego uznania;myślę, że ze szkodą dla naszego środowiska. Rola geodety w trakcie całego procesu budowlanego związana jest m.in. z:

● opracowaniem projektu zagospodarowania działki lub terenu;

● opracowaniem projektu architektoniczno- budowlanego;

● opracowaniem dokumentacji geodezyjno- kartograficznej do celów projektowych;

● opracowaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz przygotowaniem danych do wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu; 

Ocena skuteczności działania elementów infrastruktury ITS wspomagających ochronę nawierzchni przed

Nadmierne obciążanie pojazdów, powyżej dopuszczalnych wartości określonych rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, stanowi od lat poważny problem w Polsce. Zgodnie z danymi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na naprawę uszkodzeń nawierzchni dróg spowodowanych poruszaniemsię po drogach tych pojazdów co roku budżet państwa ponosi wydatki 6 – 8 mld PLN. Pojazdy te nie tylko niszczą nawierzchnię, ale stanowią również poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Z danych policji oraz Inspekcji Transportu Drogowego wynika, że w 2009 r. zanotowano ok. 2 500 wypadków spowodowanych przez kierowców pojazdów ciężkich, w których śmierć poniosło prawie 300 osób, a rannych zostało ponad 3 500. Znaczna część tych pojazdów była przeciążona, co bezpośrednio przyczyniło się do wypadków (m.in. znaczne wydłużenie drogi hamowania pojazdu przeciążonego).

 

 

Mosty sklepione

Sklepione mosty łukowe wzorowane były na starożytnych sklepionych mostach kamiennych. Ich kształt i rozwiązania konstrukcyjne były efektem setek lat prób oraz doświadczenia wielu pokoleń budowniczych mostów. W konsekwencji wypracowano określone schematy konstrukcyjne i zasady projektowania, wg których powstawały konstrukcje przekraczające niewielkie strumyki, jak również kilkusetmetrowe akwedukty, dzieła myśli technicznej wielkiego imperium rzymskiego. Na przełomie XVIII i XIX w. w projektowaniu mostów sklepionych zaczęto wykorzystywać zasady statyki. Pozwoliło to na bardziej racjonalne kształtowanie sklepienia i przekrojów konstrukcji. W tym okresie zmienił się też kształt podpór oraz wzrosła rozpiętość; nadal jednak przestrzega się zasady budowy nieparzystej liczby przęseł i często powraca do sklepień półkolistych.

 

Bezpieczna praca na wysokości

Rocznie w Polsce dochodzi do ponad 4 tys. upadków z wysokości i jest to jednocześnie największy odsetek wśród ogólnej liczby wypadków na stanowisku pracy zakończonych śmiercią lub poważnymi obrażeniami ciała. Niewiedza, rutyna, brak odpowiednich szkoleń, nieodpowiednia organizacja stanowisk pracy oraz nieprzestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa w budownictwie to najczęstsze przyczyny wypadków. Prace na wysokości zaliczone są do szczególnie niebezpiecznych, i w związku z tym konieczne jest przestrzeganie wymagań przepisów i norm z dziedziny bhp. Pracownicy podlegają obowiązkowym okresowym badaniom lekarskim oraz muszą odbyć właściwe szkolenia. Prace na wysokości wymagają odpowiedniego nadzoru i stosowania środków ochronnych.