dr hab. inż. Paweł Łukowski, prof. nzw.; mgr inż. Daniel Wiliński
Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
Destrukcja mrozowa to jeden z najpoważniejszych czynników, ograniczających trwałość betonu w klimacie, w którym jest on poddawany powtarzającym się cyklom zamrażania i rozmrażania. Skutecznym sposobem nadania betonowi mrozoodporności jest stosowanie domieszek napowietrzających. Powodują one zmianę struktury materiału, polegającą na stabilizowaniu w stwardniałym betonie mikropęcherzyków o takim rozkładzie przestrzennym i rozmiarach, że zabezpieczają one beton przed naprężeniami powstającymi na skutek zwiększania objętości przez zamarzającą wodę. Domieszki napowietrzające są nieodzowne wszędzie tam, gdzie beton jest narażony na czynniki atmosferyczne, zwłaszcza w budownictwie komunikacyjnym, ale także w innych obszarach technologii betonu.
Słowa kluczowe: beton, domieszki, mrozoodporność, napowietrzanie.
* * *
Modern air-entraining admixtures for concrete
Frost action is one of the most significant factors, limiting the durability of concrete in the climate, in which it undergoes to repeating cycles of freezing and thawing. The effective measure for making concrete frost-resistant is use of air-entraining admixtures. They cause the change in the material structure, consisting in the stabilization of the air micro-bubbles in the hardened concrete. Themicro-bubbles have such spatial distribution and sizes that protect concrete against the excessive stresses created by the water, which expands when freezing. The air entraining admixtures are necessary, when the concrete is exposed to the atmospheric factors, particularly in the communication construction but also in the other fields of concrete technology.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 10/2013, strona 24-25 (spis treści >>)

www.sigma-not.pl
dr inż. Andrzej Duszyński, dr Wiktor Jasiński, mgr inż. Aneta Pryga-Szulc
Instytut Badawczy Dróg i Mostów – Filia Wrocław
W artykule zaprezentowano i podsumowano wyniki badań nas wpływem kruszywa grubego, z różnych surowców skalnych, na właściwości betonu stosowanego w budownictwie komunikacyjnym. Badano m.in. w jaki sposób zmiany mrozoodporności kruszywa (jako jedna z najważniejszych charakterystyk) rzutuje na podstawowe cechy trwałościowo-wytrzymałościowe betonu oraz porównywano właściwości betonów wykonanych z zastosowaniem kruszyw pochodzących z różnych rodzajów surowców skalnych.
Słowo kluczowe: kruszywo, beton, trwałość, wytrzymałość.
* * *
Effect of coarse aggregate on specificity of concrete in traffic engineering
The paper presents results of research work involving concretes with aggregates of different rockmaterials. Sought to determine the impact properties of aggregates, including freeze resistance (as one of the most important characteristics) on the basic characteristics of durability and strength of concrete and to compare the properties of concrete made using aggregates of different types of rock materials.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 10/2013, strona 20-22 (spis treści >>)

www.jrs.pl
mgr inż. Karolina Knapik, dr hab. inż. Joanna Bzówka, prof. Pol. Śl.
Politechnika Śląska, Wydział Budownictwa
W artykule przedstawiono wyniki wstępnych badań dotyczących wykorzystania popiołów lotnych, z wybranej elektrowni stosującej fluidalne spalanie węgla, do celów wzmacniania podłoża gruntowego. Autorzy udowadniają, że materiały powstałe jako uboczny produkt spalania węgla w elektrowniach i elektrociepłowniach mogą stanowić korzystną ekonomicznie alternatywę dla cementu.
Słowa kluczowe: popiół lotny, fluidalne spalanie węgla, grunt spoisty, grunt niespoisty, wytrzymałość na ściskanie.
***
Compression strength tests results of soil – binder specimens made with addition of fly ash
Using waste materials from coal combustion in power plants and thermal power stations for ground improvement can provide beneficial alternative for commonly used cement. Physical and chemical composition of fly ash are connected with the chemical composition of combusted raw materials, their orgin place and technology of combustion. Hence the fact, that fly ash from different power plants can vary significantly in terms of application for use in the field of geotechnical engineering. Paper presents initial test results made for the use of fly ash from power plant, in which fluidized combustion is used.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 10/2013, strona 14-15 (spis treści >>)
dr hab. inż. Halina Garbalińska, prof. ZUT, mgr inż. Jarosław Strzałkowski
Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Wydział Budownictwa i Architektury
W artykule opisano wpływ wstępnego zawilgocenia kruszywa lekkiego na wybrane parametry 28-dniowego betonu. Przebadano osiem receptur kompozytów na bazie keramzytu i Pollytagu oraz dwie receptury porównawcze wykonane na kruszywie kamiennym. W połowie receptur zastosowano dodatkowo domieszkę napowietrzającą. W artykule porównano parametry cieplne dziesięciu testowanych betonów oraz ich wytrzymałość na ściskanie. Wykazano ponadto wpływ wstępnego zawilgocenia kruszywa na wydajność użytej domieszki, rzutującą na końcowe właściwości betonu.
Słowa kluczowe: przewodność cieplna, ciepło właściwe, wytrzymałość na ściskanie, betony lekkie, kruszywo lekkie.
***
Moisture content of artificial lightweight aggregates versus thermal and strength parameters of concrete composites
The paper presents the influence of initial moistening of artificial light weight aggregates on chosen parameters of concrete after 28 days of curing. The papers analyses eight mixtures based on the LECA and Pollytag and comparable mixtures made with natural coarse aggregate. Aeration admixture was applied to the half of the recipes. The paper compares the thermal parameters of the ten concretes tested aswell as their compression strength. The paper also presents the influence of the initial moistening of artificial lightweight aggregates on efficiency of the applied aeration admixture, resulting in the final properties of concrete.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 10/2013, strona 16-17 (spis treści >>)

www.kruszywapolskie.pl
Materiały Budowlane 10/2013, strona 13 (spis treści >>)
dr inż. Andrzej Duszyński, dr Wiktor Jasiński, mgr inż. Aneta Pryga-Szulc
Instytut Badawczy Dróg i Mostów – Filia Wrocław, Pracownia Betonów i Kruszyw
Wprowadzenie w Polsce badania odporności na polerowanie kruszyw PSV wg PN-EN 1097-8 Badania mechanicznych i fizycznych właściwości kruszyw – Część 8: Oznaczanie polerowalności kamienia odnosi się do właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych i stanowi jeden z elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Podstawą oceny właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych jest miarodajny współczynnik tarcia określany i oceniany w Systemie Oceny Stanu Nawierzchni (SOSN) [Wytyczne stosowania – Załącznik D. GDDP, Warszawa, luty 2002. http//gddkia.gov.pl].
Artykuł stanowi przegląd w zakresie przepisów związanych z odpornością na polerowanie kruszyw i badaniami współczynnika tarcia nawierzchni. Przedstawiono wyniki badań wartości PSV i odporności na rozdrobnienie LA różnych kruszyw.
Słowa kluczowe: kruszywo, odporność na polerowanie (PSV), SMA, współczynniki tarcia.
***
Polished stone value (PSV) of aggregates and skid resistance of road surfacing as a road safety feature
The paper is a review of the regulations concerning the polished stone value of aggregates and surface skid resistance testing. A need to introduce a complete system to increase road traffic safety, in particular related to the polished stone value of aggregates for road surfacing. The presented results of PSV and LA drumtesting for various aggregates allowfor a specific grouping. Pendulum test values (PTV) and a reliable skid resistance value for experimental road sections built using SMA are also presented.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 10/2013, strona 10-12 (spis treści >>)