logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Proste rozwiązania modernizacji dróg samorządowych

mgr Krystyna Szymaniak Rettenmaier Polska Sp. z o.o.

Ruch drogowy, obejmujący zarówno przewozy osób, jak i przewozy towarów, ma ciągle dużą tendencję wzrastającą. Następuje zwiększenie obciążenia konstrukcji nawierzchni ruchem pojazdów ciężkich (ciężarowych) oraz nacisków na koła samochodów ciężarowych, a także zastępowanie kół bliźniaczych kołami pojedynczymi o bardzo wysokim ciśnieniu powietrza. Fakt ten wymusza konieczność poszukiwania nowych materiałów i technologii w celu osiągnięcia bardziej trwałych konstrukcji nawierzchni. Odnosi się to zarówno do nawierzchni ulic w miastach, jak i dróg zamiejskich, w tym samorządowych.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 4/2014, strona 38-39 (spis treści >>)

Nowoczesne technologie budowy tuneli dla pieszych i rowerzystów

dr hab. inż. Adam Wysokowski, prof. UZ Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
mgr inż. Jerzy Howis Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o.

Rozbudowa infrastruktury komunikacyjnej musi uwzględniać wymagania zrównoważonego rozwoju. Powinno się stosować rozwiązania bezkolizyjne, uwzględniające potrzeby także niezmotoryzowanych uczestników ruchu. Ma to szczególnie duże znaczenie w aglomeracjach miejskich, gdzie ruch kołowy, pieszy oraz rowerowy stale rośnie, a gęsta zabudowa uniemożliwia budowę kładek dla pieszych.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 4/2014, strona 40-42 (spis treści >>)

Twórzmy razem lepszą rzeczywistość

Z mgr. inż. Michałem Mońką – Prezesem firmy ViaCon Polska rozmawia Ewelina Kowałko

Ewelina Kowałko: Proszę zaprezentować firmę.

Michał Mońka: ViaCon Polska Sp. z o.o. należy do europejskiej Grupy ViaCon założonej w 1986 r. w Szwecji i Norwegii, działającej w kilkunastu krajach Europy, wchodzącej obecnie w skład Grupy SAFEROAD. Polską spółkę w 1997 r. założył dr inż. Leszek Janusz. Od tego czasu jest ona niekwestionowanym liderem w technologii realizacji obiektów z blach falistych, kompleksowo obsługuje też rynek budownictwa inżynieryjnego. Od 2007 r. funkcjonuje firma ViaCon Construction zajmująca się kompleksowym wykonawstwem, a od stycznia 2013 r. firma produkcyjna – ViaCon Sp. z o.o. i firma handlowa ViaCon Polska Sp. z o.o. Nasze systemy są produkowane w Rydzynie i eksportowane do ponad dwudziestu pięciu krajów na całym świecie. Staramy się też docierać do lokalnych odbiorców. W tym celu od 2008 r. zaczęliśmy tworzyć oddziały. Pierwsze powstały w Warszawie i Kielcach, kolejne w Krakowie, Gdańsku, Szczecinie, Białymstoku, Bydgoszczy, Katowicach, Rzeszowie, Wrocławiu, a ostatnio w Olsztynie. Każdy oddział ma swój magazyn, co dla klientów oznacza stałą dostępność towarów i krótki czas dostawy.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 4/2014, strona 44-45 (spis treści >>)

System podporowy Layher Allround TG60

inż. Roland Hassert Wilhelm Layher GmbH
mgr inż. Grzegorz Dziewulski Layher Sp. z o.o.

Podstawowym zadaniem elementów podporowych jest przeniesienie jak największych obciążeń pionowych bezpośrednio na grunt oraz uzyskanie odpowiedniej sztywności w przypadku wystąpienia sił poziomych (np. od wiatru). Podpory podtrzymują m.in. elementy żelbetowe do chwili pełnego związania betonu i osiągnięcia odpowiednich parametrów nośnych. Stosowane są również w przypadku większych konstrukcji stalowych lub drewnianych złożonych z segmentów bądź w pracach remontowych istniejących obiektów. W pierwszej fazie budowy również elementy prefabrykowane typu belki czy stropy wymagają konstrukcji wsporczych, w których kompatybilność z rusztowaniem systemowym jest ogromną zaletą.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 4/2014, strona 46 (spis treści >>)