mgr inż. Robert Janiak H + H Polska Sp. z o.o.
W budownictwie dość często można się spotkać ze schematycznym podejściem do zagadnień projektowania i wykonywania konstrukcji murowych, co nie ma nic wspólnego z optymalizowaniem parametrów ścian i odpowiednim wyborem elementów do ich wykonania. Myśląc schematycznie, tracimy możliwość wykorzystania najlepszych właściwości danego produktu.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 4/2014, strona 18 (spis treści >>)
Otwórz powiększenie >>
Otwórz powiększenie >>
Materiały Budowlane nr 4/2014, s.20
dr inż. Roman Gajownik Instytut Techniki Budowlanej
dr inż. Roman Jarmontowicz
mgr inż. Jan Sieczkowski Instytut Techniki Budowlanej
Nadproża w konstrukcjach murowych stanowią integralną część muru i są projektowane wg zasad określonych w Eurokodzie (EC) 6 oraz w normach z nim związanych. Zasady projektowania nadproży były w sposób bardzo ogólny podane w pierwszej polskiej wersji EC-6 z 2010 r., a następnie uszczegółowione w kolejnym wydaniu z 2013 r. [1]. Normą związaną w tym przypadku jest PN-EN 845-2 [2], udostępniona w oryginalnej wersji językowej (po angielsku).
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 4/2014, strona 22-24 (spis treści >>)
mgr inż. Danuta Kukielska IMBiGS
mgr inż. Błażej Hanyż POLYCHEM SYSTEMS Sp. z o.o.
W artykule przedstawiono potrzeby w zakresie nowoczesnych systemów izolacyjnych. Pokazano różnice właściwości użytkowych poszczególnych rodzajów materiałów. Przedstawiono efekty opracowania i wdrożenia technologii nowoczesnego materiału izolacyjnego, jakim jest poliuretanowa pianka PIR.
Słowa kluczowe: izolacja, materiały izolacyjne, poliuretanowa pianka, poliizocyjanuran, odporność pożarowa.
* * *
Advanced insulation materials – PIR foam
In the paper the needs in the field ofmodern insulation systems were presented. The differences in the properties of particular types of suchmaterials are shown. The effects achieved through development and implementation the technology of production ofmodern insulatingmaterial, which is polyurethane foam PIR are presented.
Keywords: insulating materials, polyurethane foam, polyisocyanurate, fire resistance.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 4/2014, strona 25-26 (spis treści >>)

Otwórz powiększenie >>
Materiały Budowlane nr 4/2014, s.27
Krzysztof Mrówczyński Ekspert ds. Analiz Sektorowych Banku Pekao SA
Spółki budowlane zaangażowane w projekty infrastrukturalne zdają się mieć już za sobą okres największego spowolnienia. Obecnie oczekują na start wielu nowych projektów inwestycyjnych, których pierwsze pozytywne efekty powinny być odczuwalne już w przyszłym roku.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 4/2014, strona 31-33 (spis treści >>)
mgr inż. Artur Juszczyk, Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
dr hab. inż. Adam Wysokowski, prof. UZ, Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
Realizacja inwestycji drogowo-mostowych najczęściej wiąże się z koniecznością wykonania tymczasowych ciągów komunikacyjnych na potrzeby budowy lub objazdu dróg. Odpowiedni dobór rodzaju konstrukcji nawierzchni technologicznej dróg uzależniony jest od wielkości obciążeń (oddziaływań), rodzaju pojazdów kołowych, które będą się poruszały po tych drogach, przewidywanego okresu ich użytkowania oraz zagospodarowania terenu objętego inwestycją. Przy projektowaniu drogi tymczasowej należy uwzględnić możliwości jej późniejszego wykorzystania, m.in. jako podbudowy drogi głównej (docelowej), dzięki czemu można znacznie obniżyć koszty całej inwestycji. W celu zachowania odpowiedniej trwałości drogi tymczasowej niezbędne jest, oprócz spełnienia warunków nośności, zapewnienie odpowiedniego i sprawnego odwodnienia.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 4/2014, strona 53-54 (spis treści >>)
dr inż. Ewa Ołdakowska Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
Podbudowa to istotny element konstrukcji nawierzchni drogowej, przenoszący obciążenia eksploatacyjne, powstające w wyniku działania ruchu drogowego, z górnych warstw nawierzchni na podłoże. W obecnej praktyce inżynierskiej do wykonywania podbudów stosuje się różne grunty, kruszywa, lepiszcza i spoiwa, dzięki czemu powstają podbudowy różniące się właściwościami wynikającymi z zastosowanych materiałów. Jednym z rozwiązań materiałowych jest zastosowanie chudego betonu. W artykule przedstawiono możliwość modyfikacji chudego betonu rozdrobnionymi odpadami gumowymi pochodzącymi ze zużytych opon samochodowych oraz wpływ rozdrobnionej gumy na wybrane właściwości prezentowanych podbudów.
Słowa kluczowe: chudy beton, podbudowa drogowa, rozdrobnione odpady gumowe.
* * *
Assessment of suitability of rubber from used vehicle tyres for modification of lean concretes, designed for road foundations
The road foundation is an important element of the road pavement design, transferring the operational loads caused by the road traffic from the upper layers to the substrate. In current engineering practice the road foundations are made from various soils, aggregates and binders, which allows tomake the foundations of various properties resulting from used materials. One of the material solutions is use of lean concrete. The article presents the possibility of modification of the lean concrete with disintegrated rubber waste material from used vehicle tyres, and the influence of disintegrated rubber on selected properties of presented road foundations.
Keywords: lean concrete, road foundation, disintegrated rubber waste material.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 4/2014, strona 34-36 (spis treści >>)